Docent vecht ontslag vanwege homoseksualiteit aan.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Docent vecht ontslag vanwege homoseksualiteit aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:20

Ik weet niet wat jij 's nachts in je kelder doet Rock, maar ik heb mijn zweep helaas op stal laten staan _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:22

Ik heb geen kelder :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:23

En die van mij is ongeveer 1,5 m2. Dus dat is ook niet echt comfy :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:26

Laat dat nou net de bedoeling zijn vaak :')

Nee maar alle gekheid op een stokje... aan mij zie je niks, aan mij merk je niks. Het enige verschil tussen mij en mijn heteroseksuele collega is dat ik liever naast een vrouw op de bank plof dan naast een man.

Mijn geaardheid heeft geen enkele invloed op mijn lesgevende capaciteiten en ik hoop ook gewoon een werkgever te treffen die daar net zo over denkt (en een klimaat onder mijn leerlingen waardoor ik niet uit die hoek rare dingen hoef te verwachten).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:29

Ja, nee, heb jij weer gelijk in. Maar ik geloof ook niet dat hubbie en ik samen in de kelder passen - als keurige techneut en lerares Engels :=

Is ook zo, je merkt er meestal niks van, hoewel je het bij sommigen ook van een kilometer afstand kunt ruiken ;) Maar kinderen komen er toch wel achter, hoe dan ook.

De truc als je een werkgever wilt treffen die er net zo over denkt, is dus dat je niet op een vrijgemaakte school gaat solliciteren ;) Want ja, hoe je het ook wendt of keert - die denken er zo over. Overigens niet alleen dáárover hoor, ik zou er ook geen les mogen geven. Ik ben namelijk geen lid van de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:35

Nou ja, dat was ik sowieso al niet van plan omdat die grondslag me niet helemaal ligt. :))

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:36

Joh echt? :')

Ik ga mijn kiendjes eens even ophalen! :wave:

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:58

ik fiets elke dag langs die school als ik naar school ga
hoorde het evrhal van me mentor
vind het echt discriminantie

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:09

Tuurlijk, er wordt een topic geopend over religie en half Bokt loopt weer te piepen dat het geloof en de Bijbel oh zo slecht zijn :roll: Leve de Hollandse nuchterheid waarmee we zaken zo goed kunnen bezien, niet waar?

Mijn eerste reactie? Welke sukkel gaat er dan ook op een Gereformeerde school lesgeven? Echt, waarom komt het niet in die vent op dat ze misschien wel een probleem zullen hebben met zijn geaardheid?
Ik ben geen homofoob, vind dat iedereen lekker een relatie mag hebben waarin hij/zij gelukkig wordt. Maar wees dan niet zo dom om een school uit te kiezen wiens achtergrond niet samen gaat met je geaardheid, ga dan lekker op een openbare school werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:14

Volgens mij piept er niemand dat het geloof en de Bijbel slecht zijn? :?

En er kunnen 1001 redenen zijn waarom de betreffende leraar bij een gereformeerde school is gaan werken. Voor hetzelfde geld was hij nog niet praktiserend homo toen hij daar ging werken, zat hij nog volledig in de kast, maar het was zo'n fijne werkgever en hij had zulke fijne collega's dat hij er eigenlijk niet weg wilde toen hij erachter kwam.

Dat zijn dingen waar wij alleen naar kunnen gissen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:23

Ik zie al een aantal reactie over 'discriminatie' en 'eerst het pedofielen probleem aanpakken'.

Tja en dan nog: als hij er later achter is gekomen, weet hij alsnog dondersgoed hoe zijn geloof tegenover religie staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:24

Maar dan nog kan ik me voorstellen dat je de hoop koestert dat je werkgever omdat de band verder goed is dat los kan laten.

Het doet gewoon hoe dan ook pijn als zo'n groot deel van je identiteit niet geaccepteerd wordt, door wie dan ook.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:37

Natuurlijk doet zoiets pijn. Maar ik denk dat hij wel een beetje meer begrip op zou kunnen brengen, met zijn kennis over de christelijke stroom kan hij het niet een geheel onverwachte reactie vinden toch?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:03

Als je gaat solliciteren op een school dan weet je toch wat voor grondslag deze school heeft? Dan kan je toch beter op een school gaan werken die gebaseerd is op een grondslag die meer bij je past?
Als je geen rok aan wilt ga je ook niet op een reformatorische school werken, als je geen bijbelverhalen wilt voorlezen uberhaupt niet op een christelijke school, en als je geen hoofddoek op wilt niet op een katholieke school.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:10

En toch vind ik het absurd dat als ik een vragenformulier op een website invul en daar staat 'huwelijkse staat' dat ik al amper 'gescheiden' in durf te vullen omdat ik denk dat het tegen me kan werken, laat staan dat ik ervoor uit zou moeten komen dat ik een vriendin heb...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:15

Ik vind religie voor de privésfeer. In het openbare leven moeten wetten en regels voor iedereen gelden, zonder uitzonderingen. Dus geen discriminatie naar sexuele geaardheid of anders. Helemaal niet in het onderwijs.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:29

Rock schreef:
En toch vind ik het absurd dat als ik een vragenformulier op een website invul en daar staat 'huwelijkse staat' dat ik al amper 'gescheiden' in durf te vullen omdat ik denk dat het tegen me kan werken, laat staan dat ik ervoor uit zou moeten komen dat ik een vriendin heb...

Misschien heb ik over je geloofsovertuiging heengelezen, maar als je geen christelijke achtergrond hebt, solliciteer je toch niet op een christelijke school? En ik neem aan dat het op een openbare school geen probleem is :)

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:38

Blue_Eyes schreef:
Een docent die een homoseksuele relatie heeft, handelt daarmee dus in strijd met de normen en waarden van het geloof waar deze mensen voor staan. Het voorleven van die normen en waarden wordt daarmee dus in gevaar gebracht. Vandaar dat de school ervoor kiest om de samenwerking met deze meneer - van wie niemand betwijfelt dat hij een goede leraar is - te beëindigen.
Het heeft niks te maken met of ze hem willen veroordelen, of ze hem niet aardig vinden of dat ze vinden dat hij een slechte leraar is. Maar het past niet in hun beleid van de christelijke opvoeding.
Overigens wordt - zeker in streng gereformeerde kringen - religie zéker niet gezien als een keuze!

Dit verwoord precies zoals ik erover denk.
Het heeft niks te maken met discriminatie, het zijn hun normen en waarden.
Ik denk dat (zwaar) christenen net zo gediscrimineerd worden als mensen met een andere geaardheid. Echter in deze tijd MOET men ondertussen een andere geaardheid normaal vinden, vasthouden aan de normen en waarden van het geloof is volgens menigen "uit de tijd" en achterhaald.
Er wordt zo snel op de barricade gesprongen als het gaat over discriminatie van anders geaarden, er wordt zo snel over discriminatie gesproken.

Waarom moet alles toch allemaal gelijk, niemand is gelijk hoe graag men dat ook wilt. Er zullen altijd aparte geloven zijn met ieder zn normen en waarden en ik vind dat die ook best wat tolerantie mogen krijgen.
Want ook al is het niet mijn geloof, ik vind het ergens best knap dat men in deze tijd nog probeerd onthouding voor het huwelijk te promoten terwijl de sex je om de oren slaat.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:40

Ik vind het heel erg voor deze man dat hij ontslagen is, maar kan wel begrip opbrengen voor de school waar hij werkt. Deze school heeft zo'n duidelijke en uitgesproken mening over relaties en hebben een soort practise what you preach mentaliteit, waardoor je als leraar al weet dat je privé leven ook bekeken en be-(ver)oordeeld gaat worden door je werkgever. Als je op een voor de school belangrijk punt dus van mening verschilt kun je nagaan dat je daarop wordt aangesproken. Dit is geen functie die je van 9 tot 5 uitoefent. Je wordt als voorbeeld voor de kinderen gezien en dus wordt je 24/7 beoordeeld op je gedrag. Dat is iets waar je van te voren goed over na moet denken en moet beslissen of je daarmee wilt en kunt leven.

Ik heb zelf stage gelopen in Amerika en zat bij een mormoons gezin op het bedrijf. Ze accepteerden wel dat ik op vrouwen val, maar verboden me wel om een vrouw mee naar huis te nemen zolang ik daar woonde.
Dan is het aan mij om de keuze te maken om verder te zoeken naar een bedrijf waar ik wel een vrouw mee naar huis mag nemen of om deze regels te accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:07

verootjoo schreef:
Rock schreef:

Misschien heb ik over je geloofsovertuiging heengelezen, maar als je geen christelijke achtergrond hebt, solliciteer je toch niet op een christelijke school? En ik neem aan dat het op een openbare school geen probleem is :)

Veel middelbare scholen hebben hun grondvesten toch in een religie liggen. Dat hoeft geen probleem te zijn, ik ben zelf naar een Katholieke middelbare school gegaan en daar liepen ook gewoon homosexuele docenten rond hoor. Maar op het moment dat het op zo'n vragenlijst staat... Terwijl het bij andere scholen niet zo is...

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:25

@Rock, Zou je wel op een school kunnen werken waar je geaardheid en keuze om te scheiden niet geaccepteerd wordt?
In het begin van je comming out is het juist zo belangrijk om ergens te werken waar ze je accepteren zoals je bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:28

Ik zie mezelf niet meer als 'begin van m'n coming out' hoor :D

Maar je hebt zeker een punt. Het is alleen jammer als een school op allerlei fronten aanspreekt en op dat punt blijken er wat gevoeligheden te zijn. :\

Op een school waar hele duidelijke 'Christelijke normen en waarden' heersen zal ik waarschijnlijk niet solliciteren. Scholen met een Christelijke/Katholieke/weet-ik-wat achtergrond hoeven op zich geen probleem te zijn.

Maar het is raar hoe erg je er zelf mee bezig moet zijn soms.

Ik ben heel open over mijn geaardheid, maar soms moet je ineens bij jezelf denken 'tegen deze persoon is het handiger om het in het midden te laten'. Dat is iets waar je als hetero eigenlijk nooit bij na hoeft te denken. Niemand is geshockeerd als je het als vrouw over 'mijn vriend' of 'mijn man' hebt, maar bijvoorbeeld mijn (overigens enorm lieve) Afghaanse buurvrouw zou het niet kunnen begrijpen als ik het over 'mijn vriendin' ga hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:42

Ben het er ook mee eens dat deze leraar wel een keuze heeft gemaakt om op een dergelijke school te solliciteren en te gaan werken, terwijl er genoeg andere scholen zijn die geen probeem maken van zijn relatie met en andere man.
Dan gá je toch vooraf al voor een confrontatie...- hij moest al vooraf weten dat de school daar niet "open" voor staat....Ik heb een hekel aan die mensen die het opzoeken (zoveel scholen zijn er niet op tegen dus...) en dan zielig gaan doen :j

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:44

Sorry, soms is het lastig in te schatten hoelang iemand al uit de kast is.

Ik heb het toen ik naar Amerika ging bewust meteen al verteld, om daar niet voor verrassingen te komen staan. Nu val ik regelmatig in op een stal met een religieuze achtergrond en merk dat ik mijn geaardheid daar nog nooit besproken heb omdat ik voel dat ze daar niet blij mee gaan zijn.
Zouden ze me daar een vaste baan aanbieden dan zou ik het wel ter sprake brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:46

@ Superwoman: Zoals ik al eerder zei, wie zegt dat deze man al voor zichzelf uit de kast was toen hij bij deze school ging werken?

En dit heeft in mijn ogen niks met zielig doen te maken, maar met het aanvechten van een ontslag op grond van discriminatie.

@ DeHP: Geeft niet hoor :D Wat jij schrijft over die stal, dat kan ik me voorstellen. Geeft dat jou ook een klein stukje een ongemakkelijk gevoel? Ik vind het soms echt raar voelen om het niet gewoon te kunnen zeggen.