Moeder slaat 2 zoontjes dood in Aalst (B)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:25

mazzeltje schreef:
Kwanyin schreef:
Als moeder ben je daar niet toe in staat, als slachtoffer van je psychiatrische ziekte wel...

Ben het helemaal met je eens.

Inderdaad,deze vrouw lijd aan een ziekte,als zij straks gaat beseffen wat ze gedaan heeft is haar leven kapot.vreselijk voor de kinderen,maar voor de moeder zeker ook!
vreselijke ziekte is het.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:56

hoe kan je dat toch doen? Daar kan ik echt niet bij :n

Musetta

Re: Moeder slaat 2 zoontjes dood in Aalst (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:00

Gevoelige moeders moeten ook zeker niet naar Changeling kijken :n

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 23:09

Dat ken ik niet, vertel: wat is dat?

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:11

Vreselijk nieuws dit, zoiets zou niet mogen gebeuren :n
Maar toch apart, wanneer het over een andere vreselijke moord of misdrijf gaat wordt de dader bestempeld als 'ziek, vreselijk en vaak walgelijk.' En voor deze moeder is er bijster veel begrip omdat ze psychisch een probleem zou hebben. Terwijl dat sommige daders dat net zo goed kunnen hebben en daar is dan bijster weinig begrip voor.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:04

_Micha_ schreef:
Vreselijk nieuws dit, zoiets zou niet mogen gebeuren :n
Maar toch apart, wanneer het over een andere vreselijke moord of misdrijf gaat wordt de dader bestempeld als 'ziek, vreselijk en vaak walgelijk.' En voor deze moeder is er bijster veel begrip omdat ze psychisch een probleem zou hebben. Terwijl dat sommige daders dat net zo goed kunnen hebben en daar is dan bijster weinig begrip voor.

Dat moord of andere misdrijven fout zijn, staat niet ter discussie volgens mij.... Waar het hier om ging, dat is dat deze vrouw psychotisch geweest schijnt te zijn. En als dat zo is, dan is het weliswaar lichamelijk de moeder geweest die de kinderen doodde, maar geestelijk niet (zo zie ik dat) En dat maakt het naar, dat maakt dat mensen het ook voor de moeder vreselijk vinden.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:36

Helemaal eens met Gummie!
Het is en blijft een vreselijk gebeuren,maar ik weet van dichtbij wat een psychose met iemand kan doen,je herkent iemand dan echt niet terug(in zijn manier van doen).
Het is en blijft vreselijk,maar deze moeder is voor het leven getekent

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:44

Natuurlijk, dat snap ik helemaal. Het is en blijft fout, en ik weet ook dat wanneer iemand in een psychose is dit absoluut niet meer de persoon is die hij of zij normaal is. Alleen wat ik kwalijk vind is niet dat door de psychose hier mensen begrip hebben voor de moeder, maar dat in andere zaken waar er ook sprake is van geestesziekten geen begrip wordt getoond. Dat was mijn punt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:19

_Micha_ schreef:
Natuurlijk, dat snap ik helemaal. Het is en blijft fout, en ik weet ook dat wanneer iemand in een psychose is dit absoluut niet meer de persoon is die hij of zij normaal is. Alleen wat ik kwalijk vind is niet dat door de psychose hier mensen begrip hebben voor de moeder, maar dat in andere zaken waar er ook sprake is van geestesziekten geen begrip wordt getoond. Dat was mijn punt.

O zo! Ja dat ben ik ook wel met je eens. Al heb ik dan weer extreem de neiging om overal begrip voor te tonen (wat uiteraard niet hetzelfde is als goedkeuren). Ik was van plan strafrechtadvocaat te worden, en met name vanuit het oogpunt van geestesziekten bij daders denk ik dat ik door mijn "inlevingsvermogen" en begrip een dader van de meest gruwelijke dingen goed bij zou kunnen staan. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen bij wie het zogenaamde "geweten" ontbreekt. Heb een interview gevolgd met een moeder van een jong kind, waarvan men nu al wist dat die later geweldsmisdrijven zou gaan plegen vanuit zijn achtergrond met een zekere stoornis. Dat kind had niet het vermogen goed van kwaad te onderscheiden en beleefde genot aan het pijn doen van anderen. Tegelijkertijd had het kind wel door dat hij niet "normaal" was en kon hij daar volgens zijn moeder ook echt verdrietig om zijn. Als zo'n persoon op een gegeven moment zwaar lichamelijk letsel toebrengt aan een ander, dan reageert de samenleving geschokt. en terecht! En dat is vreselijk! Maar tegelijkertijd vraag ik me dan af in hoeverre je die dader mag zien als een monster.... Vandaar dat ik altijd heel overdreven onderscheid blijf maken tussen gedrag en persoon. De persoon is geen monster, de daad kan echter wel monsterlijk zijn. Maar ik begeef me nu een beetje op glad ijs, want ik verwacht vaak reacties van mensen die dan een Dutroux en Robert M. als voorbeeld nemen en mij vragen hoe ik in godsnaam me kan inleven in zulke mensen en kan beweren dat het geen monsters zijn. Ik vind het een heel moelijk onderwerp om over te spreken en probeer het zo voorzichtig mogelijk te formuleren, maar commentaar krijg je hoe dan ook met zo'n visie...

Ik denk dat de emotie zodanig een rol speelt dat mensen in sommige gevallen geen begrip kunnen en willen tonen omdat dat simpelweg niet goed voelt en ingaat tegen alles wat ons mens maakt.

edit: ik denk dat mensen voor gevallen waarin iemand vanuit een psychose handelt eerder begrip kunnen opbrengen, omdat die mensen dan de daad makkelijker van de persoon weten te scheiden. Omdat de psychose als het ware een persoon kan 'overnemen'. Terwijl in geval van bepaalde andere stoornissen de persoon als zodanig wordt gezien als 'niet deugend'. Omdat een persoonlijkheid de persoon maakt. En de psychose juis van buitenaf op iemand lijkt te komen (wat overigens niet zo is). Voor een man die oiv een hersentumor zijn vrouw doodt, zal meer begrip zijn omdat mensen dan kunnen wijzen naar de hersentumor die niet gelijk is aan de man als eprsoon. Als de man echter handelt als zijnde psychopaat, wordt het vor velen een ander verhaal. Ik zal over zo iemand hooguit zeggen dat de samenleving tegen hem beschermt moet worden en dat het vreselijk is dat er psychopaten zijn. Maar of die mensen die dat zijn, er iets aan kunnen doen dat ze het zijn, dat is dus een ander verhaal. Je kiest er niet voor.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:10

Ik wil ook onder geen beding goedpraten wat deze moeder heeft gedaan,het is echt vreselijk!!
Maar ik vind het wel een groot verschil of iemand handelt vanuit een psychose of iemand die bewust handelt zoals moord met voorbedachte rade of mensen zoals Dutroux en Robert M,want die wisten echt wel dat ze fout bezig waren!!

Een Psychopaat is weer een ander verhaal,dat is weer anders dan iemand met een psychose.
Een psychose kan eenmalig zijn(maar komt ook vaak terug),een psychopaat heeft een blijvende afwijking,is echt een psychosociale stoornis waar iemand zijn hele leven aan leid een waar de maatschappij soms tegen beschermt moet worden.
het blijft toch als buitenstaander moeilijk te beoordelen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:11

colunder schreef:
Ik wil ook onder geen beding goedpraten wat deze moeder heeft gedaan,het is echt vreselijk!!
Maar ik vind het wel een groot verschil of iemand handelt vanuit een psychose of iemand die bewust handelt zoals moord met voorbedachte rade of mensen zoals Dutroux en Robert M,want die wisten echt wel dat ze fout bezig waren!!

Een Psychopaat is weer een ander verhaal,dat is weer anders dan iemand met een psychose.
Een psychose kan eenmalig zijn(maar komt ook vaak terug),een psychopaat heeft een blijvende afwijking,is echt een psychosociale stoornis waar iemand zijn hele leven aan leid een waar de maatschappij soms tegen beschermt moet worden.
het blijft toch als buitenstaander moeilijk te beoordelen.

Ik denk dat pedofilie weer een op zichzelf staand verhaal is.... Pedofiel is in mijn ogen, en dat van meerdere mensen en ook onderzoekers, een geaardheid zoals ook homofilie en heteroseksualiteit dat zijn. Het verschil met de andere geaardheden is echter dat het praktiseren ervan schadelijk is voor de ander. En daarom moet het slachtoffer (kind) beschermd worden ertegen en is het praktiseren van deze geaardheid een misdrijf. Maar net als homofilie: je bent het, en je blijft het. En er zijn pedofielen die niets met hun geaardheid doen, omdat ze weten dat dat niet goed is. Die mensen doen in mijn ogen dan ook niets fout. Toch worden ook hun huizen beklad, worden ze beschimpt en aangevallen. Als je echter pedofiel bent en daar ook daadwerkelijk iets mee doet, dan heb je de weloverwogen keuze gemaakt schade toe te brengen aan een kind. En dat maakt het crimineel. En als het dan ook nog eens gepaard gaat met ontvoering, mishandeling, etc. dan is het wel helemaal duidelijk lijkt me. Dat heeft niets meer met geaardheid te maken. Vandaar dat ik denk dat het veroordelen van pedofielen een stuk anders ligt.

Overigens worden psychose en psychopaat volgens mij door niemand vergelijkbaar geacht. Althans: in mijn reactie probeerde ik juist aan te geven wat het verschil maakt. Wat maakt dat mensen anders spreken over een vrouw die vanuit een psychose handelt dan een persoon die psychopaat is. Het is essentieel anders.

Ps. een psychose kan een leven lang terugkeren... Hoort ook bij verschillende stoornissen. Denk dat het belangrijke verschil met andere stoornissen of ziekten is, dat een psychose maakt dat je ''niet jezelf bent'', terwijl een psychopaat ''zo is''.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:30

Er is ook nog een groot verschil tussen iemand die pedofiel is of iemand die pedoseksueel is. Het een is echt niet gelijk aan het ander.
Psychose is echt daadwerkelijk een staat van ziekzijn. Ik denk dat je dat niet mag veroordelen omdat degene die in een psychose zit zelf echt niet weet wat hij of zij doet. Dat maakt hen meteen ook zo gevaarlijk en in staat tot afschuwelijke daden.
Kortom Gummie, ik ben het met je eens. :)

Voor de kinderen in dit gezin is het wel echt heel dramatisch vind ik en mijn moederhart keerde zich echt om.
Als hulpverlener krijg je ook het protocol dat als je vermoed dat een ouder psychotisch is of wordt, de kinderen weggehaald moeten worden. Iig zo was dat bij ons.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:43

Mijn (moeder)hart breekt altijd in miljoenen stukjes als ik dit soort verhalen lees en de tranen springen me in de ogen. Arme jongens!!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:49

waar nederland goed in is ; begrip voor de dader ! altijd "verzachtende "omstandigheden.misbruik/geestesziek (zelfs al functioneerde de dader tot dan toe goed)/financiele problemen enz.. en zo vind je altijd wat, en is niemand verantwoordelijk voor zo een gruwelijke daad.

de ene zoon heeft gevochten voor zn leven.die begreep dat zijn eigen moeder hem wilde doden-is daar ook enig inlevingsvermogen voor ?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:55

Ik heb ook heel veel medelijden met de zoontjes,maar ik weet wat psychoses ed inhouden en ik weet ook dat hoe graag je ook een schuldige wilt aanduiden, iemand met een psychosche NIET in staat is zichzelf voor zijn daden te verantwoorden. Iedereen maakt kans om pychotisch worden, zelfs degene die nu hard roepen dat er geen medelijden moet zijn. Daarom ook volledig eens met de post van gummie. Ik vind het altijd frapant dat mensen het volste begrip hebben voor een fysieke ziekte/beperking als griep, gebroken been...maar als men spreekt over GEESTESziek, dan mag er plots geen begrip dat de dader ziek is? Als iemand zulke dingen gedaan heeft is dat vreselijk en moet er een oplossing voor gevonden worden, maar beoordelen als een slecht mens kan je iemand met een psychose niet, omdat zo iemand zichzelf gewoon letterlijk op dat moment niet in de hand kàn houden. Als zo'n moeder uit een psychose is zal die-in tegenstelling tot bij een psychopaat-met een onmenselijk schuldgevoel zitten.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:07

De hamvraag is volgens mij of iemand gestraft moet worden en zo ja, waarom en in welke vorm. Zo nee, wat er dan moet gebeuren met een dader... aan de ene kant is er het belang van bescherming van de samenleving. Dat de DAAD gruwelijk is, daar is iedereen het geloof ik wel over eens. Maar wat haalt een straf uit als degene die de daad heeft verricht op geen enkele manier controle had over haar daad? Wat haalt een straf uit als 'schuld' in de breedste zin van het woord ontbreekt? Als iemand ontoerekeningsvatbaar was ten tijde van de daad? Nergens staat dat de dader niet verantwoordelijk is voor de daad: zij heeft feitelijk eigenhandig haar kinderen gedood. Maar zo iemand heeft in mijn ogen geen straf, maar hulp nodig. Dat maakt de dood van de kinderen niet minder erg. Dat betekent niet dat mensen het niet vreselijk vinden, dat hun maag er niet van omdraait als ze dit lezen. Dat betekent niet dat het dan maar okee is, dat we hier makkelijker overheen stappen en ons niet inleven in wat die kinderen hebben moeten meemaken. Het maakt aleen dat je je moet afvragen wat het doel van straf nog is in zo'n geval.

En persoonlijk vind ik het dan nog wel relevant om te weten of iemand bijvoorbeeld medicatie heeft ter voorkoming van psychoses, maar bij volle verstand besluit die medicatie niet te nemen. In dat geval heb je VOOR de gruwelijke daad bij volle verstand een overweging gemaakt die uiteindelijk fataal is geworden.
Ik weet echter niet hoe het zit met medicatie: of er medicijnen zijn die psychoses voorkomen. En zo ja, of deze vrouw in dit concrete geval over die medicijnen beschikte.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:08

spicegirl schreef:
waar nederland goed in is ; begrip voor de dader ! altijd "verzachtende "omstandigheden.misbruik/geestesziek (zelfs al functioneerde de dader tot dan toe goed)/financiele problemen enz.. en zo vind je altijd wat, en is niemand verantwoordelijk voor zo een gruwelijke daad.

de ene zoon heeft gevochten voor zn leven.die begreep dat zijn eigen moeder hem wilde doden-is daar ook enig inlevingsvermogen voor ?

Het een sluit het ander niet uit....

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:02

Inderdaad. Dat is meer dan gruwelijk.
Maar dat wil niet zeggen dat je niet mag kijken naar het waarom. Misschien is daar iets uit te leren om te voorkomen in de toekomst dat zoiets weer gebeurd.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:16

Hier is eens een reportage geweest over Belgische internering, het is een pure schande. Hoe makkelijk er gedaan wordt over wie toerekeningsvatbaar is en wie niet, en hoeveel geïnterneerden wegens overbevolking in de gevangenis moeten blijven zonder of met een minimale vorm van begeleiding, zelfs mentaal gehandicapten! In het Nederland is het op het eerste zicht met het Pieter Baan Centrum iets beter geregeld. Maar sowieso moet je hier al letterlijk iemand half dood hebben gemaakt voordat je gedwongen wordt geholpen. En vrijwillig hulp gaan zoeken gebeurd niet vaak, volgens iemand in een psychose is de hele wereld ziek, maar hijzelf is de enige die gezond is en het helder ziet.

Daarom is het niet innemen van medicatie vaak niet iets wat zomaar met voorbedachte rade gedaan is, maar een teken van de ziekte. Men zit dan weer met waangedachten als "waarom zou ik medicijnen nemen? Ik ben niet ziek, ze willen me hersenspoelen en braafhouden! Ik neem die medicijnen niet meer die mijn hoofd verdoven, ik ben veel slimmer!" Een heel typische gedachtegang die er wel voor zorgt dat de ziekte erger wordt en kan resulteren in zulke wandaden.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:22

Het ergste vanal is, dat de politie die avond in het gebouw was omdat er een klacht was van medebewoners, maar ze zijn de flat niet binnengegaan omdat er niets meer te horen was. Nouja...

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:49

Iemand kan best medicijnen gebruiken tegen psychoses,maar die blijven niet altijd hun werk doen.
Mijn vriend slikte Trilafon, maar werd na een jaar toch weer psychotisch.
Hij is toen opgenomen en overgezet op de Zyprexa,dat gaat tot nu toe heel goed, maar ook dat kan weer veranderen.
Het belangrijkste bij mensen met een psychose is dat de omgeving de symptomen moet herkennen die aangeven dat er een nieuwe psychose aan komt.
De persoon in kwestie heeft dat niet in de gaten.
Als er door de omgeving niet ingegrepen wordt en de psychose zet door dan is er inderdaad grote kans dat de patient stopt met de medicatie,met alle gevolgen van dien.

Nogmaals, deze jongetjes hebben een vreselijke dood gehad,maar deze moeder houd er een vreselijk leven aan over.
En ik vrees dat als deze moeder niet heel goed behandeld/geholpen gaat worden,ze zichzelf misschien ook wel iets aandoet.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:01

spicegirl schreef:

Helemaal mee eens, ik ben ook niet zo begripvol in zulke situaties en niet alleen richting moeder, ik kan me moeilijk voorstellen dat er op voorhand géén enkel signaal is geweest, wie zijn degene die iets van verandering gemerkt hebben en waarom hebben die niet gehandeld? Wat mij betreft....opsluiten die hap, zwaar in behandeling en dat de rest van haar leven blijven, wie garandeert mij dat ze niet nog een keer een psychose krijgt en zich uitleeft op de eerste de beste die ze tegenkomt? Misschien ben jij wel degene die de pech heeft haar tegen te komen, ben je dan nog zo begripvol?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:07

Pff wat een nieuws :\ Het lijkt wel of ouders van tegenwoordig gek geworden zijn.
Deze maand is er hier in het dorp een kindje van 1 jaar opgehangen door zijn vader, waar gaat het naartoe?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:14

Uiteraard moet die vrouw behandeld worden, er is niemand die hier zegt dat begrip hebben wil zeggen dat ze maar vrij moet zijn en er niets gebeurd. Uiteraard moet ze als blijkt dat ze echt zwaar ziek is niet meer vrij zijn. Maar dat wil niet zeggen dat zijzelf een slecht persoon is, de psychose heeft haar slecht gemaakt. Als je denkt dat alles zo makkelijk is als iemand tegenhouden wanneer hij psychotisch is en dat het allemaal ligt aan niet ingrijpen van de omgeving, dan raad ik je aan je eerst eens in te lezen in de ziekte of in contact te komen ermee. Een van de feiten: in België kan je als omgeving merken en handelen wat je wilt, de persoon in kwestie wordt pas gedwongen opgenomen als er een gevaar is voor zichzelf of voor de omgeving, en dat wil zeggen dat er heel vaak eerst iets ergs moet gebeuren voordat er opgenomen wordt. Ik heb vanuit professioneel standpunt ook al meegemaakt dat iemand bv zover weg is in zijn psychose dat we ervoor vreesden dat hij zijn vrouw iets zou aandoen. Kreeg van de dokter een paar pillen mee maar opname zag hij niet noodzakelijk, we moesten maar contact opnemen als hij daadwerkelijk zijn woorden in daden had omgezet....Je kàn dus vaak helemaal niets als omgeving, en de persoon zelf kàn ook niets want die heeft het door haar wanen en hallucinaties niet eens door dat ze verkeerd doet.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:22

Ik ben vroeger zo eens bij een getuigenis geweest van een vrouw wiens moeder psychotisch was (intussen was ze overleden). Die moeder dacht dat zij het kind van de duivel was...ze vertelde verschikkelijke verhalen van wat die moeder haar allemaal aandeed, tot met ijzeren kettingen afslaan en haar ziekenhuisbezoeken. Heel erg voor haar. En zijzelf gaf toe dat het ook heel lang geduurd heeft voordat ze het kon plaatsen, dat er natuurlijk momenten zijn geweest dat ze haar moeder heel hard haatte. Toen nog bleef er altijd dat wrang gevoel. Maar ze besefte ook wel dat haar moeder ziek was geweest, en dat het treurig was dat ze geen hulp kreeg. Als iemand in haar omgeving zei dat ze dat moest, dan wilde ze niet want ze was toch niet ziek? En daarmee was de kous af.