Uitkering/bijstand een vetpot?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:40

Nanne schreef:
Pubelia,

Ze is indirect geopereerd aan haar hersenen. Ze hebben een drain geplaatst die naar behoren werkt om de cyste leeg te houden. Ze heeft er, behalve een litteken, niks aan overgehouden.

Wat is indirect? Haar hersenvlies is niet geopend, en ze zijn niet aan de hersenen hoeven te komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:43

Maar waarom vraag je haar dan niet het zit het maar inkomen.

Dan heb ik hoofdpijn gehad zo bonkend was dat ik mij zo stil mogelijk wilde houden, er zijn veel soorten hoofdpijn. Ik kan mij voorstellen dat je hoofdpijn hebt omdat je niet kan zien, maar kan je daar niet mee geholpen worden?

Ik vind het nog steeds veroordelend zoals je praat over iemand die je kent. Iedereen heeft zijn eigen prioriteiten met het uitgeven van geld. Natuurlijk zijn de subsidies die haar ook helpen, zoals bv huursubsidie en ouderschapstoelage omdat ze alleenstaande moeder is, wellicht heeft ze netto net iets meer dan jij, maar dat is denk ik ook wat je wilt horen?? Dat zij met haar uitkering meer heeft dan jij? Maar jij bent vrij, gezond en vrij hebt geen kind waar je voor moet zorgen en jij kan carriere maken, meer gaan verdienen als je dat wilt en zal makkelijker een partner vinden want ziek met jong kind en aan huis gebonden is niet zozeer makkelijk om je leven op te bouwen...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:45

Lees net dat ze WIA met bijstand krijgt, denk dat je daar best rond van kan komen :j.
Echter als er al 3 artsen hebben gezegd dat ze weer moet gaan werken, op therapeutische basis, denk ik dat de UWV op een gegeven moment toch echt aan de bel hangt voor een reintegratie-traject.
Kan me niet voorstellen dat ze voor de rest van haar leven volledig afgekeurd is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:47

russel schreef:
Maar waarom vraag je haar dan niet het zit het maar inkomen.

Dan heb ik hoofdpijn gehad zo bonkend was dat ik mij zo stil mogelijk wilde houden, er zijn veel soorten hoofdpijn. Ik kan mij voorstellen dat je hoofdpijn hebt omdat je niet kan zien, maar kan je daar niet mee geholpen worden?

Ik vind het nog steeds veroordelend zoals je praat over iemand die je kent. Iedereen heeft zijn eigen prioriteiten met het uitgeven van geld. Natuurlijk zijn de subsidies die haar ook helpen, zoals bv huursubsidie en ouderschapstoelage omdat ze alleenstaande moeder is, wellicht heeft ze netto net iets meer dan jij, maar dat is denk ik ook wat je wilt horen?? Dat zij met haar uitkering meer heeft dan jij? Maar jij bent vrij, gezond en vrij hebt geen kind waar je voor moet zorgen en jij kan carriere maken, meer gaan verdienen als je dat wilt en zal makkelijker een partner vinden want ziek met jong kind en aan huis gebonden is niet zozeer makkelijk om je leven op te bouwen...

En dit is niet veroordelend? >;)
Ik ken zelf ook 2 mensen (met paarden) vraag me af en toe ook wel eens af hoe ze het voor elkaar krijgen. Maar goed het gaat hier niet om mij.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:50

laetitia schreef:
Bijstand is naar mijn weten geen vetpot. Heeft ze een auto? Gaat ze op vakantie? Hobby's? Wat voor huis heeft ze? En in wat voor wijk?
De één geeft geld uit aan dit, de ander aan dat. Soms is dat gewoon moeilijk te vergelijken.

Daarnaast denk ik dat ze, als ze enkel bijstand heeft, een persoonlijke lening erbij heeft afgesloten om haar levensstijl te kunnen betalen. Uiteindelijk zal dit haar wellicht in de problemen kunnen brengen waardoor ze in de schuldsanering terecht komt.

Ze heeft een eigen auto. Niet echt op vakantie, meer weekendjes weg naar vakantieparken binnen NL. Hobby's niet echt.
Ze woont in een eengezinshuurwoning in een normaal dorp waar je alles in de buurt hebt. De wijk is ook netjes. Veel al ouderen en gezinnen.

Pubelia,

Ze hebben niet aan de hersenen zelf hoeven zitten. De cyste zit achter in haar hoofd, vlakbij het begin van de nek, en daar hebben ze cyste in gebracht en meer niet.
Ze wouden juist niet aan de hersenen zitten omdat dat te grote risico's met zich mee bracht.

Russel,

Ik loop momenteel bij een oogarts en zit te wachten op een doorverwijzing naar het AMC. :j
Ben zelf, jammer genoeg, ook bekend met migraine..

Begrijp me niet verkeerd, het gaat er niet om wat zij wel kan en ik niet. Ik vraag mezelf gewoon af hoe dat nou werkelijk zit met dit soort dingen.
Het is puur uit nieuwsgierigheid.

Ik heb het zelf ook wel eens met haar over dit soort dingen, absoluut. Maar zij zegt bijv. ook dingen te kopen van de kinderbijslag, zoals bijv. de Wii. Maar over het algemeen heb ik ook het idee dat ze meer kan dan menig ander.

Het is echt absoluut niet gemeen bedoelt en ik hoop ook niet dat het topic zo'n wending gaat nemen. Ik ben er zelf gewoon erg benieuwd naar hoe anderen mensen het ervaren die misschien wel in dezelfde situatie zitten.

Ik heb misschien meer mogelijkheden dan haar, maar gezond ben ik ook niet. ;)
Sterker nog, ik zit in een grotere risicogroep dan haar. Maar goed, het maakt niet uit hoe ziek of gezond ik ben. :)

Laetitia,

Dus dit soort dingen worden wel gemonitoord door het UWV?

Mensen,

Ik heb zelf nog nooit in deze situatie gezeten dus heb er ook helemaal geen kaas van gegeten. Ik probeer op deze manier alleen informatie in te winnen zonder mensen tegen het zere been te stoten.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:50

@ Russel: ik ben het niet met je eens.
We leven in een verzorgingsstaat en dat is erg fijn, zeker als je op een dag ziek bent en het gewoon niet meer gaat. Heb het zelf ook meegemaakt. Maar feit is wel dat de werkenden veel belasting betalen en dat vervolgens van die belastingen bijstand wordt betaald aan mensen die soms gewoonweg niet WILLEN werken. En als die mensen er dan ook nog netto beter voor staan dan jij als werkende belastingbetaler dan is dat best zuur.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:50

@ Russel: ik ben het niet met je eens.
We leven in een verzorgingsstaat en dat is erg fijn, zeker als je op een dag ziek bent en het gewoon niet meer gaat. Heb het zelf ook meegemaakt. Maar feit is wel dat de werkenden veel belasting betalen en dat vervolgens van die belastingen bijstand wordt betaald aan mensen die soms gewoonweg niet WILLEN werken. En als die mensen er dan ook nog netto beter voor staan dan jij als werkende belastingbetaler dan is dat best zuur.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:51

Ok, dat is duidelijker! Dan heeft ze waarschijnlijk geen nah ;)

Nanne

Re: Uitkering/bijstand een vetpot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:56

Wat is nah? :+

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:57

Niet Aangeboren Hersenafwijking

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:58

laetitia schreef:
Lees net dat ze WIA met bijstand krijgt, denk dat je daar best rond van kan komen :j.
Echter als er al 3 artsen hebben gezegd dat ze weer moet gaan werken, op therapeutische basis, denk ik dat de UWV op een gegeven moment toch echt aan de bel hangt voor een reintegratie-traject.
Kan me niet voorstellen dat ze voor de rest van haar leven volledig afgekeurd is.

Dat lijkt mij dus ook..
Ken wel een paar mensen met een uitkering hoor, die niet terecht is, geven ze zelf ook toe, maar het is wel fijn zo! Dat vind ik dus gewoon niet kunnen!
Een uitkering is prima voor mensen waarbij het niet anders kan.
(vb: 1 van de mensen die ik ken werkt 12 uur, de rest wordt aangevuld, ze woont alleen in een eengezinswoning en krijgt huursubsidie, ze mankeert niets.. ze vraagt zichzelf ook af hoe het kan maar kan prima rondkomen zo)
edit: en ja, ze heeft een auto, een paard en gaat met vakantie naar zonnige oorden..
Laatst bijgewerkt door IMJ op 28-10-11 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:58

Ik woon samen en krijg maar 100 euro per week. Ik weet dat ik samen woon dus er niet vanhoef te leven maar dat kan ook niet. aan verzekeringen, zorg en benzine voor school ben ik al meer kwijt.... helaas kan ik dus niet voor mezelf zorgen...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:59

IndianLady schreef:

Nee dat heb je fout!

Niet aangeboren hersenLETSEL ;) Is iets anders als een afwijking ;)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 22:00

pubelia schreef:
IndianLady schreef:

Nee dat heb je fout!

Bedankt, want dat wist ik dus niet.

En het gaat mij niet om het geval wat ik in mijn directe omgeving heb, maar meer de nieuwsgierigheid of je er dan echt zo goed van kan leven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:01

zonnebloem18 schreef:
Bijstand is landelijk 1248,- per maand met een huurhuis zal ze recht hebben op gemiddeld 230 euro huurtoeslag en 90 euro zorgtoeslag.

Mijn vriend en ik leven nu ook van een bijsatdnsuitkering, is goed te doen, we roken en drinken niet en hebben maar 60 euro per week voor de boodschappen en hebben 3 katten maar daarnaast kunnen we nog wel redelijk sparen.
Het is geen vetpot maar als alleenstaande moeder kan je eigenlijk beter een uitkering hebben als werken dat kan financieel eigenlijk niet uit.
Je krijgt als alleenstaand moeder ook nog allemaal kinderkortingen, toeslagen enz.

1187,87 incl. vakantiegeld en maximale toeslag (en die krijg je meestal, tenzij je niet meewerkt aan de regels).
Voeg daar inderdaad nog allerlei andere toeslagen aan toe en er komt meer binnen dan waar ik jaren voor heb gewerkt. Of je met dat bedrag ook rond komt hangt af van hoe goed je met geld om kan gaan en waar in NL je woont.

Het is dat ik absoluut geen kinderen wil (en met mijn lijf geen zwangerschap aandurf), maar anders is een kind "nemen" een overweging als je (langdurig) in de bijstand komt.

Ik laat het lekker bij vierbenige "kinders" met veel haar :D

Hoe ze aan zo te lezen meer geld komt dan je bij een uitkering mag verwachten kan ik niet zeggen, al krijgen sommigen altijd en overal leningen en kredieten los. Fors in de schulden is dus heel goed mogelijk.

Of ze nog zou kunnen werken kan ik zo niet inschatten, ik weet wel dat op dit moment een baan krijgen lastig is, zeker met een gat op je CV en een gezondheidsprobleem. Werkgevers zijn kritisch en huiverig om mensen die niet 100% gezond zijn/tonen aan te nemen. Wat een arts ook zegt over kunnen werken (of zelfs het hebben van een dagbesteding om onder de mensen te komen/dagritme te houden) de werkelijkheid is een stukje complexer.

Als ze WIA + bijstand krijgt dan zal de bijstand slechts de WIA uitkering aanvullen tot het bijstandsminimum en geen cent meer.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:01

pubelia schreef:
IndianLady schreef:

Nee dat heb je fout!

:')
Pub weet wel dat ik erom mag lachen.... niet voor iedereen toegestaan !!!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:02

Ik heb wa-jong en ik moet zeggen dat is geen vetpot! Ben blij dat mijn man een goede baan heeft!

Suuzepuus: :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:03

Pubelia: blijf je die uitkering houden? Ook als je getrouwd bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:04

Laetitia, volkomen mee eens, maar als TS eigenlijk geen idee heeft hoe ze haar geld uitgeeft en hoeveel ze aan besteedbaar inkomen heeft, is deze discussie zinloos.

En in een verzorgingsstaat, daar ben ik het eigenlijk niet eens zo echt mee eens. Mijn bejaardenschoonma is eigenlijk bitter arm, maar heeft nooit op normale voet geleefd, altijd op de zuinige omdat ze dat moest en ik vind eigenlijk ook belachelijk dat ik zoveel zorgpremie betaal en dan ook nog zo een hoog eigen risico en dus mijn eigen bloedtesten en medicijnen moet betalen...voel helemaal niet dat er voor mij gezorgd wordt als ik nooit bij de HA kom en ook niet bij de TA omdat ik dat niet durf. Wat ik per jaar betaal aan zorgpremie daar kan ik wel een weekje voor elk jaar in het ZH liggen....lekker laten verzorgen en zorgen.......

Maar nou krijgen we weer wat iedereen te besteden heeft. Nou wij zitten ver beneden bijstaand maar hebben wel paarden. :+ En als we hier weg moeten en in een huurhuis komen we in de vrije sector en dan is onze huur hoger dan onze hypotheek... :D ;) maar ik ben ook jaren ziek geweest en werd door mijn HA ook het bos in gestuurd en ik kon toen echt niet werken en nu ben ik wel in staat en wil niemand mij hebben... }> want ja als je bijna 50 bent, dan willen ze je niet meer, maar ren wel iedereen er uit, dus ben nu poetsvrouw....

Ik weet zeker dat als die kennis lekker in haar vel zit, dat ze graag werkt, lekker geldje verdienen, sociale kontakten en een bezigheid, een doel om voor op te staan, dan wil iedereen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:05

Ik vind het allemaal erg raar geregeld met die uitkeringen.. Het verschilt trouwens ook per gemeente..
Ik krijg iets meer dan 800 euro van de bijstand.. Nu heb ik dan wel werk als thuishulp, maar daarmee verdien ik minder dan wat ik van de bijstand zou krijgen omdat ze niet genoeg werk voor me hebben, dus krijg ik van de bijstand dat beetje nog bijbetaald. Maar ik kom daar niet makkelijk van rond. Ik ben al een heel groot deel kwijt aan huur, vaste lasten, eten enz.. en dan nog 100 euro per maand voor mijn paard (gelukkig staat hij aan huis, anders had ik hem nooit kunnen betalen), en dan houd ik elke maand nog een klein beetje over waar ik dan eens nieuwe kleding of een nieuw paar schoenen voor kan kopen, als er eens niets kapot gaat in huis wat vervangen moet worden..

..en toen had ik pas geleden eens wat meer gewerkt (ivm de vakantie, veel gewerkt voor thuishulpen die op vakantie gingen), had ik nét een paar euro meer verdiend dan wat ik normaal van de bijstand kreeg.. zetten ze de uitkering meteen stop _-:( Maar dat extra werk was dus eenmalig.. dus nu zit ik met een probleem, en moet ik de komende maanden met net iets meer dan de helft uitkomen totdat ik opnieuw bijstand heb aangevraagd %)
Niet normaal, als je dan ook nog hoort dat er mensen (of zelfs gezinnen) zijn die gewoon geen zin hebben om te werken en maar volledige uitkering blijven trekken :=
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 28-10-11 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:06

IMJ schreef:
Pubelia: blijf je die uitkering houden? Ook als je getrouwd bent?

Ja! Word ook niet gekort! Is geen ww he... Is wet arbeidsongeschiktheid jongeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:07

Maar als je een man hebt, heb je die uitkering toch niet meer nodig? Je hoeft toch niet meer voor je zelf te zorgen?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 22:08

Russel,

Natuurlijk weet ik niet hoeveel ze precies, tot op de cent, binnen krijgt. En het gaat mij ook niet om haar geval specifiek, maar meer de nieuwsgierigheid in het algemeen.

Hoe kunnen mensen met een bijstand zo luxe, imo, leven? Dat is meer wat ik mezelf afvraag.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:08

Maar pub. nu je getrouwd bent.... word je dan niet gekort?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:09

russel schreef:
Ik weet zeker dat als die kennis lekker in haar vel zit, dat ze graag werkt, lekker geldje verdienen, sociale kontakten en een bezigheid, een doel om voor op te staan, dan wil iedereen...

Dat geldt helaas niet voor alle mensen.