Langstudeerboete komt er definitief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twaalf

Re: Langstudeerboete komt er definitief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:52

Pff wordt nog leuk..
Ik ben al zes jaar aan het studeren en moet er nog twee (als ik alles nu in een keer haal).
Reden dat ik er langer over doe, heeft dus ook met mijn gezondheid te maken en heb een half jaar ziek thuis gezeten :\
Als ik dus met terugwerkende kracht moet betalen, moet ik al 6.000 euro betalen en komt er nog een keer 6.000 euro bovenop..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:56

Suprice schreef:
Ik denk dat ze bedoelen dat mensen die in 2012 nog studeren en dus meer dan een jaar vertraging hebben moeten betalen en dus niet alleen de mensen die in 2012 beginnen met een studie.

Het studiejaar 2012/2013 mag ik dan hopen. Als het studiejaar 2011/2012 bedoelt wordt, dan mogen veel mensen gaan dokken.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:57

Maar heeft iemand ook enig idee hoe het zit als je eerst een jaar een andere studie hebt gedaan?
Dat geldt bijvoorbeeld voor mij omdat ik het eerste jaar was uitgeloot.
En vriendinnen van mij hebben bijvoorbeeld eerst 3 jaar iets anders gedaan en zijn dit jaar met geneeskunde begonnen. Hoe werkt dat? Of telt dat allemaal niet mee?

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:00

Ja 2012/2013 neem ik ook aan, aangezien je meestal in september met je studie begint.
Ik vind het nogal een harde maatregel, inderdaad voor mensen die ziek zijn of iets anders hadden waardoor ze niet naar school konden. Maar zo snij je ook de mensen die in een bestuur zitten of naar het buitenland gaan op uitwisseling of stage in de vingers.. De optie van een bepaald aantal studiepunten halen in een jaar vind ik een beter idee...
Volgens mij tellen je andere studies ook mee helaas, maar ik hoop het van niet. Ik ga volgend jaar aan een master beginnen, maar ik weet niet of ik die master aankan en anders wil ik het jaar erna aan een andere beginnen. Dus het zou fijn zijn als ze dan opnieuw beginnen met tellen, maar dat is niet het geval geloof ik.
Ik ga dus in september aan mijn master beginnen, maar in januari ga ik op uitwisseling nog voor mijn bachelor. Helaas telt de overheid niet in halve jaren, wat ik nogal belachelijk vind want ik ben dan dus maar een half jaar bezig met mijn master..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:02

Eefske schreef:
Maar heeft iemand ook enig idee hoe het zit als je eerst een jaar een andere studie hebt gedaan?
En vriendinnen van mij hebben bijvoorbeeld eerst 3 jaar iets anders gedaan en zijn dit jaar met geneeskunde begonnen. Hoe werkt dat? Of telt dat allemaal niet mee?

Volgens mij tellen die mee. :)

Wat niet fair is. Want toen ik begon met studeren heb ik een foute keuze gemaakt en ben geswitcht. Daarom studeer ik nu al langer dan vier jaar. Je wordt gewoon gestraft omdat je vijf jaar terug de verkeerde keuze hebt gemaakt.

Daarom snap ik de terugwerkende kracht ook niet... Toen ik begon met studeren, was er helemaal geen sprake van boetes op lang studeren. Anders had ik die opleiding wel afgerond of was ik überhaupt niet begonnen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:03

_San87_ schreef:
Eefske schreef:

Volgens mij tellen die mee. :)

Wat niet fair is. Want toen ik begon met studeren heb ik een foute keuze gemaakt en ben geswitcht. Daarom studeer ik nu al langer dan vier jaar. Je wordt gewoon gestraft omdat je vijf jaar terug de verkeerde keuze hebt gemaakt.

Daarom snap ik de terugwerkende kracht ook niet... Toen ik begon met studeren, was er helemaal geen sprake van boetes op lang studeren. Anders had ik die opleiding wel afgerond of was ik überhaupt niet begonnen.

Precies, dan had ik wel een jaar niks gedaan tot ik zeker wist wat ik wél wilde doen.

_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:05

Ik baal er ook heel erg van... Ik heb mijn huidige bachelor netjes binnen 3 jaar gehaald, maar omdat ik er nog een opleiding naast doe, en daardoor 9 weken langer studeer dan 4 jaar moet ik ook de boete betalen.

Ik vind het prima dat mensen die niks doen voor hun studie en alleen maar feesten gestimuleerd worden om hun studie wel te halen. Maar ik denk dat ze met deze maatregel meer studenten straffen die het niet verdienen. Er zijn denk ik veel betere manieren om studenten te stimuleren om beter hun best te doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:13

eey0re schreef:
Ik baal er ook heel erg van... Ik heb mijn huidige bachelor netjes binnen 3 jaar gehaald, maar omdat ik er nog een opleiding naast doe, en daardoor 9 weken langer studeer dan 4 jaar moet ik ook de boete betalen.

Ik vind het prima dat mensen die niks doen voor hun studie en alleen maar feesten gestimuleerd worden om hun studie wel te halen. Maar ik denk dat ze met deze maatregel meer studenten straffen die het niet verdienen. Er zijn denk ik veel betere manieren om studenten te stimuleren om beter hun best te doen.

Ik vind dat men in feite zelf moet weten hoe lang men over een studie doet (immers betaal je na vier jaar al zelf de kosten). Niet iedereen studeert even makkelijk (en dit heeft niet per definitie met niveau wel of niet aankunnen te maken). Sommige mensen hebben wat langer nodig om de stof meester te worden. Op deze manier worden studenten gewoon echt gestraft, ook de mensen die graag willen, maar gewoon iets je langer nodig hebben.

Zó oneerlijk... De drempel om te gaan studeren wordt op deze manier verhoogd en doet de kenniseconomie die wij pretenderen te hebben geen recht toe. Tevens sluit dit in niks aan in wat ze op de werkvloer van je verwachten. Bedrijven kijken niet naar cijferlijsten is uit onderzoek gebleken, ze kijken naar werkervaring.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:21

Ik kan niks anders doen dan me volledig bij je aansluiten.
Op deze manier is er toch ook geen hond meer die nog een tweede studie gaat doen om zich door te ontwikkelen?

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:24

Het lijkt ook wel alsof dat het doel is Eefske. Dan gaan we allemaal werken en kunnen we lekker meebetalen aan de verzorgingsstaat, nu iedereen steeds ouder wordt en er veel oudere mensen zijn..

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:36

er zijn uitersten: in Finland is het collegeld 0 Euro, in Amerika heb je het al gauw over 10000-20000 Euro per jaar voor de betere universiteiten.

Ik weet niet hoe nieuw dit is. Ook in 1990 moest je 2400 gulden per jaar bijbetalen. Als ik de inflatie even reken, is dat verschil niet eens zo heel erg groot..

PS: voor ziekte zullen er wel regelingen zijn? Ik neem aan dat je je mag uitschrijven van de universiteit. Dan hoef je volgens mij niks te betalen. Achteraf gaan vertellen dat je twee jaar ziek bent geweest lijkt me een beetje moeilijk.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:40

DaniBanani schreef:
Had inderdaad even verkeerd gelezen, zou voor mij dan 3000 ipv. 6000 euro zijn. Maar dan nog. Ik heb eerder wel gelezen dat bij ziekte etc. je een jaar extra zou krijgen, maar daar kan ik nu niks meer over terugvinden.

In het wetsvoorstel staat het volgende: 5. Indien een student op grond van artikel 5.6, tiende lid, van de Wet
studiefinanciering 2000 een jaar verlenging van de duur van de prestatiebeurs wordt verleend, wordt eenmalig het aantal studiejaren, bedoeld in
het eerste lid, voor een opleiding als bedoeld in de onderdelen a, b, of c
van dat lid vermeerderd met een jaar.

Deze verlening wordt verleent in sommige gevallen van ziekten en bij beperkingen. Als je dus ziek bent geweest 2 jaar lang, zou je daar achteraan gegaan moeten zijn. Overigens vind ik zowiezo dat als je 2 jaar lang ziek bent, je je moet melden bij een decaan. Een decaan zal je dan namelijk aanraden je voor minstens een jaar uit te schrijven, of zal ervoor zorgen dat je inderdaad eventueel recht hebt op een jaar extra studiefinanciering.

Bovendien als je een bachelor en een master doet, krijg je 2 jaar extra! (overigens wordt dit niet gesplitst, maar worden alle jaren dat je bij een instelling ingeschreven bent opgeteld)

Voor diegene die het hele wetsvoorstel willen lezen:
http://www.eerstekamer.nl/behandeling/2 ... nle2g4.pdf

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:42

Dus Shiloh als ik het goed begrijp heb ik nu 'mazzel'. Even mijn situatie: Ik ben nu 3 jaar bezig geweest met mijn bachelor. Volgend jaar start ik aan mijn master, maar sta ik ook nog voor mijn bachelor ingeschreven. Zou dit betekenen dat ik na volgend jaar nog 2 jaar mag doen over mijn master? Ik dacht namelijk dat je per studie maar 1 jaar vertraging mag hebben.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:45

_San87_ schreef:
De regeling is voor studenten die vanaf 2012 langer over hun studie doen, dus niet voor studenten die al vertraging hebben? :)

Ik ben benieuwd hoe dat wettelijk zit, kan een wet erdoor gedrukt worden als deze wet aangevochten gaat worden? Ik meende namelijk van niet. :)

Overigens hoor ik hier iedereen over ziekte, overlijden, weet ik het wat. Maar wat dan als je als student in werkgroepen zit? Bestuursgroep, studievereniging, buitenlandse stage? Je bent gewoon de sjaak.

Het geldt voor alle studenten! Dus ook als je in het verleden vertraging hebt opgelopen, en in 2012 in een bachelor/hbo meer dan een jaar vertraging hebt, kun je 3000 euro extra gaan betalen. Als je in het verleden vertraging hebt opgelopen en in 2012 in een master zit en meer dan 2 jaar vertraging hebt opgelopen kun je ook 3000 euro extra gaan betalen.

Er zijn organisaties die de wet aanvechten bij de rechter.

Ziekte overlijden, is het je verantwoordelijkheid om je te melden bij de decaan, die kan je daarbij helpen. Als je zeker een jaar uit de running bent zal je worden aangeraden je uit te schrijven voor dat jaar. Bij handicaps of andere beperkingen zul je een jaar extra nog weer krijgen.

An sich ben ik het eens met de wet. Maar dan moet je studenten die bijvoorbeeld voorheen de keuze van een studieswitch hebben gemaakt, wel compenseren! Want dat is geen kwestie van lanterfanteren, dat is een kwestie van een keuze voor aan andere studie, die je wellicht niet had gemaakt als je dit eerder geweten had.

Suprice schreef:
Dus Shiloh als ik het goed begrijp heb ik nu 'mazzel'. Even mijn situatie: Ik ben nu 3 jaar bezig geweest met mijn bachelor. Volgend jaar start ik aan mijn master, maar sta ik ook nog voor mijn bachelor ingeschreven. Zou dit betekenen dat ik na volgend jaar nog 2 jaar mag doen over mijn master? Ik dacht namelijk dat je per studie maar 1 jaar vertraging mag hebben.

Ze kijken naar het totaal aantal ingeschreven jaren. Over jou bachelor en master samen, mag jij dus 6 jaar doen als je een 4 jarige studie hebt (1 master jaar) en mag je 7 jaar doen over een 5 jarige en 8 jaar over een 6 jarige studie.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 06-07-11 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:46

@ joostvangestel, ik denk dat veel mensen zich niet uit laten schrijven, veel ziektes zorgen niet voor volledig niet kunnen studeren, maar voor vertraging. (dat je het normale tempo niet bijhoud). Verder zijn ziektes niet te plannen, die kunnen ook midden in het schooljaar komen en dergelijke.

In mijn geval heb ik me ook niet uit laten schrijven. Ik heb halverwege mei vorig jaar een zware heup/bekkenoperatie gehad, en ben dat jaar eind maart al gestopt met lessen volgen vanwege de ernstige pijn (halverwege het jaar, dus uitschrijven had geen zin meer). Voor de operatie die ik heb gehad stond een lange revalidatie, maar ik verwachtte halverwege afgelopen studiejaar weer te kunnen beginnen. Heb me dus ook niet uitgeschreven. Ben ongeveer 2 maanden terug op school geweest, maar ik heb flinke complicaties gekregen na de operatie waarvan de oorzaak nog niet bekend is, waardoor ik sinds februari alweer thuis zit. Ik hoop in september geopereerd te zijn en weer te kunnen beginnen, maar gezien het trage tempo van alle onderzoeken in het ziekenhuis zal dat later worden. Al met al loop ik in totaal dus ongeveer 2 jaar vertraging op, zonder dat ik me echt uit heb kunnen schrijven..

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:46

Overigens: goede vraag, hebben we het hier over een langstudeerboete of hebben we het over wegnemen van de subsidie over het collegegeld? Studeren kost heel veel geld, dus op een gegeven moment is het de vraag of dat geld van de staat moet komen of dat studenten het geld zelf op moeten hoesten.

Of is het echt een boete in die zin dat studenten meer moeten gaan betalen dan de werkelijke kosten van hun opleiding?

Overigens was dit toch al oud nieuws, want de tweede kamer had het toch allang aangenomen?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:47

Eindelijk een beetje druk achter de studenten. Wel zo eerlijk voor de maatschappij :j Uitgezonderd natuurlijk de studenten die door handicaps of ziekten er langer over doen. Met name voor de leden van de feeststudentenverenigingen komt er eindelijk eens een stok achter de deur. Dat geeft wat meer druk en wellicht ook een hoger kwaliteit aan het onderwijs. Studenten gaan dan tenminste hun best doen om toch alles een beetje te kunnen halen.

Het enige wat ik nog een beetje vaag vind is de overgangsregeling. Eigenlijk zou het voor studenten die starten in collegejaar 2011/2012 van toepassing moeten zijn.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:47

merel90 in dat geval zou je je hebben moeten melden bij de decaan, als die het ermee eens was dat je op een lager tempo kon doorstuderen, dan zal die een jaar extra stufie voor je kunnen regelen, en DUS ook een jaar extra voor je de boete moet gaan betalen. Je hebt daarbij dus alleen wel meldingsplicht.

joostvangestel schreef:
Overigens was dit toch al oud nieuws, want de tweede kamer had het toch allang aangenomen?

De eerste kamer nog niet, die heeft dat vandaag (of gisteren?) gedaan.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:49

Ah dat maakt het al een stuk duidelijker.. Mijn problemen die de vertraging veroorzaken zijn allemaal bekend bij SLB-er en decaan, en volgens de decaan heb ik straks inderdaad recht op een extra jaar studiefinanciering. Als ik het goed begrijp uit de post van Shiloh, zou ik in dat geval dus ook nog een jaar langer over mijn studie mogen doen? Dus in totaal 6 jaar zonder extra boete?

Edit, Shiloh ik lees je laatste post nu pas, dan heb ik als het goed is dus geen probleem! Dankje voor de uitleg :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:52

ligt eraan wat voor studie je doet merel?
Doe je 4 jaar hbo , dan heb je als je dat extra jaar stufie krijgt 6 jaar de tijd idd.
Doe je een 4 jarige WO, dan heb je met dat extra jaar stufie 7 jaar de tijd (1 jaar voor bsc, 1 jaar voor msc + 1 jaar extra wegens ziekte/beperking)

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:54

Dat neemt een hoop van mijn zorgen weg Shiloh!
In principe ben ik het ook eens met de regeling voor de mensen die alleen feesten, maar je weet nooit welke mensen alleen feesten en welke het gewoon wat moeilijker hebben. Ook denk ik niet dat het niveau omhoog gaat, aangezien de universiteiten enzo ook willen dat iedereen op tijd klaar is omdat ze anders misschien hun studie niet afmaken en de universiteit zo dus geen geld krijgt. Hierdoor kan het zijn dat het niveau omlaag gaat en daarbij nemen veel mensen dan ook met een 6 genoegen. Dan zijn ze blij als ze alles met een 6 hebben gehaald en niet als ze een vak niet hebben gehaald maar de rest met hoge cijfers..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:56

Het is niet alleen een boete voor de student he, ook de onderwijsinstelling meot 3000 euro extra gaan betalen. Ik vermoed dat er vanuit scholen dus ook wel strengere maatregelen zullen komen en er bij tragere studenten harder bovenop gaan zitten.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:57

Ja dat denk ik ook wel, maar ik denk ook dat het niveau dan omlaag gaat, zodat studenten eerder hun vakken halen..

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:57

Ik denk inderdaad dat de kwaliteit achteruit zal gaan omdat universiteiten inderdaad willen dat hun studenten zo snel mogelijk doorstromen omdat de universiteiten zelf, als ik het goed heb begrepen, ook een 'boete' moeten betalen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:59

Shiloh schreef:
ligt eraan wat voor studie je doet merel?
Doe je 4 jaar hbo , dan heb je als je dat extra jaar stufie krijgt 6 jaar de tijd idd.
Doe je een 4 jarige WO, dan heb je met dat extra jaar stufie 7 jaar de tijd (1 jaar voor bsc, 1 jaar voor msc + 1 jaar extra wegens ziekte/beperking)

Ik doe HBO fysiotherapie :)

Maar ik denk dat je met jouw uitleg niet alleen mij maar heel wat meer bokkers gerust hebt gesteld :D

Wat ik ook een interessant discussiepunt vind, waar trek je de lijn van uitzonderingen? Ik vind het wel belangrijk dat er uitzonderingen gemaakt worden voor mensen die vertraging oplopen door ziekte oid, maar is dit realiseerbaar, en waar trek je de lijn? Handicaps, ziekte, overlijden? Maar alleen als een gezinslid overlijdt, of ook iemand die verder van je af staat? Hoe bepaal je welke situatie 'erg genoeg' is om meer dan een jaar studievertraging te rechtvaardigen? dat vind ik een lastige..