Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Iris82 schreef:Nee. Want waar trek je de grens?
Roken is ook slecht voor je, moet je alle rokers dan ook maar hun eigen ziekenhuiskosten laten betalen?
En drugsgebruikers? Ik vind niet dat je mensen wel moet laten betalen voor het een, maar niet voor het ander.
Varekaj schreef:Mensne lopen sowieso veel te vaak voor onbenulligheden de Spoed binnen, maar da's niet van toepassing hier.
Iris82 schreef:Nee. Want waar trek je de grens?
Roken is ook slecht voor je, moet je alle rokers dan ook maar hun eigen ziekenhuiskosten laten betalen?
En drugsgebruikers? Ik vind niet dat je mensen wel moet laten betalen voor het een, maar niet voor het ander.
Varekaj schreef:Ga jij staan lachen als je hoort dat de ambu bezet is om een comazuiper te halen terwijl je misschien vecht voor het leven van een dierbare die een zwaar ongeval heeft gehad?
Ik werk trouwens in een ziekenhuis, ga binnenkort tijdelijk vast meedraaien in de Spoedploeg. Geloof me, de artsen hebben belangrijker zaken aan hun hoofd dan dit hoor. En eruit leren? Je zou er nog van versteld kunnen staan hoe makkelijk ze het opnieuw doen, ze worden toch verzorgd, het is gratis (of grotendeels terugbetaald) en er zijn er die het zelfs cool vinden naar hun vrienden toe ook.
Mensne lopen sowieso veel te vaak voor onbenulligheden de Spoed binnen, maar da's niet van toepassing hier.
Delphi schreef:Hoi,
ik heb een tijd geleden een programma gezien waar een moeder aan het woord kwam. Haar zoon dronk weinig tot nooit. Hij had die dag hard gewerkt, weinig gegeten en het was erg warm. Onder groepsdruk heeft hij een paar mixdrankjes op en dit viel totaal verkeerd. Die jongen is ook tegen een coma aan in het ziekenhuis beland, ondanks het niet zijn bedoeling was om zich van de wereld te zuipen.
Nee, ook ik vind dit te ver gaan. Zoals al veel vaker gezegd: waar trek je de grens?
Mensen die drugs gebruiken en van de wereld raken ook zelf alles laten betalen?
Mensen die ondanks een longaandoening toch roken zelf alle kosten laten betalen?
Mensen die zich niet aan de verkeersregels houden en daardoor een ongeluk krijgen alles zelf laten betalen?
Criminelen medische hulp ontzeggen?
Ik zou het heel erg vinden dat hierdoor getwijfeld wordt of iemand wel medische hulp in wordt geschakeld.
mick75 schreef:Niet mee eens. Er zijn zoveel redenen waarom je direct of indirect door eigen toedoen in een ambulance terechtkomt, moeten die dan allemaal maar zelf gaan betalen? En waar trek je de grens? Nu een comazuiper, morgen een diabeet die vergeten is te spuiten, overmorgen de sporter die een ongeluk heeft gehad, mensen die een bedrijfsongeval hebben gehad terwijl ze hun VCA hebben...
Ik zie ook meer in voorlichting, zowel vooraf als achteraf. Laat voormalige comazuipers maar op scholen langsgaan en hun verhaal vertellen. Laat vooral duidelijk zien, liefst vooraf maar indien nodig ook achteraf, hoe stom ze zijn. Laat ze zien dat het gewoon niet stoer is maar oerdom en dat ze hun leven ermee weg kunnen gooien. Maarja, preventie is iets wat dit kabinet niet kent. Dat kost namelijk geld dat ook uitgegeven kan worden aan JSF's waar geen hond op zit te wachten.
Ik denk daarbij trouwens niet aan verplichte cursussen, die werken alleen maar averechts. "Kijk eens hoe stoer ik ben, ik moest die stomme cursus gaan doen". En als ze ervoor moeten betalen word de kans nog groter dat ze het juist gaan uitproberen. Moeten ze toch eens meegemaakt hebben al is het wel zonde van de centjes. Maar dat zijn wel meer dingen.
ninajojo schreef:Maar dan alsnog. Ook al maak je er een werkstraf van. Waar trek je de grens?
Mensen die een zelfmoordpoging doen zijn ook zelf verantwoordelijk voor hun verwondingen. Net als mensen die extreme sporten doen. Krijgen zij dan ook werkstraf?
DDDMakkink schreef:ritje ambulance kost €750 euro ik zou zeggen ja laat maar betalen
doen ze het eens maar nooit weer
je bent toch ook gewoon niet goed in je hoofd als je dat doet?
er werd een vergelijking gemaakt met auto ongeluk
dat is iets waar je misschien zelf niet eens verantwoordelijk voor bent maar bent meegenomen door een ander
ook roken vind ik een ander verhaal
maar je eigen bewust zo vol gieten dat je in coma raakt vind ik gewoon dom
heb zelf ook 2 kinderen en als die het later ook maar 1 keer flikken mogen ze nooit meer stappen
Electra63 schreef:Kinderen (vooral pubers) doen wel vaker domme dingen en de meeste ouders weten dat niet of zullen dat zeker niet goed vinden, maar het gebeurt wel. Pubers verkennen grenzen (soms onder "groepsdruk") en soms gaan ze (onbewust) een grens over.