Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
NatasjavE schreef:_Arwen_ schreef:Niet alles hoeft je iets te bréngen, in de zin van verdienen. Het is ook wat waard dat je samen een volk bent met een lied. Stukje cultuurbehoud en saamhorigheid
Ja...inderdaad voor cultuurbehoud moeten we bij dit kabinet zijn.![]()
Ik kan ook heel saamhorig zijn zonder het volkslied te kennen.
Anya schreef:Maar het moet allemaal Nederlandser dan Nederlands. Net zoals het idiote voorstel om omroepen te verplichten 30% Nederlandstalige muziek te draaien. Je zult maar niet van Nederlandstalig houden.. dat wordt meer CD's in de auto leggen dus.
sarabande schreef:Radio 2 is de meest beluisterde Nederlandse radio zender juist omdat daar heel weinig Nederlandse muziek voorbij komt. Als dat wel gaat gebeuren haak ik ook af, dus of dat het doel is.
De overheid heeft zich helemaal niet te bemoeien met de inhoud van programma's zolang het geen beledigen en haatzaaien is en daar mag je tegenwoordig nog al ver in gaan
Nederland is (nog) geen dictatuur
Phounix schreef:Dat de beginletters van alle coupletten "Wilhelm van nassov" vormen, mogen ze van mij best leren.
Daarnaast dacht ik dat elke nederlander toch wel zo'n beetje couplet 1 en 6 kendeIk wel in elk geval, en ik vind eigenlijk wel dat dat op zijn minst zou moeten. Is dat nu zo'n grote moeite? Dat is er op de basisschool al ingestampt inderdaad. Alle coupletten moesten we leren, maar alleen 1 en 6 worden gezongen.
“Ben ik van Duytschen bloed.” Los van de toenmalige spelling: “Duytsch” betekende in die tijd “Nederlands” of van mijn part “Hollands”. Maar het stond zeker niet voor “Duits” wat wij er nu onder verstaan. De enige taal waarin we het woord nog terugvinden, is in het Engels, als “Dutch”. Al was de moeder van Willem van Oranje, Juliana van Stolberg, wel degelijk een echte Duitse. Je zou kunnen zeggen dat Willem van Oranje destijds de eerste zou zijn geweest met een dubbel paspoort.
Prima te begrijpen voor ze zou ik zeggen!
Net als dat je weet dat de vlag niet in het donker (tenzij hij aan 2 kanten verlicht wordt) of in de regen buiten mag hangen, niet de grond mag raken en dat de oranje wimpel alleen met koninginnedag en op verjaardagen van leden van het koninklijk huis gebruikt mag worden. Dat zijn dingen die je wéét en die echt niet zo veel tijd en moeite kosten om te leren
MRIIIS schreef:Te belachelijk voor woorden. Ze kunnen beter de tekst wijzigen van dat lied
JuliaMaria schreef:Ik vind het wel een goede zaak. Zoals in de openingspost staat: ze hoeven het wilhelmus niet te kennen, ze moeten er kennis van hebben. Wat er dus op neer komt dat ze zich moeten verdiepen in onze geschiedenis. Vind ik een goede zaak, als je per se in een bepaald land wil wonen mag je er ook best wat over weten. Een kleine fractie van het "geven en nemen"..
Evelli schreef:Waarom? Dat is pas oneerbiedig![]()
![]()
Waarom zouden we de tekst aan moeten passen aan de nieuwe Nederlanders? Het is juist de bedoeling dat zij zich aan ons aanpassen
Evelli schreef:Radio 2 zend 22% muziek van Nederlandse afkomst uit. Waarvan de helft Nederlandstalig
De overheid mag wel eisen stellen aan de hoeveelheid NLtalige muziek op de frequentiesdus ja, ze mogen zich tot zover bemoeien met de "inhoud" van de uitzendingen
MRIIIS schreef:Evelli schreef:Waarom? Dat is pas oneerbiedig![]()
![]()
Waarom zouden we de tekst aan moeten passen aan de nieuwe Nederlanders? Het is juist de bedoeling dat zij zich aan ons aanpassen
Ik bedoel niet de tekst aanpassen aan de nieuwe Nederlanders, ik bedoel gewoon de tekst op zich.
Overigens lees ik nu pas dat ze er kennis van moeten hebben, daar las ik overheen.
sarabande schreef:Evelli schreef:Radio 2 zend 22% muziek van Nederlandse afkomst uit. Waarvan de helft Nederlandstalig
De overheid mag wel eisen stellen aan de hoeveelheid NLtalige muziek op de frequentiesdus ja, ze mogen zich tot zover bemoeien met de "inhoud" van de uitzendingen
Daar is nogal een verschil in, tussen 9 en 12 komen er soms wel eens Nederlandse artiesten langs, maar voor de rest zal de keuze hoogstens op Boudewijn de Groot liggen ipv Jantje Smit of Andre Hazes. Dat is een keuze en de luisteraars stellen dat op prijs.