Iranees recht: oog om oog, tand om tand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:51

Maar bij zeer ernstige vergrijpen is dat nou juist het probleem, in blinde woede of jaloezie (of gewoon je impulsen niet kunnen onderdrukken) daar helpt geen straf tegen. Die mensen doen het hoe dan ook helaas... Death row zit volgepakt in de (staten waar de doodstraf nog is) VS, terwijl dat wel de ultieme straf is. Er lopen immers meer gekken buiten rond dan opgesloten zitten...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 20:55

Maar weinig mensen die in een vlaag van zinsverbijstering een kauwgum weggooien, daar denk je echt wel wat langer over na als er een zware straf boven het hoofd hangt.

Maar als ik een stoere machoman ben, in mijn eer gekrenkt omdat een vrouw me niet wil of me misschien zelfs in mijn gezicht uitlacht en in woede bewerk ik haar gezicht. Of ik heb van nature een ongelofelijke seksuele machtsdrang en als ik een mooie vrouw zie slaan al mijn hormonen op hol en kan ik aan niets anders meer denken dan haar overmeesteren en mijn honger te stillen, zal ik dan nog in staat om na te denken over de gevolgen en mij toch in te houden? Ik weet niet of de criminaliteitscijfers in een land met zware vergeldingen echt lager liggen?

JuliaMaria

Re: Iranees recht: oog om oog, tand om tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:15

Klopt absoluut hoor! Maar moest er gewoon even aan denken door dit verhaal. :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:35

patatkraam schreef:
en ik mag toch wel reageren op je uitspraak
of niet dan

djiezus

ow ja heerlijk onderbouwd ook :Y)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:32

stef schreef:
Depende, je vindt het niet passen in de westerse cultuur.... Iran valt ook niet onder de westerse cultuur, alleen hebben wij westerlingen de vervelende gewoonte dat iedereen onze cultuur maar als de enige juiste moet zien

O nee dan ben ik waarschijnlijk niet duidelijk genoeg geweest. De enige vraag waar ik antwoord op probeerde te geven is, hoe zou jij het vinden als dat hier ook wordt ingevoerd. Daarop zeg ik dat ik het niet vind passen binnen de westerse cultuur. Over de Iraanse cultuur en de Sharia oordeel ik juist niet omdat ik die nooit van dichtbij heb meegemaakt.

Het tweede deel van wat je zegt vind ik erg interessant. Voor mij is de westerse cultuur natuurlijk ook de juiste, dat is wat ik gewend ben, waardoor ik gevormd ben. En hoewel ik zo open minded probeer te zijn als ik maar kan, is mijn links pacifistische opvoeding een groot opstakel in zulk soort gevallen. Waarmee ik dan weer niet wil zeggen dat ik 'mijn cultuur' superieur vind aan anderen, alleen dat mijn cultuur altijd mijn eerste reactie zal vormen.

edit: niet dat ik niet zie dat er geen foute dingen in de westerse cultuur zitten maar als ik daar op in zou gaan dan kan ik nog wel een uur typen
@Ojajoh: Zo zie je maar weer hoe verschillend mensen zijn. Wat ik mij dan wel afvraag, als jij je wraak hebt kunnen nemen zou het dan voor jou ook echt beter zijn. Ik bedoel in hoeverre heb je er iets aan, het trauma van de ervaring draag je, zo beeld ik mij in, nog steeds bij je.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:43

Ojajoh schreef:
tja ik heb daar nou eenmaal een ander gevoel bij, mijn verkrachter zou walgelijk gecastreerd gaan worden zonder enig schuldgevoel van mijn kant......

Tja, die van mij niet :)

JuliaMaria schreef:
Grappig voorbeeld:

In Bali ligt op het vliegveld tapijt, en er is geen enkel kauwgompje/vlekje/prulletje op te vinden.
Simpelweg omdat de straffen/boetes daar zo hoog zijn dat niemand het in zijn hoofd haalt.

Is natuurlijk iets anders dan moord/verminking/verkrachting, maar geeft het wel op kleine schaal weer.
Als het geweten iemand niet tegen houdt moet de dreigende straf dat doen..

Dat is inderdaad wel iets anders. Dat zijn namelijk dingen die je uit gemakszucht doet, de rotzooi op straat gooien. Dat laat je wel uit je hoofd met dat soort straffen. Maar dingen die vaak in een opwelling gebeuren of door zieke geesten zoals moord/verkrachting, die hou je echt niet tegen met een hogere straf. Kijk maar naar de landen waar de doodstraf nog geldt; die cijfers zijn allesbehalve lager.
Ik zie dat ik achterloop :Y)

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:55

In bepaalde gevallen,zoals idioten die zich vergrijpen aan kinderen, en die oude mensen verrot slaan voor een paar centen, vind ik dat de straffen hier veel te mild zijn. Bepaalde landen leven nog in de middeleeuwen,en gaan soms wel erg ver in hun straffen. Maar toch mag het hier in Nederland wel een tikkie middeleeuwser van mij. Een Marokkaanse kennis vertelde mij dat veel van haar landgenoten zich ziek lachen om de zwakte van ons land met onze milde straffen. In ons land flikken ze dingen die ze in hun thuisland niet in hun hoofd zullen halen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 22:59

Nee? In Marokko geen drugsdealers,moordenaars en verkrachters in de cel? ;). Denk dat daar even grote rotzakken zitten :j .

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:00

Ja precies - kunnen we de misdaadcijfers er even op naslaan? Want ik denk dat die niet zo heel erg anders zullen zijn... Misschien is er wat minder 'kleine criminaliteit' - maar ook daar twijfel ik aan.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:01

Nou, ik vind.. Misschien heel slecht, dat als iemand kleine kinderen verkracht dat de doodstraf toch wel ingevoerd mag worden, langzaam en pijnlijk..
Ik vind dat oog om een oog, tand om een tand, wel goed is!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:03

Dus, Niinatjuh - als jij in een lollige bui iemand per ongeluk een oog uitsteekt of een tand uit zijn mond slaat - gewoon, aan het stoeien en het gaat mis, ongelukje - dan mogen ze jou ook een oog uitsteken of je tanden uit je mond slaan? Want dat is wel waar het dan op uitdraait.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:04

Blue_Eyes schreef:
Dus, Niinatjuh - als jij in een lollige bui iemand per ongeluk een oog uitsteekt of een tand uit zijn mond slaat - gewoon, aan het stoeien en het gaat mis, ongelukje - dan mogen ze jou ook een oog uitsteken of je tanden uit je mond slaan? Want dat is wel waar het dan op uitdraait.

sorry hoor maar een ongeluk is toch heel wat anders dan poging tot doodslag ofzo....

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:05

ergens zeker goed maar dan als de man wat flikt in dit geval want die mogen in tegenstelling tot vrouwen alles. als een vrouw gestenigt word zijn haar armen ook begraven en bij een man niet. buiten het feit dat stenigen niet kan vind ik ook dat straffen gelijk moeten zijn en niet dat als de vrouw verkracht word door de man zij straf krijgt en de man kan gaan en staan waar die wil. dan heb ik ook nog wel een vaatje rommel staan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:07

Ojajoh schreef:
Blue_Eyes schreef:

sorry hoor maar een ongeluk is toch heel wat anders dan poging tot doodslag ofzo....

Ja, klopt. Maar bewijs maar eens dat het een ongeluk was... Dat is het moeilijke eraan. Waar leg je de grens? Als die ander kwaad wordt om jouw onvoorzichtigheid, kan hij best volhouden dat jullie eerst al ruzie hadden en dat je het daarom expres gedaan hebt. Etcetera. Allemaal verre van ondenkbaar.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:08

Kwanyin schreef:
Nee? In Marokko geen drugsdealers,moordenaars en verkrachters in de cel? ;). Denk dat daar even grote rotzakken zitten :j .

O, daar twijfel ik niet aan hoor,maar ik denk dat ze het daar iets minder prettig in de bak hebben dan hier,dus misschien leren ze er daar wat meer van.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:10

Yeah right, daar leren ze er meer van. Ze komen er doorgaans meer dood dan levend uit... Zo lang als de misdaadcijfers geen verschil aantonen, ben ik toch bang dat al die barbaarse straffen erg weinig uitmaken.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 23:12

Citaat:
RABAT - De Marokkaanse koning Mohammed heeft een recordaantal gevangenen in zijn land amnestie verleend. Reden voor de geste is de geboorte van zijn dochter, prinses Lalla Khadija, maakte het Marokkaanse ministerie van Justitie donderdagavond laat bekend.

In totaal 8836 gevangenen zullen op vrije voeten worden gesteld terwijl de straf van 24.218 anderen zal worden gereduceerd. De totale gevangenenpopulatie in Marokko staat op circa 56.000.

http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-da ... heeft.html

Marokko: Circa 35 miljoen inwoners
=0.0016

Citaat:
Voor het eerst in jaren is het aantal gedetineerden in Nederland gedaald. Op de peildatum 3 oktober 2006 zaten ongeveer 16 duizend gedetineerden in Nederlandse gevangenissen en huizen van bewaring. Dat is een daling van ruim 8 procent ten opzichte van de vergelijkbare peildatum in 2005. Deze daling houdt verband met de afname van het aantal opgelegde vrijheidsstraffen.

Nederland: 16 miljoen inwoners
=0.001

Als ik het goed heb? Statistiek is niet mijn sterkste vak :') . Maar eigenlijk zeggen de cijfers ook niet alles, eigenlijk zou je alleen naar de bevolking mogen kijken vanaf bijvoorbeeld 16 jaar, want als 50% van de Marokkanen jonger is dan 15 is het logisch dat er minder criminialiteit is. Maar het geeft wel een beeld :-) .

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 23:19

Citaat:
- Iran houdt ruim 35 procent meer mensen gevangen dan vorig jaar. Het gaat om ruim 200.000 mensen, wat volgens Mohammed Ali Zanjirei van het gevangeniswezen betekent dat van iedere 100.000 inwoners er 271 vast zitten.

Foto: AFP
Dat staat in een rapport van de rechterlijke macht van Iran, berichtte het Iraanse persbureau Fars dinsdag.
Volgens Iran zitten veel mensen vast voor drugsgerelateerde misdaden. Mensenrechtenorganisatie Amnesty International weet te melden dat veel mensen nog vastzitten nadat ze in 2009 tegen de regering demonstreerden na de herverkiezing van president Mahmoud Ahmadinejad.

En omdat oorspronkelijk bericht over Iran gaat :-) .

Maar dat is werderom een beetje vertekenen als je de hele situatie van Iran bekijkt. Je zal niet altijd iets misdaan moeten hebben om erin te geraken :-) .

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:24

Citaat:
Voor het eerst in jaren is het aantal gedetineerden in Nederland gedaald. Op de peildatum 3 oktober 2006 zaten ongeveer 16 duizend gedetineerden in Nederlandse gevangenissen en huizen van bewaring. Dat is een daling van ruim 8 procent ten opzichte van de vergelijkbare peildatum in 2005. Deze daling houdt verband met de afname van het aantal opgelegde vrijheidsstraffen.

Goh, :')

Statistiek is ook niet mijn sterkste kant, maar volgens mij klopt je berekening wel.

In California hebben ze ook het briljante 3 strikes systeem, waarbij je bij 3 misdemeanors (van winkeldiefstal, autodiefstal tot mishandeling) levenslang krijgt. Het helpt echt helemaal niets voor de het aantal misdrijven dat wordt gepleegt, wel zitten de gevangenissen overvol.