D_Travis schreef:Daar heb je ook een punt, maar ik doel dan ook meer op de mensen die voor elke poep en scheet bij de huisarts gaan zitten, als je echt ziek bent, kan ik me voorstellen dat je het niet eerlijk vind om ook nog eens meer te betalen. Maar het is dat er ook zoveel mensen voor niks direct bij de huisarts aanschuiven. En ook daar betaald iedereen voor.
Met die levenswijze kan ik me idd ook wel in vinden, al denk ik dat als mensen een formulier oid zouden moeten invullen ze dat misschien niet eerlijk doen;
bijv Rookt u? : Nee en het toch doen.
Blijft lastig, maar al met al kunnen we er toch niets aan doen.
Mensen die voor elke snotdruppel bij de huisarts in de wachtkamer zitten zouden van mij ook meer mogen betalen, hoor. Maar ook dat is weer lastig in het vat te gieten. Want wie gaat dan bepalen waarvoor je wel en waarvoor je niet naar de huisarts mag en hoe vaak? Huisartsen kunnen ook nog wel eens de ernst van de situatie onderschatten. Die van mij heeft me 5 maanden rond laten lopen met 'iets onschuldigs' dat pas na aandringen van mijn kant in het ziekenhuis nader onderzocht is en toen wel degelijk kwaadaardig bleek te zijn. Voor dat onderzoek viel ik dus bij de huisarts ook in de categorie van mensen die voor iets pietluttigs een arts lastig komen vallen.
Voor wat betreft die ongezonde levenswijze: hoewel ik er voor zou zijn mensen die ongezond leven meer te laten betalen en ik zelf vind dat ik niet in die categorie val, moet ik ook zeggen dat ik het niet prettig zou vinden als ik op mijn leefgewoontes gecontroleerd zou worden. Is toch ook een inbreuk op je privacy.
Waar ik eigenlijk denk dat het meeste winst te behalen valt is het verbeteren van de efficiency in de zorg. Ik heb eigenlijk nooit iets bijzonders gemankeerd totdat ik echt serieus ziek werd en ik ben de afgelopen anderhalf jaar van de ene in de andere verbazing gevallen. De zorg wordt gedirigeerd door de farmaceutische industrie die als voornaamste doel niet het genezen van mensen, maar het maken van winst heeft. Hierdoor worden de prijzen van geneesmiddelen kunstmatig hoog gehouden en worden vaak goedkopere, soms zelfs betere alternatieven, genegeerd.
Artsen schrijven ook met het grootste gemak medicijnen voor die je helemaal niet nodig blijkt te hebben, of je krijgt hoeveelheden mee die je nooit op zal maken. Ik heb voor honderden euro's ongebruikte medicijnen in de kast liggen. Kreeg ik een voor mij nieuw medicijn voorgeschreven: hup, gelijk 6 verpakkingen zodat ik voor een half jaar genoeg zou hebben. Was alleen wel een middel dat zoveel bijwerkingen kent dat 1 op de 3 patiënten er mee stopt. Ik heb het middel welgeteld 10 dagen geslikt en ben toen gestopt vanwege de bijwerkingen. Waarom niet eerst 1 maand proberen? Of ik kreeg pijnstillers en daarbij maagbeschermers. Van allebei 2 pakjes met een even grote inhoud. Maar van die maagbeschermers hoef je de helft minder in te nemen dan van de pijnstillers. Dus had ik 1 pakje maagbeschermers te veel. Kosten: 43 euro. Weggegooid geld.
Ook een leuke: ik ben voor één en dezelfde kwaal in twee verschillende ziekenhuizen behandeld en moet nu de komende jaren onder controle blijven. Krijg je dus rustig een oproep om op controle te komen in het ene ziekenhuis terwijl je een maand ervoor hetzelfde onderzoek al in het andere ziekenhuis hebt ondergaan. Trek je zelf niet aan de bel dan gebeurt het gewoon dubbel met alle kosten vandien.
En wat dacht je van deze: bij het type tumor dat ik had is gebleken dat na operatieve behandeling 50 procent van de patienten genezen is en dat nabehandeling met chemokuren niets toevoegt. Er bestaan testen die kunnen aantonen in welke van de twee groepen een patient zit: die waarbij chemo wel raadzaam is of die waarbij kan worden volstaan met een operatie. Maar om bureaucratische redenen wordt die test niet vergoed. Terwijl ze daarmee in de helft van de gevallen dus een chemokuur die 4 x zo duur is als de test kunnen voorkomen. Zouden ze per patient gemiddeld duizenden euro's mee kunnen besparen. Om nog maar te zwijgen van het persoonlijke leed natuurlijk en wat zo'n chemokuurtje de maatschappij nog meer kost aangezien je als patient minimaal een paar maanden geheel of gedeeltelijk uit de running bent. 
Maar in plaats van eens kritisch naar dit soort zaken te kijken verhogen ze maar liever weer de premie.