meisje (2) geopereert zonder verdoving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 14:10

Benfan schreef:
Het gebeurd vaker, is het dan niet een fout van degene die de verdoving regelt. Je word namelijk niet alleen 'onder' gebracht maar ook verdooft zodat je niet wakker word. Het is dus wel een paar keer overkomen dat men wel goed verlamt was, maar niet juist verdoofd waardoor je dus wel de pijn voelt, maar niks kunt doen. Dit zal wel bij dat meisje zijn gebeurd denk ik, ze voelt het wel.. maar kan niks er tegen doen.

dat is helemaal erg
wel iets voelen, maar je niet bewegen, wat barbaars

natascha44

Re: meisje (2) geopereert zonder verdoving

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:21

Echt te gek voor woorden!!
Idd barbaars en onmenselijk!!

darlindixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:21

nog in de jaren 80 (!!) werden zuigelingen ook in ons land nog zonder verdoving geopereerd, omdat men dacht dat het zenuwstelsel toch nog niet 'af' was...oftewel, babys voelden dat niet dacht men. deze baby's kregen idd alleen spierverslappers... toen men ontdekte dat baby's die ná een operatie pijn medicatie kregen sneller herstelden bedacht 'men' dat baby's misschien tóch wel pijn konden voelen.... dus ja, dit verhaal geloof ik onmiddelijk, ondanks dat het in de telegrof staat...

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:39

Ik geloof er ook niks van.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:13

Klopt, prematuurtjes werden ook niet verdoofd omdat ze toch niet huilden en dus geen pijn hadden... nu blijkt dat de traanbuizen gewoon op dat moment nog niet goed zijn volgroeid en dat ze daarom geen tranen konden laten zien...

Tenminste, die verklaring heb ik weer ergens gelezen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:15

Er is een verschil tussen verdoving en narcose he.
Het komt vaker voor dat mensen onder narcose worden gebracht en de verdoving niet werkt. Veel bij mensen die veel drinken of drugs gebruiken trouwens. Vaak in combinatie met de spierverslappers kunnen ze niks doen, maar voelen de operatie wel.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:18

De ouders zijn geen monsters, maar de artsen.

De volledige kosten voor de noodzakelijke operatie konden ze daardoor niet meer betalen.

Ze hadden geen geld, ze kunnen moeilijk hun kind laten doodgaan aan zijn ziekte (of waar hij ook maar last van had) Lenen van geld in China zal ongetwijfeld een stuk moeilijker zijn dan hier.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:19

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:20

Esmeralda schreef:
Moeder Qiao: 'De verdoving kost 2.000 Yen (230 euro) en dat hadden we niet.

2000 yen is nog geen 20 euro, als het een typfout was en dus 20.000 yen moest zijn zou dit nog geen 200 euro zijn...
Er zou toch heus wel iemand zijn die dat beetje geld kan missen...
Geloof er zelf niet veel van, het is dan ook een sensatiekrant.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:22

ashley1 schreef:
Ik kreeg hier even flink buikpijn van.. ik mag hopen dat het hier om een broodje aap verhaal gaat.
Zo niet... dan is dit mishandeling en moet die arts uit z'n vak worden gezet en de ouders direct uit het ouderlijk gezag, of voogdij of hoe het heet gezet worden.

Dit kùn je een kind niet aandoen. Hoe kan je in godsnaam als ouders hiervoor kiezen en hoe kun je als arts hier bewust aan beginnen? Terwijl je weet dat iemand niet verdooft is?

(Even ervan uitgaande dat dit verhaal klopt en geen broodje-aap-verhaal is...)

Het alternatief is dat je kind overlijdt. Als de ouders uit de ouderlijke macht zouden worden gezet, dan komt het meisje in een kindertehuis terecht - en daar zullen ze zeker geen geld uitgeven aan een operatie. Dat de ouders dit meisje al hebben willen opvoeden, is vrij bijzonder te noemen.
Wereldwijd worden er 106 jongens op 100 meisjes geboren. In China 118 jongens op 100 meisjes (dat berichtte de China Daily in 2005). En de meisjes die er al worden geboren, zijn vaak tweederangsburgers.

Daarnaast verdient de gemiddelde Chinees vrij weinig in vergelijking met een inwoner uit een gemiddeld 'eerste-wereld-land'. Een groot groep Chinezen is vrij arm en er is veel inkomensongelijkheid. Deze ouders hebben waarschijnlijk alles geprobeerd om hun kind te helpen. Gemiddeld verdient men in China 5000 dollar per jaar. Tegenover de 14.400 euro van het gemiddelde eerste-wereld-land.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:25

Ik wil het niet geloven. Een arts heeft toch een eed afgelegd, hoe kun jezelf in hemelsnaam nog respecteren als je willens en wetens iemand pijn laat lijden?
Hoe kun je als ouders dit je kind aandoen? Geef het kind dan pijnstilling en geen operatie.
Bah!

Be_stronger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:54

lijkt mij ook sterk hoor, er zal echt wel iets gegeven zijn aan pijnbestrijding en bewustzijnsverlies, als ik die arts was zou ik het anders gewoon geven, je gaat niet in een baby snijden terwijl het kind je aankijkt lijkt mij, bij dieren zijn er ook verschillende soorten anesthesie bv een lichtere en goedkope vorm voor honden met epilepsie, je word dan meteen weer wakker als ze stoppen met toedienen, absoluut niet lekker wakker worden maar in ieder geval onder narcose geweest, zo'n middel zal hier ook wel gebruikt zijn, dat kan toch niet anders. en qua trauma weet ik niet of een kindje van 2 al zoveel mee krijgt, ik weet niks meer van toen ik 2 was... het blijft een onmenselijk iets als het zo is, maar weet bijna zeker dat er voor een goedkopere verdoving gekozen is.
weet niet hoe de wetten zijn in china maar denk niet dat je er hier in nederland voor MAG kiezen om het zonder verdoving te doen om kosten te drukken ( alhoewel in het huidige politieke stelsel.....) hier ga je zelfs naar de tandarts voor een gaatje en zit er al meteen een spuit in je kaak...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:01

Een operatie meemaken heet 'awareness' en lijkt me vreselijk!
De an.-ass. kan dit vast wel merken aan de sneller wordende hartslag.
Arm kind, slechte artsen...gelukkig dat ze het zich niet meer kan herinneren als ze wat ouder is.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:27

Amalarab schreef:
Een operatie meemaken heet 'awareness' en lijkt me vreselijk!
De an.-ass. kan dit vast wel merken aan de sneller wordende hartslag.
Arm kind, slechte artsen...gelukkig dat ze het zich niet meer kan herinneren als ze wat ouder is.

Dit is niet iets dat je vergeet, ook niet als je twee jaar oud bent!
Dit is pure kindermishandeling!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:02

Tellisto schreef:
Dit is niet iets dat je vergeet, ook niet als je twee jaar oud bent!
Dit is pure kindermishandeling!

Ik vermoed dat ze zich over een paar jaar niet meer bewust kan herinneren wat er is gebeurd, hoogstens dat er iets was dat niet fijn was. Wat niet wil zeggen dat ze er geen trauma's aan over houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:51

Er staat Yen in het nieuwsbericht.. dat is de japanse munteenheid.. de chinese munt is de http://nl.wikipedia.org/wiki/Renminbi

Verder vind ik het wel erg bizar.. maar kan me ook goed voorstellen dat de ouders wanhopig waren..

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:53

Misschien geen narcose, wel plaatselijke verdoving....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:36

Er worden verschillende middelen toegediend bij een operatie. Er kunnen in de vertaling een aantal dingen verloren zijn gegaan.
Het is eerder genoemd, het is best mogelijk dat het kind spierverslappers en pijnstilling kreeg, maar gewoon geen narcose.
Er is dan dus totaal geen sprake van " hevige pijn" of "shock" .
Haar situatie zal ook al behoorlijk hopeloos geweest zijn en dan is alles beter dan waar je je in bevindt. We hebben het niet over een kind dat van de speelplaats geplukt is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:06

Het oorspronkelijke bericht is zeer summier met info en de bijgezocht foto van het huilende meisje kan op elk moment ervoor of erna genomen zijn. De andere is duidelijk een foto van voor de operatie van een ziek meisje.
Ik kan trouwens niks erover vinden in buitenlandse pers...
Ik kan dus niet zomaar aan gaan nemen dat het de volle waarheid is.

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:14

Nathaliefje schreef:
De ouders zijn geen monsters, maar de artsen.

De volledige kosten voor de noodzakelijke operatie konden ze daardoor niet meer betalen.

Ze hadden geen geld, ze kunnen moeilijk hun kind laten doodgaan aan zijn ziekte (of waar hij ook maar last van had) Lenen van geld in China zal ongetwijfeld een stuk moeilijker zijn dan hier.

Helemaal mee eens...

Aangezien het verhaal in China is gebeurd, wil ik het ergens wel geloven.

Mocht het echt waar gebeurd zijn, heb ik heel veel medelijde met dit meisje... Die zal echt een flink trauma hebben :(:)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:23

1 Er staat niks in de buitenlandse pers, dus of het waar is, is de vraag.

2 Trauma? Kind was op sterven na dood. Dat is al flink traumatisch op zich, zou ik zeggen. Een reddende operatie is iets om dankbaar voor te zijn.

Nogmaals, het gaat niet om een kind dat huppelend van de speelplaats is gerukt om een pijnlijke operatie te ondergaan. Het gaat om een ernstig ziek, stervend kind dat gered is door een noodzakelijke operatie waarvan we niet weten welke middelen precies er wel en niet gebruikt zijn. Bij blijven wil niet automatisch zeggen dat er ondraaglijke pijn wordt geleden. Of erger dan ze al had bv.
Het redden wan een leven staat boven het zo zacht en prettig mogelijk doen, lijkt mij. De andere optie was de (wellicht ook pijnlijke) dood. Het lijkt wel of niemand daar bij stilstaat.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:28

Ook bij een eventueel stervend kind is het gewoon vreselijk om meerdere operaties te doen, zonder narcose!

Vreselijk gewoon, moet er niet aan denken dat dat mijn kinderen zou overkomen!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:30

ik word er misselijk van :r

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:38

Lusitana schreef:
1 Er staat niks in de buitenlandse pers, dus of het waar is, is de vraag.

2 Trauma? Kind was op sterven na dood. Dat is al flink traumatisch op zich, zou ik zeggen. Een reddende operatie is iets om dankbaar voor te zijn.

Nogmaals, het gaat niet om een kind dat huppelend van de speelplaats is gerukt om een pijnlijke operatie te ondergaan. Het gaat om een ernstig ziek, stervend kind dat gered is door een noodzakelijke operatie waarvan we niet weten welke middelen precies er wel en niet gebruikt zijn. Bij blijven wil niet automatisch zeggen dat er ondraaglijke pijn wordt geleden. Of erger dan ze al had bv.
Het redden wan een leven staat boven het zo zacht en prettig mogelijk doen, lijkt mij. De andere optie was de (wellicht ook pijnlijke) dood. Het lijkt wel of niemand daar bij stilstaat.

Dank voor de moeite van het nazoeken en de poging e.e.a. te nuanceren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:39

Maura, ik zoek veel eerst na in de buitenlandse pers.

Voor de anderen:

Plaats je eens in de situatie dat de enige manier om je kind te redden een operatie zonder verdoving is. Want daar stonden die ouders dus voor. Zou je het dan toch liever gewoon dood laten gaan?

Waarom zou het erger zijn dan waar ze al doorging? Noem eens een reden?

Ik zie alleen meningen, maar geen redenen of hoe die meningen dan tot stand zijn gekomen.

En ja, errug hoor, pijn lijden. Maar daar ontkom je soms niet aan in het leven. De kunst is om het in perspectief te zien.