Het ontstaan van godsdiensten...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:43

Ik zie godsdienst als een stukje cultuur, die ik mijn event. kinderen ook mee zal geven. In mijn geval is het protestants. Zo ben ik ook opgegroeid en opgevoed, maar met altijd de vrijheid om het geloof eigen te maken. Mijn moeder vond de Bijbel geen waarheid, maar menselijk denken in die tijdgeest. Dus het waren voor mij verhalen, met daarin nuttige zaken (behandel een ander zoals je zelf behandelt wil worden bv) en met enorme openheid naar andere geloven toe. (Mijn zwager is bv katholiek opgevoed en hij heeft zijn kids daarom ook op een katholieke school gezet, ook al zijn ze zelf allang niet meer practiserend)
Daarom zal ik mijn event. kids ook zeker naar een protestantse school doen :j Wil dat ze het stukje van mijn cultuur meekrijgen; ik wil dat ze weten waarom wij kerst vieren ipv cadeautjes onder de boom.
Christelijke feestdagen zijn nog steeds erg belangrijk in mijn leven, ook al ben ik zelf afvallige :P T zit erin.
Dus ja, ontstaan is voor het grootste deel toch te danken aan het doorgeven van generatie op generatie. Iemand is er mee begonnen, kreeg een zooi aanhanger en die deelden het met hun familie en die weer met hun gezinnen etc. Soort olievlek dat is uitgespreid.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:44

Wie weet, ik zou niet weten of ik precies van die wonderen dan had geweten. Ik heb wel hier en nu dingen zien gebeuren die té toevallig zijn, waarvan ik denk dat God ze gedaan heeft. Ook onder andere genezingen. Ik denk dat God zijn weg wel zou vinden om zichzelf bekend te maken. Daar zijn wel meer verhalen van bekend.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:46

Kaula schreef:
Vroeger werd godsdienst vaak gebruikt voor onverklaarbare dingen, inmiddels door wetenschap zijn veel dingen dus verklaard en is er voor veel mensen dus geen god meer nodig.

Dat wou ik ook zeggen, mensen van duizenden jaren terug die wisten nog niet zoveel als wij nu voor "onverklaarbare dingen" waar ze bang voor waren en wilden er een verklaring voor vinden en dus zo kwam het geloof god enz. maar nu zie ik het eigenlijk als onderdrukking van mensen en om ze bang te maken zodat ze zich gedragen.

Neem als voorbeeld een hoofddoek of burka, dat was eigenlijk bedoeld voor vrouwen die duizenden jaren terug werkte als prostituee en als ie weer naar huis ging dat er een hoofddoek om gedaan werd om te voorkomen dat de persoon herkend werd dat ie daar werkt. Maar helaas door een paar mannen bedacht en de koran herschreven dat ervoor zorgde dat alle vrouwen van moslims een hoofddoek moesten dragen en kijken deze mannen neer op vrouwen en eigenlijk is dat heel erg verkeerd want de koran schrijft dat mannen en vrouwen gelijk zijn.

De echte koran die beschreef juist dat mannen en vrouwen gelijk zijn en dat ze beiden even zedig gekleed moeten gaan en dat hoofdoeken niet verplicht zijn.

En ik ken mensen die niet meer in god geloven nadat ze iets hadden meegemaakt.

En ik heb zo mijn vragen er kloppen gewoon dingen niet en het is verklaarbaar als natuurverschijnsel.

als er iets te toevallig gebeurt dan is dat ook echt gewoon toevallig en of er heeft iets ........... maar niet door god ofzo maar meer iets paranormaals.

gummie

Re: Het ontstaan van godsdiensten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 12:50

Ik heb niet het gevoel dat godsdienst op dit moment een manier van onderdrukking is! Als je de posts van enkele gelovigen in dit topic leest, begrijp je misschien waarom ik dat vind :)

Ik denk echter wel dat er mensen zijn die een godsdienst kunnen misbruiken als middel om te onderdrukken, maar da's wat anders :)

Je beschrijft echter wel een beetje wat ik gevoelsmatig ook soms denk, namelijk dat er steeds meer sprake is van cultuur en gewoonten, van menselijke interpretaties, die in he licht van ''geloof'' worden gezet...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:53

Citaat:
Ik denk echter wel dat er mensen zijn die een godsdienst kunnen misbruiken als middel om te onderdrukken, maar da's wat anders

Tuurlijk. Maar als je een steen pakt om iemand tegen zijn kop te gooien, is dat dan de schuld van die steen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:57

gummie schreef:
Maar ik lees nu enkele aannames, zoals dat hij mensen genas van allerlei ziektes, dat hij is gestorven om ieder die in hem geloofde te redden, etc. En daar is mijn vraag op gericht... Als je de bijbel en allerlei testamenten etc niet had gelezen, had je dit dan ook doorgekregen, gevoeld, etc? Dat lijkt me interessant...

Dat weet ik niet, want ik leef in deze tijd, niet in die tijd. Ik denk dat de Bijbel onlosmakelijk verbonden is met het christelijk geloof. De Bijbel is ook voor mij de basis in mijn leven.

Ik voel me overigens niet zo onderdrukt in mijn geloof.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 12:59

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
Ik denk echter wel dat er mensen zijn die een godsdienst kunnen misbruiken als middel om te onderdrukken, maar da's wat anders

Tuurlijk. Maar als je een steen pakt om iemand tegen zijn kop te gooien, is dat dan de schuld van die steen?

Ik reageerde op Ragdollcat :) Ben het met je eens..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:01

Weet ik, meer even voor de aanvulling. Had beter inderdaad even anders kunnen quoten :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:05

Ik ben iig blij met mijn (matig) christelijke achtergrond, daardoor snap ik het christelijke geloof wel en ook waarom iemand kan geloven (en ook waarom iemand niet kan geloven haha) beide meegemaakt: maar heb ik ook veel begrip voor andere geloven (want ik geloof niet in 1 juist geloof, daarvoor is voor mij de wereld te groot en te divers :) ). Omdat mij dat geleerd is, sterker nog: op school behandelden wij heel vaak een andere religie en dan moest je ook naar het gebedsgebouw om daar een dienst mee te maken maar ook om gesprekken te voeren.
Ik ga niet in discussie met een gelovige over het wel of niet bestaan van God; je kan het nooit bewijzen maar ook niet tegenspreken. Niemand die het echt weet; t is een keuze die je maakt.

Al heb ik wel het idee dat sommige gelovigen om mij heen de tijdgeest beter moeten begrijpen; de Bijbel is geschreven in een hele andere tijd dan de tijd waarin wij nu leven.

Wetenschap en Godsdienst kunnen prima hand in hand gaan :j Theologie is een wetenschappelijke opleiding ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:07

gummie schreef:
Ik begrijp het gewoon niet zo goed.

Graaf dan eerst zélf eens wat dieper.
Religie begint met sjamanisme en monotheisme met zoroaster.

Begin eens bij het begin: http://books.google.com/books/about/The ... 2zQgAACAAJ

Stap twee is de aanschaf van een ´venus van Willendorf´ om naast je beeldscherm te zetten en over te reflecteren in het perspectief van sjamanisme en latere religies.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 13:15

Huertecilla: ik merk dat ik jouw manier van discussieren niet prettig vind. Dat zal ongetwijfeld aan mij liggen. Bedankt voor jouw tip. Maar: ik WIL niet in boeken spitten, ik wil juist ervaringen van mensen horen, hier op bokt, maar ook over de hele wereld. Ik vind namelijk niet dat alles uit boeken komt. En ik wil geen dingen aanschafen, ik wil meningen delen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:23

Mijn tip: de Jehova getuige komt vast wel aan de deur bij je; een gesprek met diegene voeren kan best interessant zijn :j Ik maak altijd even een babbeltje over bv hun geloof, hoe zij erin staan etc. Want het is toch een 'ver van mijn bed' geloof. (Tuurlijk maak ik wel duidelijk dat ik zelf niet gelovig ben en hoe ik erin sta).

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 13:28

vuurneon schreef:
Mijn tip: de Jehova getuige komt vast wel aan de deur bij je; een gesprek met diegene voeren kan best interessant zijn :j Ik maak altijd even een babbeltje over bv hun geloof, hoe zij erin staan etc. Want het is toch een 'ver van mijn bed' geloof. (Tuurlijk maak ik wel duidelijk dat ik zelf niet gelovig ben en hoe ik erin sta).

Die zijn al vaker langs geweest! En ik ga altijd vriendelijk met ze in gesprek :)

Al heb ik eens een aanvaring gehad met medewerkers van de zogenaamde Jezus-bus toen ik bij een feestje in Arnhem was. En ik ben daar het gesprek met die mensen aangegaan vanuit al mijn goede bedoelingen, om vervolgens volledig in de grond gestampt te worden nadat ze begrepen dat ik de bijbel niet had gelezen. Ik kreeg daar te horen dat mensen zoals ik schuld waren dat het zo slecht ging met de wereld. Ik kreeg te horen dat mensen zoals ik in de hel zouden branden. Waarop ik maar heb geantwoord dat haar reactie iets anders doet vermoeden.... ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:33

Ik denk dat godsdiensten zijn ontstaan uit de onverslaanbare drang van de mens om altijd maar overal een verklaring voor te hebben. Wetenschap idem dito :) overigens moet je niet onderschatten wat mensen vroeger al wisten. Neem bijv. de Arabische cultuur die op wetenschappelijk gebied toen al heel ver was. :j Ontzettend veel moderne onderzoeken hebben hun wortels in boeken van eeuwen terug. :)

Ik ben niet gelovig, maar wil mezelf ook niet direct atheïst noemen. Ik zie het liever zo: tot er (voor mij, en dat kan persoonlijk zijn ;) ) geen bewijs is gekomen (op welke manier dan ook) dat er een God is of niet sluit ik niks uit. :) Maar geloven doe ik niet. Ik heb dat voor mezelf ook niet nodig. Dat er mensen zijn die er kracht uit halen vind ik alleen maar mooi. Als ze mij er maar niet op straat mee lastig vallen bijv... ik kan zelf wel keuzes maken. :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:36

haha Gummie, bekende ervaring! Ik heb toen gezegd; liever in de hel met gezellige mensen dan in de hemel met jullie bekrompenheid! :+
Gek genoeg konden ze dat ook niet waarderen haha :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:37

Oh ik heb ook wel eens zo'n prekend stel aan de deur gehad met hun bedreigingen. Gezellig }> gelukkig zijn de meeste (naar mijn ervaring) wél aardig.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 13:38

Fiffill schreef:
Oh ik heb ook wel eens zo'n prekend stel aan de deur gehad met hun bedreigingen. Gezellig }> gelukkig zijn de meeste (naar mijn ervaring) wél aardig.

De Jehova's die ik aan de deur heb gehad zijn altijd uiterst vriendelijk en niet opdringerig geweest :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:40

Ik had net een stel rotte appels denk ik, heb ze daarna ook nooit meer gezien. Ze komen hier niet zo vaak langs maar laatst nog wel een keer, 2 hele aardige jongens. :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 13:44

vuurneon schreef:
Ik ben iig blij met mijn (matig) christelijke achtergrond, daardoor snap ik het christelijke geloof wel en ook waarom iemand kan geloven (en ook waarom iemand niet kan geloven haha) beide meegemaakt: maar heb ik ook veel begrip voor andere geloven (want ik geloof niet in 1 juist geloof, daarvoor is voor mij de wereld te groot en te divers :) ). Omdat mij dat geleerd is, sterker nog: op school behandelden wij heel vaak een andere religie en dan moest je ook naar het gebedsgebouw om daar een dienst mee te maken maar ook om gesprekken te voeren.
Ik ga niet in discussie met een gelovige over het wel of niet bestaan van God; je kan het nooit bewijzen maar ook niet tegenspreken. Niemand die het echt weet; t is een keuze die je maakt.

Al heb ik wel het idee dat sommige gelovigen om mij heen de tijdgeest beter moeten begrijpen; de Bijbel is geschreven in een hele andere tijd dan de tijd waarin wij nu leven.

Wetenschap en Godsdienst kunnen prima hand in hand gaan :j Theologie is een wetenschappelijke opleiding ;)

Die tijdsgeest is trouwens een wel waar ik in mijn topic ook op doel. Hoe komt het dat veel dingen niet 'meegaan' met de tijd? Tijden veranderen, samenlevingen veranderen, het recht veranderd. Waarom blijven dan sommige zaken toch stilstaan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:48

Klopt, mijn Godsdienst leraar was een geval van meegaan met je tijd :j Vroeger had je in 1 land echt niet zoveel geloven als nu, daarom paste hij de lesmethode aan op de veranderende omgeving; ga het dialoog maar aan :) Ik ben opgegroeid in een protestants deel, maar de katholieken delen onze kerk nu ook al :) Was 20 jaar terug bijna ondenkbaar hahaha :D Nu staat er voor het eerst dit jaar een Mariabeeld bij, om de katholieken tegemoed te komen :P
De Bijbel is in de loop der jaren ook wel wat aangepast natuurlijk :j Taalgebruik veranderde. Blijft toch mensenwerk.
In de Bijbel is het normaal dat 1 man meerdere vrouwen had, maar dat is in bijna alle kerken niet meer geaccepteerd. (uitzondering een deel van de mormonen).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:58

gummie schreef:
Huertecilla: ik merk dat ik jouw manier van discussieren niet prettig vind. Dat zal ongetwijfeld aan mij liggen. Bedankt voor jouw tip. Maar: ik WIL niet in boeken spitten, ik wil juist ervaringen van mensen horen, hier op bokt, maar ook over de hele wereld. Ik vind namelijk niet dat alles uit boeken komt. En ik wil geen dingen aanschafen, ik wil meningen delen.

Een mening uitwisselen zonder dat je zelfs een basis hebt voor een eigen mening :?
Het uitwisselen van meningen over zonder lastige feiten het hoofd te breken *\o/*

Geen wonder dat je mijn manier niet prettig vindt.

Ik zal je er niet meer mee lastig vallen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 14:01

Huertecilla schreef:
gummie schreef:

Een mening uitwisselen zonder dat je zelfs een basis hebt voor een eigen mening :?
Het uitwisselen van meningen over zonder lastige feiten het hoofd te breken *\o/*

Geen wonder dat je mijn manier niet prettig vindt.

Ik zal je er niet meer mee lastig vallen.

Kijk, dat bedoel ik dus :) Wat er mis mee is, dat is dat jij simpelweg de kern van mijn topic niet hebt begrepen :) Want dan zou je doorhebben dat je het juist NIET gaat over feitenkennis en dat ik WEL een basis heb voor een eigen mening... En de arrogantie waarmee je naar mijn gevoel in verschillende topics uitdrukt dat jij er wel verstand van hebt en over lastige feiten op een betere manier het hoofd breekt... Maar nogmaals: het zal wel aan mij liggen *\o/* Misschien moet ik het wat beter onderbouwen waarom ik dat vind.... Bij deze jouw onderschrift: "Nieuw inzicht kent drie fases. Eerst wordt het belachelijk gemaakt, dan agressief bestreden en vervolgens als vanzelfsprekend gezien." - Arthur Schopenhauer. Mijn interpretatie ervan is dat jij nieuw inzicht als juist beschouwd en dat je de belichaming bent van dat nieuwe inzicht ;) Succes ermee :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:22

Volgens mij heeft HC idd een reuzenboekenkast met 1000den boeken en weet van elk boek precies de inhoud.
Sommige mensen zijn niet zo studerend ingesteld. Ik leer bijvoorbeeld meer van wat mensen mij vertellen en erover te praten dan wat ik in boeken lees, ik kan niet goed uit boeken leren. Ik ben blij dat ik in de kerk en op de bijbelclub kennis opdoe, ipv het allemaal zelf maar uit te zoeken.

TS is volgens mij gewoon op zoek naar mensen die het anders bekijken dan zijzelf, ervaringen uitwisselen. Dat hoeft niet precies een mening te zijn, en hoeft ook niet onderbouwd te worden met literatuur.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 14:27

Ik ben over het algemeen iemand die zeer veel boeken leest, over alles wat me interesseert. Als ik feitenkenis wil opdoen, koop ik boeken. Van psychologie tot beleggen, van godsdienst tot paardrijden.

Maar juist dit topic is niet gericht op het vergaren van die boekenkennis. inderdaad... ! Mijn vraag zal ook geen antwoord vinden in een boek.

Om even flauw te doen: ik heb mij tijdens mijn HBO-studie verdiept in de islam. Heb die module met een 9,5 afgesloten, bestaande uit een tentamen en een essay. Maar de vraag die ik hier stel, is er eentje die ik zeker niet uit dat boek of die studie ga halen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:53

Bovendien is religie ook iets persoonlijks, de boeken omschrijven keurig stromingen en ontstaan etc. Maar zelden de ervaringen van mensen die het beleven. Ik praat liever met de Jehova getuige dan dat ik hun folder lees eerlijk gezegd. Kun je er immers net wat dieper op ingaan :) En ach, t is ook makkelijk: waarom elke keer alle boeken doorspitten als je het ook kan vragen? :)