Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
randalinpony schreef:Ik zie zelf trouwens niet de enorme rechtvaardigheid van veel meer belastingteruggave over de woning voor deze groep, leg eens uit?
Citaat:En logisch ook: huizenmarkt ligt al op z'n gat, dus moet je daar niet teveel aan gaan pielen.
De meeste woningen die te koop staan zijn voor de middeninkomens, niet de topinkomens. Bovendien levert zo'n topinkomen al genoeg belastinggeld op. Zou fraai zijn als je ook nog voor je woning gestraft wordt: hoge inkomens leven toch vaak in een wat duurder huis, met hogere hypotheek -> gunstig voor de bank lijkt mij. Dus ook weer wat voor onze economie want die heeft stabiele banken nodig.
Citaat:Afschaffing Hypotheekrenteaftrek
De argumenten voor afschaffing worden volgens Nout Wellink steeds 'dwingender', vooral omdat de aftrek de markt verstoort. Aan het oorspronkelijke doel van de regeling, het stimuleren van het eigen huizenbezit, draagt de regeling al lang niet meer bij, stelt Wellink. "Waar het op neerkomt, is dat mensen die een huis bezitten aan elkaar de bonus van de hypotheekrenteaftrek doorschuiven. Voor hen is er geen probleem. Maar starters op de woningmarkt komen hier niet meer tussen, of zij moeten zich diep in de schulden steken om die bonus te betalen."
bron: nu.nl (2006)
verootjoo schreef:randalinpony schreef:Ik zie zelf trouwens niet de enorme rechtvaardigheid van veel meer belastingteruggave over de woning voor deze groep, leg eens uit?
Uhm... omdat ze ook meer belasting betálen? Je krijgt procentueel hetzelfde terug als wat je betaalt. Zit je in de 33% schaal krijg je 33% terug, zit je in de 50% schaal krijg je dat terug.