Moet een comazuiper zelf de ambulance betalen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:53

Ik ben er mee eens dat wie zijn billen brandt op de blaren moet zitten. MAAR je hebt ook de ongelukkigen die het slachtoffer zijn van alcohol doordat er iets in hun drankje gedaan is. Hoe onderscheid je het een van het ander? Een ambulance moet dus sowieso komen, dat lijkt me duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:54

Iris82 schreef:
Nee. Want waar trek je de grens?
Roken is ook slecht voor je, moet je alle rokers dan ook maar hun eigen ziekenhuiskosten laten betalen?
En drugsgebruikers? Ik vind niet dat je mensen wel moet laten betalen voor het een, maar niet voor het ander.

Voor gewone rokers en softdrugs ((denk ik aan een jointje) hoef je niet gelijk een ambu te bellen! De meesten weten prima welke gevolgen er op lange termijn aan vasthangen en geloof me, rokers betalen hun prijs wel op een andere manier. Extra premies bij verzekeringen, leningen...

Denk eens aan alle tijd en moeite die er gedaan moet worden om een comazuiper op te halen en te verzorgen? Al de tijd dat de ambu en artsen daar mee bezig moeten zijn, kunnen ze niet wijden aan échte noodgevallen! Dit zijn dingen die echt gewoon plaatsvinden uit dommigheid, onverantwoord gedrag, achterlijkheid.

Heb zelf al de ervaring gehad met zo'n banketstaaf hoor. Ik, met open wonde waardoor bot + spieren compleet zichtbaar waren en zelfs verlamming aan en been moest WIJKEN op de spoeddienst voor een vent die meters te diep in het glas had gekeken, agressieve dronk had en had gevochten en dus snee in de wang had. OK, dat bloedt erg, het moest genaaid worden maar ik lag daar verdomme met een bekkenbreuk en diverse zware spierscheuren + open wonde te creperen van de pijn in de gang omdat het belangrijker was dat hij eerst gehecht kon worden zodat hij met politie meekon voor verklaring.

Als patiënt zijnde met wat ernstigs merken dat je voor zo'n aap opzij wordt geschoven... Dat gaat echt je petje te boven. Zelfs een man met een hersenbloeding moest ervoor opzij, dit was dringerder.

Op de tijdspanne dat ze met die eikel bezig zijn geweest had ik mijn verdoving + hechtigen kunnen krijgen, hadden ze mijn moeder + vriend kunnen rapporteren, hadden ze de man met hersenbloeding onder de CT kunnen schuiven en had ik naar mijn kamer gebracht kunnen worden.

Laat ze maar betalen! Hun kinderlijke, onnozele, achterlijke gedrag kan groot verschil uitmaken bij mensen die ECHT spoediesende hulp nodig hebben.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:54

Nee, dit is geen effectieve manier om jongeren bewuster te maken van hun alcoholgedrag :)
Ja, ze mogen best een (kleine) financiële bijdrage leveren

vuurneon

Re: Moet een comazuiper zelf de ambulance betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:56

Weet je wat ik een mooie zou vinden? Als ze na hun ziekenhuis ervaring zelf op hun school een voorlichting gaan geven :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:59

Ga jij staan lachen als je hoort dat de ambu bezet is om een comazuiper te halen terwijl je misschien vecht voor het leven van een dierbare die een zwaar ongeval heeft gehad?

Ik werk trouwens in een ziekenhuis, ga binnenkort tijdelijk vast meedraaien in de Spoedploeg. Geloof me, de artsen hebben belangrijker zaken aan hun hoofd dan dit hoor. En eruit leren? Je zou er nog van versteld kunnen staan hoe makkelijk ze het opnieuw doen, ze worden toch verzorgd, het is gratis (of grotendeels terugbetaald) en er zijn er die het zelfs cool vinden naar hun vrienden toe ook.

Mensne lopen sowieso veel te vaak voor onbenulligheden de Spoed binnen, maar da's niet van toepassing hier.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:01

Varekaj schreef:
Mensne lopen sowieso veel te vaak voor onbenulligheden de Spoed binnen, maar da's niet van toepassing hier.

Ga liever n keer te veel dan te weinig...

Ik ben met mijn knie 2 weken geleden óók op de spoed geweest, sterker nog, werd via de HA naar de spoed gestuurd.
Achteraf bleek alles mee te vallen....

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:03

Iris82 schreef:
Nee. Want waar trek je de grens?
Roken is ook slecht voor je, moet je alle rokers dan ook maar hun eigen ziekenhuiskosten laten betalen?
En drugsgebruikers? Ik vind niet dat je mensen wel moet laten betalen voor het een, maar niet voor het ander.

helemaal mee eens. En ik denk dat de rekening dan toch niet bij die jongeren zal komen maar bij de ouders (al hebben die er misschien ook wel iets mee te maken dat hun kind zoveel drinkt, maar lang niet altijd natuurlijk)

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:06

Nee, ze zelf laten betalen vind ik te ver gaan. Inderdaad wat eerder is gezegd, waar trek je de grens?
Ik denk dat veel jongeren de zo veel drinken dat ze in coma niet eens meer door hebben waar ze mee bezig zijn, als je eenmaal teveel op hebt weet je dat toch allemaal niet meer?
En de opmerkingen van laat maar liggen vind ik erg onredelijk, ik snap dat ze zichzelf in een coma drinken, maar zo'n reactie vind ik eigelijk overdreven :o

Inderdaad de comazuipers voorlichting laten geven op middelbaren scholen, dat lijkt me ook aardig confronterend..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:20

Hoi,

ik heb een tijd geleden een programma gezien waar een moeder aan het woord kwam. Haar zoon dronk weinig tot nooit. Hij had die dag hard gewerkt, weinig gegeten en het was erg warm. Onder groepsdruk heeft hij een paar mixdrankjes op en dit viel totaal verkeerd. Die jongen is ook tegen een coma aan in het ziekenhuis beland, ondanks het niet zijn bedoeling was om zich van de wereld te zuipen.

Nee, ook ik vind dit te ver gaan. Zoals al veel vaker gezegd: waar trek je de grens?

Mensen die drugs gebruiken en van de wereld raken ook zelf alles laten betalen?
Mensen die ondanks een longaandoening toch roken zelf alle kosten laten betalen?
Mensen die zich niet aan de verkeersregels houden en daardoor een ongeluk krijgen alles zelf laten betalen?
Criminelen medische hulp ontzeggen?

Ik zou het heel erg vinden dat hierdoor getwijfeld wordt of iemand wel medische hulp in wordt geschakeld.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:30

Varekaj schreef:
Ga jij staan lachen als je hoort dat de ambu bezet is om een comazuiper te halen terwijl je misschien vecht voor het leven van een dierbare die een zwaar ongeval heeft gehad?

Ik werk trouwens in een ziekenhuis, ga binnenkort tijdelijk vast meedraaien in de Spoedploeg. Geloof me, de artsen hebben belangrijker zaken aan hun hoofd dan dit hoor. En eruit leren? Je zou er nog van versteld kunnen staan hoe makkelijk ze het opnieuw doen, ze worden toch verzorgd, het is gratis (of grotendeels terugbetaald) en er zijn er die het zelfs cool vinden naar hun vrienden toe ook.

Het lijkt me sterk dat er maar één of enkele ambulance(s) beschikbaar is/zijn!? Wat als er een ongeluk gebeurt met meerdere gewonden? Dan rukken er ook meerdere ambulance´s uit. En dan nog vind ik niet dat je mag bepalen wie er meer recht/of het eerste recht heeft op medische hulp. Iedereen heeft recht op medische hulp. Ook al is het hun eigen schuld, het is altijd nog wel een zoon of dochter, broer of zus of kleinkind van iemand. Je zult het maar meemaken dat het jouw kind ik die daar ligt.

Ik kan me goed voorstellen dat artsen in dit soort gevallen eens goed met hun hoofd schudden, maar om te stellen dat ze belangrijkere zaken aan hun hoofd hebben .... Op het moment dat een arts zo gaat denken, voert hij naar mijn mening zijn beroep niet goed uit.

En jij zegt dat er veel jongeren zijn die in herhaling vallen en dit zelfs stoer vinden. Heb je hier cijfers van? Want daar ben ik wel benieuwd naar. Zulke jongeren mogen ze dan van mij verplicht een door hun betaalde cursus laten volgen en vrijwilligerswerk laten doen, maar medische hulp ontzeggen of enkel geven tegen betaling vind ik te ver gaan en zelf gevaarlijk worden.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:32

Op zich een goed idee. Maar zoals al eerder gezegd, waar trek je de grens?
Ik denk helaas dat dat onmogelijk is in dit geval..

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:29

Ik riep eerst gelijk: "Ja! Zeer zeker doen! Laat ze maar opdraaien voor hun achterlijke gedrag". Maar wat hier ook al gezegd wordt, uiteindelijk komt de rekening toch bij de ouders terecht. De kosten van een ambulance zijn zó hoog, dat krijgen ze met hun weekendbaantje echt niet betaald.
Een werkstraf zou ik inderdaad een beter idee vinden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:30

Heeft geen zin, meeste kunnen het niet betalen, een flinke werkstraf is beter op hun plek.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:36

Delphi schreef:
Hoi,

ik heb een tijd geleden een programma gezien waar een moeder aan het woord kwam. Haar zoon dronk weinig tot nooit. Hij had die dag hard gewerkt, weinig gegeten en het was erg warm. Onder groepsdruk heeft hij een paar mixdrankjes op en dit viel totaal verkeerd. Die jongen is ook tegen een coma aan in het ziekenhuis beland, ondanks het niet zijn bedoeling was om zich van de wereld te zuipen.

Nee, ook ik vind dit te ver gaan. Zoals al veel vaker gezegd: waar trek je de grens?

Mensen die drugs gebruiken en van de wereld raken ook zelf alles laten betalen?
Mensen die ondanks een longaandoening toch roken zelf alle kosten laten betalen?
Mensen die zich niet aan de verkeersregels houden en daardoor een ongeluk krijgen alles zelf laten betalen?
Criminelen medische hulp ontzeggen?

Ik zou het heel erg vinden dat hierdoor getwijfeld wordt of iemand wel medische hulp in wordt geschakeld.

er wordt gesteld dat ze de ambulance zelf moeten betalen, omdat zo'n ritje € 500,- kost, en vind dit wel een goed idee.
de medische kosten worden toch wel vergoed dus laat ze door hun stomme gedrag ook maar een steentje bijdragen en niet ons dat laten betalen.
vind het dus absoluut geen gek idee!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:36

Maar dan alsnog. Ook al maak je er een werkstraf van. Waar trek je de grens?
Mensen die een zelfmoordpoging doen zijn ook zelf verantwoordelijk voor hun verwondingen. Net als mensen die extreme sporten doen. Krijgen zij dan ook werkstraf?

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:58

mick75 schreef:
Niet mee eens. Er zijn zoveel redenen waarom je direct of indirect door eigen toedoen in een ambulance terechtkomt, moeten die dan allemaal maar zelf gaan betalen? En waar trek je de grens? Nu een comazuiper, morgen een diabeet die vergeten is te spuiten, overmorgen de sporter die een ongeluk heeft gehad, mensen die een bedrijfsongeval hebben gehad terwijl ze hun VCA hebben...

Ik zie ook meer in voorlichting, zowel vooraf als achteraf. Laat voormalige comazuipers maar op scholen langsgaan en hun verhaal vertellen. Laat vooral duidelijk zien, liefst vooraf maar indien nodig ook achteraf, hoe stom ze zijn. Laat ze zien dat het gewoon niet stoer is maar oerdom en dat ze hun leven ermee weg kunnen gooien. Maarja, preventie is iets wat dit kabinet niet kent. Dat kost namelijk geld dat ook uitgegeven kan worden aan JSF's waar geen hond op zit te wachten.

Ik denk daarbij trouwens niet aan verplichte cursussen, die werken alleen maar averechts. "Kijk eens hoe stoer ik ben, ik moest die stomme cursus gaan doen". En als ze ervoor moeten betalen word de kans nog groter dat ze het juist gaan uitproberen. Moeten ze toch eens meegemaakt hebben al is het wel zonde van de centjes. Maar dat zijn wel meer dingen.

ninajojo schreef:
Maar dan alsnog. Ook al maak je er een werkstraf van. Waar trek je de grens?
Mensen die een zelfmoordpoging doen zijn ook zelf verantwoordelijk voor hun verwondingen. Net als mensen die extreme sporten doen. Krijgen zij dan ook werkstraf?

Mee eens.. En wanneer iemand door oranje/rood rijd en daardoor een erg ongeluk krijgt, moet ie het ook allemaal zelf betalen? Ik vind dat ook wel wat ver gaan..

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:02

Ja hoor lekker laten betalen, eigen schuld dikke bult! :j

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:47

Toen ik dat bericht las, dacht ik gelijk aan dat de jongeren zelf hun rekeningen moet betalen. Maar als het toch neerkomt dat hun ouders de rekeningen betaalt, dan bereik je niks bij hen.

Maar ik vind wel dat je ze moet laten voelen dat hun drankgedrag heel ernstig is en dat je hiermee mensen en maatschappij raakt, dus ik ben voor een (maatschappelijke) taakstraf en ook een verplichte cursus over drankverslaving of iets in dat trant.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 13:50

Ik denk dat het trekken van een grens inderdaad onmogelijk is. Want die hardrijder die met 180km/h de macht over het stuur verloor was daar net zo goed zelf bij als iemand die een liter jenever naar binnen tikt.
Aan de andere kant, zoals in het nieuws bericht staat : 575 keer is de ambulance uitgerukt op Koninginnedag ivm drank. Dat is bijna 600 keer!! Dat keer €500,- en dan heb je wel een hele forse kostenpost, alleen omdat mensen geen maat weten te houden.
Laten betalen is misschien geen optie, maar ik denk dat er wel iets te bedenken valt wat voor een zekere mate van bewustwording voelt. Een opgeheven vingertje en een 'foei!' helpt niet, dat moge duidelijk wezen aangezien het aantal comazuipende jongeren alleen maar stijgt.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:23

ritje ambulance kost €750 euro ik zou zeggen ja laat maar betalen
doen ze het eens maar nooit weer
je bent toch ook gewoon niet goed in je hoofd als je dat doet?
er werd een vergelijking gemaakt met auto ongeluk
dat is iets waar je misschien zelf niet eens verantwoordelijk voor bent maar bent meegenomen door een ander
ook roken vind ik een ander verhaal
maar je eigen bewust zo vol gieten dat je in coma raakt vind ik gewoon dom
heb zelf ook 2 kinderen en als die het later ook maar 1 keer flikken mogen ze nooit meer stappen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:28

nee, niet mee eens. de kosten worden dan meegenomen in de afweging om wel of niet een ambulance te bellen. geld mag daarbij nooit een afweging zijn.

ik ben meer voor verplichte 'nazorg' / cursus, en dit dan wel op eigen kosten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:26

DDDMakkink schreef:
ritje ambulance kost €750 euro ik zou zeggen ja laat maar betalen
doen ze het eens maar nooit weer
je bent toch ook gewoon niet goed in je hoofd als je dat doet?
er werd een vergelijking gemaakt met auto ongeluk
dat is iets waar je misschien zelf niet eens verantwoordelijk voor bent maar bent meegenomen door een ander
ook roken vind ik een ander verhaal
maar je eigen bewust zo vol gieten dat je in coma raakt vind ik gewoon dom
heb zelf ook 2 kinderen en als die het later ook maar 1 keer flikken mogen ze nooit meer stappen

Kinderen (vooral pubers) doen wel vaker domme dingen en de meeste ouders weten dat niet of zullen dat zeker niet goed vinden, maar het gebeurt wel. Pubers verkennen grenzen (soms onder "groepsdruk") en soms gaan ze (onbewust) een grens over.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:30

Bij mijn eerste gedachte was ik er gelijk mee eens, goed plan! Maar waar trek je grenzen? Iemand die een zelfmoordpoging doet, doet het ook geheel zelf terwijl er misschien nog iemand door een ongeval op straat ligt. Misschien een raar voorbeeld, maar oke :P
Hoop dat mijn punt een beetje duidelijk is.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:36

Electra63 schreef:
Kinderen (vooral pubers) doen wel vaker domme dingen en de meeste ouders weten dat niet of zullen dat zeker niet goed vinden, maar het gebeurt wel. Pubers verkennen grenzen (soms onder "groepsdruk") en soms gaan ze (onbewust) een grens over.

En gelukkig zijn we nu zo ver dat dit allemaal neurobiologisch kunnen verklaren.
Pubers zien nu eenmaal niet de gevolgen die hun gedrag kan hebben, die verbindingen in de hersenen zijn er gewoon nog niet.
En dat comazuipen een extreem voorbeeld is, daar ben ik het volstrekt mee eens.
Dat ze er met een handdruk vanaf kunnen komen, nee, dat vind ik ook niet.
Er moeten zeker consequenties aan hun gedrag zitten, maar ik denk dat je met het laten betalen van de ambulance niks opschiet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:38

Ja zelf betalen,er wordt genoeg gewaarschuwd voor de gevolgen van drank.