Miljoenen voor koeien in de wei.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:34

Tiggs schreef:
Huertecilla schreef:
De optie inloopstal al dan net vanuit hoofdstal of schuilgelegenheid is de voor koé beste optie.

Dat denk ik ook.
Maar ik vermoed dat daar wel een prijskaartje aan hangt en de gemiddelde Nederlander kennende willen die dat er niet voor betalen.

Eens.. :)
Zou hier ook wel kunnen, maar denk dat de boer dan niet blij is, want hij wil zijn land een beetje sparen als het winter is.

Mogamba1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:47

Onze koeien lopen van april tot en met oktober buiten, na het melken om 7 gaan ze naar buiten tot een uur of 4 totdat we weer gaan melken. Bij ons kunnen ze van de stal naar buiten lopen, van de 70 melkkoeien staan er meestal wel meer dan 60 altijd buiten.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:43

Mogamba1997 schreef:
Onze koeien lopen van april tot en met oktober buiten, na het melken om 7 gaan ze naar buiten tot een uur of 4 totdat we weer gaan melken. Bij ons kunnen ze van de stal naar buiten lopen, van de 70 melkkoeien staan er meestal wel meer dan 60 altijd buiten.

Dat hoor ik nou graag en dat is ook wat ik bedoel +:)+ , zoek een oplossing in het grijze gebied, het hoeft niet zo zwart wit te zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 15:52

Tiggs schreef:
Huertecilla schreef:
De optie inloopstal al dan net vanuit hoofdstal of schuilgelegenheid is de voor koé beste optie.

Dat denk ik ook.
Maar ik vermoed dat daar wel een prijskaartje aan hangt en de gemiddelde Nederlander kennende willen die dat er niet voor betalen.

Dat wil de modale Boktster niet eens voor het dier waarvoor ze ´alles over´ zegt te hebben :roll:

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 16:41

Ja lekker de koeien in de winter door de baggerklei en dan lekker de uiers vol modder lopen....

Ik ken zon boer met moderne melkrobot en die doet feitelijk al aan inloop, koeien mogen het allemaal zelf weten kunnen namelijk zo vanuit de stal de wei in.

Die heeft een heel duidelijke mening over koeien die verplicht buiten móeten lopen: 'zou iemand mijn koeien dan nog even willen uitleggen dat dat fijn voor ze is?'

Ook hij heeft er exemplaren bij die de stal amper uitkomen, waarom zouden ze? Ze kunnen rondscharrelen wat ze willen, even lekker onder de automatische borstel, vreten wat ze willen, op hun tijd in de melkstal en wat krachtvoer pikken...

Er zijn vast wel koeien die graag in de stromende regen en brandende zon in de wei willen lopen, maar die heeft hij dan niet op stal. :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:14

randalinpony schreef:
Er zijn vast wel koeien die graag in de stromende regen en brandende zon in de wei willen lopen, maar die heeft hij dan niet op stal. :Y)

Nee, die staan dan uiteraard buiten _O-

Het is met koeien niet anders dan met paarden. Gewoonte = veilig. Koeien die een leven buiten gewend zijn gaan in de regen liggen herkauwen.
Bedenk dat de koeien in de Oostvaarderplassen gewoon koeien met een special paint zijn ;)
Geeft die een schuilhut en ze zien het nut er niet van.

Het inititatief is verder niets verplichtend :)*
Het is belonen van gewenst gedrag.
Campina vindt dat de koeien eens de stal uit moeten kunnen en beloont dat.
Vindt een boer het maar niks, dan doet hij dat niet.
Ik zie het probleem niet.
Imo is het *\o/* *\o/*

Electra63

Re: Miljoenen voor koeien in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:45

Wat vaak vergeten wordt, is dat de gemeente geen toestemming afgeeft voor een inloop/schuilstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:13

Tiggs schreef:
Huertecilla schreef:

Dat denk ik ook.

De gemiddelde Nederlander is een idioot, die iets gehoord heeft over een klok en een klepel, en geen benúl heeft wat het één met het ander te maken heeft........
Die spuit zijn mening maar overal in het rond, zonder enig idee te hebben waar hij het over heeft...... en nu wil hij de koetjes weer in de wei, schattig toch?

Commerciëel wel weer een leuke zet van Campina. Roep gewoon wat de gemiddelde Hollandse niet-weter wil horen, en je hebt weer wat verdiend. Mooi toch?

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:20

Mijn schoonouders doen hier ook aan mee met hun melkveebedrijf met zo'n 100 melkkoeien, vind het ook een goede zaak! Al ga ik zeker met KBTP mee..

KBTP schreef:
Koeien die in de wei lopen geven zeer zeker niet meer melk. ;)

Kim14 heeft gelijk, binnen kun je ze gewoon veel beter controleren, voeren en in de gaten houden... Veel koeien liggen ook hier liever binnen op de waterbedden dan buiten in de wei. :Y)

Veel mensen realiseren 't zich niet, maar koeien houden is hetzelfde als een 5 sterren hotel runnen. :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:14

Huertecilla schreef:
Citaat:
Bedenk dat de koeien in de Oostvaarderplassen gewoon koeien met een special paint zijn
Geeft die een schuilhut en ze zien het nut er niet van.

De koeien in de oostvaardersplassen zouden wellicht maar wát blij zijn met een schuilhut, voldoende ruwvoer, medicijnen bij ongemak, klauwverzorging, een automatische ruggenborstel en droge fris opgestrooide ligboxen.

Dat zullen we wel nooit weten.

De koeien van de boer in kwestie liepen altijd al szomers buiten, maar hebben sinds de robot de vrije keus. En sommigen kiezen dus voor de luxe van de stal. :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:28

Mogamba1997 schreef:

SUPER !!! Nu ik dit type kijk ik naar buiten en zie daar ook de melkkoeien van de buren hun portie gras bij elkaar scharrelen. Helaas komt er hier een paar dorpen verderop een mega-megastal van 750 koeien die nooit meer een grassprietje zullen zien.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:35

en toch geloof ik die campina niet zo .
ik kwam laatst in een donkere koeienstal , moest echt goed kijken om de koeien uberhout te zien .
waar de koeien aan een ketting aan een paal vast zaten . en nooit buiten kwamen .
ook de kalveren niet , en
dit weet ik omdat ik het aan de boer heb gevraagt .

en dan zie je die reclames van campina , die iets heel anders tot de verbeelding brengen .

edit : dit was een campina stal . er hing zelfs een bordje van campina op de muur .
Laatst bijgewerkt door Aprils_joke op 26-09-11 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:41

Electra63 schreef:
Wat vaak vergeten wordt, is dat de gemeente geen toestemming afgeeft voor een inloop/schuilstal.

_/-\o_

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:44

tja weet je,ik ben geen vegetariër,maar melk is voor kalfjes en helemaal niet voor mensen,wij hebben het ook niet nodig trouwens.

van mij mogen ze wel veel meer actie ondernemen om de koeien in de wei te krijgen.
ik vind het diep en diep triest dat die dieren niet gewoon mogen genieten van een sprintje in het gras :n

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:47

Je eet nooit een ijsje of een koekje?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:50

Moeten ze doen +:)+

Het probleem is dat je dan nog steeds niet af bent van het probleem ontstoken uiers door overmatig melken.
Lekker pus en bloed in je melk ;)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:51

Alsof die melk geleverd wordt. :roll:

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:52

Broccoli schreef:
Je eet nooit een ijsje of een koekje?

waterijs :D
gaat er niet om wat ik wel of niet eet,ik ben geen vegetariër.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 26-09-11 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:52

ellepel schreef:
tja weet je,ik ben geen vegetariër,maar melk is voor kalfjes en helemaal niet voor mensen,wij hebben het ook niet nodig trouwens.

van mij mogen ze wel veel meer actie ondernemen om de koeien in de wei te krijgen.
ik vind het diep en diep triest dat die dieren niet gewoon mogen genieten van een sprintje in het gras :n

En de inloopstal als het buiten te warm is :j

Ook belangrijk :j
Melk is wel voor mensen, voor mensen tot een jaar of 3, en dan mensenmelk. Koemelk is helemaal niet zo goed voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:53

Desty schreef:
Moeten ze doen +:)+

Het probleem is dat je dan nog steeds niet af bent van het probleem ontstoken uiers door overmatig melken.
Lekker pus en bloed in je melk ;)

Lomp melken.

Als je goed melkt, en de uiers schoonmaakt na het melken, krijg je geen ontstoken uiers.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:56

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:05

Vandaar dat voedingscentrum nog steeds melkproducten adviseert als standaard voeding. Maar het is zoooo slecht.

En als je melk voor kalfjes vindt, moet je ook geen producten eten/drinken gemaakt van melk.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:07

Desty schreef:
Van te volle uiers ook niet? Geloof er totaal niks van ;)
Lees reacties:

http://www.nujij.nl/gezondheid/wie-veel ... z1YzBuKDxE

Slechte melk wordt niet geleverd. Punt.
En die reacties op een of andere site waar Jan en alleman kan reageren neem ik bepaald niet serieus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:10

Dan moet je op tijd melken.

Ontstekingen krijg je als de uiers kapot gaan, en dat gebeurt door de melkmachine te ruw aan te sluiten, of niet recht aan te sluiten, zelfde als tepelkloven. Dan krijg je kloven waar vuil in komt, en dat ontsteekt.

Als je eerst met je handen de melk op gang brengt voor je de machine aansluit, is de kans op ontstekingen ook minder groot. Ik doe na het melken de uiers goed nakijken, en met een een warme, vochtige doek schoonmaken (overigens heb ik het nu niet over NL, maar over Oostenrijk, kan me voorstellen dat dat met een heleboel koeien niet te doen is). Vindt de koe ook prettig.

Ik weet ook niet hoe een melkrobot precies werkt, ik ken alleen de kleinere machines.

Te volle uiers kan best, maar daar komen geen ontstekingen van.

Overigens is die reactie waar jij op doelt wel leuk, Desty, maar ik geloof niet dat die persoon ooit zelf een koe gemolken heeft.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:14

@Broccoli van bokt dus ook niet? Van heel internet niet?
Waar wil je dan info vandaan halen? Niets is helemaal 100% betrouwbaar.
Ook wiki niet.