Schooluniform... voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schooluniform... voor of tegen?

Voor
200 (55%)
Tegen
107 (29%)
Neutraal
54 (14%)

Totaal aantal stemmen: 361

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:11

Ayasha schreef:
Je moet niks toch? := :+

langs sommige konten is het moeilijk naastkijken als ze op de eerste rij zitten :o :o :o :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:11

Hangt af van welk werk je kiest, op mijn werk is het naar eigen goeddunken :+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 12:14

Sigrid schreef:
Een kind wordt echt niet alleen gepest om kleding. Heb nooit merkkleding gedragen en ben ook nooit gepest.

Nee een kind wordt niet alleen gepest om kleding, maar ik denk dat het wel een grote aanleiding is.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik denk dat de tijden flink veranderd zijn. Mijn zus is lerares van de kleuterklas en zelfs daar wordt al gepraat over 'ik heb Puma's!' of 'ik heb Geox!'. Dit wordt natuurlijk wel door de ouders in de hand gewerkt, maar ik kan me niet herinneren dat dit in mijn tijd al zo sterk was (jeetje, ik word echt oud).

Mijn oudste zus zorgt er áltijd voor dat haar zoon iets van merk aan heeft (of het nou trui, broek of schoenen is), want anders val je buiten de groep zegt ze.

Grapjasjes12

Re: Schooluniform... voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:15

Ik ben gewoon voor, ik vind het een goed initiatief :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:17

naast schooltijd lijkt mij dat er genoeg ruimte is om je eigen kledingstijl te ontwikkelen en te dragen.

Axel_Clauw

Ik ben ook voor.
Pesten word misschien wat minder, bij veel kids is de eerste indruk kwa uiterlijk de doorslag om te gaan pesten.
Pesten verdwijnt er niet door, maar word toch wat beperkt.
Thuis kunnen kids lekker aantreken wat zij (of de ouders/verzorgers/voogd) willen.
Buiten dat krijgt het: iedereen in de klas is gelijk toch een wat duidelijker beeld voor de kids.

BraveSpots

Ayasha schreef:
Hangt af van welk werk je kiest, op mijn werk is het naar eigen goeddunken :+

Natuurlijk kun je kiezen, maar de kans zit er wel in toch? Lijkt me zonde om daarvoor leuk werk te laten schieten imo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:18

Quellian schreef:
Sigrid schreef:
Een kind wordt echt niet alleen gepest om kleding. Heb nooit merkkleding gedragen en ben ook nooit gepest.

Nee een kind wordt niet alleen gepest om kleding, maar ik denk dat het wel een grote aanleiding is.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik denk dat de tijden flink veranderd zijn. Mijn zus is lerares van de kleuterklas en zelfs daar wordt al gepraat over 'ik heb Puma's!' of 'ik heb Geox!'. Dit wordt natuurlijk wel door de ouders in de hand gewerkt, maar ik kan me niet herinneren dat dit in mijn tijd al zo sterk was (jeetje, ik word echt oud).

Mijn oudste zus zorgt er áltijd voor dat haar zoon iets van merk aan heeft (of het nou trui, broek of schoenen is), want anders val je buiten de groep zegt ze.

Ik ben net 21 en "in mijn tijd" maakte het geen f*ck uit hoe je gekleed was.

vanLotje

Quellian schreef:
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik denk dat de tijden flink veranderd zijn. Mijn zus is lerares van de kleuterklas en zelfs daar wordt al gepraat over 'ik heb Puma's!' of 'ik heb Geox!'. Dit wordt natuurlijk wel door de ouders in de hand gewerkt, maar ik kan me niet herinneren dat dit in mijn tijd al zo sterk was (jeetje, ik word echt oud).Mijn oudste zus zorgt er áltijd voor dat haar zoon iets van merk aan heeft (of het nou trui, broek of schoenen is), want anders val je buiten de groep zegt ze.

hehehe
ik liep met van die appeltjes op mijn knieen, gebreide trui & een bril, ben wel gepest, maar nooit over m'n kleding (en ook niet lang, 1 rake mep en het was klaar)
Denk dat het echt anders was, toen (30 jaar geleden) :)

Brainless

Ook hier op school worden kinderen niet gepest om kleding.

Ik denk als je dit invoert (dat moet dan wel landelijk... anders worden ze alsnog op straat helemaal gepest), dan zit je met schoenen, jassen, kapsel, tassen, fiets, enz.
Als kinderen willen pesten is kleding echt niet de reden.

Op de vorige school was een kindje wat een tijdje veel gepest werd, juist degene met merkkleding, papa/mama hadden een dure auto. niet dat hij daarom om gepest werd, maar geeft wel aan dat kleding niet uitmaakt.
Als iemand het pispaaltje is, is er altijd wel iets om te pesten.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:20

Voor! Geen gepest onderling om kleding/uiterlijk.
Verder geen nadelen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:21

Destino schreef:
kleinvosje schreef:
Van mij mag het wel ingevoerd worden, hoewel ik denk dat de pesterijen er niet helemaal mee stoppen, pesters vinden altijd wel iets anders om te kunnen pesten.

Hier ben ik het mee eens, er wordt altijd wel naar een reden gezocht.
Maar qua kleding is er dan dus wel een reden minder.
Ik heb lesgegeven in de bovenbouw en merkte toch wel dat de kinderen vooral daar erg gefocust zijn op vergelijken van kleding en merkkleding..

en dat is maar net op wat voor school je werkt/in wat voor buurt.
ik werk al jaren op diverse scholen en heb slechts op 1 school pestgedrag meegemaakt als gevolg van kledingverschillen.

kidneren vinden idd altijd een reden om te pesten, of het nu om kleding gaat of niet. het is echter bewezen dat schooluniformen het aantal vooroordelen wegneemt, want de kans op pesterijen aanzienlijk verkleinen kan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:23

nadeel vind ik overigens wel het kostenplaatje. buiten schooltijd wil je je kind toch 'gewone' kleding aantrekken, nu zit je met dubbele kosten. nu is dat voor ons persoonlijk niet zo'n probleem, maar zeker voor ouders die het niet breed hebben kan dit een belemmering zijn.
voor die ouders zou er iets van een tegemoetkoming moeten zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:24

MiniBoots schreef:
Voor! Geen gepest onderling om kleding/uiterlijk.
Verder geen nadelen.

Uiterlijk heeft niets met kleding te maken.
Iemand die flaporen heeft of een rare neus of een raar loopje, houdt deze ook met uniform.

Ik denk zelfs dat het meer gaat opvallen omdat je niet de nadruk kan leggen op bv een fel gekleurde trui/schoenen.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:27

Als ze het weer in gaan voeren vind ik ook dat ze petjes/oorbellen/armbaden etc. moeten verbieden. Anders krijg je weer het meisje met het duurstje armbandje etc.

Maar vroeger waren scholen veel strengen, qua gezag. Dat zouden ze dan ook weer terug op moeten pakken.
Als die kinderen bij de 'strenge meester' moeten komen omdat ze iemand gepest hebben zullen ze dat niet nog veel vaker proberen. ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:30

Ik vraag me af of er eigenlijk nooit een degelijk onderzoek gebeurd is tussen de verschillen in pesten bij een uniformen en niet-uniformen school? Lijkt me toch een zeer interessant onderwerp :-) . En als daaruit zou blijken dat er effectief véél minder gepest wordt in een uniformenschool dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Maar als zal blijken dat het probleem zich dan gewoon naar iets anders verschuift...

Bij ons konden ze vroeger op de basis ook heel streng doen tegen pesters maar dat gaf maar weinig indruk :n . Beetje zielig doen en doen alsof je zoveel spijt had, en achteraf gewoon terug doordoen. Ik denk ook dat er vroeger evengoed gepest werd.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 12:32

Kwanyin schreef:
Ik denk ook dat er vroeger evengoed gepest werd.

Zékers wel :j
Ik werd een kwart eeuw geleden ook gewoon gepest om mijn kleding. Mijn ouders waren gescheiden, mijn moeder was bijstandsmoeder en bij ons ging de kleding over van de ene zus naar de andere zus. En ik was de jongste :+
En ik denk dat het tegenwoordig nog erger is geworden met alle snuisterijen en gadgets.
Moet ik zeggen dat ik met alle liefde van de wereld merkkleding voor mijn zoon koop als hij daarom gepest zou worden, maar goed, niet iedereen kan dat.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:33

Lisann__ schreef:
Als ze het weer in gaan voeren vind ik ook dat ze petjes/oorbellen/armbaden etc. moeten verbieden. Anders krijg je weer het meisje met het duurstje armbandje etc.

Maar vroeger waren scholen veel strengen, qua gezag. Dat zouden ze dan ook weer terug op moeten pakken.
Als die kinderen bij de 'strenge meester' moeten komen omdat ze iemand gepest hebben zullen ze dat niet nog veel vaker proberen. ;)

heb je het topic gelezen over het 10-uurtje wat hier loopt? dan zie je dat niet de scholen strenger moeten worden, maar de ouders...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:37

@Quellian
Dat ligt er echt aan.
Mijn kinderen dragen ook veel 2dehands kleding (zelfs van kinderen uit hun eigen klas) en ze trekken regelmatig de raarste combinaties aan, maar ze worden daar niet om gepest.

Ook ik ben dochter van een alleenstaande moeder die kleding 3x vermaakte (en ook zelf veel maakte) maar ik ben daar ook nooit om gepest.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:39

benangelique schreef:
Lisann__ schreef:

heb je het topic gelezen over het 10-uurtje wat hier loopt? dan zie je dat niet de scholen strenger moeten worden, maar de ouders...

Vroeger werd juist minder gedaan tegen het pesten. Op het schoolplein werd het nog wel wat in de gaten gehouden, maar daarbuiten (en buiten schooltijd) was je eigen probleem.
Ook had je toen meesters en juffen die duidelijke voorkeur hadden en waar ouders niets tegen zeiden omdat het wel "de juf" was. En daar ging je niet tegen in.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 12:40

Brainless, er zit een groot verschil tussen kleding van leeftijdsgenoten (die nog hip zijn) of kleding dat van je 10 jaar oudere zus is geweest ;)

Ik vind het vreselijk als ik hoor hoe het bij de kinderen van mijn zussen op school gaat.
Mijn neefjes dragen beide merkkleding en niet omdat mijn zussen dat zélf zo nodig willen :)

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:41

Ik heb op school gezeten in Ierland en hier droegen ze ook een uniform. Ook terwijl iedereen een uniform droeg werd er gewoon gepest. Is het niet de kleding dan is het wel om je neus of op de sproeten die je hebt...

Nee, ik denk dat een uniform niet zoveel zal uitmaken..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:42

Lisann__ schreef:

Ik denk dat dat tegenwoordig geen nut meer heeft. Als je soms ziet en hoort wat een grote bek (want mond kan je het vaak niet eens meer noemen) sommige kinderen hebben. Zowel naar vreemden als naar eigen ouders, opa en oma etc. (dat boeit me niet, doe toch lekker wat ik zelfs wil)
Dan denk ik niet dat die zich nog wat aantrekken van "een strenge meester".

Bij ons was vroeger (14-15 jaar geleden) in de hogere klassen van de basisschool al het probleem dat de meester de kinderen niet aan kon (vooral de "lastigere jongens") en had af en toe last van "losse handjes". Maar als ik de 10-11-12 jarige van toen vergelijk met sommige van nu, pff dan hebben de juffen en meesters hun handen behoorlijk vol aan sommige!

School uniform op het MBO vond ik ideaal. Niet nadenken smorgens, gewoon dat belachelijke pakkie aan trekken. Geen slijtage van je goeie kleding, en in het weekend en savonds was het des te meer genieten van het feit dat je leuke kleding aan kon trekken!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:44

Quellian schreef:
Brainless, er zit een groot verschil tussen kleding van leeftijdsgenoten (die nog hip zijn) of kleding dat van je 10 jaar oudere zus is geweest ;)

Ik vind het vreselijk als ik hoor hoe het bij de kinderen van mijn zussen op school gaat.
Mijn neefjes dragen beide merkkleding en niet omdat mijn zussen dat zélf zo nodig willen :)

Nou, de meeste kleding is al zeker door 3 kinderen hiervoor gedragen...
Ik krijg ook kleding van mijn vriendin wat haar dochter van nu 17 zelfs gedragen heeft.

Als kinderen zelf mogen kiezen (wel beperkt natuurlijk) wat ze willen dragen zijn weerbaarder dan dat ze iets moeten dragen wat ze absoluut niet willen (en mss zich voor schamen, ook al is er geen aanleiding voor.. dat merkt de rest dan wel aan hun houding).

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:47

helemaal voor! Ik merk nu al bij mijn zoon van 6 dat hij soms wat opmerkingen krijgt omdat hij niet de 'goede merken' draagt.......te erg voor woorden vind ik. Niet iedereen kan dure merkspullen betalen,
Daarnaast ben ik zelf als kind heel erg gepest met mijn kleding (inkomen ouders bijstandsnivo)