Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Re: Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:40

volgens mij komt het geld helemaal niet aan:(

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:42

Naar mijn mening kun je er wel geld in blijven pompen, in zo'n land, maar daar verander je niks mee. Je moet de instelling van de bevolking veranderen, de corruptie enz enz. Ga daar maar eens aan beginnen...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:43

Het rare is dat in Afrika hele dorpen zijn verbeterd met behulp van Westerse hulp.
Maar zodra de hulptroepen weggingen vielen de mensen weer terug in hun oude gedrag.
Dus na verloop van tijd was een dorp weer terug bij af.
Dan was al het ingezamelde geld eigenlijk voor niks geweest.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:44

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het een groot verschil maakt als het wel of niet aankomt.

Ik geloof niet dat je mensen kan redden met een kommetje rijst extra per dag. Soms heb ik het gevoel dat ze het lijden van die mensen gewoonweg verlengen. Als je die beelden ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:49

Het is niet belangrijk....
Politiek besteed er vrij weinig aandacht aan, er valt daar weinig te halen. (ja misschien is Zuid Sudan nu iets interessanter vanwege de olie, maar die belangen wegen blijkbaar minder zwaar dan die in bijv. Libië).
En het politiek gezien geen hot issue, media pikt het niet op vanwege hetzelfde feit....dus bereikt het het grote publiek niet.

Want hoeveel mensen weten er nou wat van de slepende problematiek en genocide in bijv. Darfur?
Blauwhelmen zijn er amper meer, net als toendertijd in Rwanda.
En achteraf pas weer 'ja oeps, was toch best wel erg toen, ja jeetje...gut, honderdduizenden onschuldige burgers afgeslacht, ja goh....jammer, nie meer zo ver laten komen'
En een paar jaar later, laten we exact hetzelfde weer gebeuren. :n

Ragdollcat schreef:
Nee hoor laat ze het maar eens zelf oplossen/uitzoeken, alles is mogelijk en waar blijven de rijke arabische landen, al die oliesjieks? kunnen ze er geen geld doneren en het is ook nog eens in hun eigen Afrika!

We gaan geen oorlogen en wapens sponsoren dat is eigenlijk het geval.

Die sjeiks investeren wel hoor, vooral in wapens en huurlingen om hun milities staande te houden ;)

En je weet dat Nederland bij de grootste wapen exporteurs ter wereld hoort?
(o.a. naar Jemen en van uit Jemen komt het in..... juist ;) )

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 23:50

Even een kleine note: Ik heb dit topic niet geopent om mensen te laten doneren, aangezien ik ook niet weet waar dat geld blijft (zoals iedereen daar vraagtekens bij zet), maar ik noemde het maar als voorbeeld om te laten zien hoe gigantisch dat verschil is. Ik vermoed dat dit grote verschil (zo'n 100 miljoen euro in deze vergelijking) te maken heeft met desinteresse. Iets wat me niet vreemd lijkt aangezien er in de media relatief weinig over gesproken wordt, en aangezien er hier op bokt geen woord over gerept was.
Het is dus niet mijn bedoeling om mensen over te halen om te doneren, ik wil het probleem alleen maar onder de aandacht brengen, omdat dat voor mijn gevoel erg weinig gebeurt. :)

Of dit te maken heeft met cultuur betwijfel ik... Als je de mensen in Hoorn van Afrika hun gang laat gaan dan verbouwen ze, fokken en slachten ze vee en redden zichzelf tot op bepaalde hoogte. Wat er nu gebeurt is niet iets wat die mensen zelf in handen hebben.. Die willen het liefst ook terug naar hun kleine gemeenschap met koeien, geiten en gewassen. Alleen vind je daar nu alleen nog maar kadavers en verdorde stukken land.
Zomaar dorpen gaan helpen ben ik zelf geen voorstander van, maar ik betwijfel of dit vergelijkbaar is.

Kanelly: Heel pakkend wat je zegt. Er valt daar voor ons als "Nederland" inderdaad niets te halen.. Het blijft helaas toch een politiek spel..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:58

mika11 schreef:
Het rare is dat in Afrika hele dorpen zijn verbeterd met behulp van Westerse hulp.
Maar zodra de hulptroepen weggingen vielen de mensen weer terug in hun oude gedrag.

Precies, ze doen er niks aan, en dat van die wapens van NL naar Jemen en van Jemmen naar Afrika, het is gewoon een zotte wereld.

Ik zou zeggen, na 2 kinderen per echtpaar laten steriliseren bij mannen en bij vrouwen verplicht een spiraal, als ze niet voorzichzelf kunnen zorgen dan moeten er ook niet meer kinderen/mensen bijkomen dan wat Afrika aankan, als er daar de helft minder mensen zou zijn dan was er mogelijk voldoende voedsel en vlees.

Van mij mogen ze allemaal tegelijk de afgrond in, vanuit het niets opgeslokt in aarde, dan is al het leed opgelost en oorlogen opgedoekt en is het weer een prachtig land dan is hopelijk al dat pracht en praal en dierenrijk weer terug ipv uitgemoord voor bush bush vlees, dan wonen er hier en daar normale stammen dat in harmonie met de natuur leeft en dat wel voor zichzelf kan zorgen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 23-07-11 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:59

JuliaMaria schreef:
Of dit te maken heeft met cultuur betwijfel ik... Als je de mensen in Hoorn van Afrika hun gang laat gaan dan verbouwen ze, fokken en slachten ze vee en redden zichzelf tot op bepaalde hoogte. Wat er nu gebeurt is niet iets wat die mensen zelf in handen hebben.. Die willen het liefst ook terug naar hun kleine gemeenschap met koeien, geiten en gewassen. Alleen vind je daar nu alleen nog maar kadavers en verdorde stukken land.
Zomaar dorpen gaan helpen ben ik zelf geen voorstander van, maar ik betwijfel of dit vergelijkbaar is.

De groene en vruchtbare gebieden kunnen ze simpelweg ook niet meer naar toe, dat is een doodvonnis.
Teruggaan naar die plekken is zeker weten dat je vermoord wordt.
Honderdduizenden mensen zijn verdreven naar de dorre en droge stukken en nu hebben ze daar ook geen schijn van kans meer.
Zelfs in de VN vluchtelingenkampen is te weinig voedsel...

En de rest van de wereld....we staan er bij en we kijken er naar.

En het is niet dat de bevolking niet wil, die willen zo graag, maar de mogelijkheden zonder steun van het Westen zijn er niet.
En zolang de grote machthebbers het niet interessant genoeg vinden, zal er ook niks gebeuren.
En de bevolking zelf blijft zich maar afvragen waarom zij niet belangrijk genoeg zijn voor 'ons'...

(uit de eerste hand trouwens, ga eens praten met genocide & honger vluchtelingen uit die regio, Sudan/Somalië/Darfur ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:00

Ragdollcat schreef:
mika11 schreef:

Precies, ze doen er niks aan,

Ik zou zeggen, na 2 kinderen per echtpaar laten steriliseren bij mannen en bij vrouwen verplicht een spiraal, als ze niet voorzichzelf kunnen zorgen dan moeten er ook niet meer kinderen/mensen bijkomen dan wat Afrika aankan, als er daar de helft minder mensen zou zijn dan was er mogelijk voldoende voedsel en vlees.

En hoe wil je dat gaan realiseren bij de nomadenstammen die daar leven? :+
Als ze mazzel hebben is de eerste simpele noodkliniek van Artsen zonder Grenzen op zo'n 2/3 dagen lopen. Een goed ziekenhuis, mwah...3 weken lopen?
Oh enne, OV kennen ze er niet hè ;)
En de apotheek om de hoek (die er niet is) verkoopt geen pil en geen condooms, omdat de meeste mensen daar niet eens weten dat die middelen bestaan.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:03

Ik denk dat mensen inderdaad rampenmoe zijn. Elke paar maanden gebeurt er wel wat en is er iets anders in het nieuws, hoe veel geld we er ook inpompen. En bij maar erg weinig van die rampen wordt naderhand duidelijk zichtbaar gesteld hoe dat geld (al dan niet structureel) geholpen heeft. Die rampen als Haïti, de tsunami toendertijd etc., daar veel mensen heel wat voor gestort, maar veel mensen kunnen nu eenmaal niet elke keer als er weer een nieuwe crisis of ramp is zo veel geld geven. En ik denk dat veel mensen het gevoel hebben dat als ze een klein bedrag geven, dat niet zo veel zin heeft. Met als gevolg dat de rampen die 'goede publiciteit' krijgen, of die extra 'spectaculair' of ernstig zijn aan het langste eind trekken.

Zoals al gezegd is, twijfelen erg veel mensen of het geld goed terecht komt, maar óók of het structureel zin heeft. Bij een ramp zoals een aardbeving, tsunami of andere plotselinge verschijnselen gaat het niet om structurele hulp, maar om hulp die direct nodig is. Om gewonden te verzorgen, om voor noodwoningen te zorgen, om de mensen te helpen tot ze de situatie weer onder controle hebben. Bij een hongersnood is dat heel anders, daar moet structureel iets veranderd worden, wil je dat hij bij het eerstvolgende jaar met minder opbrengsten niet keihard terugkomt. En daar hebben veel mensen weinig vertrouwen in, dat ontwikkelingshulp zulke grote blijvende veranderingen teweeg kan brengen.

Wat betreft de politiek: die zullen tot op zekere hoogte ook wel het gevoel hebben dat ze iets goeds moeten doen voor minder bedeelde streken, maar de hoeveelheid rampen is oneindig en de hoeveelheid geld is dat zeker niet. In zo'n geval moet je dus tactisch gaan kiezen en in de politiek speelt geld natuurlijk een grote rol.. Men wil niet meer elk jaar een hoeveelheid geld in een aantal landen pompen, om daar vervolgens nooit meer wat van te zien. Men wil daar nu ook zelf wat aan hebben, of dat dan door handelsovereenkomsten is of doordat de ramp uiteindelijk Nederland ook aan zou kunnen tasten. Maar is dat nou echt vreemd? De overheid moet Nederland tenslotte ook financieel drijvend houden...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:05

Misschien moeten we accepteren dat de Afrikaanse cultuur gewoon heel anders is.
Je kan de Westerse hulp wel aanbieden enz, maar het is nooit echt blijvend omdat de mensen gewoon anders leven. Na verloop van tijd gebruiken ze de westerse hulpmiddelen helemaal niet meer.
Zoals water installaties om hun akkers te besproeien, na verloop van tijd werden die nooit meer gebruikt.

Niet dat je dan helemaal geen hulp moet geven, maar dan moet je het aanpassen op de Afrikaanse cultuur, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:08

Mika, werden ze niet gebruikt omdat de bevolking niet wilde?
Of niet meer gebruikt om dat er geen kundige hulpverleners meer waren die de installaties konden onderhouden...omdat de hulpverlenende organisaties geen geld meer hadden om overal mensen heen te sturen? ;)

Of omdat zoals bijv. in Nigeria, grote Westerse maatschappijen, zoals de Shell, vruchtbare landbouwgrond en grondwater vervuilen met lekkende oliepijpen. Zodat al die mooie aangelegde installaties simpelweg onbruikbaar geworden zijn voor de bevolking door die fijne Shell.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-07-11 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:08

Hongersnood is niet eens het ergste probleem daar.
Helaas, geen cent van mij gaat naar die corruptie, zwendel en godsdienstwaanzinnige

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:10

Volgens mij kan er na dit topic wel gesteld worden dat we het onderwerp nog interessant vinden :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:12

Kanelly schreef:
Of niet meer gebruikt om dat er geen kundige hulpverleners meer waren die de installaties konden onderhouden...omdat de hulpverlenende organisaties geen geld meer hadden om overal mensen heen te sturen? ;)

Er waren Afrikaanse mannen opgeleid om het te onderhouden, als er wat kapot zou gaan.
Het ging best een tijdje goed, maar na verloop van tijd moest er toch onderhoud gepleegd worden.
En dat gebeurde gewoon niet, zodat op een gegeven moment het allemaal niet meer werkte.
En alles weer terug bij af was.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:14

mika11 schreef:
Kanelly schreef:

Er waren Afrikaanse mannen opgeleid om het te onderhouden, als er wat kapot zou gaan.
Het ging best een tijdje goed, maar na verloop van tijd moest er toch onderhoud gepleegd worden.
En dat gebeurde gewoon niet, zodat op een gegeven moment het allemaal niet meer werkte.
En alles weer terug bij af was.

Precies zelfde probleem als in Suriname na onafhankelijkheid.
Niet racistisch bedoeld maar ze gaan echt liever onder een bananenboom zitten dan werken. Het is een mentaliteit.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:15

kanelly, het is toch al duizenden jaren goed gegaan met de nomadenstammen? het is pas iets van tientallen jaren dat het zo gruwelijk fout gaat, van mij mogen ze teruggaan in tijd, dat ze in harmonie met de natuur leven en ervan kunnen leven en met respect voor de flora en fauna.

probleem is gewoon = mens is in staat veel kinderen te krijgen en ze allemaal in leven te houden tot volwassen leeftijd, tot het er teveel zijn, de natuur lost t eigenlijk op, als het er teveel zijn om goed te kunnen leven dan hongeren ze massaal uit, een soort van evenwicht houden. Maar er wordt ingegrepen door de mens zelf, en er zijn steeds meer vrouwen en mannen minder vruchtbaar, maar nee daar zijn de IVF en noem maar op en die enge ziekten tegenwoordig en virussen????? ook een manier van natuur om de mensheid te verminderen/verkleinen maar hier grijpt weer de mensheid in dmv medicijnen en hulpmiddelen.

Ik vrees dat het in de toekomst alleen maar erger wordt.

En het is ook de manier van hoe ze leven en wat de mentaliteit is, maar dat hoeven we toch niet voor ze op te lossen? dat mogen ze zelf hoor en dan zitten ze ook in de ellende, hopelijk gaan ze dan nadenken en zelf wat aan doen.

Want er is veel mogelijk om voedsel te kunnen verbouwen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 23-07-11 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:21

Discussie prima, maar ik zou het wel prettig vinden als we enigszins respectvol zouden kunnen praten over onze medemensen ;)

Dank.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 00:21

mltex: Suriname is denk ik niet vergelijkbaar met Somalië... Die mensen werken knoerdhard, velen lopen dagelijks complete marathons om te overleven. Ze leven van dag tot dag: vandaag is er eten, drinken. Dan is het goed. En morgen zien ze wel weer. Maar dat zijn geen dingen die ze "zomaar" even doen.

(Naar aanleiding van de vele verhalen van mijn vader, zelf ben ik er nooit geweest. ;) )

Ragdollcat: Je kaart iets heel interessants aan, want Afrika heeft inderdaad niet de capaciteiten om deze mensen allemaal te voeden. Anders zou dat wel gebeuren.. De maatregelen die jij noemt zouden misschien zelfs uiteindelijk de welvaart verhogen.. Hoewel ik me afvraag hoe "mensvriendelijk" het is om mensen zomaar te gaan castreren..
Maar op dit moment sterven er allemaal mensen omdat het uit de hand loopt (wat ook met het veranderende klimaat te maken heeft, maar zeker ook met relatieve overbevolking), wat zou daar volgens jou nu aan moeten gebeuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:25

Ja Mika, die Afrikaanse mannen zijn over het algemeen mederwerkers van lokale hulpverleningsorganisaties.
Of ze werken voor projecten gefinancierd door deze hulpverleningsorganisaties.
En als er geen geld binnen komt.... tja.

Ragdoll, ja het is lang goed gegaan met die nomadenstammen.
En daarna, ja iets met kolonialisatie, lijntjes trekken op een kaart van Afrika 'he, kijk wat leuk, grenzen! Wij Belgen nemen dit land, ja wij Fransen nemen dit land, oh nou dan nemen wij Engelsen dit wel!' en daarna nog iets met 'onafhankelijkheid' oftewel het Westen liet de landen daar volledig aan hun lot over, met alle gevolgen van dien.
Prima dat je een mening en een visie hebt hoor, maar hoop dan wel dat je je ook een beetje wil verdiepen in de geschiedenis van Afrika en in het bijzonder die van de probleemgebieden.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:28

Vergeet het belang van het geloof niet in Somalie. Dat is al genoeg voor mij om er geen cent heen te sturen.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:32

Wat betreft dat te veel kinderen krijgen en dat de wetenschap ons op dit punt in de weg begint te zitten, heeft Ragdollcat wel een punt.

Als in de natuur een populatie van welke diersoort dan ook de kans krijgt om te groeien, dan doet 'ie dat, tot de omgeving de hoeveelheid individuen niet meer in stand kan houden. Als die draagkracht overschreden wordt, heb je een probleem en dan sterft een deel van de populatie, totdat je weer onder die grens zit en de populatie weer gaat groeien etc. Op die manier blijf je als populatie steeds rond die grens schommelen.

Nou is het probleem met ons mensen inderdaad dat wij allerlei manieren hebben gevonden om in leven te blijven en dat onze aantallen maar blijven groeien.. Voor ons heel mooi, maar als je het even puur biologisch bekijkt is dat uiteindelijk toch ook weer niet zo fijn. Als je als diersoort echt over die grens gaat en je omgeving uitput, dan gaat die grens ook verschuiven, naar beneden.. Dus als we uiteindelijk echt te veel mensen op aarde rond gaan hebben lopen hebben we een probleem.

Op die manier kom je ook weer op een vraag van een hele andere orde: moeten we deze mensen überhaupt helpen? Dat blijf ik een interessant punt vinden. Er zijn allerlei voors en tegens op te bedenken, natuurlijk...

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 00:36

TE5: Ik denk dat er zeker gebieden zijn die wel hulp nodig hebben. Je kunt die mensen toch niet laten verhongeren? Ookal zou dat in zekere zin het probleem uiteindelijk minder maken, maar je spreekt wel over mensenlevens, van afstand is dat erg makkelijk. Daarnaast zijn er een hele hoop gebieden die zich prima redden maar niet aan onze maatstaven voldoen (goh), alleen vinden zij het prima zo en moeten wij ons daar na mijn idee lekker niet mee bemoeien.
Echter is er één ding wat ik wel heel zeker weet, en dat is dat die mensen nú hulp nodig hebben.. En dat het dus heel hard nodig is dat de rebellengroepering zich koest houdt en dit ook toestaat, maar dat zit er helaas niet in.... :n

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:40

Je zou voor de grap eens moeten googlen naar nog bestaande dictaturen, landen in oorlog en andere onderdrukking, armoede en ziekte.
Dat is zo veel meer dan Somalie. Ook vele vergeten gebieden en volken door rampenmoeheid. Of het nu in de eerste of derde wereld is.
Je kan niet iedereen helpen.

Ik vraag me altijd af, als Nederland overstroomt wie ONS dan komt helpen (tot nu toe zijn de Amerikanen en Canadezen bij oorlog en watersnood loyaal geweest)

Afrika is land van contrasten, ja er is armoede maar ook rijkdom. Wel of niet eerlijk verkregen rijkdom, laat ze maar eens hun eigen volk gaan helpen ipv uitbuiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:43

Tuurlijk is dat ook een punt, zeker.

Maar vergeet ook niet dat ook in dat deel van Afrika grote vruchtbare gebieden zijn, maar helaas zijn de volkeren verdreven uit die gebieden (en het Westen stond erbij en keek er naar) en zitten ze nu inderdaad met té veel mensen op droog en onvruchtbaar gebied, waardoor het al maar schrijnender wordt.

En ja,enerzijds houdt de natuur zichzelf in stand...maar kan je nog van natuur spreken?
We zijn al zo ver gegaan met ingrijpen, vooral in het Westen.
Waarom 'mogen' we in het Westen dan wel op allerlei manieren ingrijpen (IVF, vaccinaties, goede hygiëne etc. etc.) en moeten we in Afrika de 'natuur' zijn gang dan maar laten gaan?

Afrika is al jarenlang gebaat met meer structurele hulp.
Niet alleen op eerstelijns humanitair vlak, vooral op politiek vlak.
Maar ja...'we' moeten ons schijnbaar overal mee bemoeien, voor (schijn)democratie zorgen in het Midden Oosten, maar Afrika...tja we verwachten dat zij zichzelf wel redden?
(en dan kan je de banden van de machtshebbende Afrikaanse dictators met het Westen nog wel aanhalen, maar pff....dan typ ik nog wel even ;) )
En ook dat is een stukje waar veel mensen geen weet van hebben en ik weet ook wel dat je dat niet kan verwachten.
Maar de problematiek in Afrika is niet zo simpel en je kan het zeker niet wijten aan de bevolking die er leeft.