Mens boven dier? Waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:55

Juul schreef:
nine1987 schreef:
Wij mensen zijn geen dieren meer, maar een plaag.. Dieren leven in een natuurlijk evenwicht.. Wij niet.. Wij vermeerderen en vermeerderen maar, maar hebben geen natuurlijke vijand.. Wij plaatsen ons boven het dier omdat dat een gevoel van macht geeft (kijk naar het schieten van leeuwen en het berendansen en "tamma"tijgers houden) dit zijn maar wat domme voorbeelden..

Ja, okee. Maar dan vraag ik me af: Waarom is er een deel van de wereldbevolking die er wel over nadenkt, en een deel die zich idd blindstaart op dat machtsgevoel? Waar heeft dat toch mee te maken?

Het is iig zo dat het aantal mensen dat erover nadenkt zich uitbreidt, anders had je niet al de dierenactivisten etc., maar waarom blijven toch zoveel mensen vasthouden aan dat machtsgevoel waar jij t over hebt?

Omdat het bij de mens erin zit om macht te willen hebben.. Dat is gewoon zo.. (vraag me niet waarom :P) Kijk maar eens hoe mensen over andere mensen "regeren".. Dom voorbeeld: pesters op school.. Zijn helemaal hipperdepip, hebben "stoere" vrienden en genieten aanzien van anderen omdat die anderen bang zijn/ ook zo stoer willen zijn/ ook die kleren of kapsel willen hebben, of wat dan ook..

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:56

riannhuh schreef:
eefj33 schreef:
ikzelf stel dieren gelijk of zelfs boven me! (ben ook vega om die reden) en dan bedoel ik ook álle dieren, dus ook insecten :)
vind het een erg interessant topic, misschien dat ik eindelijk op antwoorden kan komen... heb het ook nooit begrepen :n ben niet zo'n poster dus ik lees stilletjes mee :)

Altijd?

Als mijn paard hard aan het werk geweest is, verzorg ik hem eerst en daarna ga ik pas eten/drinken/wat dan ook. Maar als er een mens en een dier in een brandend huis zitten en je moet ze helpen, dan hoop ik toch zeker dat iedereen eerst de mens helpt? :oo

Waarom? Een mens is in zon situatie meer in staat om helder te denken, en zichzelf te redden.
Logisch gezien zou je eerst het dier redden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:56

riannhuh schreef:
Altijd?

Als mijn paard hard aan het werk geweest is, verzorg ik hem eerst en daarna ga ik pas eten/drinken/wat dan ook. Maar als er een mens en een dier in een brandend huis zitten en je moet ze helpen, dan hoop ik toch zeker dat iedereen eerst de mens helpt? :oo

nou, weet ik nog niet zo zeker eigenlijk... hangt van de situatie af denk. als het dier meer kans op overleven heeft red ik die :')

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:57

riannhuh schreef:
eefj33 schreef:
ikzelf stel dieren gelijk of zelfs boven me! (ben ook vega om die reden) en dan bedoel ik ook álle dieren, dus ook insecten :)
vind het een erg interessant topic, misschien dat ik eindelijk op antwoorden kan komen... heb het ook nooit begrepen :n ben niet zo'n poster dus ik lees stilletjes mee :)

Altijd?

Dit vind ik een mooie..

Waarom? Als ik het dier eerder tegenkom dan de mens, dan gaat het dier eerst eruit.. Moet het dier creperen omdat de mens belangrijker is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:57

Lovely schreef:
[naam] schreef:

Dat komt omdat wij mensen dieren niet meer in staat stellen om voor zichzelf te zorgen, daar kan jouw kat niks aan doen.. Die zou natuurlijk gezien prima voor zichzelf kunnen zorgen, alleen wij beperken ze daarin :)

hahaha, sure. Laat je ook even weten als dat torretje jou een keertje ergens van redt??

Tja, je kan er natuurlijk ook lollig over gaan lopen doen. Beetje kinderachtig, jammer :)

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:58

daNiielle_ schreef:
riannhuh schreef:
Altijd?

Waarom? Een mens is in zon situatie meer in staat om helder te denken, en zichzelf te redden.
Logisch gezien zou je eerst het dier redden.

Meen je dat serieus? Ben ik ff blij dat ik jouw kind niet ben

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:58

Ah Juul, t is al laat.. Grapje mag toch wel ff.. (dd wel flauw, maar andere andere kant zie ik er de humor wel van in..)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:00

Logisch gezien staat er bij.
Denk niet dat je vooraf kan bedenken hoe je in zon situatie gaat handelen.
Maar een dier laten zitten vind ik even zielig als een mens.

Anoniem

@ riannhuh: Dat is wel een belangrijk voorbeeld in deze discussie idd! Ik zou niet weten wat ik in zo'n situatie zou doen, maar ik zou zeker niet per definitie eerst het mens redden. Ik zou denk ik kijken wat ik het eerste kon redden :j

nine1987

@riannhuh: Toch zou ik me ook bij Daniëlle aansluiten.. En hier heb je precies het voorbeeld waar het over gaat.. Waarom is een mensenleven belangrijker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:01

nine1987 schreef:
Ah [naam], t is al laat.. Grapje mag toch wel ff.. (dd wel flauw, maar andere andere kant zie ik er de humor wel van in..)

Ach ik vind t ook eigenlijk wel een mooi voorbeeld. Want waarom moet je anderen alleen helpen als je iets terug kan verwachten? Je helpt een oude vrouw toch ook over straat zonder dat je daar iets voor terug hoeft? :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:01

@Juul: ff buiten dat: staat je topic hier wel goed??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:02

Anoniem schreef:
Dat komt omdat wij mensen dieren niet meer in staat stellen om voor zichzelf te zorgen, daar kan jouw kat niks aan doen.. Die zou natuurlijk gezien prima voor zichzelf kunnen zorgen, alleen wij beperken ze daarin :)

Anoniem schreef:
Lovely schreef:

hahaha, sure. Laat je ook even weten als dat torretje jou een keertje ergens van redt??

Tja, je kan er natuurlijk ook lollig over gaan lopen doen. Beetje kinderachtig, jammer :)

Noem dat maar lollig en kinderachtig. Als je mens en dier als gelijken wilt zien, dan moeten ze ook min of meer gelijk zijn en aangezien mensen heel andere eigenschappen hebben dan dieren, zullen er verschillen zijn. Zo hebben mensen iets als ethisch besef en dat zal een dier nooit krijgen. Alleen daarom al kan een mens nooit gelijk zijn aan een dier omdat het niet wederzijds kan zijn. En daarom zal dat torretje nooit voor jou doen wat jij voor het torretje doet en daarmee blijft het eenrichtingverkeer.
Maar ondertussen is het best vermakelijk om de posts in dit topic te lezen :).

Anoniem

nine1987 schreef:
@Juul: ff buiten dat: staat je topic hier wel goed??

idd, moet dit niet bij discussies?

riannhuh

Ik zal ook zeker niet zeggen dat het niet zielig is, maar in zo'n geval gaat bij mij de mens dan gewoon voor hoor. Kan eigenlijk geen situatie bedenken waarbij ik dat niet zou doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:03

nine1987 schreef:
@[naam]: ff buiten dat: staat je topic hier wel goed??

I dunnoww :o Ik zat eerlijk gezegd te twijfelen tussen LZP en NM..

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:03

nine1987 schreef:
riannhuh schreef:
Altijd?

Dit vind ik een mooie..

Waarom? Als ik het dier eerder tegenkom dan de mens, dan gaat het dier eerst eruit.. Moet het dier creperen omdat de mens belangrijker is??

Emotioneel gezien zouden we dat doen ja, maar in belang van ons eigen 'soort' is dat niet voordelig. Het geredde dier kan niet voor nakomelingen van onze eigen soort zorgen. Het is opnieuw de mens die zich emotioneel bindt aan dieren en daarom uberhaupt de vraag stelt of we meer waard zijn.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:05

@Juul: dat is tegenwoordig ook vaak zo..

Toevallig 3 jaar terug, mijn exvriend kwam me van mijn werk halen.. Bloedhete zomerdag 30+ graden.. Bij mij voor de winkel wordt een oude, dikke man onwel.. Zijn vrouw kon niets doen.. Mijn ex had EHBO en BHV, hij had eerste hulp verleend tot de ambulance ter plaatse was.. Zijn vrouw wilde hem meteen €50.- geven.. Dit heeft hij niet aangenomen omdat je voor elkaar HOORT te zorgen..

Hij is een tijdje later nog bij deze mensen langsgeweest met een bloemetje en of het weer ging met die man.. Bleek achteraf dat hij te weinig gedronker had die dag, maar hetgene wat hij WEL had gedronken dat was alcohol.. Tja geen goede combi met zo'n hitte..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:07

nine1987 schreef:
Ik kan bijvoorbeeld wel meer waarde hechten aan een dier dan aan een mens.. Begrijp me niet verkeerd, er zijn zeker mensen van wie ik ontzettend veel hou, maar ik heb al genoeg meegemaakt in mijn leven om te kunnen zeggen dat de liefde van mensen met voorwaardes komen en de liefde van dieren (hond, paard etc. niet)

Ik moet me hier ook zeker bij aansluiten. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:07

Lovely schreef:
[naam] schreef:

[naam] schreef:

Noem dat maar lollig en kinderachtig. Als je mens en dier als gelijken wilt zien, dan moeten ze ook min of meer gelijk zijn en aangezien mensen heel andere eigenschappen hebben dan dieren, zullen er verschillen zijn. Zo hebben mensen iets als ethisch besef en dat zal een dier nooit krijgen. Alleen daarom al kan een mens nooit gelijk zijn aan een dier omdat het niet wederzijds kan zijn. En daarom zal dat torretje nooit voor jou doen wat jij voor het torretje doet en daarmee blijft het eenrichtingverkeer.
Maar ondertussen is het best vermakelijk om de posts in dit topic te lezen :).

Lees even m'n reactie 2 postst boven die van jou :) Tja, ik weet niet. Ik zie dat nooit zo, ik hoef niet overal iets voor terug. En ik zie mezelf ook echt niet als beter als ik niks van iets of iemand terug kan verwachten. Zo'n torretje is gewoon hulpeloos als hij vastzit, ik vind dat zielig ja, en dan voel ik me echt niet zo goed om hem te laten zitten omdat ik haast heb. Ik voel me dan serieus l*llig als ik wegfiets en hem daar laat zitten. Noem me maar wat je wil, maar zo ben ik gewoon, kan dr ook weinig aan veranderen :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:09

Nathaliefje schreef:
nine1987 schreef:

Dit vind ik een mooie..

Emotioneel gezien zouden we dat doen ja, maar in belang van ons eigen 'soort' is dat niet voordelig. Het geredde dier kan niet voor nakomelingen van onze eigen soort zorgen. Het is opnieuw de mens die zich emotioneel bindt aan dieren en daarom uberhaupt de vraag stelt of we meer waard zijn.

Maarja, is dat niet juist een mooie eigenschap van de mens, en moeten we daar niet juist wat meer waarde aan hechten? :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:09

Nathaliefje schreef:
riannhuh schreef:
Altijd?

Waarom zouden we meer waard moeten zijn? Hebben wij meer recht om te leven omdat wij duimen hebben en rationeel kunnen denken? In de kop van een dier kun je niet kijken, maar neem een blindengeleidehond en je merkt dat dieren dat ook kunnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:10

Juul schreef:
Lees even m'n reactie 2 postst boven die van jou :) Tja, ik weet niet. Ik zie dat nooit zo, ik hoef niet overal iets voor terug. En ik zie mezelf ook echt niet als beter als ik niks van iets of iemand terug kan verwachten. Zo'n torretje is gewoon hulpeloos als hij vastzit, ik vind dat zielig ja, en dan voel ik me echt niet zo goed om hem te laten zitten omdat ik haast heb. Ik voel me dan serieus l*llig als ik wegfiets en hem daar laat zitten. Noem me maar wat je wil, maar zo ben ik gewoon, kan dr ook weinig aan veranderen :))

AMEN _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:11

Joh Juul, als jij je er fijn bij voelt om je gelijk te voelen aan een torretje, dan moet je dat lekker doen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:12

eefj33 schreef:
nine1987 schreef:
@eej33: (ik ga ff t antwoord uit je trekken dan.. :P) sla je nooooit een vlieg dood? Of een spin? (of wat dan ook) geen leren schoenen? Geen leren zadel?? (dit is niet om je aan te vallen, ik ben alleen heel nieuwsgierig aangelegd :P)

nope, sterker nog, als er een vlieg gevangen in huis zit ga ik net zo lang door met m vangen zodat ik hem weer vrij kan laten :+ en als ik in de tuin zit laat ik ze gewoon over mn voeten lopen, voelt en ziet er echt grappig uit :P spinnen laat ik lekker zitten, leren artikelen vermijd ik zoveel mogelijk en ik heb geen eigen paard dus ook geen zadel :P en anders zou eerste keus idd ook een kunststof zadel zijn. mocht het nodig zijn zou ik best leren artikelen willen gebruiken hoor, maar ik kijk liever eerst naar een alternatief.

het is trouwens niet zo dat ik mn verzorgpaard, hond enz de leiding laat nemen, ik probeer hun wel zo goed mogelijk te leiden. maar ze onderschikken aan mij, nooit. ze zijn mijn maatjes en ze staan naast me, niet achter me.

Respect dat je dat zo kan :) Maar daar waar je een dier geleidt, corrigeer je het ook, maak je het toch ondergeschikt..