Ons land staat een zware aardbeving te wachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annutjuuh

Re: Ons land staat een zware aardbeving te wachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 08:46

Weet niet goed wat ik van het bericht moet denken. Vind de schrijfstijl nou niet dat je zegt serieus... :P Achja, ik ga me er niet te druk over maken... :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 08:53

Ik heb als kind als een sterk gevoel gehad dat nederland (de werelend in het algemeen) steeds grilliger zou worden. Ook zullen we straks te maken krijgen met lichte orkanen.
Zo'n flinke beving verbaasd mij niks.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:13

Schokkend... :+

Wat moeten wij als simpele zieltjes trouwens met die info? Okay, er komt ooit eens een zware aardbeving in NL, fijn...en nu? Mijn ouwe cap mee naar huis nemen, voor het geval dat?
*note to self - matrasje onder in kooi papegaai doen*

Ik zie niet in wat ik er voor de rest aan zou kunnen veranderen, dus valt dit soort nieuwtjes voor mij in de categorie 'entertainment - eerst nog maar eens zien, dan pas zorgen maken'. Bovendien, áls het al gebeurt schrik je je even goed een ongeluk, ook al wist je het van te voren...
Ik bedoel maar, de bevolking in California weten ook dat er vroeg of laat een Hele Grote komt, maar die zie je ook niet de hele dag met helmpjes en matrasje om lopen. (al denk ik, hoop ik, niet dat ze daar zo snugger zijn een kerncentrale te bouwen die stuk gaat bij bevingen die zwaarder zijn dan 6.0)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:53

Pluizebolpum schreef:
Wat moeten wij als simpele zieltjes trouwens met die info?

Dat je eens aan de politiek bel helpt rammelen over levensgevaarlijk kerncentrales bijvoorbeeld :)*

Daar ís destijds al over gewaarschuwd maar ja, dat waren anarchistisch relschoppers allemaal. Ok, een paar met een wetenschapsbul, maar toch.... de wapenstok erover en afvoeren.

Ja, hoor ook in Californië staat kencentrales bij/naas/op breuklijnen en zij niet sterk genoeg. Ook daar is tegen gewaarschuwd en - geprotesteerd.
De massa maakt zich er niet druk over.

Áls er wat gebeurt zet de overheid het meetsysteem uit en maakt de massa zich er ook niet druk over.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:10

HC: ik begrijp dus dat je je laat naturaliseren tot Belg of Duitser? Want Nederland plant volgens mij echt geen centrale op de peelrandbreuk? Dus als Nederlander stemmen heeft dan verrekt weinig zin.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:25

Huertecilla schreef:
Dat jullie denken dat die breuklijnen er niet zijn illustreert alleen maar dat jullie niet weten dat jullie veel niet weten :+

Ik denk dat veel mensen met het volgende in de war zijn:
"Omdat Nederland niet bij de rand van een tektonische plaat ligt, zijn de bevingen gelukkig niet verwoestend, maar de beving van 13 april 1992 die in Roermond en omgeving aanzienlijke schade veroorzaakte had toch een behoorlijke kracht (5.4 op de schaal van Richter)".

Er zijn dus wel breuklijnen, maar we zitten niet op de rand van een tektonische plaat waardoor een aardbeving hier minder gevolgen heeft dan bijv. een aardbeving in het zuiden van Italië.

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:48

joostvangestel schreef:
Want Nederland plant volgens mij echt geen centrale op de peelrandbreuk? Dus als Nederlander stemmen heeft dan verrekt weinig zin.

Als NLer stemmen op de partij die het belang in de EG duidelijk maakt wel.
Tenslotte is een centrale in België die ontploft net zo goed het probleem van NL en Duitsland etc.
NL heeft dus GROOT recht van spreken over dat ding in Wallonië.
De amerikanen nemen om een minder concreet risico het recht op zelfbescherming in eigen hand om een heel land in puin te leggen :)*

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:49

patos schreef:
Huertecilla schreef:
Dat jullie denken dat die breuklijnen er niet zijn illustreert alleen maar dat jullie niet weten dat jullie veel niet weten :+

Ik denk dat veel mensen met het volgende in de war zijn:
"Omdat Nederland niet bij de rand van een tektonische plaat ligt, zijn de bevingen gelukkig niet verwoestend, maar de beving van 13 april 1992 die in Roermond en omgeving aanzienlijke schade veroorzaakte had toch een behoorlijke kracht (5.4 op de schaal van Richter)".

Er zijn dus wel breuklijnen, maar we zitten niet op de rand van een tektonische plaat waardoor een aardbeving hier minder gevolgen heeft dan bijv. een aardbeving in het zuiden van Italië.

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3b/Tectonic_plates_%28empty%29.svg/550px-Tectonic_plates_%28empty%29.svg.png]

Ja die lijnen had ik in gedachten als breuklijnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:52

furious schreef:
Ja die lijnen had ik in gedachten als breuklijnen.

...en dat zijn dus geen breuklijnen, maar de randen van de tektonische platen. Breuklijnen zijn de barsten in die tekonische platen tgv de spanningen die het bewegen ervan, tov elkaar en over de kern, veroorzaken.

>6 kan in zuid NL zomaar voorkomen.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:06

Ja dat snap ik nu wel.