Afschaffing strippenkaart, hoe nu reizen als tourist?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:29

Hier in Groningen kan je gewoon nog een Euro kaartje kopen bij de buschauffeur (1,50 euro) als je bijvoorbeeld een middagje naar de binnenstad wil. Dus heb je geen OV-chipkaart nodig. OV-chipkaart kán een fantastische uitkomst zijn, maar die dingen zijn gewoon niet goed beveiligd, gaan snel kapot en de samenwerking tussen de verschillende vervoerders is ook dramatisch. Dus als ze dat nou van tevoren allemaal gingen regelen, dan hoeft dat niet meer tijdens de invoering. Want men raakt er gewoon geïrriteerd van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:51

In elke tram/bus whatever kan je een kaartje kopen. In de plaatsen waar OVChip verplicht is zal dit een weggooi OVChipkaart zijn.

Van Vliegveld eindhoven naar station eindhoven is als je een kaartje uit de automaat haalt 3 euro. Met de ovchipkaart 1,80.

Je kan ook gewoon een anonieme OVChipkaart kopen. Die is 5 jaar geldig, kost 1malig 7,50 en dan kan je hem dus 5 jaar gebruiken door er saldo op te laden.

Zo heb ik een kaart uit londen.. die ik alleen gebruik als ik daar ben, die kostte me incl 20 pond saldo 30 pond.. heb er nooit spijt van gehad.

LEKKERGEK

Re: Afschaffing strippenkaart, hoe nu reizen als tourist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:58

Toen ik nog geen OVkaart had kocht ik op het metro station een kaartje van 3.50, daar kan je twee uur lang mee reizen, maakt niet uit waarheen. Weet alleen niet of het in de trein geldig is. In de bus, metro & tram iig wel.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:38

Wat ik wel raar vind is dat je minimaal 20 euro erop moet hebben om met de trein te reizen. Voor een ritje van 5 euro moet je nu dus minimaal 25 euro op je kaart hebben staan. Hoop dat ze dat nog gaan veranderen voor het ook bij de NS verplicht wordt, want dat maakt de trein wel erg onaantrekkelijk voor toeristen of mensen die er sporadisch gebruik van maken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:41

odilia schreef:
Ik vind het persoonlijk dat Ov gedoe behoorlijk belachelijk, er zijn zoveel mensen die het wel een vergeten om uit te cecken of dergelijke en dan is de staat weet binnen!
nee, geef mijn maar gewoon een strippenkaart, kan je geen fouten mee maken en iedereen weet waar hij aan toe is. en een stuk goedkoper dan al die kaarten maken, machine's neerhangen etc!

Snap niet dat er iemand hiertegen is die actie hiertegen onderneemt....

Je bent je ervan bewust dat de overheid het OV ongelovelijk veel subsidie geeft? Als ze dat niet zouden doen, zou het OV ongeveer 2 tot 2,5 keer zo duur zijn ;)

Ook met strippenkaarten werden veel fouten gemaakt :) daar is de OVchipkaart veel nauwkeuriger in :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:46

DaniBanani schreef:
Wat ik wel raar vind is dat je minimaal 20 euro erop moet hebben om met de trein te reizen. Voor een ritje van 5 euro moet je nu dus minimaal 25 euro op je kaart hebben staan. Hoop dat ze dat nog gaan veranderen voor het ook bij de NS verplicht wordt, want dat maakt de trein wel erg onaantrekkelijk voor toeristen of mensen die er sporadisch gebruik van maken.

Dat komt omdat je anders voor die 5 euro helemaal door kan reizen van Maastricht naar Groningen. Dat willen ze ook voorkomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:18

Ook een leuke gewaarwording is het trouwens als je ineens bij het instappen een foutmelding krijgt en dus niet kan betalen.
Moet je uiteindelijk naar een groot station om uit te vinden dat de check-out van veel bussen niet goed werkt en je kaart daarom geblokkeerd is. Leuk is dat als je in een klein dorp staat en dus speciaal 'even' naar de stad moet om dit te herstellen.

Hoe dan ook moeten ze het tourist vriendelijker maken door meer en duidelijkere automaten neer te zetten die wel gewoon buitenlandse passen of credit cards accepteerd, want nu kun je bijna nergens opladen als je op zondag ergens buiten een grote stad staat en je graag ergens heen zou willen.
Ik ben nog nooit in een land geweest waar het reizen zo onduidelijk was als in Nederland.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 19:17

[/quote]

Je bent je ervan bewust dat de overheid het OV ongelovelijk veel subsidie geeft? Als ze dat niet zouden doen, zou het OV ongeveer 2 tot 2,5 keer zo duur zijn ;)

Ook met strippenkaarten werden veel fouten gemaakt :) daar is de OVchipkaart veel nauwkeuriger in :)[/quote]

Hier was ik me niet bewust, bedankt!
Maar dat neemt niet weg dat het behoorlijk onduidelijk is voor de mensen die maar af en toe met het ov reizen. Laten ze daar maar iets aan doen! Ik reis regelmatig naar Budapest en dwars doorheen. Al spreek ik de taal amper, het is een geweldig makkelijk systeem. In Thailand is het iets onduidelijker (weinig Engels) maar nog stukken beter dan in Ned!

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:34

odilia schreef:
Ik reis regelmatig naar Budapest en dwars doorheen. Al spreek ik de taal amper, het is een geweldig makkelijk systeem. In Thailand is het iets onduidelijker (weinig Engels) maar nog stukken beter dan in Ned!

Hoe hebben ze het daar geregeld?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:44

Ik was deze week op schiphol. Treinen reden weer eens niet dus ik overwoog een bus. Maar ja......op schiphol zijn ze zo onderontwikkeld dat je nergens een chipkaart kunt kopen of opladen.
Ik heb alles afgezocht maar zag geen mogenlijkheden. Het loket had uiteraard een rij van een uur.
Dan heb ik als toerist dus enkel de optie om het duurdere bustarief te betalen _-:(

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:11

Of in die wachtrij te gaan staan voor de NS loketten :j

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:46

Opladen kan gewoon op ns-kaartautomaten hoor. Ook op schiphol ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:26

Kopen kan daar ook gewoon in de automaten :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:38

De meeste OV diensten zijn geprivatiseerd. Ik vind dat nu juist de OV sector Overheid had moeten blijven, want je hebt niet of nauwelijks marktwerking. Het OV kan gemakkelijk "gratis" via een soort OV belasting (die alle burgers van NL moeten betalen) worden aangeboden. Dan kunnen de kosten per gebruiker omlaag. Zo krijg je mensen misschien uit de auto, omdat ze toch al moeten betalen voor hun vervoer. Maar dat wil de Overheid natuurlijk ook weer niet, want de auto is een belasting melkkoetje.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:41

Boeiend zeg. In Zweden moet je ook gewoon een soort chipkaart voor openbaar vervoer kopen. Vind het eerder banketstaaf voor oudere mensen dan voor toeristen.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 19:58

Elevien schreef:
odilia schreef:
Ik reis regelmatig naar Budapest en dwars doorheen. Al spreek ik de taal amper, het is een geweldig makkelijk systeem. In Thailand is het iets onduidelijker (weinig Engels) maar nog stukken beter dan in Ned!

Hoe hebben ze het daar geregeld?

Hier kan je bij een loket een kaartje kopen van een 1 uur, 24 uur, 2 dagen etc. waarmee je met al het openbaar vervoer mee kan. Alles staat heel duidelijk op grote kaarten hoe de metro loopt en hoe alles op elkaar sluit.
In Thailand koop je gewoon een kaartje voor het stuk wat je wil reizen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:42

Jans schreef:
Kopen kan daar ook gewoon in de automaten :j

Niet vorige week in iedergeval. De knop is er wel maar: "deze optie is niet beschikbaar" staat er als je er op drukt.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:00

Digitale apparatuur kan natuurlijk altijd een storing hebben. Tja...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:08

friendly schreef:
Digitale apparatuur kan natuurlijk altijd een storing hebben. Tja...

Bij meerdere gelijktijdig dan en op 2 stations.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:07

Wel als het niet specifiek aan t apparaat ligt maar aan de software die achter de functie zit...