Paardenvlees of koeien-/schapen-/kippen- etc vlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:20

ga er maar niet van uit dat paardenvlees beter is ;)
je moet maar opzoeken bij Gaia ofzo, van de paarden die in Argentinië geslacht worden!
echt walgelijk gewoon!!
en vis eten is sorry, nog minder ecologisch en zeker niet humanistischer dan vlees!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 19:21

Jolandaa_ schreef:
tja wij slachten ook de dieren zelf. Zonder ritueel.

naja, ons opa is de hele middag bezig z'n mes te slijpen, ik vang de kippen en zorg voor een schone ruimte.
En oma doet de naverwerking. Is voor ons ook een ritueel opzich..

Meer slachten we ook niet omdat we dat niet kunnen. Schoonouders doen dat in principe ook niet zelf, maar afgelopen jaar had schoonbroertje een hert aangereden. Was pas een jaar oud. Op slag dood, nek verbrijzeld en poot gebroken. Die hebben ze wel geslacht. En het was heerlijk vlees..

Dus vind dat thuis slachten niet zo'n probleem is.. Ik eet al het vlees, als het maar gebakken is..

Ik zou liever zelf geslacht vlees eten, dan weet ik dat het geen pijn heeft gehad, toch?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 19:21

Amina22 schreef:
je moet maar opzoeken bij Gaia ofzo, van de paarden die in Argentinië geslacht worden!
echt walgelijk gewoon!!
en vis eten is sorry, nog minder ecologisch en zeker niet humanistischer dan vlees!

Ik heb het specifiek over nederland......

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:23

hebben de 'industrie' dieren dan geen waardig bestaan dan?

Tja, ik zou ook liever zelf geslachte dieren eten, maar die mogelijkheid hebben wij niet, en het is gewoon voordeliger om het in de supermarkt te eten (en dat eten vind ik nog lekkerder ook)
en de dieren hebben het zo slecht nog niet hoor..

behalve de biefstukjes :9 die lust ik van de winkel/slager/restaurant of home-made

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:23

xxMaxx schreef:
Ik zou liever zelf geslacht vlees eten, dan weet ik dat het geen pijn heeft gehad, toch?

Een pin in zijn hoofd (bij de klassieke slager) en het dier is meteen dood.
Een halsslagader doorsnijden en het dier dood laten bloeden, heeft hij dan geen pijn?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-09-11 19:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:25

xxMaxx schreef:
Amina22 schreef:
echt walgelijk gewoon!!

In Nederland wordt heel weinig paardenvlees gegeten. Daarom moet alles op transport naar Italie en Frankrijk. En het is juist het transport dat zo vervelend is voor de dieren. Met teveel in een vrachtwagen, zonder rustpauzes, voer of water naar Italie.
Ik ben ook een voorstander van het slachten van paarden in Nederland. Bespaar ze die laatste rit.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:26

Ik twijfel helemaal nergens aan, ben zelf Joods.
Ik wil alleen maar zeggen dat sommige mensen het een vooruitgang vindt dat ritueel slachten verboden is omdat die dieren dus pijn lijden omdat ze doodbloeden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 19:26

Jolandaa_ schreef:
hebben de 'industrie' dieren dan geen waardig bestaan dan?

Tja, ik zou ook liever zelf geslachte dieren eten, maar die mogelijkheid hebben wij niet, en het is gewoon voordeliger om het in de supermarkt te eten (en dat eten vind ik nog lekkerder ook)
en de dieren hebben het zo slecht nog niet hoor..

behalve de biefstukjes :9 die lust ik van de winkel/slager/restaurant of home-made

Nope, genoeg van gezien en gelezen. Verschrikkelijk

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:28

xxMaxx schreef:
Amina22 schreef:
echt walgelijk gewoon!!

die paarden krijg jij op je bord hoor

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 19:28

Cassidy schreef:
In Nederland wordt heel weinig paardenvlees gegeten. Daarom moet alles op transport naar Italie en Frankrijk. En het is juist het transport dat zo vervelend is voor de dieren. Met teveel in een vrachtwagen, zonder rustpauzes, voer of water naar Italie.
Ik ben ook een voorstander van het slachten van paarden in Nederland. Bespaar ze die laatste rit.

Ik bedoel het vlees in nederland. Paardenvlees in nederland komt van paarden uit eigen land als ik het goed heb. Dus het gaat om het vlees in nederland, mensen kopen het niet omdat het niet klopt, paardenvlees eten. Daar gaat het om

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 19:29

Amina22 schreef:

Hoe weet je dat zo goed? Er zijn genoeg paarden in nederland. Waarom zouden ze het importeren als bijna niemand het eet?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:30

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:31

xxMaxx schreef:
Amina22 schreef:

Hoe weet je dat zo goed? Er zijn genoeg paarden in nederland. Waarom zouden ze het importeren als bijna niemand het eet?

Producten waar paardenvlees in verwerkt is, wordt weer wel geimporteerd. Salami en zo...

Batlow

Re: Paardenvlees of koeien-/schapen-/kippen- etc vlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 19:33

Ja maar niet specifiek alleen paardenvlees toch? Bijvoorbeeld paardenrookvlees ofzo, voor op brood. Wordt dat ook geimporteerd dan?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 19:35

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:41

FZ -> NM aangezien het toch een soort maatschappelijk vraagstuk is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:41

Tafje schreef:
Daarom eet ik visssss

En vis wordt niet gekweekt? En wat eet die gekweekte vis? En wat richt de visvangst aan? Bijvangst?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:33

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:00

Vlees of vis, ik heb met beiden moeite. Het blijft een dier. Islamitisch geslacht , thuis, vakkundig of knullig...Het dier moet zijn leven geven. Het meest moeite heb ik met het overschot, wat de prullenbak, kiepelton ingaat. Een mens heeft helaas vlees nodig, krijgt anders na jaren allerlei klachten (ben daarin ervaringsdeskundige)Ik eet zo min mogelijk vlees of vis en hoop dat anderen dat ook ooit gaan doen, zodat er weer op een natuurlijke manier vee gehouden gaat worden en de oceaan niet leeggevist word.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:04

Tafje schreef:
Daarom eet ik visssss

Gelukkig is dat wel een heel dier- en milieuvriendelijke sector, ja :').

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 17:05

Ja ik eet ook zo min mogelijk vlees, mijn moeder en zus zijn vegetarisch. Maar mijn zus lust het ook niet. Wij eten daarom veel vegetarische gerechten. Vind dat helemaal niet erg. Hou zelf meer van salades en pasta's zonder vlees! Maar bij de familie zoals bij mijn vriendje eten ze kilo's vlees.... Daarom eet ik nooit daar, want als ik er eet kopen ze nog meer vlees voor mij!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 18:26

Ersina schreef:
Vlees of vis, ik heb met beiden moeite. Het blijft een dier. Islamitisch geslacht , thuis, vakkundig of knullig...Het dier moet zijn leven geven. Het meest moeite heb ik met het overschot, wat de prullenbak, kiepelton ingaat. Een mens heeft helaas vlees nodig, krijgt anders na jaren allerlei klachten (ben daarin ervaringsdeskundige)Ik eet zo min mogelijk vlees of vis en hoop dat anderen dat ook ooit gaan doen, zodat er weer op een natuurlijke manier vee gehouden gaat worden en de oceaan niet leeggevist word.

_/-\o_
maar vegetariër is perfect mogelijk hoor! je moet wel, vooral als je nog jong bent, vervangende dingen eten zoals
tofu en geen gewone groentenburgers. verder is het aangeraden om extra carnitine, b12 en dergelijke in te nemen.
maar mijn zus is al 8 jaar vegetarisch, (van haar 6 tot 14) en is verschillende malen getest, en komt niets te kort ;)
ook ik ben nu een jaar en een half vegetariër, en bij mij is ook alles goed.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 22:13

Mijn zus ook niet! Wij thuis sowieso ook niet, mijn moeder is daar heel druk mee bezig. Wij eten vaak tofu, en vaak vitamine pilletjes om de rest bij te krijgen!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:26

Paardenvlees(mits bij een vakkundige slachter-> slager) is het schoonste en eerlijkste schoonste scharrelvlees wat er is....
beetje gras, beetje hooi, brokje hier, maisje daar.... géén troep!

Wij krijgen paarden die van particulieren zijn... wedstrijdpaarden.. politiepaarden.. manegepaarden... fokpaarden... en geen vlees-gefokte paarden...

Helaas is veel van de snacks waar paardenvlees in verwerkt zit, bereid met paardenvlees uit zuid amerika... vaak illegale slachtingen... zeer slecht verzorgde paarden... en lange transporten...

Ook verschilt het welk stuk vlees je hebt..
Paardenbiefstuk is bijvoorbeeld erg taai...
Maar neem je paardenhaas(bereid als biefstuk) is dit het allermalste stukje vlees wat je hebben kunt.

Ik ben gek op paardenvlees, en eet dat liever dan varkens/koeien die gefokt zijn voor het vlees en in massa's geslacht zijn.

Wij zouden een stuk oertijd terug moeten krijgen...
vroeger als er honger was, joeg men 1 hert(bijvoorbeeld) de dood in... hier genoten ze dan een hele week van... pas als het bijna op/op was gingen ze weer op jacht...

Wat doen wij...?

Wij slaan kilo's vlees in... 1000enden kilo's vlees... produceren maar... slachten maar... bewaren het wel... verkopen het wel...
En geloof me..... er gaat zoveel de container in...

Verwent... dat zijn we in dit land.....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:37

Ik hoor inderdaad vaak van kinderen op kamp als ik vertel dat ik vegetariër ben, dat ze geen paardenvlees eten. Tja, dat vind ik je toch een beetje hypocriet.

Vanavond heb ik me ook weer eens moeten verdedigen waarom ik geen vlees meer wil eten. En dat het zo lekker is. Tja, ik ben ook geen vegetariër geworden omdat ik vlees niet lekker vind. Soms denk ik wel eens 'ik ga wel weer gewoon vlees eten, ben ik van dat gezeur af'. Maarja, dat is een andere discussie :).
Ik vind het wel jammer dat paarden vaak wat gemakkelijk naar de slacht gebracht worden (wat ik hoor). Pensioentje geven is duur, dus hoppa na een leven hard werken wordt het dier zo beloond.