_Daphne schreef:In principe komt elk verkeerd gedrag door 'een situatie', welke dan ook. Naar mijn idee zou je hoe dan ook gewoon gestraft moeten worden voor misdaden, klaar. Het is wel interessant om er achter te komen wat die situatie dan is, te kunnen begrijpen waarom toch sommige mensen zulke rare dingen doen en of dat te voorkomen is.Wat betreft het bestraffen van dit soort dingen. Ja ik denk dan toch dat je de personen en ook de 'hogere mensen van de gevangenis' wel moet bestraffen, want je kan wel zeggen 'ja maar het komt door de situatie'. Maar komen er dan niet heel veel dingen door de situatie? En waar leg je dan een grens?
Dat experiment toont maar weer aan hoe eng mensen eigenlijk zijn...hoe zelfs 'respectabele' mensen kunnen vervallen tot beestachtig gedrag binnen een bepaald stramien. Eveneens toont het aan dat dingen toch niet zo simpel zijn als dat ze lijken; de mensen van Guantanamo Bay zijn in principe geen Monsters, maar, door de situatie waarin ze terecht zijn gekomen, tot daden gekomen die monsterachtig zijn. Daarbij zeg ik wel straffen, aangezien het om fout en dus strafbaar gedrag gaat, maar wat voor straf en hoelang, dat vind ik moeilijk te benoemen.
Zelfde geldt voor mensen in de Tweede Wereldoorlog. Door de situatie werd men gedwongen keuzes te maken en dingen te doen en naar gelang de hoek waar je in zat koos je voor de ene of de andere kant en nee, niet alle NSBers waren van nature monsters. Veel mensen die, om welke reden ook, voor de NSB kozen waren gewone alledaagse mensen. Ik heb jaren geleden een tijdje voor mijn vader gewerkt, hij bewerkte en schreef geregeld voor een stichting voor kinderen van NSBers, en daardoor heb ik het een en ander aan verhalen kunnen lezen over hoe het toen ging. Het heeft mijn idee over NSBers totaal op z'n kop gezet. Uiteraard, wat de leiders en in de naam van de NSB met bepaalde bevolkingsgroepen is gebeurd is onmogelijk gruwelijk en niet goed te praten. Maar die vader die, om zijn gezin zo veilig mogelijk te houden, maar schoorvoetend lid werd van de NSB, ja, daar heb ik ergens ook wel wat medelijden mee...het geeft maar weer aan dat oorlog eigenlijk nooit winnaars heeft.
Daarom heb ik dus ook zo'n moeite met mensen die heel stellig beweren dat ze in bepaalde situaties iets nóóóit zouden doen. Dat weet je dus niet. Daar kom je pas achter als je daadwerkelijk in zo'n situatie terechtkomt. Ik ken mijzelf redelijk goed, ben erg principieel en kan gewoon niet mensen pijn doen, maar toch...zou niet durven voorspellen wat ik in zo'n experiment zou doen...