Pastoor weigert uitvaart te verzorgen ivm euthanasie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 13:16

ik vraag me onwillekeurig wel af,,,,hoe kijkt zo n pastoor aan tegen zijn karbonaatje.....dat is ook afkomstig van een levend wezen dat niet uit zichzelf is om gevallen.....

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:18

kjoetie schreef:
Als puntje bij paaltje komt is er idd niet echt over te praten omdat je steeds stukloopt op t stukje "ik geloof".. daar valt geen feitelijke discussie op te bouwen. Dus ja wat dat betreft scheer ik idd gelovigen over 1 kam,is dan ook de kern van 'geloven' lijkt me :P . Wil niet zeggen dat ik dat persé negatief bedoel, vind niks interessanter dan theologische discussies, en heb geregeld heerlijke gesprekken met gelovigen, maar echt tot een conclusie zul je nooit kunnen komen over twistpunten, ivm de 'geloof' factor. Dat is gewoon niet feitelijk.

Nou ja dan zou je in iedere andere discussie ook vastlopn op het stukje "ik vind". Zou er dan met mensen die een andere mening hebben ook ineens niet meer te praten zijn? dat is toch eigenlijk hetzelfde? Jij vind iets, een ander vind iets anders. Jij gelooft iets (of niets) en een ander gelooft iets anders...
Ik geloof overigens zelf niet, ben vroeger wel gedoopt en heb mijn communie gedaan, maar het geloof in God is overgegaan in het geloof in dat er best Iets is, maar voor mij is dat geen God. Het is ook niet een levensstijl van me o.i.d.

Ontopic: Als hij zelf zijn principes heeft en het daarom niet doet vind ik nog tot daaraan toe (hoewel ik me totaal niet in kan denken dat je zoiets kunt weigeren, maar dat zal misschien liggen aan het feit dat ik niet gelovig ben), maar ik vind het wel slecht van deze meneer dat hij dit dan niet bij zichzelf houdt. De collega had dit misschien wel willen doen en heeft hier geen mogelijkheid toe.

Maflinger_S

Re: Wat een idioot..zitten ze niet aan kindjes krijg je dit weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:21

Ach, die man is gewoon een beetje van God los, dat kan de beste overkomen ...

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:24

Jeetje wat een reacties... Als die man er tegen is, laat hem dan gewoon. Een klein beetje tolerantie ten opzichte van geloof en de mening van anderen kan geen kwaad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:28

die pastoor staat voor zijn geloof....ik ben het er niet mee eens,maar dat is wat anders.
Hij is gewoon principieel en dat is eigelijk alleen maar te prijzen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:29

Precies en dat is geen reden om kwaad over hem te spreken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:30

Ik denk dat er met principieel zijn inderdaad niets mis is. *niet lachen dames ;) *
Maar ik denk wel dat je ook kunt doorschieten en dat je met (ondanks?) al je principes als pastoor ook nog een taak hebt; namelijk de liefde van God aan de mensen doorgeven, want dat is waar je voor geroepen/aangenomen bent. Mijns inziens is dit niet de manier waarop je dat doet.
Maar zoals gezegd: ik ken deze situatie alleen van een vaag radioberichtje en een nog minder zeggend berichtje op Nu.nl, dus ik kan er eigenlijk geen zinnig woord over zeggen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:32

Dat is jouw mening over de taak van een pastoor, hij heeft daar een andere kijk op. Zo vinden sommige mensen dat het de taak van een docent is om kinderen op te voeden, hoewel ik dat vertik omdat ik vind dat ze daar ouders voor hebben.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:34

Dat is inderdaad mijn mening, maar voor zover ik weet staat dat ook gewoon in de functie-omschrijving :) Bij het Concilie van Trente is namelijk besloten dat pastoors als hoofdtaak de zielenzorg hebben. :)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:36

Dat weet ik :) Maar in de 16e eeuw werden 'dit soort mensen', dus zelf-doders, ook niet erg goed geholpen door meneer pastoor.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:36

Ik vindt het eerder vallen onder de noemer bekrompen.

Als je de functie van Pastoor hebt is dat naar mijn mening een "probleem".
Zeker als de gemeenschap, bestuur e.d. niet achter zijn bekrompen gedachten/uitingen staan.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:37

mayniac_val schreef:
Dat weet ik :) Maar in de 16e eeuw werden 'dit soort mensen', dus zelf-doders, ook niet erg goed geholpen door meneer pastoor.

Maar we leven toch zeker niet meer in de 16e eeuw???
Werkelijk waar niets van nu is te vergelijken met toen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:38

Welke gemeenschap? In de Randstad is euthanasie misschien heel normaal, in andere regio's, plaatsen, landen enzovoort niet.

Nee JS. Maar dan moet er een nieuwe functie beschrijven komen want nu gebruiken we die uit de 16e eeuw :)
Laatst bijgewerkt door mayniac_val op 23-08-11 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:39

Nee, dat werden ze inderdaad niet :D Ik vind dat echter geen excuus om het nu nog steeds niet te doen ;) In het algemeen overigens - ik beroep mij nog steeds op het feit dat ik de specifieke situatie niet genoeg ken :)
Als ik kijk naar onze dominee(s) denk ik dat die het toch anders zouden aanpakken.

Overigens valt Liempde misschien niet onder de Randstad, maar het is ook niet bepaald achtergesteld gebied hoor ;)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:42

mayniac_val schreef:
Welke gemeenschap? In de Randstad is euthanasie misschien heel normaal, in andere regio's, plaatsen, landen enzovoort niet.

Ik lees hier dat er veel vrijwilligers en sponsors hun medewerking hebben opgezegd door deze kwestie.

En ons buurdorp is Katwijk.....(ook randstad) Niets verkeerds erover, maar dat is een dorp waar nog steeds heeeeeel veeeeel mensen zwaar gelovig zijn.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:42

Dat je euthanasie niet goedkeurt, betekent toch niet meteen dat je achtergesteld bent?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:43

Zie je die ;) erachter? Dat was nou een grapje ;)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:44

Oh sorry, ik vatte het niet op als een grapje. Excuus :)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:47

ik vind dat je, je geloof op je eigen manier moet doen, ben jij christelijk maar wil je omdat je geen zin hebt om als een kasplantje door het leven te gaan en kies je daarom voor euthanasie dan moet je dat doen.

ik heb totaal geen probleem met mensen die streng christelijk, hindoestaans of islamitisch zijn, maar er zijn grenzen, en voor iemand de mis niet willen houden omdat ze dus voor zelfdoding (kan euthanasie maar ook mensen die er voor kiezen om zelf hun leven te beëindigen, ophangen, pillen ect) hebben gekozen, ja dat is wel een grens!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:49

Maar op het moment dat je zelfdoding aan gaat, stap je van het geloof af :) Dus dat hoeft die pastoor niets te doen.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:55

papagroom schreef:
ik vraag me onwillekeurig wel af,,,,hoe kijkt zo n pastoor aan tegen zijn karbonaatje.....dat is ook afkomstig van een levend wezen dat niet uit zichzelf is om gevallen.....

Inderdaad.
Als hij niet hypocriet is is hij vegetarier :j

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 13:57

euthanasie is GEEN zelfdoding....maar de natuur een handje helpen....cq versnellen...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:57

mayniac_val schreef:
Jeetje wat een reacties... Als die man er tegen is, laat hem dan gewoon. Een klein beetje tolerantie ten opzichte van geloof en de mening van anderen kan geen kwaad.

En waar is de tolerantie van deze meneer tegenover anderen?
Ik vind dit echt heel erg, je geloof hebben is één ding, maar ik vind dat deze man wel heel respectloos naar de familie gehandeld heeft.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:01

papagroom schreef:
euthanasie is GEEN zelfdoding....maar de natuur een handje helpen....cq versnellen...

Zelfdoding ook in mijn ogen.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:02

mayniac_val schreef:
Maar op het moment dat je zelfdoding aan gaat, stap je van het geloof af :) Dus dat hoeft die pastoor niets te doen.

Omdat er iemand in een ver verleden (en echt niet god) vindt dat zelfdoding niet mag?
Volgens mij (heb er niet echt verstand van) zijn er tal van zinnen in de bijbel als: heb je naasten lief e.d.
Maar deze pastoor is anti euthanasie dus dan hoeft hij DE NABESTAANDEN niet lief te hebben en weigerd hij ze.

En dat is bekrompen.