Heeft 9-11-01 de wereld veranderd??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Heeft 9-11-01 de wereld veranderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:56

In de nieuwste uitgaves staat die datum nu al duidelijk vermeld en uitgelegd, Kensha ;)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:59

Blue_Eyes schreef:
In de nieuwste uitgaves staat die datum nu al duidelijk vermeld en uitgelegd, Kensha ;)

Hey ik volg geen school met geschiedenis :o

Maja het is wel een belangrijk onderwerp in het geschiedenis.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 10:25

Er is door de hele geschiedenis heel heel veel kwaad gedaan uit naam van de een van de vele godsdiensten.
BE jij mag er troost en saamhorigheid vinden, in het recente verleden vonden godsdienaars het normaal om kleine kinderen te verkrachten, anderen moorden uit de naam van Allah en verder in het verleden zijn er veel vernietigende oorlogen gevoerd met een geloof als oorzaak

Het is dus aan de gezagsdragers binnen die geloven om hun geloof te belijden en uit te dragen op de manier waarop jij dat beleeft, maar dat is helaas nog nooit gebeurt.
De Paus ontkende tot voor kort glashard de ontucht, dat geeft mij weinig vertrouwen in het geloof dat hij vertegenwoordigd.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:48

Macht, macht, macht. En het misbruik daarvan.
Dan nog is het veel te kort door de bocht om te zeggen dat geloof niets dan slechts oplevert, want dat is dus niet zo. Daarmee ontken je al het goede dat mensen eruit halen en dat toch niet gering is.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:52

Dat goede is nogal eigenbelang. Ook nl kerken menen zich van alles te kunnen permitteren uit naam van het geloof. Zodra je alle privileges van geloof afneemt is het een stuk minder interessant. Het is niet meer van deze tijd, daarom wordt de weerstand ook groter. En dat zal zich denk ik wel voort blijven zetten en ik ben benieuwd wat diegenen die nu vooraan in de kerk zitten zich menen te kunnen gaan permitteren.

Vooraan in de kerk en maar oordelen over een ander.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 11:01

On topic deze aanslag werd uitgevoerd in naam van een geloof om de ongelovigen te straffen. Zolang dat soort terminologie nog wordt gebruik voor kwaadaardigheid en slechtheid, is het voor niet gelovigen wel erg moeilijk om in de goedheid daarvan te geloven, daarbij zijn die niet goed gelovig.

Als macht misbruikt wordt in naam van het geloof is het aan de gelovigen om die machtsmisbruikers terug te fluiten.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:52

heb van de week een hele docu gezien van de waarom van 911... en dat t een kwestie is van amerika uit om zo de oorlog te kunnen beginnen in die olie landen...saddam stond al op het lijst van "uitroeien" en door dat amerika zelf de twin towers om zeep heeft geholpen en de bevolking bang heeft gemaakt(geschokkeerd)
kon het zelf de oorlog aangaan en sadam uit hun lijstje "uitroeien" halen terwijl de aanslag op de twin towers niet gelijk was opgeeist door een groepering.

al met al vind ik amerika een groot land wat een hoop kan maken en 911 zal dan ook zeker een belangrijke rol spelen in hoe de zaken nu lopen qua beveiliging etc.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:41

Ik denk niet dat 9/11 een oorzaak is van de veranderingen in de maatschappij en ook in de hele wereld. Ik zie het meer als een soort aanleiding. Het voorbeeld van de eerstewereldoorlog is denk ik een goede. Zonder de moord op Frans Ferdinand was er waarschijnlijk wel een andere aanleiding geweest waardoor de landen in oorlog raakten. De moord was niet de oorzaak, de veranderingen van de macht van grote mogendheden en opkomende nieuwe mogendheden waren de oorzaak van deze oorlog.

De toename van internet en media waardoor de wereld kleiner wordt. De toenemende migratie. De 'clash' tussen het Westen en de Islamitische wereld is in de situatie waar de wereld zich nu in bevind, denk ik, niet te voorkomen. Dat wil echter niet zeggen dat er niks aan kan worden gedaan dat deze twee werelden niet hoeven te botsen. De Islamitische wereld groeit zelf en wil zijn eigen plek hebben op de wereld, zonder dat Amerika verteld wat wel en niet mag. Amerika verliest zijn positie, zij doen alleen alles om hun positie te verdedigen. De domino-theorie, uit de Koude oorlog, is weer helemaal actueel. Eigenlijk is het de Koude Oorlog all over again. Nu is alleen het communisme niet de vijand, maar de Islam.

Eigenlijk heeft dit weinig te maken met de problemen met de multiculturele samenleving. Behalve dat dit nou net mensen zijn die ook Islamitisch zijn. Doordat deze twee uitdagingen zich tegelijkertijd voordoen wordt dit gemakshalve op een hoop gegooid. Hierdoor lijkt en uiteindelijk wordt het probleem of de uitdaging alleen maar groter. Net als dat vluchtelingen uit bijvoorbeeld Afrika of andere landen in het Midden-oosten op een hoop worden gegooid met de gastarbeiders.

Ik denk dus dat 9/11 historisch gezien een belangrijke gebeurtenis is. Het sluit als het ware een tijdperk af en is het begin van een nieuw tijdperk. Maar meer dan dat is het niet, denk ik.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:51

Geloof bestaat in vele vormen en maten. Zo heerst bij een aantal mensen het geloof dat de Islam een politieke instelling is.

Als we het dan over religie hebben, wordt dat door mensen misbruikt die het de religie (met name de boeken van die religie) op een bepaalde manier kiezen te interpreteren. Daarmee schuiven ze de verantwoordelijkheid voor hun daden af, want ze hebben het niet zelf besloten.

De "moslim-extremisten" werken precies op die manier. Daarnaast hopen ze ook nog voor hun daden beloond te worden, omdat ze dingen uit naam van een geloof doen. Het probleem is dat ze hun gelijk zoeken aan de periferie van hun religie en daarmee met allergrootste gemak de kern van hun religie ontkennen. Dat is iets wat George Orwell ook al prachtig beschreef in zijn roman "1984": je kan de hoofdregels breken als je je aan de kleine regels houdt.

Overigens is dit de tijd van de mensen die de Koran misbruiken voor hun eigen doelstelling, in het verleden is ook de bijbel vaak misbruikt voor diezelfde doelstelling.

Als we er even vanuit gaan dat het opperwezen daadwerkelijk bestaat en de daders ook daadwerkelijk rekenschap moeten afleggen aan dat opperwezen na hun dood, dan vrees ik echt het ergste voor die misdadigers. Maar uit hun daden blijkt echter eerder dat de gemiddelde terrorist volledig ongelovig is, want als ze echt geloofden, dan pleegden ze geen terrorisme. Als het opperwezen bestaat weet die behoorlijk goed wat de hoofdregels en de kleine regels zijn.

Met de misbruikende priesters is het een graadje erger gesteld: die wisten dat het niet toegestaan was, maar hoopten kennelijk dat ze voor hun misstappen vergeven werden. De katholieke hiërarchie maakte de denkfout dat je dat nog steeds binnen de kerk kon oplossen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:55

Nou, ik denk dat het wel invloed heeft gehad op de wereld. Anders zou er nu allang niet meer over gepraat worden. Dan zou men het alweer vergeten zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:12

Lauren_ schreef:
Dat goede is nogal eigenbelang. Ook nl kerken menen zich van alles te kunnen permitteren uit naam van het geloof. Zodra je alle privileges van geloof afneemt is het een stuk minder interessant. Het is niet meer van deze tijd, daarom wordt de weerstand ook groter. En dat zal zich denk ik wel voort blijven zetten en ik ben benieuwd wat diegenen die nu vooraan in de kerk zitten zich menen te kunnen gaan permitteren.

Vooraan in de kerk en maar oordelen over een ander.

Welke privileges? Wat permitteren? Waarom is het niet meer van deze tijd? De weerstand wordt alleen groter in landen waar de bevolking gemiddeld rijker wordt. Dat zegt ook wel iets. Mensen in rijke landen denken dat ze God niet noig hebben, zullen we maar zeggen.

Ik zit ook iedere week in de kerk, vanaf vorige week ook regelmatig vooraan := Maar als je een beetje mijn berichten doorleest, zul je zien dat er ook gelovigen zijn die hun best doen om niet te oordelen (ja, ik, en velen met mij).

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:21

Je hebt god ook niet nodig, alleen jezelf :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:03

Fijn dat je ook even op de rest van mijn post ingaat ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 22:03

Maar dus afgezien van het geloof, waarbij de standpunten van jullie helder maar onverenigbaar zijn, kan er misschien weer gewoon on topic gegaan worden
Dus wat heeft 9/11 gedaan met de onderlinge verhoudingen in de wereld, met de economie etc etc

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:30

* komt even binnen vallen, maar twijfelt sterk of ze zich wel moet gaan mengen in dit onderwerp := *

Ik vind het overigens wel heel leuk om te lezen dat er nog steeds vaste NM-posters zijn! (hoe houden jullie het toch vol haha :D )

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:41

Oh dat wil ik wel doen hoor. Als het intellect van een bevolking toeneemt en men via allerlei media zich kan verdiepen in wetenschap zal het geloof in een door de kerk verzonnen verhaal afnemen. Lijkt mij niet meer dan logisch en realistisch. Geloof is het sterkst in de landen waar de intellectuele ontwikkeling minder is, zie het maar als evolutie :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:55

Wederom slechts een reactie op de helft van mijn reactie, en dan bij voorkeur die kant die jou het beste uitkomt. :')
Maar laat maar verder hoor, Saar heeft ook gelijk, het is verder off topic.

Heey JK! Nja, zo af en toe hoor, ik ben eigenlijk meer een HK-poster geworden ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:39

sarabande schreef:
Dus wat heeft 9/11 gedaan met de onderlinge verhoudingen in de wereld, met de economie etc etc

De economisch balans veranderd en de VS van het meeste van het restant positieve imago ontdaan.
De VS heeft zich door de reacties op de aanslag economisch en politiek behoorlijk geïsoleerd.

Verder zijn de mensenrechten van de VS burgers op sterven na dood en de amerikaanse bill of rights is een vel toiletpapier geworden.

Het heeft ook een witte neger president gemaakt doch dat heeft verder geen effect anders dan de zwarte hoop gefrustreerd te hebben.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:52

HC: dat is wel een erg jaren 80 conclusie. De VS heeft juist in de jaren 90 veel aan imago gewonnen (overigens was G.O.I een heel normale aktie. Als Duitsland Nederland binnen zou vallen op historische gronden, zou ik ook hopen dat de VS Nederland zou komen bevrijden, wat ze ook al eens gedaan hebben), wat door de administratie Bush weer voor een groot deel afgegleden is (vooral sinds het begin van G.O. II).

Ik weet niet of het imago nu lager staat dan in de jaren 80 het geval was.

Qua Afghanistan denk ik overigens dat bijna iedere administratie zich tot dezelfde aktie had laten verleiden om OBL op te pakken. Het volk riep daar om. De kwestie Irak was een bijeengeraapt verhaal vol leugens, daar kwam het begin van het einde.

9/11 op zichzelf heeft vooral doen merken dat de VS veel kwetsbaarder zijn dan ze gedacht hadden. Een aanval op het continent van de VS had sinds 1812 niet meer plaatsgevonden. En 911 is niets meer of minder dan een oorlogshandeling, je kan zelfs spreken van een oorlogsmisdaad, omdat burgers het doelwit waren. Als de VS niets gedaan hadden was de hysterie waarschijnlijk groter geweest. Als je ook nu nog de documentaires van 911 terugziet, zag je dat het Amerikaanse volk vooral wraak wilde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:07

joostvangestel schreef:
Als je ook nu nog de documentaires van 911 terugziet, zag je dat het Amerikaanse volk vooral wraak wilde.

Dat vind ik ERG naïef.
Terwijl de vliegtuigen nog in de torens knalde werd de zaak al geregisseerd.
Het volk wilde wat ze gemanipuleerd werd te willen.
Daar denkt een groot deel nu, ondanks de enorme censuur, heel anders over.

Wat het verder óók gedaan heeft, is ZuidAmerika de kans gegeven het juk van CIA en IMF af te werpen.
Dat gaat gróte invloed ín de VS helepen door de grote hispanic bevolkinsggroep.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:23

Huertecilla schreef:
Daar denkt een groot deel nu, ondanks de enorme censuur, heel anders over.

Alles wordt geregisseerd, Fahrenheit 911 had zelfs een officiele regisseur. Wat is een groot deel? Zelfs 1 miljoen mensen is maar 0,5 % van de bevolking oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:26

kensha schreef:
Het heb niet echt de wereld veranderd maar wel een markeerpunt neergezet in onze geschiedenis.

Er is zoveel in het verleden gebeurd dat in onze geschiedenis is neergezet.
Ik geloof wel dat je over een tijdje de 9/11 gebeurtenis in je geschiedenis boekje op school zal lezen.

hadden wij nu al met geschiedenis hoor, op de middelbare school..... In het moderne tijdvak.
En ik heb vorig jaar mijn diploma gehaald :P ....

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:42

Staat dat al in je boek dan? Of hebben jullie er alleen over gepraat. Want het staat niet in ons boek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:50

wij hebben het juist overgeslagen, omdat het toch geen examenstof is en iedereen het nog wel wist. Maar het stond wel in ons boek, met plaatjes en al. Geloof zelfs een heel hoofdstuk/paragraaf er over. Maar wij hadden wel allemaal katernen waarvan één over de ' hedendaagse geschiedenis' (ok, dit is wel een paradox natuurlijk :)) ) / moderne tijdvak ging.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:22

Zo, dan hebben jullie een nieuw boek. Bij ons staat het niet in één boek.
Nou ik vind het ook wel terecht dat jullie dat niet hoeven te leren. Zo lang is het niet geleden. Ik denk over een aantal jaren dat het dan wel examenstof wordt.