Grenzen vrijheid van meningsuiting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:23

Wat is een mening?

In mijn ogen is een mening dat wat een persoon in zijn hoofd heeft zitten na het doornemen van de punten op deze pagina:

http://www.wikihow.com/Form-an-Opinion

Met name het punt dat je open moet blijven voor alle input voordat je een mening vormt mis ik bij een heleboel mensen.

Punten 3,4,5,6,7,8,9,10 en 11
Met name 11...:D

Is dat wat ze ventileren dan echt een mening, of zinloos geblaat in de ruimte?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-10-11 22:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:24

Dus als ik zeg:

ik vind dat vrouwen niet kunnen autorijden
ik vind negers lui
ik vind turken stinken
ik vind katholieken pedofielen
ik vind PVV-ers rascisten

dan maakt het wat jullie betreft dus niet uit?

Cassidy

Re: Grenzen vrijheid van meningsuiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:25

Van mij mag je het roepen.
Het zegt meer over jou dan over dat wat je roept :D
IMO dan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:27

Ik zeg dat he.
Ik ben niet jullie.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:30

Punt 11 is net de lastigste Cassidy want als je het dan zegt als 'ze' het vragen willen 'ze' het niet horen :x
Dan hadden ze liever gehad dat je had meegepraat met 'ze'.
(dat doen mensen toch, hoe heet dat spelletje op de radio: "gaat hij mee of zegt hij nee?" )

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:30

Cassidy schreef:
Van mij mag je het roepen.
Het zegt meer over jou dan over dat wat je roept :D
IMO dan.

Nog een keer: dat rijtje is NIET mijn mening, maar voorbeelden.

Want je kan dan nog verder gaan:

ik vind dat de holocaust niet bestaan heeft
ik vind dat Hitler best een toffe vent was
enz. enz.

Ik wil dus graag de grens weten.
Als ik mag zeggen: ik vind negers lui, waarom dan niet: ik vind die moffen (65 jaar geleden) toffe gasten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:31

mick75 schreef:
Maar Mindim, waarom moeten mensen in het kader van de "vrijheid van meningsuiting" elkaar maar gruwelijk beledigen, alleen maar omdat het kan en blijkbaar mag?

Als je uitdeelt moet je ook de klappen terug kunnen ontvangen, en als je dat niet wil dan moeten mensen maar eens 10 seconden gaan nadenken voordat ze iets brullen, in plaats van heel hard "gedemoniseerd" brullen tegen wie het maar horen wil. Het werkt 2 kanten op.

Ik kan het wel eens zijn met de definitie van Nynke55. Ik zou het alleen anders formuleren, wat mij betreft houdt de vrijheid van meningsuiting op daar waar die van een ander begint.

Dat moet ook niet, ik vind dat ook vreselijk. Maar dat houdt je met zoveel mensen op deze aardkloot. Ik bedoel te zeggen, dat wanneer je vrijheid van meningsuiting hebt, dit soort toestanden zekers zich gaan voordoen. Dat je dat moet accepteren, want het alternatief is dus censuur. Sommigen zijn fatsoenlijk anderen asociaal wat dat betreft. Maar dat heb je met alles, rotte appels. Mensen mogen dieren houden, neemt niet weg dat er altijd exemplaren zullen zijn die de dieren mishandelen. Kan je ook niet zeggen dat mag de mensheid maar geen dieren meer houden. Wil je iets positiefs instellen, zullen er altijd negatieve reacties zijn, maar het positieve is het groter goed wat je dan in het oog moet houden.

Beetje warrig, maar weet niet zo goed hoe ik het moet zeggen.
Bokt is ook censuur, mag je ook je mening niet geven, ook niet netjes geformuleerd of onderbouwt. Je bericht wordt gewoon weg gehaald en je krijgt een vage mail dat je posts zijn weggehaald. Je krijgt geen kopietje van de bewuste posts, dus een tegenreactie geven, die kans geven ze je dan niet. Dus wat dat betreft is Bokt een slecht voorbeeld van vrijheid van meningsuiting.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:31

Prima toch. Er zaten best goeie bij en de meesten waren zelf ook eigenlijk slachtoffer van de situatie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:32

Nicolletje schreef:
Ik zeg dat he.
Ik ben niet jullie.

Nee, maar het is de mening van meerdere mensen. Ik kan moeilijk iedereen bij naam gaan noemen.
Ik vraag het aan de personen die vinden dat je in principe alles mag zeggen als je deze mening maar begint met: ik vind dat ....................

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:32

Punt 11 is degene waar het in mijn ogen om gaat. Ga je mening niet ongevraagd aan andere opdringen. En dan maakt het niet uit of het godsdienstig is (over geloof gaat) of over het merk spijkerbroek dat je moet dragen. Ga niet ongevraagd je mening opdringen...

En als je dat hanteert, komen we een heel eind....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:33

Nicolletje schreef:
Prima toch. Er zaten best goeie bij en de meesten waren zelf ook eigenlijk slachtoffer van de situatie.

Ik neem aan, dat dit een reaktie is op: die moffen waren best toffe gasten?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:35

Ja hoor. Als dat jouw mening is dan kan ik daar wel wat mee (of niks mee) maar als je het als een voldongen feit stelt niet.
Of nog een goeie: als je het als een persoonlijk issue maakt.

Dus:

Je bent een trut en je hebt een rotkarakter en je moet veranderen (wat moet je ermee??)

of

Ik vind jouw gedrag af en toe lastig en met name dan en dan kan ik er niet mee omgaan en misschien kunnen we er samen uitkomen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:35

Electra63 schreef:

Ja. Ik kan er niks mee met die opmerking er zaten vast toffe bij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:38

Nicolletje schreef:
Ja hoor. Als dat jouw mening is dan kan ik daar wel wat mee (of niks mee) maar als je het als een voldongen feit stelt niet.
Of nog een goeie: als je het als een persoonlijk issue maakt.

Dus:

Je bent een trut en je hebt een rotkarakter en je moet veranderen (wat moet je ermee??)

of

Ik vind jouw gedrag af en toe lastig en met name dan en dan kan ik er niet mee omgaan en misschien kunnen we er samen uitkomen.

Ja, maar bijna altijd wordt gezegd: je bent een trut..............

Ach, ik vraag me af, hoe er gereageerd wordt als je op 4 mei in Nederland roept: die moffen waren toffe gasten. Ik denk dat het gros van de (oudere) mensen het niet echt kan waarderen en het is voor een aantal mensen (nabestaanden) onnodig kwetsend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:40

Electra63 schreef:
Nicolletje schreef:

En als dat wel zo zou zijn, wat dan nog?

Mijn ouders zijn in de zestiger jaren van de vorige eeuw naar Duitsland geemigreerd.
In een tijd dat nog niet iedereen telefoon had en niet iedereen een auto.
Dat was toen echt emigreren.
Mijn Opa is in WOII bijna bij een razzia geexecuteerd. Verraden door een NSB-er, papieren waren niet in orde. Gelukkig communcatiefout tussen NSB-er en Duitse Soldaat.
Zijn twee broers zijn in Duitsland tijdens WOII tewerk gesteld geweest en zwaar getraumatiseerd uit de oorlog teruggekomen.
Dat mijn ouders naar D emigreerden was mijn Opa daar niet blij mee.
Moffen hier en moffen daar....het hele land en volk kon geen goed bij hem doen.
Tot hij een keer een autoongeluk kreeg in Duitsland en zeer hoffelijk werd behandelt door de Duitse Politie.
Hij sloeg om als een blad aan een boom.
Duitsland werd zijn favoriete vakantieland.
Een van onze buren had een tatooage van de SS op zijn bovenarm.
We hebben menige gezellige nacht met die man doorgebracht.
Als je hem aansprak over zijn tatooage zei hij alleen dat dit de grootste fout van zijn leven was geweest....

Ik ben in Duitsland geboren. Heb er 27 jaar gewoond.
Ik kan er echt helemaal niets mee dat mensen 60 jaar na dato nog zo'n haat op Duitsers hebben.
Dat er zelfs bij een potje voetbal (dat vind IK nou een walgelijke sport) tussen Nederland en Duitsland zoveel haatgevoelens bij komen kijken....
In een woord walgelijk.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-10-11 22:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:40

Cassidy schreef:
Punt 11 is degene waar het in mijn ogen om gaat. Ga je mening niet ongevraagd aan andere opdringen. En dan maakt het niet uit of het godsdienstig is (over geloof gaat) of over het merk spijkerbroek dat je moet dragen. Ga niet ongevraagd je mening opdringen...

En als je dat hanteert, komen we een heel eind....

Lastig want moeten we nu ook maar stoppen? Of misschien alleen ik?

Er is niemand geweest die bij mij kwam aanbellen "Zeg, kan jij ff je mening op Bokt zetten" en misschien zijn er wel een paar mensen die denken "Oh nee he komt ZIJ ook weer"

Dus het is een beetje lastig we moeten wat mij betreft NOOIT de discussie stoppen over dingen maar wanneer begin je? En hoe?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:43

Ik vind het lastig over de Duitsers en WOII
De oorlog (elke oorlog) haalt het slechtste in de mens naar boven en als je je maten en familie bij bosjes afgeslacht ziet worden OF als je niets doet en ze komen jou en je familie wel ff halen dan geloof ik best dat je mogelijk op zo'n moment voor de slechte kant kiest als die veilig lijkt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:44

Kun je een hele discussie beginnen of dit wat wij nu doen ongevraagd is of niet.
In mijn ogen wordt hier duidelijk om je mening gevraagd. Die mag je dan ook ventileren.
Maar een ander van je geloof proberen te overtuigen, World Trade Centers neerknallen en daar een paar duizend mensen mee de dood injagen, dat is in mijn ogen ongevraagd je mening ventileren, en dat kan dan ook echt NIET.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:51

Cassidy schreef:
Kun je een hele discussie beginnen of dit wat wij nu doen ongevraagd is of niet.
In mijn ogen wordt hier duidelijk om je mening gevraagd. Die mag je dan ook ventileren.
Maar een ander van je geloof proberen te overtuigen, World Trade Centers neerknallen en daar een paar duizend mensen mee de dood injagen, dat is in mijn ogen ongevraagd je mening ventileren, en dat kan dan ook echt NIET.

Ja, ik vind het WTC neerknallen ook niet kunnen, maar ik vind ook niet dat de joden vergast mochten worden tijdens WOII, ik vind zoveel..............

Cassidy

Re: Grenzen vrijheid van meningsuiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:56

Wat gebeurt is, is gebeurt. Dat draai je niet meer terug.

Maar ga het niet ontkennen.
Ga niet ontkennen dat het WTC is neergehaald en dat we ons dat allemaal maar verbeeld hebben.
Ga niet beweren dat alle bewijzen voor de genocide tijden WOII (wat wij Holocaust noemen) allemaal vervalst zijn, en dat de genocide nooit heeft plaatsgevonden.
Want daar kan ik heel kwaad om worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:03

Cassidy schreef:
Wat gebeurt is, is gebeurt. Dat draai je niet meer terug.

Maar ga het niet ontkennen.
Ga niet ontkennen dat het WTC is neergehaald en dat we ons dat allemaal maar verbeeld hebben.
Ga niet beweren dat alle bewijzen voor de genocide tijden WOII (wat wij Holocaust noemen) allemaal vervalst zijn, en dat de genocide nooit heeft plaatsgevonden.
Want daar kan ik heel kwaad om worden.

Maar als je zegt:
ik vind dat de bewijzen voor de genocide zijn vervalst, dan mag dit toch volgens de mening van vrijheidsuiting (niet MIJN mening)?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:05

Ik vind vrijheid van meningsuiting een groot recht en ik ervaar dat er tegenover een recht ook vaak een plicht staat. In het geval van vrijheid van meningsuiting, vind ik het een plicht om wellevendheid te tonen naar de ander. Beleefdheid, niet kwetsen, weten wat en wanneer je iets zegt of je mening ventileert.... De ander hoeft niet geschoffeerd te worden, je wilt zelf toch ook beleefd aangesproken/behandeld worden?
Ik vind groepsbelediging helemaal beneden elke peil. Mensen die dat doen, weten vaak ook niet waar ze het over hebben, zij zoeken een zondebok voor hun situatie.
Ik wens iedereen vrijheid van meningsuiting toe en hoop dat ze de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt, kunnen dragen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:07

@ Electra: En als de feiten aantonen dat de bewijzen niet zijn vervalst, hoe serieus moet je zo iemand nog nemen?
Ik kan er ook heilig van overtuigd zijn dat de aarde plat is.
Dat water niet nat is en vuur niet heet,

Als er bewijzen (forenzisch en wetenschappelijk) zijn en iemand dat alsnog ontkent, in hoeverre moet ik die persoon serieus nemen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:10

Cassidy schreef:
@ Electra: En als de feiten aantonen dat de bewijzen niet zijn vervalst, hoe serieus moet je zo iemand nog nemen?
Ik kan er ook heilig van overtuigd zijn dat de aarde plat is.
Dat water niet nat is en vuur niet heet,

Als er bewijzen (forenzisch en wetenschappelijk) zijn en iemand dat alsnog ontkent, in hoeverre moet ik die persoon serieus nemen?

Of je die personen serieus moet nemen is niet de vraag. Mogen deze personen dit roepen in het kader van mening van vrijheidsuiting.

Leuke discussie, maar ik ga naar bed, morgen vroeg op.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:16

Ja hoor, ik vind van wel. Zolang ze het roepen en er geen wet van maken dat hun waarheid feit is.

Maarja dan komt de discussie van de OP en dat is namelijk dat wij wél de wet hebben gemaakt dat holocaust ontkenners hun kop moeten houden.
Beetje dubbel eigenlijk.