Ik zou best een dier kunnen laten opgroeien voor eigen consumptie en dan naar de slager brengen. Dan weet je inderdaad dat het dier een goed leven heeft gehad en je stelt je er vooraf op in dus je past je band met het dier erop aan. Het zelf slachten zou ik niet doen, maar opgroeien en daarna opeten zou geen probleem zijn.
Achterom
Geplaatst: 05-10-11 13:25
Jawel hoor.
Mijn schoonouders kopen elk jaar in het voorjaar een jonge pink, laten die bij hen in de wei lopen en laten haar in het najaar slachten. Het vlees wordt dan verdeeld onder hen en hun kinderen. Dus ik eet ook al jaren rundvlees van de koe van mijn schoonouders De dieren hebben een fijn leven gehad, een stuk beter dan de dieren die je in de supermarktschappen ziet liggen. In het verleden hebben ze ook varkens gehad, maar dat was in de tijd voor de varkenspest.
Mijn man en ik hebben het voornemen om als we ooit een huis in het buitengebied hebben, ook zelf varkens en kippen te gaan houden. En ja, die gaan ook gewoon geslacht worden.
als kind hadden wij altijd dieren, we gaven ze een goed leven, en uiteindelijk werden ze naar de slacht gebracht en gingen ze de vriezer in. Als ik er nu aan terug denk, je wist wat voor leven ze hadden gehad en wat ze gegeten en gekregen hebben.
Als ik er ooit weer de kans voor krijg zou ik het zeker overwegen.
petitparis
Geplaatst: 05-10-11 13:35
ik denk dat je alleen maar kippen, kalkoenen en konijnen zelf mag slachten, misschien nog een geit...
Om een varken te houden moet je dit zelfs melden bij de gemeente, je mag het zelf niet slachten maar mag het ook niet vervoeren tenzij rechtstreeks naar het slachthuis (in BE toch) Schapen mag ook niet thuis vandaar de "speciale" locaties voor de rituele slachtingen Een koe spreekt voor zich denk ik Herten moeten tegenwoordig gechipt zijn, anders moet je achterpoortjes hebben om ze te laten slachten of een jager die ze komt schieten en zelf kan uitbenen ende botten begraaft in de tuin ofzo...
FahyaFemke
Geplaatst: 05-10-11 13:37
ik zou niet anders willen jij weet wat er mee gebeurd is jij weet hoe ze geleefd hebben
en degene die het antwoord geeft: breng ze anders naar een pension? je bedoeld asiel ofzo? of opvang? das helemaal zielig, alsof ze daar een beter (groter) leven hebben dan in jou eigen weitje Kun je ze beter opeten
Als ik de mogelijkheid had, zou ik zelf kipjes houden en slachten (laten slachten denk ik wel, heb het nog nooit zelf gedaan!) en wellicht ook andere beestje houden om te eten. Ik walg eigenlijk van ander vlees,industrievlees, van beesten dan een rotleven gehad hebben in een klein kooitje. Ik koop 9 vd 10 keer bio vlees, vanmorgen nog een kleine discussie met de verkoper van een kleine supermarkt hier, die erg prijzig is in het biovlees (in alles omdat ze de enige winkel hier in de buurt zijn). Ze vond het onzin als mensen alleen het biovlees kochten wanneer er korting op zat, als ik begreep wat ze bedoelde......... Ik dacht zegt ze dat nu tegen mij?? Ik zei ja ik koop het hier alleen als het in de aanbieding is ja. Dat vond ze dan hypocriet. Het drong niet helemaal tot me door, maar later dacht ik meid, ik koop het als het in de aanbieding is bij jullie, en elder waar het betaalbaar is. En heb ik geen geld: eet ik geen vlees. Dat is toch ook een mogelijkheid? Ik hoef niet elke dag een lapje vlees op mn bord hoor, en mn vriend gelukkig ook niet! Er wordt nog maar een enkele keer "normaal" vlees gekocht, en dat is eigenlijk omdat mn vriend dan iets ziet wat ie echt niet kan laten liggen. Ik zelf heb daar geen moeite mee maar ieder zijn ding toch!!
pinto_1
Geplaatst: 05-10-11 13:38
Ik kan het wel met de haantjes (mijn man slacht ze) daar heb ik dan geen problemen mee. Ook omdat de hanen als ze te groot worden ook echt niet leuk meer zijn, ze vechten, verkrachten de kipjes, kraaien aan een stuk, kortom, alle morele bezwaren zijn snel overboord...
Een koe/varken/konijn of iets in die geest zou ik niet kunnen, ik zou teveel hechten, naampje geven enzo, en dan dus nooit naar de slager brengen..
Overigens nog wel een tip: vroeger toen ik nog kind was hadden we wel geiten/varkens die naar de slacht gingen. Het waren jonge dieren (ook zelf opgefokt dus), maar ik vond het vlees heel taai. Dacht nog: nou, als dit je eigen dier is ga ik liever gewoon naar de slager. Tot we een keer een varken hadden met een flink litteken op zijn poot: litteken nooit meer teruggevonden op de hammetjes. Oftewel, slager slachtte ons jonge vee en ruilde dat om met (waarschijnlijk) stokoude beesten.
We zijn er dan ook gelijk mee gestopt...
Marloez
Geplaatst: 05-10-11 13:41
Alleen als ik een cursus slachten zou hebben gevolgd. En dan zou ik het vlees verkopen want ik ben vegetariër.
Ik zou best een vleeskoeienbedrijf willen waar de dieren een prima leven hebben en met eigen slachterij op het erf zodat ze niet vervoerd hoeven te worden (blijft toch altijd een stressvolle situatie).
Als ik 1 koe zou hebben op m'n erf met als doel om die uiteindelijk te slachten zou ik dat niet kunnen. Dan hecht ik me er dus echt wel veel te veel aan. Maar als je een heel bedrijf hebt met tig dieren dan valt dat vast wel mee.
Koe, varken, kip en schaap zou me wel lukken. Alhoewel niet zelf slachten maar laten slachten dan. Lijkt me geweldig om zelf te kunnen zorgen voor een goed leven voor die dieren en ernaast lijkt het me ook stukken lekkerder
In de jaren dat ik in de boerderij van mijn opa woonde verzorgde ik ook de koeien. Daarvan zocht ik samen met opa elk jaar er 1 uit die we lieten slachten.
Zo ging het toen ik jong was ook toen ze nog varkens en kippen hadden. Ben er mee opgegroeid dus en heb er geen moeite mee.
Natuurlijk is het soms even slikken om ze weg te zien gaan en zou ik het slachten zelf niet kunnen maar het vlees is zoveel lekkerder en eerlijker dat ik het er wel voor over heb om me ff rot te voelen als ze gaan.
Helaas is de boerderij verkocht na overlijden van mijn opa. Mochten er dus nog mensen zijn die een koetje gaan hemelen en teveel vlees hebben dan houdt ik mij aanbevolen mits het in de buurt is. Varken eet ik bijna niet.
Ik ben vegetarisch, ik hou gewoon niet van vlees, vind ze niet lekker en om t idee dat het eigenlijk kadaver is.
Maar eigen dieren houden en opfokken om later te laten slachten, daar heb ik geen moeite mee, want je weet zelf dat het een goed leven heeft gehad en goed is behandeld.
TanteSabien
Geplaatst: 05-10-11 14:09
Zelf slachten niet maar laten slachten wel.
Als je je eigen dieren eet, dan weet je tenminste wát je eet.
Mijn kippen etc heb ik helemaal geen problemen mee. Eigen 'huisdier' laat ik gewoon inslapen, maar kan dat ook zelf als het zou mogen van de DA (ben DA assistent haha).
CoronaLime
Geplaatst: 05-10-11 14:46
Wij hadden een paar jaar terug een valse haan, hebben we ook de nek om gedraaid (nouja, de buurman) en toen kregen we een week later een pannetje kippensoep met onze eigen haan erin.
Vind het idee van ''eigen'' dieren slachten heel mooi, wij krijgen af en toe een deel van een varken van kenissen van ons maar als je ze echt zelf verzorgt dan krijg je dat je aan ze gaat binden. Mij lijkt het dan te persoonlijk om op te eten dus vandaar dat ik voor optie 2 ga
Toen mijn opa en oma nog op de boerderij wonen aten we regelmatig zelf geslacht vlees. Van kippen tot koeien.
WhySoWhite
Geplaatst: 05-10-11 15:36
Ik eet sowieso weinig tot geen vlees. Maar denk dat als ik de lege stal van berta 69 zie, en daarna de vriezer open trek dat eetlust zo over is.
Ik weet nog wel dat ik '' vroegah'' in een dierenwinkel een slang een muis mocht geven ( levend) 30 muizen in dat hok . Had ik er een en dacht ik bij mezelf..... Waarom deze ? Weer een andere.. Waarom deze en niet die?.... Zo stom, ik kon het gewoon écht niet
Goldenflower
Geplaatst: 05-10-11 15:39
Ik zou het niet kunnen met zelf slachten. Ik zou liever laten slachten door een plaatselijke slager, maar dan moet je ook hopen dat je werkelijk jouw eigen gefokte dier terug krijgt.
Dus aan ene kant wil ik liever zelf doen als ik de mogelijkheid krijgt om de vak van iemand leren hoe je moet slachten. Dan heb je 100% controle erover en aan andere kant durf ik niet om een leven te beeindigen met mijn eigen handen. Eenmaal dood heb ik minder moeite ermee, behalve de organen.
Nee ik kan dat echt niet, en overigens mag het ook niet eens
mar_fay
Geplaatst: 05-10-11 16:54
Wij slachten idd ook onze kippen. Geiten wel gedaan, maar se slager is toch makkelijker. Naar de slager gingen ook onze varkentjes, maar die hebben we nu niet meer. En verder inderdaad aangereden/(aan)geschoten wild wat nog (redelijk) gaaf is en we dan zelf villen.
Overigens, misschien helpt het voor geen meter -maar het is in elk geval grappig;)- kun je te slachten dieren die je een naam zou geven vernoemen naar wat ze moeten worden. Zo heetten twee van onze varkentjes Spekje en Zwoerdje en had een vriend van ons een enorme beer die mr. Bacon heette - en uiteindelijk niet gegeten is
Trennie
Geplaatst: 05-10-11 16:59
Dat was exact wat ik graag had willen doen toen ik nog in mn vorige huis met grond en dus weide woonde, met exact de redenen die jij noemt.
Ik had graag een big erbij gehad en deze willen slachten met een mnd of 3. Probleem echter was dat er zo veel wet -en regelgeving rondom varkens is dat ik er vanaf gezien heb. Bovendien wordt zelf thuis slachten zo moeilijk, dat je dit uit handen moet geven aan de reguliere slacht. Dat zag ik ook niet zo zitten.
Ik heb er volstrekt geen moeite mee om een dier zelf te doden, mits ik dit snel en efficient weet te doen. Ik weet bijv hoe ik een forel (of andere vis) en een konijn dood moet maken omdat me dat geleerd is en ik dit ook al een aantal keren heb gedaan. De vis direct al met de reden om op te eten, de konijnen om ze uit hun lijden te verlossen.
Van mn vader heb ik het slachten geleerd. Ik was 13 toen ik mee geholpen heb een ree te slachten. Verder konijnen, hazen en fazanten die hij van de jacht mee naar huis bracht.
Wat betreft het gevoel: ik hou afstand bij een dier wat ik met deze reden zou houden. Ik kan dat ook wel, hoewel ik soms wel even moet slikken of me moet vermannen. Dat is vooral een kwestie van rationeel verstand gebruiken denk ik. En de ene kan dat beter dan de andere.
joyce_fury
Geplaatst: 05-10-11 17:02
Nee, ik zou dat nooit kunnen
vuurneon
Geplaatst: 05-10-11 17:05
Nee, omdat wij er de mogelijkheid niet voor hebben. Onze kippen zijn veel te oud en dat is niet te eten... en om het alleen voor de soep te doen? neuh... en dan moet ik in de tuin slachten, is in een stad niet zo praktisch
Maaaaar: mijn vader is opgegroeid met zelf slachten: elk jaar kochten ze een varken die dan voor de winter werd geslacht (wel door de slager natuurlijk). De kippen werden wel eigenhandig geslacht Dus wat dat betreft heb ik er geen moeite mee. Schoonopa fokte ook kippen, dus de vriezer zat vol eigenhandig geslachte haantjes
Klein dier doden lukt mij wel, maar daar blijft het ook bij.
Vissen kan ik alleen doden als het om een kleintje gaat haha, die zwiep ik in een netje dood tegen de rand
Ik heb vriendinnen die van de boerderij komen, dus ik heb daar wel vaker de eigen dieren gegeten. Hadden wij een boerderij gehad, stonden ook zeker onze kippen etc op het menu Ik ken mijn vader haha
Ligt eraan welk dier heb ik gekozen. Een kip zou ik misschien nog kunnen, mits ik op een boerderij woon en het geen huiskip is.
Trennie
Geplaatst: 05-10-11 18:46
Vroeger wisten mensen niet beter en was het niet meer dan normaal om je eigen vetgemeste dieren te eten. Als wij er met zijn allen mee groot geworden waren, hadden we dit helemaal geen punt van discussie gevonden. Dan hadden we het niet eng gevonden en waren we er gevoelsmatig anders bij betrokken.
Persoonlijk vind ik het heel erg jammer dat we in de loop der decennia een consumpiemaatschappij zijn geworden, waarbij de eerlijkheid van de herkomst van het vlees ver zoek is geraakt. Wat niet weet, wat niet deert. En liever uit handen geven als een ver-van-het-bed-show om vooral de confrontatie niet aan te hoeven gaan.
Laten we onszelf nl vooral niet voor de gek houden: we zijn natuurlijk met zijn allen evenveel verantwoordelijk voor de wijze waarop het stukje vlees op ons bord belandt: de boer, de slager, de regering en wij als consument. Juist daarom zou ik dus zo graag de verantwoording willen nemen dmv zelf slachten.