Vegetariër zijn nutteloos?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:07

Marloez schreef:
chocobroodje schreef:
Tja weet je: Het is een mooi streven maar mensen zijn gemaakt om van de natuur te leven. Melk van de koe of geit, eitje van kip, en stukje vlees van kip/koe/varken (whatever ;))
Maar dat iemand geen vlees wil eten dat kan ik nog wel begrijpen, maar wat is er mis met een glas melk of bakje yoghurt? Of een lekker plakje kaas op je boterham?

Ik ben het zeker met je eens. En ik (als officieel vleesmonster :P ) zou graag gewoon willen kunnen eten van dieren. Maar niet op de manier zoals ze nu gehouden worden.
Als alles nog net als vroeger was, je eigen beesten aan huis, op eigen terrein laten slachten zonder stress van vervoer oid, dan was er helemaal niets aan het handje. :D

Overigens heb ik onlangs mijn bloedwaarden laten checken op tekorten etc, en alles was prima in orde, zelfs beter dan het gemiddelde. Toen ik aan de huisarts vertelde dat ik vegetariër was en over het algemeen zelfs veganistisch at dat keek ze haar ogen ongeveer uit. :wow: Ik eet dan ook vrij gezond, veel groente, fruit, volkorenbrood, noten en biologische vleesvervangers uit de natuurwinkel (de volledig veganistische varianten). :)

Zo zit hier 2 dorpen verderop een boer met vlees koeien, die dieren hebben een prachtig leven daar. Je kunt bij hun vlees bestellen per 10 kilo, bij genoeg afname (en dat is er ook) gaan er een aantal naar de slacht. En een soortgelijke constructie zit hier in de wijk maar dan met kippen... Wat ik bedoel is kijk eens om je heen, wie weet zijn er soortgelijke boerderijen bij jou in de buurt?

tita

Re: Vegetariër zijn nutteloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:08

Tegewoordig is het ook in om je eigen koe te hebben := moet je flinke vrieskist hebben maar zo iets lijkt me wel wat.geen band opbouwen en je weet zeker dat ie goed leven heeft gehad

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:08

Ik ben al ruim 10 jaar vegetarisch en word erg moe om met sommige 'vleeseters' in discussie te gaan. De algemene argumenten die dan op tafel komen zijn:

- Ze worden toch wel geslacht. Dat is complete onzin, als er minder vraag naar is wordt er minder geslacht en uiteindelijk minder gefokt. Als ik nou in mijn eentje in heel Nederland zou stoppen met vlees eten met de gedachtegang dat ik dan het dierenleed stop, dan zal heel Nederland me terecht uitlachen. Maar er zijn ondertussen erg veel mensen die vegetarisch, of semi vegetarisch leven en met zijn allen helpen we een beetje.
- Vlees eten is nodig. Nog een heel omstreden argument. Vlees is allang niet meer noodzakelijk voor de mens, er zijn zo ontzettend veel vleesvervangers.

Mensen die telkens weer met deze argumenten opkomen steken gewoon hun kop in het zand om zo dagelijks hun stukje bio-industrie vlees op hun bord te hebben zonder zich schuldig hoeven te voelen. Ik vind niet dat iedereen nu opeens vegetariër moet worden hoor, maar een beetje bewuster gaan leven is niet overbodig. De rest van mijn familie eet wel vlees, al is het dan niet elke dag. Wel is al het zuivel en vlees wat wij kopen biologisch, van een boer in het dorp waar je kunt zien hoe goed de dieren het hebben. Eieren komen van onze eigen kippies.

Veganistisch ben ik niet. Simpelweg omdat ik dat niet vol kan houden. Er zijn dan zoveel dingen waar je op moet letten, dat zou ik niet kunnen. Wel probeer ik me bewust te zijn van wat ik eet en hoe en waar het vandaan komt.

Voor de TS, ik denk dat mensen die om je geven het niet erg zouden vinden om wat veganistisch in huis te halen. Het zal even wennen zijn en soms zouden ze misschien wat fouts hebben ingekocht, maar geef ze een kans.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:09

tita schreef:
Tegewoordig is het ook in om je eigen koe te hebben := moet je flinke vrieskist hebben maar zo iets lijkt me wel wat.geen band opbouwen en je weet zeker dat ie goed leven heeft gehad

Mijn ouders hebben dat ook tijdje volgehouden. Dan de koe delen met de familie. Maar indd je diepvries zit wel gelijk vol. ;)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:10

Ik ben ook vegatarier al vanaf dat ik 7 jaar ben.
Ik eet geen vlees, vis, kip. En probeer zo min mogelijk melkproducten te gebruiken.
Eieren eet ik ook niet. Wat mensen vaak vergeten is dat er in snoep en koek ook veel dierlijke resten zitten.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:18

Eleionomae schreef:
Maar waarom dan geen paardenvlees en wel de rest denk ik dan?
Ik loop momenteel stage op een melkveehouderij en hoe lief die kalfjes en koetjes ook zijn (heel tam spul doordat het een zorgboerderij is) maar ik eet er geen biefstukje minder om. En dus eet ik ook gewoon paardenvlees als me dat wordt voorgezet, beest is beest en vlees is vlees.

Wbt de stelling van de ts, ik ben dus gewoon een vlees eter maar voor mijn gevoel heb je wel een punt. Het stomme is ook dat in nl nauwelijks melk koe vlees wordt gegeten, dat gaat allemaal naar het buitenland, terwijl dat vlees echt niet minder smaakt (was toen ook bij de keuringsdienst van waarde).

oke dit betekent dus ook dat je gewoon hond en kat eet indien het je in een ander land voorgeschoteld word toch? want beest is beest en vlees is vlees...Zo niet, verbeter me dan :) en dan gelijk de vraag, hoezo een hond en kat niet?

Ik zou nooit een dier kunnen eten waar ik aan gehecht ben. Als ik een koe zou hebben achterom waar ik van houd en om geef, nee DAT dier kan ik niet eten...als we al dieren voor de slacht zouden hebben mag mijn toekomstige man zich erover intfermen..

Verder is paard eten voor mij hetzelfde als een kat en hond, het staat te dicht bij mijn leven en mn gevoel....
Echter ik houd teveel van vlees om de rest ook te laten, sowieso heb ik niet dezelfde band met de andere dieren dan met die 3

Ben niet tegen vlees eten, snap bv soms de verhalen niet dat mensen paardenvlees verstoppen in de winkel.. wat heb je daar aan! Dan is dat dier dus geslacht om echt NIKS, totaal geen doel.... vlees ligt te rotten in de winkel...dan had beter iemand het kunnen eten, was het teminste niet helemaal voor niks geslacht..mijn mening.
IK ben echter van mening dat iemand moet doen wat hij/zij prettig vind wat betreft vlees eten of niet. Maar er zullen niet echt minder dieren door geslacht worden. Ik heb liever dat er meer gedaan word aan de manier van het houden van de dieren! Vlees eten is helemaal niet erg als ze een fijn leven hebben gehad. bv een ei van een kip is ook helemaal niet erg als het dier niet als machine gebruikt word en gewoon lekker kan rondlopen
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 12-08-11 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:20

Met die beelden laatst rond het onverdoofd slachten.... al dat bloed. Al dat leed. De gedachte dat zo'n dier moet sterven voor mij en ik me daar aan wil onttrekken....
Ik eet ook al een tijdje geen vlees meer en merk er niets van!
Alleen af en toe haal ik wat vlees bij de biologische slager. vlees uit NL, geslacht en verwerkt in NL.
Supermarktvlees is voor mij uit den boze (ook het zgn biologische supermarktvlees)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:23

vegetariër :)
geen veganist. eigenlijk zou ik het in principe ook wel willen worden, maar pff ik vrees dat ik niet zonder
kaas en melk zou kunnen, eet dat nu eigenlijk in plaats van vlees :Y)

Ik vind gewoon dat mensen wel vlees zouden mogen eten, maar niet in deze omstandigheden. het is niets
minder dan dierenmishandeling!
Alhoewel ik eigenlijk vind dat je geen vlees moet eten, ik vind niet dat je een dier moet doden omdat
jij lekker wilt eten. maar dat geldt voor mij, natuurlijk :).
Ze zouden bio-industrie gewoon bij wet moeten verbieden!
Ja, het vlees zal wel duurder worden dan, maar iedereen die maar een beetje van dieren houdt moet
dat toch kunnen begrijpen?
Beeld je maar eens in dat jìj een varken of kip in de bio-industrie bent. niet leuk zou ik zo denken :n

En je hoeft toch geen leder te dragen? er zijn genoeg veganisten die dat niet meer doen.
en ik denk dat je altijd wel 'dierloze' alternatieven kunt vinden voor bepaalde dingen. Dat zijn gewoon stomme
argumenten waar je je achter verstopt om niet te hoeven toegeven dat er eigenlijk totaal geen voordelen
zijn aan legbatterijkippen eten.

voordelen vegetarisch/veganistisch eten;
beter voor het milieu, tegen verwoestijning, minder
bomen kappen, minder methaanuitstoot, minder mest, minder kans op kanker en hoge bloeddruk,
minder drinkwaterverspilling, ....
(dit klopt, ik heb vorig jaar op school een spreekbeurt gegeven over 'dieren eten' en dit allemaal opgezocht.
Ook kan je het boek 'dieren eten' van Jonathan Franzen lezen, waar alles veel meer in het detail staat besproken.
gesteund op échte bewijzen. Pas op! door dit boek te lezen ben ik wel vegetariër geworden :+ )

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:27

Wij mensen zijn eenmaal vleeseters de mensheid acepteert dat helaas alleen nog niet helemaal.

Alleen op groen leven is niet zo goed voor jou lichaam als je verwacht.

Daarnaast is het leven van een dier natuurlijk belangrijk.
Ik vindt dat er gewoon vele malen meer diep gaander inspectie´s bij bedrijven moeten komen en betere regelmenten moeten komen dat ook haalbaar is.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:28

en even om verwarring te voorkomen ;
VIS ETEN IS NOG VééL 'SLECHTER' DAN DIEREN ETEN!
dus het helpt in die zin echt niet om drie keer per week vis te eten om de dieren te sparen, want vissen
moeten minstens evenveel lijden, én er wordt heel veel nodeloos bij gedood;
bijvoorbeeld; voor elke kilo garnalen is er 52 (!) kilo àndere zeedieren gedood en terug in zee gegooid!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:31

@alexandra, als dat in dat land gebruikelijk is, waarom niet? Ik eet hier ook konijn en hert en haas en fazant. Heb ook al krokodil, kangaroe en struisvogel gegeten :j

In mijn ogen: als je vlees eet, moet je ook alles eten dat gedoe van het één is zielig en het anderniet geloof ik niet in.daarbij zou ik nog eerder eten van iets waar ik wel aan heb gehecht want dat was dan blijkbaar een dier waar ik zelf voor gezorgd heb en dan weet ik zeker dat het een goed leven gehad heeft :j
Laatst bijgewerkt door Eleionomae op 12-08-11 12:36, in het totaal 2 keer bewerkt

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:31

Ik eet ook absoluut geen vis! Snap ook niet dat sommige vegetariërs wél vis eten. Wat is daar nou anders aan?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:32

kensha schreef:
Wij mensen zijn eenmaal vleeseters de mensheid acepteert dat helaas alleen nog niet helemaal.

Ik vindt dat er gewoon vele malen meer diep gaander inspectie´s bij bedrijven moeten komen en betere regelmenten moeten komen dat ook haalbaar is.

je leeft niet alleen op groen hoor! (ik eet zelfs niet graag groenten of fruit :+ )
en wij zìjn geen vleeseters! heb jij scherpe hoektanden om een dier te verscheuren?
er zijn zelfs studies die hebben aangetoond dat we ook geen omnivoren zijn, maar pure herbivoren.
Ik weet niet of dat waar is, maar het is echt dom om ervan uit te gaan dat we vlees moéten eten.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 12:35

chocobroodje schreef:
Zo zit hier 2 dorpen verderop een boer met vlees koeien, die dieren hebben een prachtig leven daar. Je kunt bij hun vlees bestellen per 10 kilo, bij genoeg afname (en dat is er ook) gaan er een aantal naar de slacht. En een soortgelijke constructie zit hier in de wijk maar dan met kippen... Wat ik bedoel is kijk eens om je heen, wie weet zijn er soortgelijke boerderijen bij jou in de buurt?

Inmiddels heb ik al zo lang geen vlees meer gegeten dat het voor mij niet meer hoeft. Er zijn zoooveel andere lekkere dingen, mijn smaak is wel enorm verbreed hierdoor! Normaliter was ik echt een 'saaie' eter, alles wat er enigszins anders uit zag was bij voorbaat al smerig. :=

Maar ik zou zoiets kunnen overwegen mocht ik toch tekorten oplopen. :j Dat is nu absoluut niet het geval en ik ben inmiddels gewend aan geen vlees eten. Ik ben met school ook langs een boer geweest met melkkoeien die echt een mooi leven hadden. 's Winters hadden ze een grote ruime loopstal met stro, en in de zomer hadden ze daar nog weidegang bij. Als zijn koeien geslacht moesten worden verkocht hij het vlees zelf in zijn eigen winkeltje aan huis. Bij zo iemand zou ik nog wel vlees kunnen kopen. :j Ook zou ik dat kunnen kopen als ik een vleesmaaltijd zou bereiden voor gasten.

En voor de mensen die zeggen dat het ongezond is; Aub geen discussie daar over, mijn vraag gaat daar niet over... :) Ik zie er kerngezond uit, heb altijd al een gezonde kleur gehad, daar is geen verschil in gekomen. :D Ik check af en toe mijn bloedwaarden en die zijn zelfs alleen maar beter geworden omdat ik vroeger veel minder fruit, groenten en noten at.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:40

tita schreef:
Blijheid schreef:
Nee hoor, das een fabeltje, melkkoeien krijgen elk jaar een kalf ;)

Ik denk dat iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt, alleen minder/geen vlees eten maar wel melk drinken heeft ook al effect, ook als je het hebt over Co2 uitstoot.

:) dus niet op de boederies (5 stuks) waar ik braaf elke maand kom zie er bijna nooit een kalf

Ik weet niet op wat voor boederijen jij komt, maar bij ons en alle collega's hier in de buurt krijgen koeien ongeveer ieder jaar een kalf. De tussenkalftijd is zelfs een heel belangrijk getal qua management, ideaal is elk jaar in kalf, maar gemiddeld krijgen de nederlandse koeien iedere 400 dagen oid een kalf. Misschien fokken ze de kalveren bij die boerderijen op een andere locatie op, of kom jij niet in de jongveestal?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:42

Ik ben al jaren vegetarier en daarbij bloeddonor, 3x per jaar wordt er een halve liter afgetapt. Dus dat vegetarier zijn slecht voor je is, je vlees nodig hebt.. dus niet ;) Mijn bloedwaardes zijn prima, ik ben gezond en allesbehalve bleek. Dus dat je vlees nodig hebt om gezond te zijn is pertinent NIET waar.

Daarnaast ben ik geen vegetarier om het vegetarier zijn. Ik ben geen vleeseter, nooit geweest. Vis lust ik niet, bovendien is de huidige visvangst en productie diep en diepbedroevend. Daarnaast is het ook een principekwestie.

Ook heb je vlees en vlees. Je kunt je vlees in kiloknallers bij de supermarkt kopen, je kunt ook overwegen om er meer geld voor neer te leggen en bij de plaatselijke slager vlees halen van plaatselijke koeien. Hier in Noordlaren zit een slager die zijn koeien in de polders buiten Onnen heeft lopen. Die dieren hebben een moordleven. Hectares aan wei, kuddes met kalfjes en als ze geslacht worden hoeven ze geen honderden km's getransporteerd te worden. Maar als ik dan die grote bruine ogen en zachte roze neusjes van de kalfjes zie... Nah, dan hoef ik al niet meer :+

Verder sluit ik me bij nutteloosheid helemaal aan bij het bericht van Prrrr.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:44

Amina22 schreef:
kensha schreef:

je leeft niet alleen op groen hoor! (ik eet zelfs niet graag groenten of fruit :+ )
en wij zìjn geen vleeseters! heb jij scherpe hoektanden om een dier te verscheuren?
er zijn zelfs studies die hebben aangetoond dat we ook geen omnivoren zijn, maar pure herbivoren.
Ik weet niet of dat waar is, maar het is echt dom om ervan uit te gaan dat we vlees moéten eten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Volwassen_gebit

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:48

TE5 schreef:
Miseria schreef:
Alleen is het een utopie om te denken dat de vraag gaat zakken. Het meerendeel van de mensen eet namelijk wel vlees en is er gek op.

Dat klopt niet, de vraag is al gezakt.. Ik heb geen harde cijfers, maar er is echt wel wat veranderd op de markt.. Er zijn veel meer opties voor vegetariërs bijgekomen, ook meer opties voor mensen die 'goed' vlees willen eten. Daaruit kun je concluderen dat een aanzienlijke groep mensen dus geen of minder 'slecht' vlees eet en de vraag dus is gezakt :)

Maar de vraag zal nooit weg zijn. De groep mensen die vlees eten zal de komende decennia groter blijven dan de mensen die dat niet doen. Was laatst op discovery (dacht dat het daar was) nog een hele docu over.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:08

Ik vind het ook altijd een rare vraag. Als ik aangeef vegetarier te zijn, krijg ik vaak de vraag of ik wel vis eet. Alsof dat geen levende wezens zijn??
En wat hier al eerder gezegd is, vis komt nog gruwelijker aan zijn einde dan de meeste landdieren. En om al niet te spreken over de bijvangst waarbij veel dieren het loodje leggen voor niks. Vreselijk.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:10

@kensha;
ehm ja, én? ik weet ook wel dat we hoektanden en snijtanden etc hebben. maar ik denk niet dat de jouwe zo
scherp zijn als van een hond of kat :)
http://www.vlees.us/

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:13

http://www.vleesmagazine.nl/nieuws/vega ... 12233.html
Een wel leuk stukje van (één van) onze vleesleverancier.
Ik ben niet helemaal objectief want ik verkoop zijn vlees :+ en ik sta daar achter.
Maar wij hebben noodgedwongen ook goedkoper vlees en als de mensen 4 à 6 euro de kilo minder kunnen betalen dan doen ze dat.
Interesseert hun het wat dat dat duurdere vlees vrijwel 100% biologisch is.
Zolang wij een samenleving hebben die gebaseerd is op winst en groei, zal dierenleed blijven bestaan.

Maar ik ben het zéker eens met de instelling 'bewuster omgaan met vlees' ( "minder, maar wel beter" dat is ook wat Jack van M propagandeert) want als ik denk aan de gemiddelde consument, dan denk ik aan elke dag een stukje vlees, een kwakje groente en aardappelen/rijst/pasta.

Koken en inkopen met noten, zaden, dat soort dingen (toch in de oertijd een belangrijke basis van ons dagelijkse eten geweest) lijken we bijna wel niet meer te kunnen.
Nootjes, die eet je toch op een feestje :?

Ik vind het wel jammer dat vegetarisch koken met biologische en hoogwaardige producten zo dúúr en moeilijk verkrijgbaar is.
(als je niet in een stad woont heb je vaak te maken met plaatselijke supermarktterreur, de kleine winkels zijn meestal allang failliet of op onmogelijke tijden open)

Ik vind ook dat mensen eens niet zo ontzettend gedachteloos vlees zouden moeten eten. Neem nou een feestje (ik doe er ook aan mee, eerlijk is eerlijk) dan komt er op tafel:
Knakworstjes, salade met beenham, plakjes worst, mini pizza met salami en ham, bitterballen.
Allemaal vlees wat wij gedachteloos opeten.

Zoals ik zei, als het voorbijkomt en het is toch al klaargemaakt laat ik het niet staan, maar ik ga zelf liever zitten en genieten van een goéd stukje vlees dan dat ik véél vlees zonder nadenken naar binnenwerk.

Maar ik vind wel dat dat onder veel vleeseters toch wel de mentaliteit is. Kroketje hier, frikandelletje daar, tja het is toch al dood en anders wordt het weggegooid :+

Jammer genoeg zie ik nou nooit biologische kroketjes o.i.d voorbijkomen en het vleeswaren aanbod bij onze AH is ook minimaal: een vergeeld plakje ham ofzo. De biologische boerderij van een vriendin van mij verkoopt ook alleen stukken vlees, geen vleeswaren, kroketten of salades.

Ik vraag me weleens serieus af: is er geen "afval" in de biologische industrie :? Waar gaat dat heen?
Ik zie bijna altijd alleen maar luxe biologisch vlees in de winkel.

Miseria schreef:
Maar de vraag zal nooit weg zijn. De groep mensen die vlees eten zal de komende decennia groter blijven dan de mensen die dat niet doen. Was laatst op discovery (dacht dat het daar was) nog een hele docu over.

Landen als China en Rusland worden ook steeds welvarender en er kan méér geïmporteerd worden en die zitten nu ook te vissen op de wereldvleesmarkt.
Dat zijn echt héél veel vleeseters erbij.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:26

Miseria schreef:
Alleen is het een utopie om te denken dat de vraag gaat zakken. Het meerendeel van de mensen eet namelijk wel vlees en is er gek op.
TE5 schreef:
Dat klopt niet, de vraag is al gezakt.. Ik heb geen harde cijfers, maar er is echt wel wat veranderd op de markt.. Er zijn veel meer opties voor vegetariërs bijgekomen, ook meer opties voor mensen die 'goed' vlees willen eten. Daaruit kun je concluderen dat een aanzienlijke groep mensen dus geen of minder 'slecht' vlees eet en de vraag dus is gezakt :)
Miseria schreef:

Maar dat hoeft toch ook niet? Dat is in ieder geval niet mijn doel, om door vegetariër te zijn de hele wereld van het vlees af te helpen :')
Zoals later in die post zei: ik ben niet tegen vlees eten per se, maar wel tegen de manier waarop dat vlees momenteel veelal verkregen wordt. En volgens mij heeft vegetariër zijn, als je het zo bekijkt, dus wel degelijk zin: je 'bespaart' op dierenleed en tegelijk geef je dus het teken af dat het anders kan. En dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen vleeseten opgeeft, maar er zijn sowieso al een heleboel mensen die inzien dat ze niet elke dag van de week vlees hoeven te eten.
En ik denk dat dat wel een goed 'doel' is, een wereld waarin veel mensen bewust niet elke dag vlees eten. Ten eerste is het vaak gezonder, het is beter voor het milieu én het zorgt voor minder dierenleed. Nu wil iedereen standaard elke dag vlees op zijn bord, waardoor het natuurlijk niet te veel mag kosten, waardoor er bespaard moet worden.. Dat zorgt er vaak voor dat de omstandigheden er voor zo'n dier niet beter op worden... Als mensen hierover gaan nadenken en i.p.v. elke dag van de week goedkoop vlees, een paar dagen per week wat duurder vlees zouden kopen, zou dat toch heel mooi zijn?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:28

Mensen weten volgens mij niet helemaal hoe ze lékker zonder vlees moeten koken én het is makkelijk en snel.

[edit.]

Maar wat ik zei over de wereldvleesmarkt.
Vergeet niet, wij in Nederland kunnen dan wel allemaal overgaan op biologisch, verantwoord, minder vaak vlees, enz.
Maar wij exporteren 50 miljoen bio-industrie dieren per jaar... Naar de nieuwe vleesetende landen...
Dan gebeurt het dus nog steeds pal onder onze neus, we kopen het alleen niet meer zelf.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:37

@nicolletje;
maar dan eten Nederlanders toch geen/minder 'slecht' vlee , en dat zal al héél veel schelen (heb eens gelezen dat 1 mens gemiddeld 2000 dieren in zijn leven eet ;) )
En als wij in België bijvoorbeeld dat ook doen, dan zal dat toch al een groot verschil zijn, ook al exporteren we nog.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:51

Ik probeer van iedere discussie/gedachtenuitwisseling te leren, maar de hele economie draait natuurlijk om vraag/aanbod. Zolang we nog slecht vlees kopen... zal dit aangeboden worden.

Ik zal nooit vegetarier of veganist worden, maar ik ben wel een bewuste vleeseter geworden. Zoveel mogelijk biologisch of in ieder geval met keurmerk beter leven. Met kip smokkel ik wel omdat ik biologische kip minder lekker vind... erg maar waar. Eet natuurlijk wel scharreleieren (vrije uitloop) en ik eet kaas van de boerderij.

Melk drink ik niet, want dat is voor kalfjes, dan heeft een mens niet nodig. Ik eet wel wat yoghurt om calcium binnen te krijgen.

Vis eten is ook heel erg, als je ziet wat die netten op de bodem veroorzaken.... de zee is een woestijn aan het worden.

Die kiloknallers koop ik niet, dus inderdaad denk ik dat we hier in Nederland wel een soort ommezwaai aan het maken zijn met onze denkwijze en bewuster worden.