protest mars in denhaag weet iemand hier meer van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: protest mars in denhaag weet iemand hier meer van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:09

iedereen heeft toch recht op belastingvoordeel...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:10

@verootjoo: :j Ben ik helemaal voor!
Mensen houden van klagen en protesteren, ging ons altijd zo voor de wind en ja: het wordt nu even minder. Maar neemt niet weg dat wij het in NL nog steeds goed hebben. Dit is nodig om alles weer op de rit te krijgen... Mijn hoor je ook niet klagen hoor dat ik langer door moet worden, dankzij onze verzorgingstaat worden wij allen steeds ouder dus is het niet meer dan logisch om de pensioenleeftijd ook omhoog te brengen.
De overheid had dit alleen veel eerder moeten doen, er wordt teveel vergoed zonder goed te kijken; wat zijn de gevolgend om lange termijn? Verzorgingstaat werd wel erg letterlijk genomen om de burgers tevreden te houden. En ja, de economie werkte natuurlijk ook mee :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:12

Klopt, hypotheekrenteaftrek.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:16

Joh, daar heeft volgens mij iedereen recht op.
Mijn vriend met een flat heeft het ook... dus waarom mag iemand anders, met meer geld dan mijn vriend niet in een groter huis gaan wonen en dan ook wat terugvragen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:20

Iedereen heeft er recht op inderdaad :)

En logisch ook: huizenmarkt ligt al op z'n gat, dus moet je daar niet teveel aan gaan pielen.
De meeste woningen die te koop staan zijn voor de middeninkomens, niet de topinkomens. Bovendien levert zo'n topinkomen al genoeg belastinggeld op. Zou fraai zijn als je ook nog voor je woning gestraft wordt: hoge inkomens leven toch vaak in een wat duurder huis, met hogere hypotheek -> gunstig voor de bank lijkt mij. Dus ook weer wat voor onze economie want die heeft stabiele banken nodig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:29

randalinpony schreef:
Klopt, hypotheekrenteaftrek.

dat heeft iedereen die een huis koopt... Daar zou ik nou net níet op gaan bezuinigen. Dan stort de huizemarkt helemaal in met alle gevolgen van dien...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:34

Lees het CBS artikel hier maar eens: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/ink ... 118-wm.htm

De helft van de hypotheekrenteaftrek komt terecht bij mensen met een inkomen van 81.000 en meer. Nou weet ik niet goed wat jullie allemaal verdienen, maar zulke mensen hebben niet 1000 per maand aan belastingteruggave nodig om uberhaupt redelijk te kunnen wonen, dus als zij minder zouden terugkrijgen, dan gaat de woningmarkt niet op zijn gat.

Ik zie zelf trouwens niet de enorme rechtvaardigheid van veel meer belastingteruggave over de woning voor deze groep, leg eens uit? :Y)

Maar toch schreeuwt heel Nederland moord en brand als deze dure kostenpost door politieke partijen niet eens afgeschaft, maar slechts ingeperkt dreigt te worden voor alléén die allerhoogste inkomens.

Het is niet hét, maar wel een van de oorzaken van de huizenbubble in Nederland. Er wordt verwacht dat de huizenprijzen met 30% tot 40% zullen dálen de komende jaren.

Enig idee wat dat gaat betekenen voor mensen die nu een hypotheek hebben die de waarde van hun woning straks zwaar overstijgt?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:37

Alleen creëer je op die manier een gat waarbij je door bruto meer te gaan verdienen er netto op achteruit gaat. Dat gaat echt geen goede dingen opleveren hoor :n

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:40

randalinpony schreef:
Ik zie zelf trouwens niet de enorme rechtvaardigheid van veel meer belastingteruggave over de woning voor deze groep, leg eens uit? :Y)

Uhm... omdat ze ook meer belasting betálen? Je krijgt procentueel hetzelfde terug als wat je betaalt. Zit je in de 33% schaal krijg je 33% terug, zit je in de 50% schaal krijg je dat terug.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:48

Vuurneon:
Citaat:
En logisch ook: huizenmarkt ligt al op z'n gat, dus moet je daar niet teveel aan gaan pielen.
De meeste woningen die te koop staan zijn voor de middeninkomens, niet de topinkomens. Bovendien levert zo'n topinkomen al genoeg belastinggeld op. Zou fraai zijn als je ook nog voor je woning gestraft wordt: hoge inkomens leven toch vaak in een wat duurder huis, met hogere hypotheek -> gunstig voor de bank lijkt mij. Dus ook weer wat voor onze economie want die heeft stabiele banken nodig.

Logica, oorzaak en gevolg. Wat als hypotheekrenteaftrek nou een van de oorzaken is van de malaise in de huizenmarkt?

Probleem is dat de prijzen voor juist het gemiddelde en ondersegment zo gestegen zijn de laatste jaren, dat je op 2 doorsnee inkomens amper nog een hypotheek kan vinden.

Even een quote van een heel interessante site: http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/

Citaat:
Afschaffing Hypotheekrenteaftrek
De argumenten voor afschaffing worden volgens Nout Wellink steeds 'dwingender', vooral omdat de aftrek de markt verstoort. Aan het oorspronkelijke doel van de regeling, het stimuleren van het eigen huizenbezit, draagt de regeling al lang niet meer bij, stelt Wellink. "Waar het op neerkomt, is dat mensen die een huis bezitten aan elkaar de bonus van de hypotheekrenteaftrek doorschuiven. Voor hen is er geen probleem. Maar starters op de woningmarkt komen hier niet meer tussen, of zij moeten zich diep in de schulden steken om die bonus te betalen."
bron: nu.nl (2006)

Lees ook dit:
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/07-04 ... izenmarkt/

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:54

verootjoo schreef:
randalinpony schreef:

Uhm... omdat ze ook meer belasting betálen? Je krijgt procentueel hetzelfde terug als wat je betaalt. Zit je in de 33% schaal krijg je 33% terug, zit je in de 50% schaal krijg je dat terug.

De hypotheekrenteaftrek dempt juist dat percentage. :Y)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:59

Oorzaak of niet, de malaise is toch al aan de gang nu en ik denk dat als je nu de hypotheekrenteaftrek afschaft je mensen blijft benadelen.
WBT huizen kopen als starten met een beginnend inkomen, ja dat is lastig :j maar ook te danken aan de hogere eisen om te voorkomen dat ze niet boven hun vermogen gaan kopen (dat je geen Amerikaanse toestanden krijgt). Maar de huizenprijs is ondertussen wel aan het dalen en onderhandelen is nu wel ideaal; aanbod genoeg (waardoor je natuurlijk wel weer de kans hebt dat mensen met een restschuld blijven zitten).
Ik ben iig blij dat ik niet in de regering zit om al die keuzes te maken, rottige klus... want je moet hoe dan ook mensen teleurstellen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:04

Of het nu moet gebeuren is de vraag ja, maar dat er iets moet veranderen was al heel erg lang duidelijk, alleen is het nooit gebeurd. :Y)

Wat denk je van de bestaande hypotheekrenteaftrek handhaven want de mensen die met dat onding een huis gekocht hebben, raken echt zwaar in de oliebol als dat afgeschaft wordt, hem sowieso beperken voor de hoogste inkomens die hem ook niet nodig hebben maar er wel onevenredig beslag op leggen, en hem voor nieuwkomers op de markt getrapt afschaffen over een periode die redelijk is... met de sterk dalende prijzen is dit JUIST de kans om die aftrek tamelijk pijnloos in te voeren en een gezondere markt over te houden.

Mén, ik bel zo even Rutte. :Y) _O- _O-

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Econo ... theken.htm

Het IMF roept al wat langer dat er wat moet gebeuren, tja... Wat weten zij ervan heh.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 15-09-11 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:04

Damn.... Rutte zegt nee. Hij valt in de hoogste inkomensgroep. :+

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:11

Getrapt afschaffen voor de hoogste inkomens.. en waar ligt die grens? Ik quote mezelf nog even.

Kiwipitje schreef:
Alleen creëer je op die manier een gat waarbij je door bruto meer te gaan verdienen er netto op achteruit gaat. Dat gaat echt geen goede dingen opleveren hoor :n

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:20

Als het samen kan vallen met een sterk dalende huizenmarkt is dat probleem deels ondervangen.

Overigens bedoelde ik beperken voor de hogere inkomens, en de aftrek getrapt afschaffen voor instappers in de markt... maar ik zie nu ook dat dat niet duidelijk is. Pas het even aan.

Verder zal je ergens moeten beginnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:31

Ah op die manier :j Ik snap je redenatie.