Honger in Afrika; nog lang niet over

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Honger in Afrika; nog lang niet over

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:34

Gummie,
Met jouw bericht ben ik het dus wel helemaal eens. Ik vind het ook moeilijk en ik begrijp dat mensen niets (willen) geven, alleen de reden of de manier waarop het beschreven wordt, kan ik vaak niet begrijpen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:42

Ik denk dat het bij discussieren in de meeste gevallen mis gaat doordat de manier waarop een boodschap wordt gebracht in het verkeerde keelgat schiet. En dat is jammer, want ik merk zelf dat ik het soms met de boodschap an sich wel eens ben, maar dat het dan zo wordt gebracht dat ik er liever afstand van neem of dat ik zelfs de neiging heb keihard er tegenin te gaan... In die zin begrijp ik ook dat je dan zegt dat discussieren geen zin heeft. Maar zou het persoonlijk jammer vinden als die mensen die hun boodschap wel fatsoenlijk weten te verwoorden niet meer deelnemen aan discussies! :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:54

Ik geef ook helemaal niets meer.

Hongerproblemen bestaat al zolang ik leef in Afrika en nog is er niets opgelost dus geld doneren heeft helemaal geen zin.

Laat de mensen maar eens zelf wat gaan doen daar, zoals het land bewerken, alles is mogelijk, zeker in deze tijd, ze zijn gewoon te lui en wachten gewoon tot er hulp komt of gaat lopen naar een rode kruis ofzo.

Als een indiaanse ondernemer t kan waarom kunnen de afrikanen dat dan niet? ze zijn gewoon te afhankelijk geworden.

Het probleem is ook dat er hoge heren alles innemen en afpakken en de rebellen alles verhinderen en maar raak verkrachten en moorden.

En ze fokken er ook maar raak. Nee laat ze maar gewoon uitzoeken. Er is zat land maar dan moeten ze wel wat willen doen en hun handen gebruiken en er iets van maken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:06

Solis schreef:
LimaMambo schreef:
mensen blijven daar maar doorfokken en handje ophouden.. komen zelf niet in beweging om het land beter te maken.. of iig hun eigen leven.. zitten maar tegen hun plaggenhutjes aan wachtend op de vrachtwagens van het rooie kruis

Dat lijkt me ook weer wat naïef. In hoeverre kun je van mensen zelf het initiatief verwachten hun leven verstanding en onafhankelijk in te stellen, als je (zoals in het geval van die man in het fragment) 30 jaar afhankelijk bent geweest en simpelweg niet anders kent en weet. Bezit je de kennis en middelen niet, dan is het lastig om te realiseren dat het uberhaupt ook anders kán. Leven, eten en voortplanten is toch natuurlijk gedrag, zij geloven dat god hun geeft wat ze krijgen en als ze anders verdienen dat god daar ook wel voor zorgt.

Is ze het dan wel zelf aan te rekenen? Ik denk van niet. Wat je zegt over dat deze 'hulp' die ze krijgen ze niet helpt klopt misschien wel, maar het zou eigenlijk niet 'hulp' mogen heten. Voedselhulp is nog geen ontwikkelingshulp :)* .
Als ze hulp krijgen kweek je genoemd afhankelijkheidssyndroom en daar is moeilijk tegenaan te 'helpen', maar om dan helemaal niks meer te doen? Er zijn boeren die hard werkten waar het kon, maar hun land is ze afgepakt en aan een ondernemer gegeven die de oogst voor de hoogste prijs aan de voedselbank verkoopt zodat op die manier bevolking die van het land verdreven is, afhankelijk gemaakt wordt; vicieuze cirkel.

Dan moet er wat aan gedaan worden dat de boeren hun landen terugkrijgen voor eigen voedselvoorziening en voor om de mensen van voedsel te voorzien bij verkoop ervan.

En het zijn mensen hoor, dus ze kunnen 30 jaar niks doen of niet en of het niet beter weet, evengoed begrijpen na voorlichting, dat ze zelf wat aan kunnen doen ipv raak te neuken en handjes op te houden. Ze zijn gewoon te lui want t probleem bestaat al heel lang en nog is er niets verbeterd.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:19

Enerzijds zeg je dat de boeren hun land moeten terugkrijgen voor eigen voedselvoorziening, zodat ze in hun eigen voedsel kunnen voorzien en ook voedsel kunnen verkopen. daarmee impliceer je dus dat de boeren geen land en dus geen mogelijkheid hebben om in hu eigen voedsel te voorzien.

En anderzijds zeg je dat het probleem bestaat omdat ze te lui zijn.

Wat is het nou? Gebrek aan middelen? Of gebrek aan houding? Of beiden misschien? En hoe denk je dat die boeren hun grond terug kunnen krijgen? En hoe denk je vervolgens dat die boeren hun land kunnen bewerken (aangezien we het in dit topic hebben over extreme droogte)? En wat denk je dat de reden is dat er zo "op los wordt geneukt"?

In Nederland schreeuwen we moord en brand als de pensioenleeftijd 2 jaar omhoog gaat. Waarom? Omdat we hier gewend zijn dat de pensioenleeftijd 65 is. Gewenning. In andere landen is de pensioenleeftijd al heel lang 67, niemand die daar klaagt. Waarom? Omdat ze dat gewend zijn. Net zoals de gewenning in Afrika t.o.v. geld van ontwikkelde landen. Gewenning die ontstaan is door het instandhouden van een afhankelijkheidsrelatie, zowel door Afrika als door de landen die geld doneren. Het kost heel wat tijd om dat te veranderen, en het vraagt ook om een beter beleid in Afrika zelf. Maar zolang daar gen fatsoenlijke regering zit, zet het geen zoden aan de dijk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:42

We hoeven daar toch niet voor op te draaien, door er geld te doneren? nee toch? dat doet de wereld ook niet voor NL om bijvoorbeeld ervoor te zorgen dat er geen voedselbanken bestaan, er zijn er juist steeds meer, vernam ik overal. Wij in NL lossen juist zelf deze problemen op om door er voedselbanken te laten komen voor de mensen die erg krap zitten bij kas.

Dus waarom kan niet heel Afrika er zelf voor zorgen, zat rijke oliesjieks hoor ook om maar een voorbeeld te noemen.

Ze mogen het van mij uitzoeken hoor wie weet zien ze eindelijk het licht en gaan de mensen er echt wat aan doen.

Ik zie overal dat er problemen zijn en dat er veel ellende is in Afrika, het wordt nooit wat als deze mensen alleen maar handjes ophouden, al tientallen jaren hoor. Gelukkig zijn er ook hardwerkende afrikanen maar er zijn er teveel die niet van aanpakken weten en na hulp en of voorlichting vervallen ze gelijk weer in oude staat/gewoontes ja dan mogen ze het zelf oplossen ook, t doet me niks meer en als er veel mensen van de honger sterven, ja dat is de natuur: geen voedsel = minder mensen, net als in de natuur met een overschot aan dieren. Misschien ook beter.

Over de hele wereld worden er maar raak kindjes gemaakt, dus ik zie het ervan komen dat de hongersnood steeds meer gaat voorkomen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:10

Volgens mij zijn wij ooit ook geholpen door het buitenland. Denk aan de 2e WO en de Watersnoodramp 1953

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:56

Mindim schreef:
Ik heb eens een serie gezien over mensen die een vakantielodge daar begonnen en de bouw uitgaven aan plaatselijke bewoners. De mensen kwamen werken, kregen die dag betaald en kwamen voorts een week niet. Tja, als dat een beetje voorbeeld staat voor de afrikanen, werkt dat ook niet mee. Er wat was dat ook al weer met die blanke boeren die een land welvarend hadden gemaakt, met werk voor de plaatselijke bevolking? Oja, die hebben ze weg gejaagd, in bezit genomen, nu is het niet welvarend meer en nu zijn ze weer aan de armoede en aan de honger.

nou dat dus.. heb er genoeg over gelezen en gezien dat ik nav daarvan mijn mening heb gevormd
en er zullen vast wel mensen tussen zitten die wel willen werken.. maar die zie IK maar weinig

en echt slim zijn ze ook niet.. gewoon door blijven fokken.. meer monden te voeden maar minder eten..
hoe moeilijk is het nou om te bedenken dat hoe meer kinderen je baart, hoe meer je het voedsel moet delen??

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:57

LimaMambo schreef:
Mindim schreef:
Ik heb eens een serie gezien over mensen die een vakantielodge daar begonnen en de bouw uitgaven aan plaatselijke bewoners. De mensen kwamen werken, kregen die dag betaald en kwamen voorts een week niet. Tja, als dat een beetje voorbeeld staat voor de afrikanen, werkt dat ook niet mee. Er wat was dat ook al weer met die blanke boeren die een land welvarend hadden gemaakt, met werk voor de plaatselijke bevolking? Oja, die hebben ze weg gejaagd, in bezit genomen, nu is het niet welvarend meer en nu zijn ze weer aan de armoede en aan de honger.

nou dat dus.. heb er genoeg over gelezen en gezien dat ik nav daarvan mijn mening heb gevormd
en er zullen vast wel mensen tussen zitten die wel willen werken.. maar die zie IK maar weinig

en echt slim zijn ze ook niet.. gewoon door blijven fokken.. meer monden te voeden maar minder eten..
hoe moeilijk is het nou om te bedenken dat hoe meer kinderen je baart, hoe meer je het voedsel moet delen??

Misschien is jouw mening wel niet de juiste?
Ik kom ook dagelijks hier op Bokt niet al te slimme mensen tegen, so what?
Zeker in Afrika heeft niet iedereen de mogelijk op scholing en heeft de (Katholieke) kerk nog al wat invloed m.b.t. anticonceptie.
Maar goed, dit is weer zo'n discussie vol met vooroordelen, die ga ik niet meer aan.
Soms zou ik die natuurlijke selectie wel een handje willen helpen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:00

Dat krijg je als het geld in de corrupte zakken van de hoge bomen daar verdwijnt.
Ik hoop niet dat iemand daar verbaast over is.

Als je ziet hoeveel geld aan ontwikkelinkshulp wel niet naar Afrika gaat, had de hongersnood en Aids-problematiek al drie keer opgelost kunnen zijn.
Maar nee.

Goederen moeten er naar toe, en de geldstroom mag gestopt worden. Hulp ter plaatse vanuit het buitenland, mensen leren hoe ze voor hun koeien en geiten moeten zorgen. Akkertjes aanleggen met irrigatie.
Leer ze huizen bouwen.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:11

Electra63 schreef:
Zeker in Afrika heeft niet iedereen de mogelijk op scholing en heeft de (Katholieke) kerk nog al wat invloed m.b.t. anticonceptie.
Maar goed, dit is weer zo'n discussie vol met vooroordelen, die ga ik niet meer aan.

ook in afrika hebben ze de mogelijkheid om niet te fokken.. heel simpel.. geen geslachtsgemeenschap hebben
ze weten ook hoe kinderen gemaakt kunnen worden, dus kunnen ze dat ook voorkomen om dat juist NIET te doen

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:14

Misschien moet je dat de Paus eens vertellen als hij de mensen in Afrika namens God verbiedt voorbehoedsmiddelen te gebruiken.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:19

gummie schreef:
Misschien moet je dat de Paus eens vertellen als hij de mensen in Afrika namens God verbiedt voorbehoedsmiddelen te gebruiken.

oh dus neuken moet van het geloof?
nou, dan heb ik niks gezegd :')

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:26

LimaMambo schreef:
oh dus neuken moet van het geloof?
nou, dan heb ik niks gezegd :')

Tja, ik doe het liever ook voor mijn eigen plezier *\o/* , maar ja.... Ik woon niet in Afrika, ben niet gelovig, en heb geen ondergeschikte positie tov de man ;) Gelukkig! Het was overigens geen kritiek richting jou, maar richting de kerk.... Maar da's off-topic :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:25

LimaMambo schreef:
Electra63 schreef:

ook in afrika hebben ze de mogelijkheid om niet te fokken.. heel simpel.. geen geslachtsgemeenschap hebben
ze weten ook hoe kinderen gemaakt kunnen worden, dus kunnen ze dat ook voorkomen om dat juist NIET te doen

Ach, zelfs hier in Nederland doen mensen nog wel dingen, die ze beter hadden kunnen voorkomen.
Beetje simpel gedacht.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:01

Electra63 schreef:
Volgens mij zijn wij ooit ook geholpen door het buitenland. Denk aan de 2e WO en de Watersnoodramp 1953

Klopt maar deze probleem duurde geen tientallen jaren zonder dat het is verholpen/opgelost is.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:13

LimaMambo schreef:
klinkt heel hard misschien maar ik zie dit als een soort natuurlijke selectie
dat stuk van de aarde is over bevolkt.. er moet iets gebeuren

mensen blijven daar maar doorfokken en handje ophouden.. komen zelf niet in beweging om het land beter te maken.. of iig hun eigen leven.. zitten maar tegen hun plaggenhutjes aan wachtend op de vrachtwagens van het rooie kruis

ze krijgen daar al jaren hulp maar er veranderd geen bal daar
zolang wij die mensen daar allemaal betuttelen door ervoor te zorgen dat ze een kommentje rijst krijgen, lost het probleem niet op.. geef die mensen zelf de benodigheden om hun EIGEN leven op te bouwen
en een enorme schop onder hun kont

maar doordat hun maar door blijven neuken, komen er steeds meer monden bij die gevoed moeten worden.. zo hou je het probleem alleen maar in stand

Wat een walgelijke reactie. Ik meen me te herinneren dat jij volledig afhankelijk bent van een uitkering om te kunnen leven?
Wees dan maar blij dat je in dit rijke land woont en niet daar want dan had je ook bij de natuurlijke selectie gehoort als er alleen maar mensen zouden zijn met zo 'n instelling als jij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:40

Ragdollcat schreef:
Electra63 schreef:

Klopt maar deze probleem duurde geen tientallen jaren zonder dat het is verholpen/opgelost is.

Er zijn zelfs in Nederland mensen die (tientallen) jaren worden geholpen.

Ik zeg niet, dat iedereen geld moet geven, maar sommige reakties zijn inderdaad walgelijk en vooral vol vooroordelen, zeker als je praat over te lui of te stom, terwijl kinderen daar sterven aan honger en ziektes.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:13

puma schreef:
Wat een walgelijke reactie. Ik meen me te herinneren dat jij volledig afhankelijk bent van een uitkering om te kunnen leven?
Wees dan maar blij dat je in dit rijke land woont en niet daar want dan had je ook bij de natuurlijke selectie gehoort als er alleen maar mensen zouden zijn met zo 'n instelling als jij.

ziektewet ;) ik wil wel werken maar dat KAN niet
dat is iets heel anders dan niet WILLEN werken

weet niet waarom je deze info er bij haalt maar zorg dan wel dat je je huiswerk goed doet ;)

Electra63 schreef:
Ach, zelfs hier in Nederland doen mensen nog wel dingen, die ze beter hadden kunnen voorkomen.
Beetje simpel gedacht.

zijn wij hier in NL afhankelijk van andere landen wbt de fouten die we maken?
hier in NL denken de meeste mensen nog na voordat ze een kind op de wereld zetten.. is er geen geld genoeg voor een kind, dan komt er geen kind

en daarbij, er is in nederland ook genoeg armoede.. laat ze daar eens het geld aan besteden ipv kansloze projecten in afrika.. want het blijkt dat na 30 jaar het niks heeft geholpen.. het word alleen maar erger

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:33

LimaMambo schreef:
puma schreef:

ziektewet ;) ik wil wel werken maar dat KAN niet
dat is iets heel anders dan niet WILLEN werken

weet niet waarom je deze info er bij haalt maar zorg dan wel dat je je huiswerk goed doet ;)

Electra63 schreef:
Beetje simpel gedacht.

zijn wij hier in NL afhankelijk van andere landen wbt de fouten die we maken?
hier in NL denken de meeste mensen nog na voordat ze een kind op de wereld zetten.. is er geen geld genoeg voor een kind, dan komt er geen kind
en daarbij, er is in nederland ook genoeg armoede.. laat ze daar eens het geld aan besteden ipv kansloze projecten in afrika.. want het blijkt dat na 30 jaar het niks heeft geholpen.. het word alleen maar erger

Ik geloof, dat jij je toch eens wat meer moet verdiepen in sommige dingen. Alleen hier op Bokt staat het vol met topics van geld/kind-problemen. Bureau Jeugdzorg kan het niet bijbenen. Er is inderdaad heel veel kinderleed in Nederland.

Ik zei het al eerder, als je de keuze maakt om niets te geven omdat je bang bent dat je geld niet goed besteed wordt of omdat je vindt dat er in Nederland genoeg problemen zijn, prima. Maar jij hebt het over natuurlijke selectie (alleen het woord al), te dom en te lui. Je zal maar als kind daar geboren worden, die kinderen hebben geen keuze, het is in sommige regio's een kwestie van overleven m.b.v. hulporganisaties.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:50

electra ik heb nooit over die kinderen gesproken.. die kunnen er idd niks aan doen en tuurlijk vind ik het zielig maar het probleem lost zich niet op als de volwassenen maar door blijven fokken.. dat blijkt maar weer na ongeveer 30 jaar..
die ouders snappen toch ook wel dat ze een kind niks te bieden hebben als ze zelf al niet eens gevoed kunnen worden.. ik snap dat niet hoor.. en ja dan vind ik het dom om toch sex te hebben als je weet dat daar kinderen van komen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:56

LimaMambo schreef:
electra ik heb nooit over die kinderen gesproken.. die kunnen er idd niks aan doen en tuurlijk vind ik het zielig maar het probleem lost zich niet op als de volwassenen maar door blijven fokken.. dat blijkt maar weer na ongeveer 30 jaar..
die ouders snappen toch ook wel dat ze een kind niks te bieden hebben als ze zelf al niet eens gevoed kunnen worden.. ik snap dat niet hoor.. en ja dan vind ik het dom om toch sex te hebben als je weet dat daar kinderen van komen

Kinderen is in derdewereldlanden helaas vaak een pensioenvoorziening. Daarbij is er veel kindersterfte, dus halen de kinderen de volwassen leeftijd om later voor hun ouders te zorgen niet, dus de ouders calculeren de eventuele kindersterfte al in.
Geen of weinig anticonceptie is met dank aan de Kerk niet vanzelfsprekend. Als je geen geld voor eten/scholing/huisvesting hebt, dan is er ook geen geld voor condooms/de pil etc. Maar waar het vooral aan ontbreekt daar is voorlichting, scholing en communicatie.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 00:36

De mensheid kan me gestolen worden. Wij vernietigen, vernietigen en vernietigen nog meer. Diertjes in Afrika die lijden mag je niet helpen, dat is de natuur, maar mensen wel? Hou toch op, waarom zijn wij beter dan de rest van de wereldbevolking??!! Natuurlijke selectie zou vaker voor moeten komen voor mensen.
De aarde is probeert zichzelf gezond te houden en stuurt natuur rampen op ons af, maar nee, wij moeten mensen helpen en nog meer mensen op de wereld zetten. Over een tijdje is er geen plek meer op de aarde voor andere dieren (en natuur), en omdat wij alle ruimte in nemen sterft de aarde, als onze vernietigingsdrang dat niet al heeft gedaan. Als er een god bestond zou de mensheid niet (meer) bestaan!

Ze moeten inderdaad stoppen met voortplanten, alsof ze er niet zonder seks kunnen. Laatst stuurde ze dozen condooms om het de kop in te drukken! En inderdaad, spullen en mensen sturen om die mensen te leren voor zichzelf te zorgen! Want nu kunnen ze het misschien niet, maar ze zijn toch zeker slim genoeg om te leren? Jammer dat het geld altijd in de zak van de rijken beland. Met de miljoenen die er al naartoe zijn gegaan hadden ze volgens mij een al lang een heel dorp van kunnen opbouwen.

Hard ja, maar ik heb nooit sympathie voor de mensheid gehad. De wereld is beter af zonder ons erop.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 00:41

Electra63 schreef:
LimaMambo schreef:

Kinderen is in derdewereldlanden helaas vaak een pensioenvoorziening. Daarbij is er veel kindersterfte, dus halen de kinderen de volwassen leeftijd om later voor hun ouders te zorgen niet, dus de ouders calculeren de eventuele kindersterfte al in.
Geen of weinig anticonceptie is met dank aan de Kerk niet vanzelfsprekend. Als je geen geld voor eten/scholing/huisvesting hebt, dan is er ook geen geld voor condooms/de pil etc. Maar waar het vooral aan ontbreekt daar is voorlichting, scholing en communicatie.

Zo zie je maar weer wat voor afschuwelijke mensen het zijn. Bewust kinderen nemen voor een paar centjes meer wetende dat die kids het vreselijk gaan hebben en waarschijnlijk dood zullen gaan. ze calculeren het gewoon in?? Afschuwelijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 00:50

Nomanji schreef:
Zo zie je maar weer wat voor afschuwelijke mensen het zijn. Bewust kinderen nemen voor een paar centjes meer wetende dat die kids het vreselijk gaan hebben en waarschijnlijk dood zullen gaan. ze calculeren het gewoon in?? Afschuwelijk.

60 jaar geleden was dat in Nederland ook heel gewoon. We hebben pas sinds 1957 AOW en in de jaren 60 werd de pil geïntroduceerd.
Probeer maar eens aan het trouwboekje van je overgrootouders te komen. Grote kans dat je daar ook een boel kinderen tegenkomt die de volwassen leeftijd niet gehaald hebben.