Documentaire 'Lost Mother': wie heeft hem gezien?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:25

Ik vind ook dat blijkt dat de moeder veel om haar kinderen geeft en de kinderen om hun moeder. Dat blijkt ook uit het gesprek wat de twee oudste jongens hebben. En doe het ook maar, als alleenstaande moeder 9(!) kinderen moeten opvoeden en onderhouden! Vind het niet zo vreemd dat er dan geen geld over is voor traktaties op school!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:25

Aanvulling denk ik :)

Ik dring nogal graag mijn mening op :')

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:26

Nicolletje schreef:
Aanvulling denk ik :)

ok ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:32

Nojoukus schreef:
En hoeveel gezinnen zullen er wel niet zijn waar dit ook (of misschien nog wel erger!) het geval is, maar waarbij bureau jeugdzorg nog nooit zich ermee bemoeid heeft?!?

Dat er vergelijkbare gevallen zijn waar ook opgetreden zou mogen worden ben ik met je eens. Dat het niet gebeurt is kwalijk. Jeugdzorg is er om íeder kind te beschermen waar mogelijk.

Nicolletje schreef:
Als je je als hulpverlener bij voorbaat al zo opstelt heeft zo'n moeder daar toch niks aan? Kan je er echt niet doorheen kijken

Ja ik kan er doorheen kijken, wat de oorzaak ook is (doet er ook niet echt toe), maar mijn intuïtieve alarmbellen gingen gewoon direct rinkelen. En terecht, blijkt verderop in de docu. En hoe stel ik me op? En waarom heeft moeder daar niets aan?

Nicolletje schreef:
Je kan van haar niet verwachten dat als haar oudste zoons jaren in een inrichting hebben gezeten, dat zij dan ineens op hun 18e gaat opvoeden, dat accepteert niemand, en zeker de kinderen zelf niet.

Maar da's toch geen gezond klimaat om in op te groeien? Een moeder die je geen structuur en regels bij kan brengen?

19LindA83 schreef:
waar ik me vooral over verbaas: hoe makkelijk er wordt geroepen dat ze faalt in het bieden van veiligheid in het agressie gedeelte.... moeder is hier zelf ook slachtoffer van.

Waarom verbaas je je er over? Omdat moeder zelf ook slachtoffer was, is het niet erg dat ze haar kinderen blootgesteld heeft aan dergelijke gevaarlijke situaties??? Ik vind het net zo erg als jij voor moeder, maar net zo goed voor de kinderen. De kinderen hadden hun moeder verdorrie nodig toen, en ook al was moeder zelf slachtoffer, feit is dat ze haar kinderen niet voldoende beschermd heeft... Het is lastig om je emoties dan uit te schakelen en puur te kijken naar de veiligheid van de kinderen. Wat de reden ook is, kinderen moeten beschermd worden tegen huiselijk geweld en mishandeling. En daar zijn de ouders verantwoordelijk voor.

Nojoukus

Re: Documentaire 'Lost Mother': wie heeft hem gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:46

Ik kreeg de indruk uit de docu dat moeder niet wist dat vader de kinderen misbruikte, dus hoe moet je je kinderen daartegen beschermen dan??

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:52

Heino schreef:
Nicolletje schreef:
Je kan van haar niet verwachten dat als haar oudste zoons jaren in een inrichting hebben gezeten, dat zij dan ineens op hun 18e gaat opvoeden, dat accepteert niemand, en zeker de kinderen zelf niet.

Maar da's toch geen gezond klimaat om in op te groeien? Een moeder die je geen structuur en regels bij kan brengen?

19LindA83 schreef:
waar ik me vooral over verbaas: hoe makkelijk er wordt geroepen dat ze faalt in het bieden van veiligheid in het agressie gedeelte.... moeder is hier zelf ook slachtoffer van.

Waarom verbaas je je er over? Omdat moeder zelf ook slachtoffer was, is het niet erg dat ze haar kinderen blootgesteld heeft aan dergelijke gevaarlijke situaties??? Ik vind het net zo erg als jij voor moeder, maar net zo goed voor de kinderen. De kinderen hadden hun moeder verdorrie nodig toen, en ook al was moeder zelf slachtoffer, feit is dat ze haar kinderen niet voldoende beschermd heeft... Het is lastig om je emoties dan uit te schakelen en puur te kijken naar de veiligheid van de kinderen. Wat de reden ook is, kinderen moeten beschermd worden tegen huiselijk geweld en mishandeling. En daar zijn de ouders verantwoordelijk voor.

De oudste jongens zíjn niet eens thuis opgegroeid. Hoe had zij dan in die tijd stuctuur en rust moeten bieden?

En dan zeg je dat moeder zelf ook voor veiligheid moet zorgen, en ze moet beschermen tegen huiselijk geweld en mishandeling.
Ze hééft toch bij jeugdzorg aan de bel getrokken toen de situatie thuis onhoudbaar werd? Die lieten niets van zich horen, waardoor
moeder er alsnog alleen voor stond. Dan escaleren bepaalde zaken, waardoor er dingen gebeuren waar jeugdzorg zich maar al te
graag mee bemoeit, omdat moeder dan gepakt kan worden door haar kinderen uit huis te plaatsen.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:54

Maar Heino als ik die jongens zo onderling hoorde praten nemen zij moeder ook niks kwalijk, waarom zouden wij dit dan wel doen en haar dan nog eens extra straffen door ook nog eens haar kinderen af te nemen?
Jij vind het dus fair dat wanneer 1 ouder zichzelf niet in de hand kan houden je ze dan maar allebei moet straffen??
Naar mijn mening heeft ze juist geprobeerd en er alles aan gedaan wat er in haar macht lag om die kinderen te behoeden voor huiselijk geweld... Daarbij is vader allang uit beeld dus om die reden hoef je de kinderen niet meer uit huis te plaatsen.
Dus dan maar zowel moeder als kinder straffen door de kinderen uit huis te plaatsen omdat zij door traumatische ervaringen moeilijk verstaanbaar gedrag hebben gekregen?? Zijn zowel moeder als kinderen er niet veel meer bij gebaat om dit samen te verwerken??

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:55

Nojoukus schreef:
Ik kreeg de indruk uit de docu dat moeder niet wist dat vader de kinderen misbruikte, dus hoe moet je je kinderen daartegen beschermen dan??

Ze wist wel dat die man die oudste jonges wellis flink mepte
en toen bleef ze ook met der peen en uien gezichie bij hem ;)

Ik denk gewoon echt dat moeder wel de laatste is die het grote slachtoffer is :o

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:55

Nojoukus schreef:

Zij ging ertussen staan als er klappen kwamen... (over het misbruik weet ik niet)

En Siets, dat kan ze dan nú toch doen?

En heeft zij bij Jeugdzorg aan de bel getrokken? Meen me te herinneren dat het niet vrijwillig was (maar weet het niet zeker)

En wat voor baat heeft Jeugdzorg bij escalerende situaties en uithuisplaatsingen?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:57

19LindA83 schreef:
Naar mijn mening heeft ze juist geprobeerd en er alles aan gedaan wat er in haar macht lag om die kinderen te behoeden voor huiselijk geweld...

Dus als een moeder met een moeilijk verleden dr kinderen verwaarloost zeggen we voortaan "agossie arme moeder, nee het geeft niks dat je je kinderen verwaarloosd want je hebt er een goede reden voor, je hebt het zelf zoooo zwaar gehad"

Ik heb óók medelijden met moeder hoor. Maar ik vind haar opvoedkwaliteiten waardeloos. En dát is waarom ik vind dat Jeugdzorg zo te zien goed gehandeld heeft (al blijft alles met die Destiny te vaag om er wat van te zeggen)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:58

Heino schreef:
Nicolletje schreef:

Zij kan er voor de oudsten niet zoveel meer aan doen dat ze jaren in een inrichting hebben gezeten, ik kreeg de indruk dat ze voor de jongsten echt wel klaar staat met opvoeding.
Dat het nu niet helemaal gaat zoals anderen dat zouden willen dat is dan jammer, er zijn zoveel mensen die op een manier opvoeden waar heus wel wat over te zeggen is door een ander. En dat geldt ook voor kinderen en ouders uit een hele andere laag van de bevolking.

Welke intuitieve alarmbellen gingen rinkelen dan? En wat heeft de moeder en de kinderen daaraan?
De mijne gingen ook rinkelen en het bleek waarheid te zijn ook: de oudsten die zelfmoordpogingen doen en roofovervallen omdat ze teleurgesteld zijn en laten vallen door in de maatschappij en hulpinstanties waardoor ze geen hulp konden accepteren.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:59

19LindA83 schreef:
Zijn zowel moeder als kinderen er niet veel meer bij gebaat om dit samen te verwerken??

Ja precies, ik mis dit echt totaal in het hele verhaal.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:00

Nicolletje schreef:
Welke intuitieve alarmbellen gingen rinkelen dan? En wat heeft de moeder en de kinderen daaraan?

De alarmbellen "ja deze moeder heeft hard hulp nodig en dr kinderen groeien niet bepaald tof op"

En ook al komen die oudsten nu pas weer in huis, dan kan je ze toch alsnog nú opvoeden? Of houdt dat op zodra ze 18 zijn???

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:03

Ja dat houdt wel op ja, die kinderen hebben zich ontwikkeld waar zij niet bij was.
Ik denk dat ik (ik was ook niet altijd een even makkelijk kind) die wildvreemde lui die ineens dan op mijn 18 pappa en mama wilden gaan uithangen en mij dingen verbieden, ook behóórlijk dwars had gezeten als dit mij was overkomen.
Op je 18e ben je misschien nog niet helemaal volwassen maar je denkt wel dat je dat bent en hélemaal als je jezelf al van jongs af aan hebt moeten opvoeden.
Dan accepteer je geen ouderlijk gezag meer...
Laatst bijgewerkt door Nic op 22-07-11 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:03

Het spijt me hoor, maar wat wil je als moeder nog doen tegen een jongen van 18 die gehard is door de instellingen,
en eigenlijk al totaal verknipt is door zijn verleden? In mijn ogen valt haar niets te verwijten hoor, als ze faalt in de
opvoeding op het moment dat die jongens eindelijk weer vrij komen op een volwassen leeftijd..
Laatst bijgewerkt door Siets op 22-07-11 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:04

Maar nu zijn de kinderen (behalve die Destiny dan) niet meer onder toezicht, dus blijkbaar zijn haar opvoedkwaliteiten toch niet zo waardeloos als jij dacht, anders had jeugdzorg zich niet ervanaf getrokken.

Uiteindelijk weten we denk ik allemaal te weinig ervan, om te weten hoe de vork precies in de steel zit.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:06

Nojoukus schreef:
Uiteindelijk weten we denk ik allemaal te weinig ervan, om te weten hoe de vork precies in de steel zit.

De waarheid krijg je denk ik ook alleen maar boven tafel als je naast ze gaat zitten in plaats van met een wijzende vinger tegenover ze.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:09

Nojoukus schreef:
Maar nu zijn de kinderen (behalve die Destiny dan) niet meer onder toezicht, dus blijkbaar zijn haar opvoedkwaliteiten toch niet zo waardeloos als jij dacht, anders had jeugdzorg zich niet ervanaf getrokken.

Ik heb geen idee hoe de situatie nú is, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar hoe de situatie tóen was, was niet tof. En dat was Jeugdzorg blijkbaar met me eens. Er kan een hoop veranderen in een jaar :)

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:12

Heb je de documentaire dan wel helemaal gekeken Heino?? Aan het einde laten ze namelijk zien hoe het met allemaal nu is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:14

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:17

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:21

BraveSpots schreef:
Heb de docu niet gezien dus even puur op de openingspost. Ja, ik vind het goed dat jeugzorg zoveel macht heeft.

Seksueel misbruik binnen het gezin (onder de kinderen zelf)? In die categorie heeft de moeder voor mijn part nul zeggenschap meer.
Zonde dat zo'n vrouw zoveel kinderen kan krijgen en vervolgens alle tijd heeft om stuk voor stuk hun leven te verpesten voor de rest van hun dagen. Meer kan ik er niet van maken.

Niet dat ik jeugdzorg zo bijzonder goed vind hoor, maar alles beter dan zo te laten opgroeien imo. En een ander alternatief is er niet denk ik.

Heb de overige reacties nog niet gelezen, dus misschien is hier al op gereageerd.

heb de docu ook gezien en de vader van de kids is degene die het leven heeft verpest door middel van misbruik.
Moeders was ook verre van perfect, maar probeerde nog enigszins het "gezin" op de rails te houden. Ik vroeg me overigens wel af hoeveel verschillende vaders de kids totaal hebben.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:21

Nojoukus schreef:
Heb je de documentaire dan wel helemaal gekeken Heino?? Aan het einde laten ze namelijk zien hoe het met allemaal nu is.

Ja dat heb ik :) Heb jij mijn post wel goed gelezen? Ik zeg namelijk dat ik niet kan oordelen over de situatie nu, omdat die niet in beeld gebracht is. Op basis van die drie minuten aan het einde kan ik niet beoordelen hoe de situatie nu is...

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:22

Heb je zelf direct met de zaak te maken gehad?

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:26

Ik herken helaas veel fouten van jeugdzorg ( eigen ervaring)
Laatst bijgewerkt door Libje123 op 22-07-11 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt