Record oogsten voor boeren.Hooi/stro prijs nu omlaag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Re: Record oogsten voor boeren.Hooi/stro prijs nu omlaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:05

ze hebben hier maar 1x gehooid, hooguit 2x, maar dan hebben ze nog maar een oogst van 1x normaal hooien in een goed jaar. Prijzen gaan hier niet naar beneden... gaan zelfs nog omhoog.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:13

hier is nu 3 gehooid en hij hoopt op nog 1 x
het stro daar in tegen kan die denk ik vergeten om zijn klanten mee te voorzien en word flink duur ben ik bang voor
Hij loopt al 4 weken te zeuren dat het stro duur is maar durft volgens mij geen verhoging te maken op het stro ben benieuwd als ik volgende ga betalen of die dan toch gaat vertellen dat het stro duurder word dit jaar.
gelukkig doet hij alles hobbymatig en wil en hoeft die er niet op te verdienen.
betaal nog steeds 1,50,- euro voor een baal stro

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:57

Adil schreef:
Duke schreef:
Hooiseizoen is allang over. Goed hooi is schaars. En dat blijft het dit jaar. Nu kun je niet meer hooien. Kuil daarentegen is dus volop van. Dat zal, zeker in verhouding met hooi, wel een vrij normale prijs hebben.

Mwah, een bekende van mij is nu nog bezig met de laatste snede, zijn nog circa 150 balen. Hij heeft meende ik eergisteren gemaaid, ben er net langs gereden en het ziet er toch heel erg goed uit moet ik zeggen! Morgen gaat het erin, wel in de folie, dus soort voordroog, maar dan wel mooi droog. En behoorlijk lang. Goed paardenhooi in ieder geval!

Dat is dan in Duitsland? En toch ook in folie.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:24

Wij hebben dit jaar juist helemaal niet veel kunnen maaien. Door het droge voorjaar wilde het gras eerst niet groeien, en toen het eenmaal begon te regenen kwam er ook geen einde meer aan dus kwam er ook geen gras van het land.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:19

Stro is schaars, omdat veel stro plat geregend/gestormd is. Hooi is hier wel voldoende, omdat we vroeg in de zomer al hooi hadden.

Ik weet niet wat jullie per baal betalen, maar hier is het volgens mij niet echt belachelijk duur hoor?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:27

Wij hopen deze week nog een derde keer te kunnen gras maaien om voordroog van te maken. Morgen wordt er gemaaid. Met wat geluk hebben we 3 droge dagen. Met deze wind droogt het gras ook goed. Als het nu lukt om te maaien heb ik meer voorraad dan vorig jaar qua voordroog. Stro is echter een probleem heb nog maar de helft binnen van wat ik nodig heb om het jaar rond te komen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:36

laten we het hopen :D
Denk het eigenlijk niet, als het zo goed loopt dan verdienen die boeren allen maar exstra. Dus waarom zouden ze?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:43

Ja hoor, die boeren verdienen "dik". Zijn jullie echt zo naief te denken dat alleen de grootte van de oogst de prijs bepaald? Brandstof, kunsmest en andere vaste kosten zijn gigantisch omhoog gegaan, en dát wordt doorberekend. En inderdaad als je dat niet wilt betalen is er een simpele oplossing.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:45

Hier is de prijs voor stro 140 euro per ton!! dus jammer genoeg weer omhoog.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:51

Stro opbrengst is heel slecht dit jaar, en niet alleen in Nederland. Ik snap ook niet waarom er gedacht word dat je dat met de fruitoogst kunt vergelijken.. Degene die gehooid hebben hebben geluk gehad, in het voorjaar was het er super weer voor. Maar daarna is er niet echt meer de kans voor gekomen. Misschien dat de hooiprijzen iets omlaag gaan, omdat de gras opbrengst verder wel heel erg mee gevallen is. Maar Stro zal zeker niet goedkoper worden.. Helaas natuurlijk.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:48

Maandag gehaald,750 kilo hooi grote pakken(geen voordroog dus) 180 euro.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:01

aisa schreef:
Maandag gehaald,675 kilo hooi grote pakken(geen voordroog dus) 180 euro.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:42

Wij hebben trouwens nog droge ronde kuilbalen te koop. Mooi droog spul, onkruid vrij. 45 euro zelf ophalen. We hebben er nog 15 van, + nog eventueel 1 vierkante grof droog spul.
Vorige week hebben we nog 8 ronde balen gemaakt, mooi lang grof spul. Zit ook geen onkruid in, heeft ook geen vee in dat stuk land gelopen, dus het is ook schoon.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:45

Hier is niet eens hooi (pakjes) van het land gekomen dit jaar, ik baal als een stekker!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:47

Wij betalen nu €80 voor een groot pak hooi. Daar schrok ik toch wel van vorige maand nog €70.

Het is ook heel slap geperst. Wij gaan zaterdag kijken voor een weide erbij is toch een stukkie goedkoper dan 2 pakken hooi per maand

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:50

Weet niet waar de info uit de OP vandaan komt,maar echt is echt een kl*te jaar geweest voor het stro/tarwe (en dan heb ik het nog niet eens over de rest van de gewassen)
Het was echt niet te doen om het van het land af te halen.
Helaas is het hier in Noorwegen niet anders.Er staat hier nog zoveel op het land.Ze kunnen er niet eens bij,want het land is zo nat.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:21

bij ons viel de oogst ook verschrikkelijk tegen. Er was wel voldoende gerst, maar slechts bar weinig stro. Normaal 100 pak van de akker en nu slechts 25, we hebben net genoeg voor onszelf.
Hooi was dit jaar ook slecht, veel te weinig en wederom net genoeg voor onszelf. Deze zomer hebben we ook alleen mijn merrie maar hooi gegeven vanwege het veulen, de andere paarden moesten het doen op stro, er was gewoon geen hooi over.
Dus de prijzen zullen zeker nog wel flink gaan stijgen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:14

Mijn 3de snede voordroog is vorige week binnen. Dus qua voordroog zit ik meer dan save deze winter. Alleen stro is een probleem. Zelfs vlas wordt hier een probleem en is ook de prijs al gestegen. De boeren doen nu massaal vlas in omdat ze hun stro niet durven gebruiken voor hun koeien omdat het aan het schimmelen is geslagen. Kon nog net 21 pakken vlas kopen bij de vlasfabriek vorige zaterdag en ze hadden ook geen grote voorraad meer.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:14

Vlas is ook erg moeilijk te krijgen op dit moment, bij sommige leveranciers kan ik al geen lading meer krijgen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:24

Ik nog net een pak of 20. De volgende keer neem ik wel een veel grotere voorraad mee.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:18

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:24

de koeien boeren hier in de buurt klagen ook dat ze niet eens weten of ze de winter door komen met wat ze zelf van hun land hebben gehaald. Normaal hebben ze nog over voor verkoop, maar dit jaar dus ook niet. Inmaak is nog redelijk te krijgen, maar vaak erg nat en niet zo geschrikt voor paarden. Dus wordt hier ook zoeken voor van de winter! Koop nu ook kleine en dure balen voor mn paarden. Dus helaas gaan ze minder ruwvoer krijgen deze winter, maar heb wel voederbieten ingekocht, dus hoop dat dat een kleine compensatie geeft in geld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:29

Hier dit jaar ook een goede oogst. Was in juli al, want hier is slechts één oogst per jaar.

Door die ene snee per jaar is het hier wat duurder dan in het noorden en door de grote afstand is vervoer geen oplossing.
Dat is echter relatief en het verloop per jaar is net als elder, afhankelijk van vraag en aanbod, van weer en economie.

De prijs welke wij dit jaar voor de jaarvoorraad betaald hebben was laag; hetzelfde als 10, tíen!, jaar geleden.
Niet vervelend.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:38

Wij hooien zelf; ondanks slecht voorjaar nog nooit zoveel geoogst. Wel laat, en daarom kwalitatief wat minder, maar goed genmoeg voor schapen en paarden. Prijs hangt bij ons direct af van kunstmest- en brandstofprijzen, en die stijgen gestaag. Maar goed, we zetten een groot deel van het hooi om in vlees, en dat brengt weer geld op. De paarden zijn werknemers, dus die eten "gratis" met de schapen mee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:50

Kuggur schreef:
Wij hooien zelf; ondanks slecht voorjaar nog nooit zoveel geoogst.

Hóóí, weidehooi met hele halm, doen we ook zelf. We hebben dit jaar een gemiddelde oogst van eigen land. Met wat balen van vorig jaar hoeven we niet bij te kopen.

Stro kopen we wel.
Dat is hier echt alleen gerelateerd aan vraag en aanbod, met door de afstand van andere plaatsen om het vandaan te halen een aardige marge voor onafhankelijke prijsontwikkeling.
Dit jaar is er een redelijke oogts; meer dan gemiddeld, maar het is vooral een mindere vraag die de prijs drukt.
Door de lage prijzen voor geiten-/schapen-producten en de steeds strengere regelgeving = hogere kosten, zijn veel locale boeren ingekrompen of zelfs gestopt. Er is daardoor beduidend minder vraag.