Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
HLPhoto schreef:Kan ik idd in de slipstream van een scooter, dan wordt het des te leuker en wijk ik dus al snel uit naar het wegdek ipv het fietspad. Dat met de wetenschap dat ik de meeste scooters er prima uit kan remmen + de "windbuil" erachter wat breder is dan de scooterrijder zelf, om m'n veiligheid te waarborgen.
Op een fietspad buiten de bebouwde kom rijden scooters ook 50 (of harder als ze opgevoerd zijn), een omaatje of kind dat daar de weg op komt loopt dus geen nieuw risico doordat ik daar fiets.
Ariebren schreef:Het verkeers regelement geeft aan dat een fietser eeen rijwielder is, dus langzaam verkeer.
Net zoal een voetganger.
Een paard met ruiter, aangespannen of aan de hand valt onder snelverkeer.
jameyskatje schreef:officieel mag een ruiter niet eens op het fietspad rijden, dus als de ruiter zich netjes aan de verkeersregels zal houden is er geen probleem lijkt mij... Als ruiter ben je gewoon bestuurder en moet je dus op de weg. dat leer je tijdens je ruiterrijbewijs. Ik heb nooit een hekel aan fietsers hoor, of wielrenners, wel aan opgevoerde scootertjes met jongens van 16/17 jaar erop.
Citaat:Verkeersmak maken doe je mijns inziens op een plek waar je het grootste gedeelte van de omstandigheden kan controleren, bij voorkeur met hulp van bekenden die met auto, motorfiets, tractor enz. voorbij kunnen komen. Ik zit als fietser - ondanks wat meer paardenkennis dan de gemiddelde Nederlander - niet te wachten op een hoef in m'n smoel, het is de verantwoordelijkheid van de ruiter dat die daar ook niet komt. Als je geen mogelijkheid hebt om je paard op een veilige manier verkeersmak te maken, dan zou ik idd zegen blijf uit het verkeer...
scoxxx schreef:Als een dier correct is opgevoed, is de eerste kennismaking met grote groepen wielrenners redelijk beheersbaar.
Ook wel eens vaker dan 1 x meegemaakt overigens dat op een smal weggetje een automobilist mijn paarden letterlijk tegen de achterbenen aan wilde rijden! Automobilist dacht dat we op eenhoorns reden: als hij aan kwam rijden, konden mijn paarden de vleugels uitslaan en omhoog vliegen zodat hij door kon rijden.
scoxxx schreef:Dus die wielrijder dacht ook dat je op een eenhoorn reed Breghje?
scoxxx schreef:Ik vind in zijn algemeenheid dat er weinig verdraagzaamheid is in het verkeer: fietser, automobilist, ruiter... ik zie het bij alle weggebruikers.
Sorro schreef:Dat is eigenlijk dus waar het al fout gaat, de indeling snel en langzaam verkeer.
Snorscooters, bromscooters, wielrenners gaan allemaal > 25km+ maar vallen allen onder langzaam verkeer en dienen het fietspad te gebruiken
Gemiddelde paard:
stap: 5- 7 km/h
normaal drafje: 12-15km/h
uitgestrekte draf: 15-20km/h
gewone galop: 20-25km/h
Raar dus eigenlijk dat wij snel verkeer zijn?
HLPhoto schreef:Wat Huertecilla helemaal bovenaan al zegt: als we allemaal onze vrijheden willen behouden zullen we allemaal verantwoording moeten dragen en nadenken over de dingen die we doen.
Het feit dat ik met dit topic wederom op veel tegengas stuit over wat die fietsers wel allemaal wel niet verkeerd doen overtuigt niemand van het slechte gedrag van fietsers, maar onderstreept juist dat punt: eenzijdige gedachtengang....
HLPhoto schreef:Tsja, ik blijf toch bij m'n punt dat er een hele hoop manieren zijn om een paard op een verantwoorde manier verkeersmak te maken en de meesten dit niet doen. denk echt dat dat nog meer een probleem is dan die wielrenners die overal rondfietsen en ik zie het hier ook weer gebeuren: iedereen moet z'n verantwoordelijkheden kennen maar de wielrenner is volgens de meesten bij voorbaat fout. Vrees dat je fout bezig bent als je er niet alles aan doet om paarden op een veilige manier verkeersmak te krijgen, als ik zie hoe makkelijk 1 stalhouder dit geregeld krijgt.
Die ene lompe wielrenner of motorrijder ga je hoe dan ook niet voorkomen, dat is helaas een feit.
Betteke schreef:Leuk is dat toch, ruiters vinden dat andere verkeersdeelnemers meer zouden moeten weten van het fenomeen "paard op de weg", maar andersom hoeft dat dus niet. Zo weet de gemiddelde ruiter dus ook niet dat je als wedstrijdwielrenner geen bel op je fiets mag hebben.
Verder vraag ik me serieus af of mensen die buitenrijden met hun paard daar sowieso wel plezier in hebben, want het sjagrijn en de arrogantie druipt meestal van de gezichten.