bijstand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:38

Ojajoh schreef:
BraveSpots schreef:
Even algemeen vraagje, maar hoe kun je nu tegelijk werken en afgekeurd zijn? Ik lees zoiets wel vaker.

Als je werkt (of deels kan werken) is dat toch net het ultieme bewijs dat die afkeuring onterecht was, of denk ik nu ontzettend krom?

nee hoor, je kan bijv 60% afgekeurd zijn en 40% goed
dat kan bijv betekenen dat je wel 2 uurtjes per dag kan werken maar dat meer uren geestelijk of lichamelijk te zwaar zijn...
de man van mijn moeder bijv, die heeft chronische pfeiffer....en nog iets waar ik ff de naam niet meer van weet
wanneer hij moe is valt hij gewoon om.....en weg is ie....en dat levert zeer gevaarlijke situatie's op
hij kan dus niet meer werken dan maar een paar uur per week, anders wordt hij te moe en kan hij erge ongelukken krijgen

Dat snap ik, maar kijkt niemand raar op als iemand die bv 80-100 procent afgekeurd is na drie jaar opeens een leuk voltijds contract of desnoods deeltijds aangaat?
Zeker als het om ziekten gaan die niet kunnen verbeteren of genezen.

Komt zo vreemd over op mij maar ik lees het wel af en toe op forums.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:42

BraveSpots schreef:
Dat snap ik, maar kijkt niemand raar op als iemand die bv 80-100 procent afgekeurd is na drie jaar opeens een leuk voltijds contract of desnoods deeltijds aangaat?
Zeker als het om ziekten gaan die niet kunnen verbeteren of genezen.

Komt zo vreemd over op mij maar ik lees het wel af en toe op forums.

nou wat jij noemt ben ik bijv een voorbeeld van.......ik ben al 3 jaar afgekeurd
en als ik straks (hopelijk) weer goedgekeurd ga worden dan mag ik gewoon weer 100% aan de slag als ik zou willen

ik ben dan ook in die 3 jaar lichamelijk deels wel in staat geweest,maar geestelijk niet.....
bij mij zie je ook niks aan de buitenkant......
en ik vind het zelf niet leuk hoor.....maar ik had kunnen werken, met het risico dat er iets zou gebeuren waardoor ik de rest van mijn leven niet meer aan de bak had gekomen
nee doe maar 3 jaartjes ofzo er tussen uit voor behandeling en dan weer volop aan de slag kunnen :j

als ik mensen het uitleg dan krijg ik altijd: " oh ja.......ja dat snap ik en knap dat je er nu alweer bovenop bent!"
zegt genoeg denk ik.....

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:44

Op zich wel goed dat ze het aan vatten, omdat veel mensen er in mijn buurt er ontzettende misbruik van maken.
Echt triest en de mensen die het hard nodig hebben krijgen het niet en er is echt wel aan gepast werk voor iedereen.
Ik ken zelfs mensen die volop zwart werken met een bijstand is dat dan goed te keuren, nee dus aanpakken die handel :j

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:48

Ik snap de vraagtekens wel veelal Ojajoh. Iedereen heeft zijn redenen uiteraard, maar dat het slecht kan overkomen bij iemand die altijd doorploeterd als je mensen 'zomaar' ziet thuiszitten.

Tuurlijk is dat zomaar niet zomaar, bij de meesten dan. Maar dat besef je soms moeilijk als je zelf al jaren je uiterste best doet om alles rond te krijgen en voldoende te werken. Denk ik.

Goed om te lezen dat het beter met je gaat in elk geval :).

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:53

Ojajoh schreef:
Nicolletje schreef:
Er zijn mensen gewoon compleet afgeschreven terwijl er in principe niks mis met ze is behalve dat ze niet echt hier of daar aangenomen zullen worden zoals ze er nu bijlopen.
Die hoeven zich nieteens meer te melden, krijgen gewoon maandelijks geld gestort.

.

vraagje...ben jij arts?
kan jij beoordelen of er niks mis is met die mensen?
wel eens aan geestelijke toestanden gedacht wat je zo niet 1 2 3 aan de buitenkant kan zien bij mensen?
sommige mensen dragen een groot leed ,maar weten zich groot te houden voor de buitenwereld,maar zijn eigenlijk geestelijk helemaal stuk en ja dan kan de druk van werken net ff teveel zijn.....

Je trekt het je te persoonlijk aan.... Ik heb waarschijnlijk een heel ander type voor ogen dan dat jij bent.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:54

bravespots: daarom kan ik er zo fel op zijn.....mensen oordelen zo snel zonder dat ze eigenlijk wat weten
hun kunnen niet in mijn hoofd kijken en denken maar dat ik "lekker thuis zit"

nou ik zou veel liever lekker aan het werk zijn en mij niet zo te voelen......
maar dat kan je niet iedereen maar uit gaan leggen of met een bord op je rug lopen: "ik werk niet ik heb een trauma gehad...."

ik probeer het mensen wel eens duidelijk te maken maar t dring niet door want in hun ogen.............juist...

vaak gaan mensen anders erover denken als ze zelf of iemand in hun eigen omgeving dit gebeurd...
ik was ook altijd zo een veroordeler op werklozen, maar inmiddels ken ik (helaas) de andere zijde van de medaille en veroordeel ik niet meer zo snel :n

ik ben uiteraard ook tegen mensen die echt profiteren,maar dat is als buitenstaander moeilijk te beoordelen

nicolletje: zie mijn eerste zin in deze post.........

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:55

Je hoeft geen arts te zijn om een crimineel te (her)kennen Ojajoh....

Blue_Eyes

Re: bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:58

@Nicolletje, sorry, maar dat is echt een belachelijke uitspraak :\ Heb jij de rest van het verhaal van Ojajoh niet gelezen of snap je het niet? Je kunt niet oordelen over iemand terwijl je het verhaal niet kent. En om dan meteen maar met de term crimineel te gaan smijten is wel erg cru.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:58

Nicolletje schreef:
Je hoeft geen arts te zijn om een crimineel te (her)kennen Ojajoh....

dan noem je wel hele uitzonderlijke gevallen op, want ook de artsen van de uwv zien dat vanzelf wel ;)
en niet wijzen maar doen he ;)

aangeven dan die handel als je zo iemand kent

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:05

Ojajoh: Natuurlijk is oordelen verkeerd. Je weet nooit iemand hele verhaal als je ze niet zelf persoonlijk goed kent.

Maar ik snap het wel. Dat mensen thuiskomen van hun werk, ook een berg grote problemen hebben die voor hen héél zwaar wegen en lastig zijn, en dat je de 'gezonde' buurvrouw met uitkering ziet vertekken naar een paard waar jij geen tijd voor hebt en dan denkt dat de wereld niet correct in elkaar zit.

Het is niet eerlijk, maar wel ergens begrijpelijk vind ik.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:10

Er zijn ook mensen die in werkervaringsprojecten zitten en dat voor de buitenwacht gewoon werk noemen, er zijn mensen die werken in sociale werkplaatsen, op zorgboerderijen of andere plaatsen waar ze permanente begeleiding krijgen en die dat gewoon werk noemen voor de buitenwacht. Ze doen ook wel wat, maar zouden het in een reguliere baan geen dag volhouden, omdat ze hetzij geestelijk hetzij lichamelijk veel te veel op hun bordje krijgen. Dan lijkt het wel alsof ze "gewoon" werken, maar dat is het feitelijk niet.

Ik noem mijn begeleide arbeidsplaats op een zorgboerderij ook gewoon werk. Ondanks dat ik het doe met behoud van uitkering en het in het reguliere werk niet red. En mijn collega's doen precies hetzelfde. En het is eigenlijk ook gewoon werk, alleen is het tempo aangepast en zijn de werkzaamheden aangepast aan wat iemand kan. Voor mij is dat 3 dagen op aangepast tempo en dat gaat goed. Maar aan de buitenkant zie je niets, als je met me praat merk je niets. Je moet me echt goed kennen om te weten dat het gewoon echt niet lukt in een normale baan en ik heb het 10 jaar lang geprobeerd en ben letterlijk ontelbare keren op m'n bek gegaan. Ik ben in elk geval de tel kwijt. En op deze werkplek zit ik al vele malen langer dan ik in welke andere baan ooit heb gezeten, en krijg voor het eerst in m'n leven positieve beoordelingen. Ik word nu gewoon geaccepteerd MET m'n beperkingen. Maar heb wel nog steeds een uitkering.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:17

Ojajoh schreef:
aangeven dan die handel als je zo iemand kent

Ik ken verschillende van die 'uitzonderlijke' gevallen, en ze zijn al lang en breed bekend bij uitkeringsinstanties, politie en gemeente en dat is dus precies de reden waarom ze nieteens meer hóeven komen :)

En dát vind ik dus zuur voor mensen die ongewild tijdelijke bijstand nodig hebben en keihard aangepakt worden.

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:18

Ojajoh schreef:
SilverStorm schreef:
ik klaagde niet, ik haalde het alleen als voorbeeld aan, dat is een wezenlijk verschil.
Maar goed....

maar je hebt wel je oordeeltje klaar staan.......

net zoals jij blijkbaar, maar daar gaat het hier niet over. en geen behoefte om met jou hier een discussie aan te gaan in een topic als dit. klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:27

Ojajoh, ik denk dat je het jezelf te persoonlijk aantrekt.. Jij doet er alles aan om weer goedgekeurd te worden en weer zoveel te kunnen werken als in je macht ligt.. Je zit niet graag in de bijstand en ik snap ook wel waarom, lijkt me vreselijk om de hele dag thuis te zitten en zo weinig inkomen te hebben dat je niet eens een keer iets leuks kan doen.. Dat is een wezenlijk verschil met mensen die thuis zitten omdat ze voor een paar euro meer per maand moeten werken en dit dus vertikken..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 00:09

Weet je waar ook een probleem ligt.......het werken wordt niet beloond....
Zodra ik ga werken ga ik er per maand 300 euro op achteruit....krom maar het is echt zo
Nou is die 300 mij het wel waard om van die ellendige stempel af te komen
En ja trek het mij persoonlijk aan omdat er genoeg zoals mij zijn, maar toch de wijzende vinger krijgen

Silverstorm het is idd beter dat onze discussie stopt, want er zijn toch geen goede argumenten
Wat ik in het begin zei is dit een heel goed voorbeeld van....

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 01:25

Ojajoh schreef:
Weet je waar ook een probleem ligt.......het werken wordt niet beloond....
Zodra ik ga werken ga ik er per maand 300 euro op achteruit....krom maar het is echt zo

Dat is toch als je erover nadenkt belachelijk :?

En juist dié mensen die dus denken, ja daag, kganiewerkenalstniehoeft zijn de mensen waar veel mensen een bloedjehekel aan hebben en die op zich best aangepakt mogen worden van mij.

Alleen vind ik wel dat ze dan eerst iets moeten doen aan dat inkomens'gat' (armoedeval) wat werken dus eigenlijk onaantrekkelijk maakt.

Want het is niet alleen 300 euro inkomen oftewel toeslagen die je mist, maar als je werkt slijt je ook meer kleding of moet je juist speciaal nette kleding kopen, heb je meer honger 'avonds, eet je méér broodjes tussen de middag, heb je misschien wel méér benzine nodig voor je auto (of überhaupt een auto nodig of moet je een fiets kopen) en misschien wel oppas of uitlaatservice voor de hond/kat/ kinderen waar je eerst genoeg tijd voor had, moet je extra vaak wassen of douchen, je moet misschien meedoen met een personeelsvereniging of cadeautjes en traktaties voor collega's, je hebt minder tijd om te koken en uitgebreid overal goedkope boodschappen te doen of naar de markt te gaan, dus misschien komt er vaker een dure kant-en-klaar maaltijd op tafel, je krijgt geen extra vergoedingen meer op kunst, cultuur of speciale brillen B-)

En het ergste is: je levert gewoon minstens 40 uur vrije tijd in en werken is ook nog vermoeiend dus je sociale contacten of hobby's gaan ook naar de maan!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:55

jup......krom he.......

ik werk dan straks maar 3 dagen, maar heb voor 2 dagen kinderoppas nodig en 1 dag doet haar vader
maar ik moet idd een baan vinden, dat wordt al een heikel punt want ze houden niet van mensen met een verleden
dan heb ik geen diploma's want ik heb ze wel,maar in dat vak kan ik niet zo goed meer terug :n
dan moet ik heel veel mazzel hebben net de juiste job te vinden want dat zijn avond en nachten en dat kan met mijn dochter niet

dan ga ik er echt 300 euro (eigenlijk zelfs 330) op achteruit dan wat ik nu dus krijg aan wia
ik moet idd ook nog extra uitgaven doen aan reizen en aan fatsoenlijke kleding (niet dat ik die niet heb maar dat is niet geschikt voor het werk)
ik moet s'ochtends heel vroeg op staan, meid wassen en aankleden, mijzelf doen, dan tas inpakken, ontbijtje, meid + hond naar oma brengen (ook benzinekosten want 1 oma woont op 16 km afstand) en dan
op naar het werk, hele dag hard werken, boodschappen doen,naar oma terug ,meid weer ophalen
en dan staat je leven daarna ook niet stil :n dus het zijn zware dagen en ze worden financieel niet beloond

het is niet zo heel raar dat mensen hun kont in de kribbe gooien en dus thuisblijven voor meer centen
ik keur het niet goed hoor, maar het is niet raar dat mensen zo denken omdat het allemaal zo krom is...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:01

.... nouja goed, en er zijn dus mensen waarbij ze het allang hebben opgegeven dat die ooit nog in de werkende maatschappij komen en die sturen ze gewoon maar geld op en die hoeven zich niet eens meer te melden...

Als ik thuis voor het raam zit kan ik ze met mijn neus aanwijzen hoor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:05

Citaat:
ik ben zelf 80 tot 100 procent afgekeurd, vanwege mijn adhd en pdd-nos

Nou als er tegenwoordig ook al afgekeurd wordt op adhd en pdd - nos houden we straks weinig werkenden meer over. Als ik zie hoeveel leerlingen er tegenwoordig adhd, dyslexie en pddnos hebben, wordt het straks een zeldzaamheid als iemand nog een baan heeft.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:07

Dat is ook een groot probleem Arabesk :j waar kinderen vroeger het stempel "moeilijk" voor kregen worden ze nu voor afgekeurd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:11

Belachelijk dan houden we echt geen werkenden meer over hoor. :oo

Adhd, dyslexie etc zijn onderhand een epidemie geworden onder de 12-18 jarigen.....

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:13

Ik zit zelf in de bijstand, al bijna 2 jaar.
Waarschijnlijk kan ik over iets van een maandje eindelijk iets gaan doen.( thuiszorg)
Totaal niet mijn ding, maar goed ben alleenstaande met 3 kinderen, geen bedrijf die me een kans geeft :n
Zelfs 4 uurtjes voor tnt kon niet, antwoord niet flexibel genoeg ;(
Is niet leuk hoor telkens weer afgewezen te worden, dan heb ik idd ook zoiets van het heeft niet eens zin want word toch niet aangenomen.

Maar goed hopelijk word dit wat en is dit goed te combineren met de kinderen, Opvang kan ik namelijk ook niet betalen, ook al zou ik aan het werk zijn....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:13

Nicolletje schreef:
....Als ik thuis voor het raam zit kan ik ze met mijn neus aanwijzen hoor.

ja dat jij wonderbaarlijk kan beoordelen wat een arts niet kan beoordelen wisten we al ;)
waarschijnlijk wonend in een bepaalde buurt ofzo.......

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:19

Arabesk schreef:
Nou als er tegenwoordig ook al afgekeurd wordt op adhd en pdd - nos houden we straks weinig werkenden meer over. Als ik zie hoeveel leerlingen er tegenwoordig adhd, dyslexie en pddnos hebben, wordt het straks een zeldzaamheid als iemand nog een baan heeft.

ik denk dat er gekeken moet worden in welke mate een persoon dat heeft
ik ben ook een adhd 'er maar het belemmerd mij niet in m'n functioneren....maar ik ken wel iemand die zonder zichzelf te onderdrukken met medicijnen , geen steek meer kan werken, dankzij de medicijnen is het een zeer slimme en goede werknemer!en verdiend hij in een week wat wij in een maand doen

en adhd en pdd nos is geen epidimie, er is gewoon veel meer over bekend, ik was vroeger ook een misbaksel van een kind maar nu weten ze dus pas waarom......en ik er niet altijd maar wat aan kon doen....

net als bij mijn dochter, die heeft verborgen reflux, vroeger was het gewoon een "papkind" die veel spuugde en dus pap moest hebben
tegenwoordig weten ze er meer over en heeft het een naam gekregen en blijken heel veel baby's het te hebben.......

ook de medische wetenschap maakt stappen voorruit....

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:45

Ojajoh schreef:
waarschijnlijk wonend in een bepaalde buurt ofzo.......

Jep... En ik ken ze ook nog persoonlijk ook....de meeste al zo'n 20 jaar. Gezellig hoor, dat wel :j
Iedereen is de hele dag thuis om mijn huis in de gaten te kunnen houden als ik weg ben :Y)