colunder schreef:Ik wil ook onder geen beding goedpraten wat deze moeder heeft gedaan,het is echt vreselijk!!
Maar ik vind het wel een groot verschil of iemand handelt vanuit een psychose of iemand die bewust handelt zoals moord met voorbedachte rade of mensen zoals Dutroux en Robert M,want die wisten echt wel dat ze fout bezig waren!!
Een Psychopaat is weer een ander verhaal,dat is weer anders dan iemand met een psychose.
Een psychose kan eenmalig zijn(maar komt ook vaak terug),een psychopaat heeft een blijvende afwijking,is echt een psychosociale stoornis waar iemand zijn hele leven aan leid een waar de maatschappij soms tegen beschermt moet worden.
het blijft toch als buitenstaander moeilijk te beoordelen.
Ik denk dat pedofilie weer een op zichzelf staand verhaal is.... Pedofiel is in mijn ogen, en dat van meerdere mensen en ook onderzoekers, een geaardheid zoals ook homofilie en heteroseksualiteit dat zijn. Het verschil met de andere geaardheden is echter dat het praktiseren ervan schadelijk is voor de ander. En daarom moet het slachtoffer (kind) beschermd worden ertegen en is het praktiseren van deze geaardheid een misdrijf. Maar net als homofilie: je bent het, en je blijft het. En er zijn pedofielen die niets met hun geaardheid doen, omdat ze weten dat dat niet goed is. Die mensen doen in mijn ogen dan ook niets fout. Toch worden ook hun huizen beklad, worden ze beschimpt en aangevallen. Als je echter pedofiel bent en daar ook daadwerkelijk iets mee doet, dan heb je de weloverwogen keuze gemaakt schade toe te brengen aan een kind. En dat maakt het crimineel. En als het dan ook nog eens gepaard gaat met ontvoering, mishandeling, etc. dan is het wel helemaal duidelijk lijkt me. Dat heeft niets meer met geaardheid te maken. Vandaar dat ik denk dat het veroordelen van pedofielen een stuk anders ligt.
Overigens worden psychose en psychopaat volgens mij door niemand vergelijkbaar geacht. Althans: in mijn reactie probeerde ik juist aan te geven wat het verschil maakt. Wat maakt dat mensen anders spreken over een vrouw die vanuit een psychose handelt dan een persoon die psychopaat is. Het is essentieel anders.
Ps. een psychose kan een leven lang terugkeren... Hoort ook bij verschillende stoornissen. Denk dat het belangrijke verschil met andere stoornissen of ziekten is, dat een psychose maakt dat je ''niet jezelf bent'', terwijl een psychopaat ''zo is''.