Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
odetteke schreef:IndianLady schreef:Odetteke, verdrinken en dan vooral in koud water is totaal iets anders dan zo een hartaanval krijgen.
Het is wat anders, maar de acties zijn nagenoeg hetzelfde. Het grote verschil zit hem in de overlevingskansen inderdaad. Maar voor de "burgerij" die een spotje op tv ziet en geen ehbo cursus heeft gevolgd is reanimatie reanimatie. Dope maken het onderscheid niet tussen kansloos en kansrijk. En juist bij die groep moet het beeld blijven bestaan dat starten altijd nut heeft.
kimmysan schreef:Ik heb het overigens niet over een paar harenMaar over een gorilla, waar vooral volgens mij oudere mannen nog wel eens last van hebben
Over het algemeen krijgen echt heeel weinig mensen weer hartslag van reanimeren, dat is het doel van reanimeren ook niet.
Jolliegirl schreef:kimmysan schreef:Ik heb het overigens niet over een paar harenMaar over een gorilla, waar vooral volgens mij oudere mannen nog wel eens last van hebben
Over het algemeen krijgen echt heeel weinig mensen weer hartslag van reanimeren, dat is het doel van reanimeren ook niet.
Het doel van reanimeren is om iemand weer bij te krijgen, om het ritme te houden, en hopelijk weer terug te krijgen!
Een ander doel heeft reanimatie niet IMO....
Een gorilla moet je scheren jamaar als je die middelen niet hebt, start je de hartmassage en wacht je op het ambulance personeel.
Polly schreef:Natuurlijk besef ik me dat het lang niet altijd (vaker niet dan wel) goedkomt maar gelukkig heb ik iemand in mijn naaste omgeving die succesvol gereanimeerd is en dan heb ik het wel over iemand op leeftijd. Ja het is niet meer dezelfde persoon maar wij en de persoon zelf zijn heel blij dat diegene er nog is.
kimmysan schreef:Dat bedoelde ik dus ook met dat een reanimatie altijd goed is, er is geen sprake van slagen of niet slagen in zo´n geval. Het houdt altijd de circulatie op gang. Dat is gewoon heel belangrijk totdat er een aed is, of de ambulance zodat het hart weer echt op gang kan worden gebracht.
Omdat jij dit schreef: Het doel van reanimeren is om iemand weer bij te krijgen.
Dacht ik dat je daarmee het verkeerde doel voor ogen had van reanimeren. Gewoon communicatie probleempje dus denk ik.
Ik heb ook onlangs nog een herhalingscursus gedaan. Toch denk ik dat dat je zoiets echt nooit vergeet JG, tijd heelt, maar een kind. Vooral voor de ouders, echt heel rot!
Miriam91 schreef:Jolliegirl schreef:maar hoeveel % van de reanimaties die uitgevoerd worden(incl hulp proffecionals) slaagt?
Dit is volgens mij die 15% die in de documentaire genoemd werd.
Suuszels schreef:Voor degenen onder ons die een reanimatiecursus hebben, kijken jullie als jullie ergens komen of er een AED hangt?