Executie Troy Davis toch uitgevoerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:25

Bij waterdicht bewijs ben ik ook voor de doodstraf

Alet74

Re: Executie Troy Davis toch uitgevoerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:47

Het blijft bizar dat men in de VS uitgaat van het Guilty etc.-principe. Je gaat dan wel (misschien ook wel terecht) uit van het slechte in alle mensen. Ik zie het liever vanuit de positieve invalshoek: onschuldig tot etc.
Ik ben tegen de doodstraf. Ik vind niet dat mensen het recht hebben anderen te straffen met de dood - kwaad met kwaad vergelden, daar houd ik niet van.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:52

Ik ben niet tegen de doodstraf als er echt harde bewijs is en het echt gedaan heeft.

Maar bij geen bewijs dan geen doodstraf, want er zijn al eens onschuldigen vermoord door doodstraf.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:57

Hard bewijs bestaat niet. Er zijn zoveel gevallen bekend waarin het echt 100% zeker was dat iemand de dader was, waarbij na jaren en met nieuwe technieken bleek dat het toch echt niet klopte...

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:56

Ach soms is het toch echt wel 1000% zeker en dan zeg ik... doodstraf

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:20

Sandeman schreef:
Ach soms is het toch echt wel 1000% zeker en dan zeg ik... doodstraf

Het lijkt mij wat lastig om in het wetboek van strafrecht een regeltje op te nemen waarin staat dat de doodstraf alleen mag worden opgelegd en uitgevoerd als Sandeman vindt dat het 1000% zeker is dat iemand iets gedaan heeft. Regels moeten duidelijk zijn en altijd voor iedereen hetzelfde gelden. Dat is ongelooflijk lastig. Daarom gaat volgens mij het principe 'quilty until proven innocent' per defintie niet samen met 'alleen doodstraf bij waterdicht bewijs'.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:42

wat vreselijk voor die man en zijn familie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:07

mick75 schreef:
Dit is gewoon geinstitutionaliseerde moord! Door de staat Texas.

Dat is een ethisch probleem met de doodstraf.

Het is geen conflictsituatie of wat ook, maar doden door de staat.
De reden waarom is irrelevant want dat is altijd subjectief en relatief.

Een tweede nono is dat íemand op een knop moet drukken, de beul is. Kan die persoon wél los in de maatschappij? Die doodt mensen.
Niet eens als een pitbull die zijn baas tegen acuut gevaar door een inbreker beschermd maar voor zijn werk, voor geld...

Nu zijn de VS is een derde wereld land met veel geld en de grootste knuppel. Wij in het cultureel verder ontwikkelde west-europa zouden beter moeten weten en sommige van de reacties hier vind ik stuitend.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:40

Sandeman schreef:
Bij waterdicht bewijs ben ik ook voor de doodstraf

Bestaat waterdicht bewijs? Als het goed is studeer ik in 2012 af als Forensisch Onderzoeker, en ik zeg nee.

Een rechter mag bepalen of hij er van is overtuigd dat de verdachte schuldig is, als je het mij vraagt kan je het nooit 100% zeker weten, de keuze laten we over aan de rechter. Fair? Misschien niet, vertel eens waar het systeem onfeilbaar is :)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:53

Stel ik ben oog getuige geweest van een moord , dan lijkt mij dat toch bewijs genoeg.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:56

De moord op Pim Fortuyn was toch ook overduidelijk , gevalletje Dutroux ook

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:51

Weet jij hoeveel mensen beweren getuige te zijn en hoe vaak er achteraf geen snars van blijkt te kloppen? De verklaringen van personen zijn nog wel eens volstrekt ongeloofwaardig.

Overigens blijft het vaak de vraag wie precies welke handelingen heeft uitgevoerd, of er andere mensen betrokken waren, je weet NOOIT het hele verhaal. Zelfs als iets volledig is gefilmd kan het een lastig verhaal blijven :) in een onderzoek zitten bijna altijd wel dingen die je aan het twijfelen brengen, met name als waarheidsvinding jouw taak is.