109 miljard naar Griekenland.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:17

odetteke schreef:
Onderschat het drama voor de gewone griek niet!

Maar was de situatie al zo, of is die nu zo ontstaan? Dat de situatie verergert, dat begrijp ik.

Ik snap dat we het in NL nog zo slecht niet hebben, maar moeten 'wij' daarom 'boeten'? Omdat wij dan de sterke schouders zijn?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:38

Ik ken alleen de individuele verhalen van een handvol grieken die tot voor kort geen enkele problemen met financiën, maar sinds de crisis het enorm zwaar hebben..... maar ze zijn blij dat ze überhaupt nog werk en eten hebben en klagen, dus niet.

En waarom wij mee moeten betalen? Het is onze eu, onze euro. We zijn met elkaar verbonden, en een val van griekenland maakt onze munt zwakker en is voor ons als handelsland ook enorm schadelijk. De griekse bevolking kan je niets kwalijk nemen, dit is gewoon wanbeleid van de regering en ook te beperkte en te late controle vanuit de eu.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:36

odetteke schreef:
Chubby schreef:

Vind je? Het lijkt er nu op dat de gewone man in Duitsland/ Frankrijk/ Nederland/ etc de rekening gepresenteerd gaat krijgen...

Onderschat het drama voor de gewone griek niet! Lonen die gehalveerd worden en als je klaagt heb je pech, voor jou 30 anderen. Na je studie een baan vinden? Als je meer dan 600 euro wil verdienen per maand is het kansloos. 40 uur per week willen werken? Sorry, dan lig je er uit, te weinig, werk maar 60 uur per week voor die paar honderd euro. Ga je klagen of staken of ontslag nemen nadat je al 4 maanden geen salaris hebt gehad? Dan weet je zeker dat je het nooit meer zal krijgen. De gewone griekse bevolking in loonslaaf van de grote bedrijven geworden, vergeet de cao's en contracten, je mag al heeeeeel gelukkig zijn als je genoeg krijgt je eten en vaste lasten te betalen.

Kijk er maar goed naar, want als het zo doorgaat is dat precies wat ons te wachten staat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:11

BabiiVeeraa schreef:
Kijk er maar goed naar, want als het zo doorgaat is dat precies wat ons te wachten staat.

Inderdaad. Slaven van het consumptiemodel.
Tot met je dagelijkse eten.
De globalisering van corporate enterprise en invoering van corporate beleid door lobby via de EC gáát al heel ver in het beperken van de keuzes van de consument.
Hoe dat werkt is erg goed geïllustreerd door de veroorzakers van de crisis. Het ongehinderde groeimodel heeft de zakken van een toplaag gevuld. Vervolgens worden die beloond vanuit de zak van de kleine man. Als klap op de vuurpijl krijgt die kleine man geen bedijfslening meer zonder onderpand. Wannner het op de fles gaat wordt het eigendom van... de bank.

NathalietjeB

Re: 109 miljard naar Griekenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:16

tjah en t geld komt allemaal uit onze zakjes..... nederland mag weer gaan betalen voor de andere lande ik zou zeggen stap anders lekker uit de eu laat griekenland maar lekker hun eigen zaakjes opknappen ...

laat nederland maar weer terug gaan op de gulden

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:20

NathalietjeB schreef:
tjah en t geld komt allemaal uit onze zakjes..... nederland mag weer gaan betalen voor de andere lande ik zou zeggen stap anders lekker uit de eu laat griekenland maar lekker hun eigen zaakjes opknappen ...

Tja, klink heel leuk allemaal. Maar ik denk dat we in NL dan nog een groter probleem hebben..

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:01

Illusion schreef:
NathalietjeB schreef:

Tja, klink heel leuk allemaal. Maar ik denk dat we in NL dan nog een groter probleem hebben..

wat voor probleem zou nederland dan krijgen? :)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:21

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:26

Wat ik mij dan af vraag wie gaat er ons uit de brand helpen als wij op de rand van falliet gaan zitten? Dan gaat Griekenland ons natuurlijk ook niet helpen. Andere landen denk ik ook niet

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:28

geen idee, ik ben bang dat dadelijk spanje,portugal enzo ook allemaal aan de beurt komen..

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:33

Illusion schreef:
geen idee, ik ben bang dat dadelijk spanje,portugal enzo ook allemaal aan de beurt komen..

valt me op dat er weinig eu landen griekenland helpen, dus het zal deels ook wel aan griekenland zelf liggen dat ze zo hoog in de schuld staan.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:09

De vraag is: wat is "Griekenland". Het ligt natuurlijk aan de foute (en misschien zelfs een aantal criminele) beslissingen van een aantal Grieken dat ze zo in de schulden zitten. Maar er zijn veel "onschuldige" Grieken die met die ellende meeleven.

Deze nieuwste lening van 159 Miljard Euro is een lening van pakweg 15000 Euro per hoofd van de bevolking. Voor een gezinnetje van 4 mensen is dat dus 60000 Euro. Hoe denk je dat de Giorgos modaal dat gaat terugbetalen? Het is daar echt heel zwaar weer nou.

Ter referentie: 159 Miljard Euro is ongeveer 3 keer het vermogen van de rijkste man ter wereld, dus ook de rijke Grieken kunnen dat niet zomaar ophoesten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:14

Wat ik in dit topic zie zijn weer veel niet onderbouwde opmerkingen. Zoals ik al tegen kwam verder in het topic, is het inderdaad erg snugger om te roepen: "geen geld naar Afrika en geen geld naar Griekeland". We kunnen zo nog wel honderd andere landen buitensluiten, maar he dat gaat nou eenmaal niet zolang we hier niet zelfvoorzienend zijn, en ontzettend afhankelijk van de export. Natuurlijk kunnen we ons afvragen of zo veel geld pompen in een land wel zin heeft, zonder dat er iets veranderd. Maar om nou maar gelijk geen steun meer te bieden aan andere eurolanden, nee imo erg onverstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:17

Ketaki schreef:
Illusion schreef:

wat voor probleem zou nederland dan krijgen? :)

Wat dacht je ervan dat andere landen die wel in de eurozone blijven dan gaan doen met de wisselkoers. Juist, flink omhoog gooien. Waardoor importeren voor ons ontzettend duurt wordt, en de export flink zal dalen omdat concurrenten flink goedkoper zijn. Nee dat is een goed plan, not. Er zitten echt een hoop voordelen aan het deelnemen aan de eurozone hoor. Heus ook nadelen, dat ontken ik niet maar ik geloof niet dat die hoger staan dan de voordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:18

BabiiVeeraa schreef:
odetteke schreef:

Onderschat het drama voor de gewone griek niet! Lonen die gehalveerd worden en als je klaagt heb je pech, voor jou 30 anderen. Na je studie een baan vinden? Als je meer dan 600 euro wil verdienen per maand is het kansloos. 40 uur per week willen werken? Sorry, dan lig je er uit, te weinig, werk maar 60 uur per week voor die paar honderd euro. Ga je klagen of staken of ontslag nemen nadat je al 4 maanden geen salaris hebt gehad? Dan weet je zeker dat je het nooit meer zal krijgen. De gewone griekse bevolking in loonslaaf van de grote bedrijven geworden, vergeet de cao's en contracten, je mag al heeeeeel gelukkig zijn als je genoeg krijgt je eten en vaste lasten te betalen.

Ja? Hoezo denk je dit, ben ik erg benieuwd naar.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 01:34

Ik denk dat de 'rijke' Eurolanden in de nabije toekomst zodanig zullen moeten bijspringen bij meer landen die anders omgaan met sociale zekerheid en verantwoordelijkheid van de overheid, dat de economie van die 'rijke' landen er flink aan onderdoor gaat. En dat zal de bevolking van zo'n 'rijk land' flink merken in de portemonnee en vwb de opgebouwde zekerheden.

Daar hebben 'we' dus zoooo braaf ons best voor gedaan, decennialang...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:52

Ook de "gewone" Griek is de dupe geworden van de euro. Alles is daar ontzettend duur geworden. De gewone boodschappen in de supermarkt zijn net zo duur als in Nederland en soms duurder. Benzine, was altijd stukken goedkoper dan in Nederland, nu net zo duur enz., terwijl het modale salaris daar een stuk lager is dan het modale salaris in Nederland. Ook moet je in Griekenland niet ziek of werkeloos worden, want de sociale voorzieningen zijn stukken minder dan in Nederland.
Wij zitten met z'n allen in de Euro en dat zullen wij (moeten) blijven.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:51

Nederland moet er niet uitstappen, maar griekenland. Zodoende kan griekenland er bovenoo komen, want deze schuld gaan ze nooit terug kunnen betalen. Gevolg is dat griekenland een torenhoge schuld heeft en nl en de andere landen naar hun centen kunnen fluiten...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:09

Hoe kan Griekenland er bovenop komen als ze uit de euro stappen? Dat begrijp ik niet?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:28

Vergeet niet dat Afrika opzettelijk arm word gehouden door de westernse wereld. De mensen proberen daar hard hun economie omhoog te krijgen maar gaan binnen een paar maanden faliet door die goed bedoelde rijst/kip/tomaten die worden gedumpt door andere landen. De landbouw daar kan gewoon niet op tegen de goedkope prijzen van de geimporteerde spullen, die wij daar dumpen omdat we over houden (italie kweekt teveel tomaten, bv nederland dumpt kippenpoten omdat wij alleen boutjes willen, rijst uit bv Amerika) Export uit Afrika mag ook niet altijd, waardoor het land problemen heeft en blijft hebben met zichzelf op de been te houden. Daarmee bouwen veel Afrikanen schulden op van soms wel een paar honderd euro (wat voor hun echt een godsvermogen is) dat niet word verholpen door die zogenaamde 'goeie doelen'. Deze schulden kregen deze mensen omdat hun bedrijven kapot zijn gegaan, door die 'goed bedoelde' dump acties van andere rijkere landen.Nee, ik walg van dat soort zaken, na de Tsunami in Indonesia een paar jaar terug werden er door 2 verschillende organisaties een school gebouwd in hetzelfde dorp. Dat is niet 1 school samen, nee nee.. beide een ander school. Duizenden euro's voor nop wat beter had kunnen worden uitgegeven voor wat anders. Want samen werken ho maar!! hou die 'goedheids' veer in je eigen reet. DAT zou eens moeten stoppen, die zelf ophemeling van dat soort organisaties.

Nederland moet eerst zijn eigen zot opruimen, we verkeren in een staat waarin we steeds meer gaan naar een Amerikaanse manier van handellen. De ziektekosten verzekering word duurder en soms zelfs te duur waardoor er gezinnen zijn die dit niet kunnen betalen, het persoonlijk budget gaat eruit waardoor veel hulpbehoevende maar nog wel zelf zorgende in de kou komen te staan. Mensen die met een beetje hulp prima voor zichzelf kunnen zorgen zijn dan afhankelijk van de goedheid van anderen, of moeten zich allemaal massaal inschrijven bij verzorgingstehuizen. Meer mensen in de zorg, maar niet meer mensen die de zorg kunnen leveren, dit gaat leiden tot een gigantische afname van zorg ivm kwantiteit. Je zult dan zie dat er mensen gaan inspringen in deze nieuwe vetpot, prive ziekenhuizen/verzorgingstehuizen die bakken met geld kosten. En een verschrikkelijke staat van verwaarlozing in sommige of meerdere verzorgingshuizen puur omdat er gewoon geen tijd is. "Man in the chair' is een mooie film over een jongen die de zorg in het licht brengt in Amerika door samen met en oud film regiseur een film te maken hierover.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:25

Benfan,
Ik snap eigenlijk niet zo goed wat jouw bericht met Griekenland te maken heeft?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:34

Electra63 schreef:
Hoe kan Griekenland er bovenop komen als ze uit de euro stappen? Dat begrijp ik niet?

Omdat ze nu alleen maar geld ontvangen, maar in principe krijgen ze op deze manier een lening om een lening te betalen... Dat schiet dus niet op. Met een eigen munt wordt het voor griekenland gemakkeliker om aan het herstel te werken, omdat de waarde van de munt mee kan fluctueren. Ben even aan het zoeken voor een bron die het uitlegt. Enkele maanden geleden was er een econoom op de radio die het heel goed uit kon leggen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:37

secricible schreef:
Electra63 schreef:

Omdat ze nu alleen maar geld ontvangen, maar in principe krijgen ze op deze manier een lening om een lening te betalen... Dat schiet dus niet op. Met een eigen munt wordt het voor griekenland gemakkeliker om aan het herstel te werken, omdat de waarde van de munt mee kan fluctueren. Ben even aan het zoeken voor een bron die het uitlegt. Enkele maanden geleden was er een econoom op de radio die het heel goed uit kon leggen.

De drachme was nooit veel waard en een nieuwe "eigen" munt is juist helemaal niet voordelig voor de Griekse economie, lijkt mij.

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:54

ik ben 16 en snap er niet veel van maar waarom moeten WIJ boeten als ZEI zelf niets betalen!!
WIJ hebben geen werk omdat ZEI goedkoper zijn in onderhoud hier in nl!!!
ik werk in een grieks restaurant en ja hoor elke keer weer komen er weer illegale grieken naar nl en niets betalen wij betalen ons scheel terwijl zij hierheen komen en van binnen het kapot maken
sorry als dit heel raar erbij staat maar het is wel zo eerst had ik goed werk en alles daar nu gebeurt dit komen ze elke x weer naar nl en de eigenaar zet ze maar zonder te betalen in haar huis wand zij zijn zielig !
en dan word ik rond gecommandeert door iemand die hier niets te vertellen heeft omdat ze zelf niets willen doen ervoor !!
en ik mag lekker onderbetaalt worden omdat zei het meer verdienen om wat mee te doen mee dingen op krediet kopen en alles pff laat me niet lachen.

ga tog lekker weg denk ik dan wij zitten hier niet op te wachten, we werken ons kapot tot ons 67e en als het ff kan nemen zij hun vervroegt pensioen op ik vind het niet kunnen hier niet meer langer zo !!
er moet een stop komen en wel meteen niet weken niets maanden en zekker niet jaren!

mischien sla ik hier de hamer naast die kop van de spijker maa rheb wel me zegje gedaan :D

gr :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:18

De naam van je werkgever staat in je profiel, dat is niet zo slim van je.
En als jij een arbeidsovereenkomst hebt en onderbetaald wordt, dan dien je een klacht in, of werk je zelf misschien ook zwart?

Ik sprak laatst iemand van Rijkswaterstaat, hij was ook al gepensioneerd op zijn 57e. Net zoals werknemers van de politie, brandweer, defensie en bepaalde ambtenaren hier in Nederland al veel eerder met pensioen gaan dan op hun 65e (67e). Dat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden.