de doodstraf weer invoeren wat vinden jullie hier van

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:46

Ik ben tegen de doodstraf! Ook vanuit mijn geloof zeg ik: Je mag nooit iemands leven nemen!
Dat betekent dus ook, dat je het leven van een misdadiger niet mag nemen.

Wel ben ik voor eenzame opsluiting en dan zonder tv en lekker eten etc.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:46

wat voor straf geef je zo'n idioot als die uit oslo dan? zo iemand mag toch nooit meer vrijkomen.........kan ie nog zoveel berouw hebben.........

en zo iemand valt niet meer te corrigeren

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:47

De doodstraf is veeeele malen duurder dan een celstraf. :j

En ethisch gezien..
Wie zijn wij om te beslissen over leven of dood?

Anoniem

Ik denk dat het zwaarder is om je hele leven vast te zitten dan er in één klap vanaf te zijn.
Nee, niet invoeren dus. Maar de gevangenen mogen wel iets meer behandeld worden naar hun daden, en dus niet als troeteldiertjes..

Pashon

Ik ben helemaal voor. Wij betalen ons nu scheel aan de belasting en de mensen in de gevangenis lachen zit rot, oke hebben misschien niet alle luxe die wij hebben, maar krijgen alles wat ze nodig zijn en ondertussen werken ze ook nog weliswaar voor een paar banketstaaf centen maar als ze vrij komen krijgen ze wel een zak met geld mee om zich eerst even mee te redden. Vervolgens komen ze bijnan niet meer aan het werk en betalen wij hun uitkering ook nog als ze al vrij komen natuurlijk.

En dan de mensen die zich even voor gek laten verklaren nee kom maar op met die doodstraf!

Lijfstraffen endergelijke zijn misschien niet meer van deze tijd, maar lijkt me een stuk effectiever!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:48

Ze hadden de doodstraf nooit mogen afschaffen.

Ik denk hierbij aan Dutroux -ja, ik ben een Belgje. Kom op. Die man heeft minstens 6 meisjes verkracht, waarvan 4 vermoord.
Dat zit nu in de gavangenis, heeft een PS2 in zijn cel, en krijgt liefdesbrieven e.d. van gestoorde vrouwelijke fans.
3x eten per dag, en nog eens fijn afgeschermd van de andere gevangen. Daarvoor betalen wij verdorie belastingen!

En dat, terwijl er mensen rond lopen, die geen dak boven hun hoofd hebben. Mensen die uit vuilbakken eten.

Maar nee hoor, geen doodstraf hier. Wij zullen wel lekker betalen, voor de zieke geesten die in de cel zitten.
Tuurlijk hoeft niet iedereen te sterven. Maar kom op.. 6 meisjes verkracht. 4 zijn er dood. Die andere 2 zijn voor het leven getekend.

Stel je voor dat die gek weer vrij komt? Zo iemand laat je toch niet meer los in de gemeenschap?
Nee hoor. In plaats daarvan wordt ie heerlijk beschermd voor de buitenwereld én andere gevangenen. Sorry hoor, maar als ie levenslang heeft, en heel het land gewoon beseft dat deze man niet meer KAN vrij komen om zelf veilig te zijn.. Trek dan toch de stekker er uit.
Moeten wij echt betalen voor moordenaars en verkrachters? Moeten onze zuurverdiende centen het brood betalen dat deze mensen te eten krijgen? Moest het aan mij liggen, was ie jaren geleden al de pijp uit geweest.

Vjestagirl

mylittlejoy schreef:
Vjestagirl schreef:
Jammer dat dat dan weer tegen mensenrechten ingaat.

Ik ben tegen de doodstraf, in alle gevallen, net als dat ik tegen het 'martelen' van gevangenen ben (alles afnemen, water en brood, medische experimenten en wat mensen dan ook willen doen).

Ik denk dat ieder mens de kans moet krijgen om zijn of haar leven te beteren, om berouw te tonen en om tot het inzicht te komen dat wat ze gedaan hebben fout is. Al is het binnen 4 muren.

Maar het "vertroetelen" wat nu gebeurt (tv en gameconsole in de cel, etc) is weer het andere uiterste. Kijk, medische experimenten e.d. hoeven wat mij betreft ook niet, maar ik denk dat het "afnemen" van bepaalde luxe toch wel bijdraagt aan het berouw laten tonen. Iemand gaat niet of minder nadenken als hij de hele dag tv mag kijken vanuit z'n cel dan wanneer hij dat niet kan.

Punt is dat dat niets bijdraagd. Hij krijgt er niet meer spijt van als je het afneemt, hij zal er hoogstends door doordraaien (24/7 op een stukje niets maakt een mens gek) en daardoor een gevaar worden voor iedereen die met hem moet werken. Bewakers, lunch medewerkers, psychiaters, nabestaanden die hem eventueel willen spreken, rechters etc...

mika11

Maar wie gaat dan de doodstraf uitvoeren, die vermoord dan toch ook iemand.
Ik vind het wel een middeleeuwse straf eigenlijk.
Net als vroeger met die beulen die de doodstraf uitvoerden.
In de dodencel in Amerika zitten mensen jarenlang, voordat het een keer uitgevoerd wordt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:49

JunkDeLuxe schreef:

Ik denk hierbij aan Dutroux -ja, ik ben een Belgje. Kom op. Die man heeft minstens 6 meisjes verkracht, waarvan 4 vermoord.
Dat zit nu in de gavangenis, heeft een PS2 in zijn cel, en krijgt liefdesbrieven e.d. van gestoorde vrouwelijke fans.
3x eten per dag, en nog eens fijn afgeschermd van de andere gevangen. Daarvoor betalen wij verdorie belastingen!

En dat, terwijl er mensen rond lopen, die geen dak boven hun hoofd hebben. Mensen die uit vuilbakken eten.

Maar nee hoor, geen doodstraf hier. Wij zullen wel lekker betalen, voor de zieke geesten die in de cel zitten.
Tuurlijk hoeft niet iedereen te sterven. Maar kom op.. 6 meisjes verkracht. 4 zijn er dood. Die andere 2 zijn voor het leven getekend.

Stel je voor dat die gek weer vrij komt? Zo iemand laat je toch niet meer los in de gemeenschap?
Nee hoor. In plaats daarvan wordt ie heerlijk beschermd voor de buitenwereld én andere gevangenen. Sorry hoor, maar als ie levenslang heeft, en heel het land gewoon beseft dat deze man niet meer KAN vrij komen om zelf veilig te zijn.. Trek dan toch de stekker er uit.
Moeten wij echt betalen voor moordenaars en verkrachters? Moeten onze zuurverdiende centen het brood betalen dat deze mensen te eten krijgen? Moest het aan mij liggen, was ie jaren geleden al de pijp uit geweest.

De doodstraf is net zo duur als levenslange opsluiting...

En zoals jij het zegt klinkt het als wraak, en wraak is nooit de reden van straf.

Pashon schreef:
Ik ben helemaal voor. Wij betalen ons nu scheel aan de belasting en de mensen in de gevangenis lachen zit rot, oke hebben misschien niet alle luxe die wij hebben, maar krijgen alles wat ze nodig zijn en ondertussen werken ze ook nog weliswaar voor een paar banketstaaf centen maar als ze vrij komen krijgen ze wel een zak met geld mee om zich eerst even mee te redden. Vervolgens komen ze bijnan niet meer aan het werk en betalen wij hun uitkering ook nog als ze al vrij komen natuurlijk.

En dan de mensen die zich even voor gek laten verklaren nee kom maar op met die doodstraf!

Lijfstraffen endergelijke zijn misschien niet meer van deze tijd, maar lijkt me een stuk effectiever!

Nogmaals: de doodstraf is net zo duur als een levenslangeopsluiting.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 26-07-11 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:49

BrankaZ schreef:
IndiraDay schreef:
Ik denk dat dit een heel moeilijke discussie is. Ik denk dat in je eentje opgesloten in een cel waar je alleen met jezelf zit opgescheept een veel zwaardere straf is dan de doodstraf. Akkoord een cel met tv, enz enz lijkt wel heel wat... maar levenslang enkel die 4 muren zien is volgens mij ook om gek van te worden. Maar ja, wat betreft die kosten van de staat heb je wel een punt, dat zou op een andere manier opgelost moeten worden, alleen denk ik niet dat dit mogelijk is. ik denk dat als je zulke mensen de doodstraf geeft ze het er lekker makkelijk vanaf brengen wat in mijn ogen juist niet de bedoeling is!

Die kosten worden door veel mensen steeds als argument gebruikt, maar ook dat schijnt niet te kloppen:
http://www.express.be/joker/nl/platdujo ... 104743.htm

Persoonlijk denk ik dat je je niet hoort te verlagen naar het niveau van de dader.
Genoegdoening voor de nabestaanden? Dat klinkt als wraak en daar sta ik niet achter.
De dader straf je inderdaad ook zwaarder door hem levenslang op te sluiten. Maar ja.... er worden wel eens valse verklaringen gegeven of mensen leggen onder druk bekentenissen af. Dan dood je een onschuldig iemand. Gratie kan je dan niet meer geven....

Ik vind het om de doodstraf roepen vooral uit sentiment voortkomen. Vind het ook een achterhaalde en ouderwetse straf. We leven niet meer in de middeleeuwen. Lijfstraffen (inclusief doodstraf) zijn niet meer van deze tijd.

Ik wel. En ik kan me ook heel goed verplaatsen in wraakgevoelens van nabestaanden van slachtoffers.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:50

Bizzybijtje schreef:
Ik denk dat het zwaarder is om je hele leven vast te zitten dan er in één klap vanaf te zijn.
Nee, niet invoeren dus. Maar de gevangenen mogen wel iets meer behandeld worden naar hun daden, en dus niet als troeteldiertjes..

_/-\o_ Helemaal mee eens.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:51

oke misschien net zo duur, maar er kunnen een hoop gevangenissen weg natuurlijk niet allemaal kan moeilijk een winkeldiefstal de doodstraf gaan geven maar een hoop kunnen weg, grond kan verkocht worden of desnoods maak je er een opvangcentra van voor zwervers en help je hun weer goed intrigeren lijkt me een stuk effectiever

BrankaZ

suuzepuus schreef:
Maar van deze Anders is het overduidelijk dat HIJ de schuldige is!!

Maar dat is niet altijd het geval. En helaas, maar als deze meneer de doodstraf kan krijgen zit daar onheroepelijk aan vast dat ook onschuldigen de doodstraf krijgen. Kijk maar eens in de VS.

Snoevie

misschien is doodstraf een stap te ver omdat het onomkeerbaar is,maar ik vind wel dat er veel te soft wordt omgegaan met de allerergste misdadigers

mylittlejoy

Die man ís al een gevaar voor iedereen die er mee moet werken. Als het dan toch geen verschil maakt, kunnen de kosten van opsluiting gedrukt worden door dit soort luxe achterwege te laten. Ik snap niet waarom dit soort criminelen in de watten moeten worden gelegd, terwijl onschuldige mensen die hun huur niet meer kunnen betalen op de straat leven! Misdaad loont, dat zie je dan maar weer.

BaileyMix

_San87_ schreef:
BaileyMix schreef:
Ik zou er ook geen problemen mee hebben hoor :n Nu gaat zo'n idioot op 'onze' kosten de cel in, terwijl zo iemand toch helemaal niks waard meer is in deze wereld? Ik zou zeggen opgeruimd staat netjes, weg ermee.

Enig idee wat executeren kost? :).

Om even antwoord te geven op de vraag in de OP, ik vind het moeilijk. Ik ben denk ik voor de doodstraf, maar alleen als onomstotelijk kan worden vastgesteld dat iemand heeft gedaan waarvan hij beschuldigd wordt. En dat laatste, daar schort het vaak aan.

Sowieso vind ik de gevangenisstraffen voor moordenaars te mild (en dan heb ik het niet over iemand die per ongeluk iemand doodrijdt, maar iemand die bewust iemand om het leven brengt). Die mogen van mij levenslang zitten, of ze nu berouw tonen of niet. Wegrotten in de cel.

Nee :+ Lijkt me dat dat niet zo duur hoeft te zijn? Kogel erdoor jagen en klaar is kees?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:52

Nee ik vind dat sommige daders met de doodstraf er te makkelijk voor weg komen. Zoals ze de straffen in Amerika hebben, daar mogen ze een voorbeeld aan nemen. Levenslang eenzame opsluiting met een half uurtje per dag naar buiten. Alleen een WC, bed en kraantje in je cel en voor de rest niks. Geen tv, geen playstation e.d. Laat die mensen maar gek worden van zichzelf!

Yunomi

Ik denk niet dat het haalbaar is mensen in een gevangenis niks te doen te geven. Kijk naar gevangen die uit een isoleercel komen. Ze worden er langzaam gek. Als deze mensen dan op een gegeven moment weer op vrije voeten komen denk ik dat ze nog wel veel gekkere dingen kunnen gaan doen dan dat ze eerst gedaan hebben ... Maar voor iemand die levenslang moet zitten, die niet weer in de maatschappij komt en iemand heeft vermoord met opzet en vergelijkbare daden vind ik dat ze geen lui lekker leventje in de gevangenis hoeven te krijgen. Die mogen best enkel hun basisbehoefte voorzien krijgen.
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 26-07-11 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Ik geloof niet de de doodstraf net zo duur is als opsluiting hoor..... Een paard naar de slager brengen is ook niet duur hoor... spuitje bij de dierenarts ook niet....

BrankaZ, dat is zo. Maar in dit geval is het wel overduidelijk!!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:53

Ze moeten het idee van australie nog maals proberen. Een eiland waar je ze met z'n alle vanaf een helikopter op dropt, niet te laag gaan voordat ze je proberen te pakken als ze een been breken jammer maar helaas. Dan ook wel één waar verder niks op te vinden is waar ze tussen de haaien een vis met blote handen moeten proberen te vangen enzovoorts. :+ dat kost buitenom de helikopter vluchten ook niet zoveel geld.

Vjestagirl

mylittlejoy schreef:
Die man ís al een gevaar voor iedereen die er mee moet werken. Als het dan toch geen verschil maakt, kunnen de kosten van opsluiting gedrukt worden door dit soort luxe achterwege te laten. Ik snap niet waarom dit soort criminelen in de watten moeten worden gelegd, terwijl onschuldige mensen die hun huur niet meer kunnen betalen op de straat leven! Misdaad loont, dat zie je dan maar weer.

Ga er maar niet vanuit dat 24/7 in een gevangenis voor de rest van je leven prettig is... Dat kun je echt niet lonend noemen.

Steentje

suuzepuus schreef:
Ik geloof niet de de doodstraf net zo duur is als opsluiting hoor..... Een paard naar de slager brengen is ook niet duur hoor... spuitje bij de dierenarts ook niet....

BrankaZ, dat is zo. Maar in dit geval is het wel overduidelijk!!

Wat dacht je van alle processen die eraan vooraf gaan, voordat beslist wordt dat iemand de doodstraf krijgt?
Advocaten, papierwerk, processen, ..

Dat maken het een duur grapje!

dromertje2

Als ze effectief levenslang zitten zonder enige kans op vrijlating ben ik daar volledig mee akkoord, maar hier in belgië is dat niet en kunnen ze vroeger vrijkomen, reken daar de tijd dat ze in voorarrest zitten nog af en heel lang zitten ze dan niet in de gevangenis hoor.
In noorwegen staat op dit maar max 21 jaar (wel verlengbaar met 5 jaar) maar deze persoon zou echt niet meer vrij mogen rondlopen want ben er zeker van dat hij het opnieuw gaat doen, aangezien hij vind dat hij niets verkeerd heeft gedaad.
In dit geval zou ik er niets op tegen hebben dat hij hetzelfde lot ondergaat dan zijn slachtoffers.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:54

Vjestagirl schreef:
JunkDeLuxe schreef:

De doodstraf is net zo duur als levenslange opsluiting...

En zoals jij het zegt klinkt het als wraak, en wraak is nooit de reden van straf.

Pashon schreef:

Nogmaals: de doodstraf is net zo duur als een levenslangeopsluiting.

Tuurlijk klinkt het als wraak. Zou jij dat niet gepast vinden, voor zo iemand?
Nee, ik heb het recht niet, om over die man zijn leven te beslissen. Dat heeft uiteindelijk niemand.

Maar om ze dan maar fijn weg te steken, met PS2, TV, 3 maaltijden per dag..

Als je ooit aan het boek Ik was 12 en fietste naar school, kunt raken, moet je dat zeker doen. Zijn 5de slachtoffer schreef dit boek. Ze werd 83 dagen misbruikt door hem. Als je leest wat dat kind heeft moeten meemaken..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:55

Als het om de kosten gaat, om daarom de doodstraf in te voeren.
Je kan de kosten ook drukken:

-leven op water en brood
-geen luxe zoals TV, radio etc
-geen gesprekken met psychiaters, rechters, advocaten etc wat allemaal geld kost
-24/7 opsluiting zodat je geen mensen en bewakers nodig hebt om met hem mee te lopen

Dat is veel erger dan de doodstraf. Ik denk dat die man zal smeken om er een eind aan te maken.