Jonge kinderen en 16+ computerspellen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:41

lau4lau schreef:
Iid wat hier al eerder word gezegd: ze doen het toch wel (zeg ik als kind..)
Mijn moeder wil ook dat ik gewoon alles tegen haar zeg, wat ik doe of wil doen. Dat heeft ze liever dan dat het stiekem achter haar rug om gebeurt. Het is niet zo dat er niks verboden word. Maar zoals internet en games ontkom je niet meer aan. (ookal heb ik niet zo de behoefte aan games, hooguit mario kart op de wii en even hyves en bokken)

Ik voed mijn dochter ook op met het idee dat ze me alles kan vertellen en dat heel veel hier thuis best mag. Maar wel met beleid. :)
Ik heb geen zin in een gamesverslaafde, junkfoodetende, contactgestoorde binnenhuistiener, if you don't mind. :D
Die zou ik eigenhandig het huis uit schoppen. En de WII en alle andere computers er linea recta achteraan. :+

Gelukkig is er ook nog een traject voor het tienertijdperk. Daarin leg je de basis, denk ik. Gelukkig heb ik een gezond kind met een gezonde belangstelling voor diverse zaken. En niet alleen maar de TV of de computer. :)

Nagini

Re: Jonge kinderen en 16+ computerspellen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 21:14

Ben ik met je eens Twiggy :j

Schijnbaar zijn er veel kinderen die stiekem dingen moesten doen... dat ken ik niet van thuis uit. Tuurlijk wel eens heel af en toe, al kan ik zo snel geen voorbeeld noemen. :')

Als ouder ben jij verantwoordelijk voor je kind. 'Als die kinderen dat nou leuk vinden'. Nou dan ben jij er als ouder om je kind eens achter de pc weg te sleuren en naar buiten te sturen zodat ze ook lichaamsbeweging krijgen en sociale vaardigheden. (Je kan mij echt niet wijsmaken dat je kind goed leert samenwerken door online te gamen)... tenminste ALS je dat als ouder belangrijk vind..

Wellicht ligt daar het euvel... vind je het opvoedkundig wel of niet verstandig om je kind naar computer kamp te sturen, of 16+ games te kopen...
Ouders die hierin gerust ja zeggen, dat maakt mij niet uit.. vind ik een beetje vreemd en wellicht zelfs makkelijk. 'Want achter de computer zijn ze stil.'

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:33

Nagini, en daar zeg je iets heel waars :j . Wat ik om me heen regelmatig zie, is dat ouders kinderen 'lekker rustig' vinden als ze aan het gamen zijn. Het is dus vooral erg handig voor de ouders. Daarin vergetende dat gamen aardig verslavend kan zijn en veel echte creativiteit in feite kapot maakt. En tegen de tijd dat die ouders denken 'goh, Jantje zit nu toch wel heeeeeeel vaak achter de computer', is de schade al geschiedt. Of ze zijn al te oud om nog in te dammen. :+

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:49

Mijn zoon van 10 is ook veel aan het gamen,toch let ik er wel op dat hij niet de hele dag achter de pc etc zit. Ook hij speelt soms 16+ spelletjes, alleen denk ik dat het per kind verschilt of ze dat kunnen onderscheiden, mijn neefje leeft zich veel te veel in en die mogen die spellen dus ook niet spelen.

Maar ik weet zeker als mijn zoon op computercamp zou gaan hij dat het einde vind.

Het verbaast me trouwens dat veel bokkers nog nooit van een computercamp gehoord hebben, denk trouwens ook niet dat ze de hele dag achter de pc zitten spelletjes te doen, als dat wel zo is zou ik mijn zoon er niet heen sturen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 23:21

Maar Koda, vind jij het niet raar dan dat je zoontje van 10, dan (ik neem aan dat ie best een of twee uur achter elkaar op de pc zit, correct me if I'm wrong) ''mensen'' zit dood te schieten? Op welke manier dan ook? Schieten, slaan, schoppen, bommen, stelen en schelden?

Dat is toch helemaal geen geschikt materiaal voor 10jarige? En waarom? Er zijn toch zoveel andere leuke spellen om te doen?
Ik begrijp misschien niet zo goed, hoe kinderen eerste instantie wellicht aan de spellen komen. Zien ze het dan op reclame? Of is het in de winkel lopen en er tegen aanlopen en denken goh, ja neem maar eens mee?
En dan niet denken, mm wellicht een beetje te gewelddadig voor 10-11-12 e.d. jarigen...

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:32

En dan vind nederland het raar dat de ''jeugd'' steeds crimineler word.. :roll:

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 07:41

Als je kijkt na spelletjes voor kinderen (pokemon bijv.) wordt er ook gevochten, oke je ziet geen bloed maar als ik soms zie hoe dat te keer gaat zeg ik ook wel eens pfff is een kinderspel en die zit ook vol geweld. I k let wel op dat de spellen niet te goor zijn dus niet dat je ziet hoe iemand zijn hoofd word afgehakt ofzo. IK ben van mening als je je kind daar in goed begeleid en duidelijk in bent dat het een spel dat dit moet kunnen. Maar er zijn natuurlijk kinderen die dat niet snappen en als ouder moet je je dat wel realiseren wat je kind daarmee doet. Zoals ik al zei mijn neefje leef zich helemaal in het spel en dan begrijp ik ook dat mijn zus hem die spellen niet laat spelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:11

Vandaar dat ik van mijn kind toen ze nog maar 4 jaar was wel eens hoorde dat klasgenootjes (dus ook 4 jaar!!!) wel eens tegen haar zeiden 'ik hak je kop eraf'. Ik vind dat geen normale taal voor een 4-jarige en het lijkt mij overduidelijk waar ze dat van hebben. :\
K.tspelletjes. :(

Ik kan werkelijk niet begrijpen dat je als ouders zulke jonge kinderen hier al mee gaat belasten. :n

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:34

"Ik hak je kop eraf" is een redelijk normale opmerking op de Veluwe, dus kan je kindje dat prima hebben gehoord van een ander. (mss oudere kinderen/ouders ed. ?).
Daarnaast zijn er weinig spellen waar je iemands kop afhakt, maar meer waar je schiet.

Mijn kind zij vroeger al: "Ik ga je mores leren" omdat hij dat zo leuk vond klinken ... en dat had hij echt niet van een spelletje.

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:52

Met vier mocht mijn zoon ook niet van die spelletjes spelen.

Ben het met Braibless eens, toen mijn zoon na de basisschool ging, kwam hij met woorden thuis waar ook mijn oren van klapperden, je kunt het niet tegenhouden denk dat je dan het beste met je kind er over kunt praten, en dat je niet wilt dat hij/zij die woorden gebruikt, maar denk dat je dan wel moet uitleggen waarom hij/zij die woorden niet mag gebruiken.

We leven nu eenmaal in een andere tijd dan vroeger als ik kijk hoe mijn ouders hun kindertijd door hebben gebracht is dat al dag en nacht verschil met die van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:25

'Ik hak je kop eraf' niet normaal vinden, maar wel 'k.ut' roepen :D :D

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:35

Helaas zag mijn oudste het van zijn vader, ( medal of honor) is dacht ik ook 16+ en die mag dat dus ook gewoon spelen van hem.
Hier geen oorlog spellen maar wel Harry Potter en ook daar zit er geweld in, maar daar doet hij het niet eens voor.
Het draait hem om harry.

Veel zit hij er trouwens niet voor, hij speelt liever buiten, voetballen enzo met vriendjes :j

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:37

Tja dat er dit soort kampen zijn... Ik weet 't niet. Deels ben ik er inderdaad voor dat kinderen gewoon lekker naar buiten moeten, frisse lucht en beweging (en nee, de Wii is in mijn ogen geen vervanging voor die beweging :P ) Maar aan de andere kant... Ik speelde zelf vroeger ook GTA toen ik 14 was zoiets. Heb daar niks aan overgehouden verder :P Ik had ook een ander spel waarbij je mensen en schapen dood kon rijden (Carmagaddon geloof ik). Daarna heb ik ook lang en vaak achter m'n pc gezeten (nu nog overigens :') Maar ik ga er nu niet meer zo obsessief mee om als toen) maar niet om te gamen. Dan zat ik meer achter MSN enzo. Van die periode had ik wel liever gehad dat m'n ouders me erachter vandaan hadden gesleept. Schoolfeesten ben ik nooit naartoe gegaan, nooit veel met vrienden gedaan enz enz. Zat liever achter m'n pc. Daar baal ik nu nog wel eens van dus daar zou ik mijn eventuele kinderen wel voor beschermen.
Lang verhaal maar m'n punt is dus vooral dat ik aan de ene kant 't niet vind kunnen, die kinderen maar achter hun pc en DS en alles (inderdaad in restaurants enzo, verschrikkelijk, alsof "we" onze kinderen niet meer op hoeven te voeden, geef ze een elektronisch apparaat en ze zijn toch wel stil) maar aan de andere kant, ik was zelf zo'n beetje hetzelfde... Afgezien van die draagbare elektronische apparaten in restaurants dan, dat mocht nooit :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:24

@_Tara_
Vroeger ging je niet mee naar chique restaurants en als je wel mee mocht/moest dan kreeg je een blaadje met wat kleurpotloden en deden wij galgje/kleuren/boter,kaas en eieren. Dus vroeger werd je ook al bezig gehouden.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:34

Ik ging gewoon mee en als er niks was te kleuren dan hadden we pech en zaten we maar gewoon rustig. Net zoals dat ik wel eens mee moest naar musea of gallerijen waar schilderijen verkocht worden. Daar waren geen kleurplaten ofzo.
Daarnaast vind ik een kleurplaat nog heel wat anders dan een DS ofzo. Komt geen ontwikkeling of creativiteit bij kijken, bij zo'n DS.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:20

Brainless schreef:
"Ik hak je kop eraf" is een redelijk normale opmerking op de Veluwe, dus kan je kindje dat prima hebben gehoord van een ander. (mss oudere kinderen/ouders ed. ?).
Daarnaast zijn er weinig spellen waar je iemands kop afhakt, maar meer waar je schiet.

Mijn kind zij vroeger al: "Ik ga je mores leren" omdat hij dat zo leuk vond klinken ... en dat had hij echt niet van een spelletje.

Ik woon niet op de Veluwe en vind het geen normaal taalgebruik voor 4-jarigen in de klas. :n
En ja, we hebben ook wel eens dingen gehoord van 'ik knal je af', 'ik schiet je dood' e.d. bij de kleuters. Ik vind dat niet normaal. :n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:21

Anthea schreef:
'Ik hak je kop eraf' niet normaal vinden, maar wel 'k.ut' roepen :D :D

Dat eerste is nogal agressief. Dat tweede woord vind ik ook niet normaal bij jonge kinderen. ;)
Mijn dochter mag dat niet zeggen, maar ik geef eerlijk toe dat ik het wel eens zeg als 40-jarige. :o
Maar het is verder geen agressief woord, he. Althans, zo vat ik 'm niet op. :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:24

Twiggy2008 schreef:
Brainless schreef:

Ik woon niet op de Veluwe en vind het geen normaal taalgebruik voor 4-jarigen in de klas. :n
En ja, we hebben ook wel eens dingen gehoord van 'ik knal je af', 'ik schiet je dood' e.d. bij de kleuters. Ik vind dat niet normaal. :n

Ik zeg ook niet dat ik het gepast vindt bij een kleuter, maar dat het vaker wordt gezegd door volwassenen.
En daardoor krijgen kinderen dat ook mee natuurlijk.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:59

Brainless schreef:

Ik kan me ogen niet geloven als ik dit lees. Vind jij dit redelijk normaal? Sorry maar als ik later kinderen heb en ik hoor dit een paar keer ga ik toch echt wel naar de juf of die dit ''ook zo normaal vind'' .. en anders maak ik het hem echt duidelijk dat dit niet ''normaal'' is..

mijn ouders roken ook als een ketter, is toch ook ''normaal'' dusja kan mijn neefje van 4 dit ook wel doen eigenlijk..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 00:02

Astaloca schreef:
Brainless schreef:

Ik kan me ogen niet geloven als ik dit lees. Vind jij dit redelijk normaal? Sorry maar als ik later kinderen heb en ik hoor dit een paar keer ga ik toch echt wel naar de juf of die dit ''ook zo normaal vind'' .. en anders maak ik het hem echt duidelijk dat dit niet ''normaal'' is..

mijn ouders roken ook als een ketter, is toch ook ''normaal'' dusja kan mijn neefje van 4 dit ook wel doen eigenlijk..

Als je mijn reactie later nog eens leest..... NEE ik vind dit NIET normaal voor een kleuter.. (ook niet voor volwassenen trouwens)!!
Maar het ging mij erom dat kinderen vaak woorden horen van andere en dat het niet betekend dat zulke uitspraken van gewelddadige games komen.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 00:08

Was tijdje geleden ook helemaal verbijsterd.
Een inmiddels Ex'vriendin' was tot voorkort een vriendin .(heeft niets te maken met dit voorval)
'vriendin aan de telefoon' haar broertje van 6 speelt call of duty en wil het tegen mij opnemen.
(wij spelen dit spel zelf & ik ben zeker niet vies van gamen) maar hier viel mijn mond van open.

( Moeder en 'vriendin' zelf - zijn beiden mensen met een vooral geen kattepis aan problemen (opgenomen en wel ) & bij broertje is adhd vast gesteld)

Niet om een banketstaaf bericht te schrijven oid want heb nog wel gewoon contact.
maar vraag me dan wel af of ik nou gek ben of dit de normaalste zaak van de wereld is.
was namelijk echt even stil

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 00:09

Nouja, ik vind dat belachelijk.. :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:32

Brainless schreef:
Als je mijn reactie later nog eens leest..... NEE ik vind dit NIET normaal voor een kleuter.. (ook niet voor volwassenen trouwens)!!
Maar het ging mij erom dat kinderen vaak woorden horen van andere en dat het niet betekend dat zulke uitspraken van gewelddadige games komen.

Moet je eens een stel jonge kinderen horen, als ze op hun DS van die spelletjes spelen die eigenlijk niet voor hun leeftijd bedoeld zijn (en blijkbaar vinden die ouders het prima????). Dat gaat aardig tekeer en dan hoor je niet altijd van die fijne termen. Ik vind het shocking als moeder..... Ik geloof niet dat je als volwassene vaak roept 'ik hak je kop er af', eerlijk gezegd. Waarom zou je? Waar hou je je dan mee bezig?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:15

No way dat mijn kinderen de hele dag achter de pc/spelcomputer hangen...
Ik schop ze gewoon naar buiten :o

En dergelijke gewelddadige games zorgen er bij volwassenen al voor dat ze impulsiever worden, laat staan bij kinderen..