nombrado schreef:Hebben wij, als "geborenen" niet gewoon gebruikersrecht van de planeet?
Daar heeft Belcampo ooit nog eens een prachtig verhaal over geschreven. Toch reageren mensen meestal niet heel flexibel als je in de zomer met een klapstoeltje je intrek neemt in andermans tuin onder het motto dat je gewoon op je eigen planeet zit. Om nog maar te zwijgen over de manier waarop wij omgaan met de enkele honderduizenden tot miljoenen mensen wereldwijd die op dit moment een poging ondernemen zich te vestigen op een plek op hun planeet waar de levensomstandigheden iets beter overeenkomen met hun wens om lang en gelukkig te leven. Gebruikersrecht is prima hoor, was het maar zo'n feest. En dan hebben we het wel over gelijke gebruikersrechten voor álle 7+ miljard mensen en niet alleen die paar lucky bastards die aan de goeie kant van de planeet zijn geboren. Overigens, wie behoefte heeft aan echte misère moet vooral z'n spaarcentjes van de bank gaan halen, als we dat maar massaal genoeg doen is het zeker dat die centjes helemaal niets meer waard zijn.
Ik ben geen econoom en ook niet bijzonder geïnteresseerd in dat vakgebied, maar het valt me wel op dat dit soort discussies voornamelijk ontstaan als het even wat minder gaat met die economie, ik hoor in 'vette' jaren zelden mensen vragen hoe het eigenlijk kan dat het allemaal zo lekker gaat. Aan 'hard werken' kan het niet liggen, want volgens mij wordt er nu net zo hard gewerkt als toen het ng wel goed ging. Ik denk zelf dat de crisis iets te maken heeft met een opeenstapeling van absurde ideeën over wat normaal is. Nog niet zo lang geleden kreeg je probleemloos een aflossingsvrije hypotheek van 6 à 7 keer je gezamenlijk jaarinkomen. Dagelijks zie ik aanbiedingen langskomen waarbij ik voor 5 euro per maand mag bellen met een gratis telefoon ter waarde van 250 euro. Een halster met bijpassend touw kost 5 à 7,50 euro en voor een doosje eieren betaal je nu evenveel als vóór WOII. Je hoeft geen econoom te zijn om te kunnen bedenken dat die dingen domweg niet uit kunnen.