Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:49

Ik vraag me af hoeveel geëmigreerden het volkslied van dat land kennen :+

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:10

:o

Ik vraag me af wat betrokkenheid met een land met het volkslied te maken heeft, vooral omdat men jou, je kinderen en je kleinkinderen toch allochtoon wil blijven noemen, dus in een hokje wil blijven zetten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:15

NatasjavE schreef:
_Arwen_ schreef:
Niet alles hoeft je iets te bréngen, in de zin van verdienen. Het is ook wat waard dat je samen een volk bent met een lied. Stukje cultuurbehoud en saamhorigheid :)

Ja...inderdaad voor cultuurbehoud moeten we bij dit kabinet zijn. :roll:

Ik kan ook heel saamhorig zijn zonder het volkslied te kennen.

+:)+

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:25

Heino schreef:
Ik vraag me af hoeveel geëmigreerden het volkslied van dat land kennen :+

Ben ik even blij dat het Spaanse volkslied geen tekst heeft! :P

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:28

Hmmm, als dat een inburgeringseis wordt, dan kunnen we binnenkort bij onze nieuwe medelanders vragen hoe het zit, want ik denk dat het gros het lied niet eens kent. (Ik wel, want ik zat, jawel, op een zwaar protestante school... :P )

Was dat nog niet dan?

Ik vond die reclame op tv toen wel leuk: "Een bakkie koffie" ... "Koekje erbij?" :')

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:29

En hoeveel autochtonen kennen meer dan 3 woorden van het Wilhelmus? Ik heb een keer zo'n online inburgeringstest gedaan en scoorde onvoldoende. Omdat ik niet de 'naar spruitjes ruikende antwoorden' gaf die kennelijk goed waren. Zo wordt je geacht nieuwe buren bloemen te brengen en uit te nodigen op de thee. Mijn nieuwe buren zijn er gewoon komen wonen. We zeggen hallo en dag en als er was is, helpen we wederzijds maar ik hoef niet op de koffie bij de buren of zo. En zo hebben ze meer vragen. Hoe oud je kind moet zijn om naar het consultatiebureau te gaan. Weet ik veel.. ik heb geen kinderen.

Maar het moet allemaal Nederlandser dan Nederlands. Net zoals het idiote voorstel om omroepen te verplichten 30% Nederlandstalige muziek te draaien. Je zult maar niet van Nederlandstalig houden.. dat wordt meer CD's in de auto leggen dus.

Te idioot voor woorden allemaal.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:33

Nou, dan zit ik oerhollands! Ik kreeg van maar liefst 4 buren een bos bloemen en ben bij 3 al op de koffie geweest... Kek, da ken ik dan weer wel, maar ja, onder de rivieren zijn we nog zo kneuterig. Ik vind dat wel gezellig.

Wat leer je eigenlijk op zo'n cursus? Ik heb met een paar allochtonen te maken en die hebben dingen aangetipt, waar ik me plaatsvervangend als Ollander voor schaam. Ze vinden mij een toonbeeld van netheid en gastvrijheid en zouden willen dat er meer zo waren. Hoe moeilijk is het om een kind van zo iemand te helpen met vervoer bijvoorbeeld? Zo wilde dochterlief graag mee naar Ballet. Opvang was een probleem die dag, want ze moest naar Nederlandse les. Nou, dan vang ik zo'n kind op en neem het mee naar Ballet. No problem. Ik moest er toch al heen! En nu met zwemles idem. Niemand helpt ze, terwijl ze zo ontzettend hun best doen om deel te nemen aan de dorpsgewoontes. Maar als je ze in de kou laat staan, dan zal dat niet lukken. Behandel een ander, zoals je zelf behandelt wil worden en laat mekaar in de waarde. Daar krijg je veel vrienden voor terug. Ik spreek inmiddels uit ervaring.
Maar dat zeg ik nu over een allochtoon, maar het is me idd opgevallen dat Ollanders onder mekaar ook niet erg vriendelijk meer zijn. Het is ikke ikke en de rest ...

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 00:19

Die testen slaan ook nergens op, nauwelijks een Nederlander die er voor slaagt en mensen die hier willen komen wonen behoren meer te weten over ons land dat dat we zelf doen. Veel Nederlanders die geen weet hebben van onze geschiedenis, over wat 'hoort' tegenover wat ze werkelijk doen (je weet dat het goeie andwoord bloemen brengen is, maar wie dat dat werkelijk? en waarom moet ik de troep van mijn buren opruimen, en hoeveel mensen weten nou dat een TL buis bij chemisch afval hoort dat heeft in mijn ogen niks met inburgering te maken..)

Ik heb meer hulp gehad aan mijn buitenlandse buren (allemaal studenten) dan aan die 'goeie Nederlandse jongen" die aan de andere kant woont. Die Nederlander gooit wel eens de volume van zijn muziek zo hoog om 3 uur snachts, graaft een vijver in zijn tuin en gooit het zand in die van mijn vriend, hij heeft herrie met zijn scooter en kreeg laatst op zijn flikker omdat hij lawine pijlen aan het afsteken was.. een week terug.

En die studenten? nooit geen last van als hun muziek eens hard staat is het geen overlast, ze rende naar ons toe toen ik hier kwam wonen... om te helpen tillen maar zetten uit respect geen voet in je huis tenzij ze toestemming krijgen, ze groeten vriendelijk en soms vraag je je af of er wel iemand woont zo stil.

Ze zouden uit protest over de onzin die die goeie mensen moeten kennen weer eens bekende nederlanders die testen laten afnemen.. of ministers lijkt me lachen :) Zeker diegene die zich bedenken dat mensen spontaan het Wilhelmus moeten kennen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 00:23

Benfan schreef:
Ze zouden uit protest over de onzin die die goeie mensen moeten kennen weer eens bekende nederlanders die testen laten afnemen.. of ministers lijkt me lachen :) Zeker diegene die zich bedenken dat mensen spontaan het Wilhelmus moeten kennen.

Of wat kamerleden :P :D :+

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 00:25

Ow ja kamerleden, je lacht je ziek! ik durf mijn verzameling navelpluisjes erop te verwedden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 00:26

Eh dat is best logisch toch? Als je dronken uit de kroeg komt kan je nu voortaan met elke nationaliteit in Nederland het Wilhelmus brabbelen! Duh!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 00:27

en wel pissen tegen een lantarenpaal ondertussen je naar 'wijven' roept... anders slaag je alsnog niet.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 00:30

Benfan schreef:
en wel pissen tegen een lantarenpaal ondertussen je naar 'wijven' roept... anders slaag je alsnog niet.

Dat dat niet in het inburgeringsproces zit snap ik echt niet, regering snapt er ook helemaal niets van

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:53

Anya schreef:
Maar het moet allemaal Nederlandser dan Nederlands. Net zoals het idiote voorstel om omroepen te verplichten 30% Nederlandstalige muziek te draaien. Je zult maar niet van Nederlandstalig houden.. dat wordt meer CD's in de auto leggen dus.

Dat voorstel geldt alleen voor Radio 2, van de publieke omroep dus. Genoeg commerciele zenders om voor de rest uit te kiezen. Beetje overdreven. Zie dit artikel.
Daarnaast zijn er meer zenders die een dergelijke afspraak/minimale eis hebben, zoals 100%NL ;)
Vind het prima dat je het voorbeeld erbij haalt, maar zorg dan wel dat je correcte info gebruikt en niet al te veel overdrijft

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:56

Radio 2 is de meest beluisterde Nederlandse radio zender juist omdat daar heel weinig Nederlandse muziek voorbij komt. Als dat wel gaat gebeuren haak ik ook af, dus of dat het doel is.
De overheid heeft zich helemaal niet te bemoeien met de inhoud van programma's zolang het geen beledigen en haatzaaien is en daar mag je tegenwoordig nog al ver in gaan
Nederland is (nog) geen dictatuur

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:58

sarabande schreef:
Radio 2 is de meest beluisterde Nederlandse radio zender juist omdat daar heel weinig Nederlandse muziek voorbij komt. Als dat wel gaat gebeuren haak ik ook af, dus of dat het doel is.
De overheid heeft zich helemaal niet te bemoeien met de inhoud van programma's zolang het geen beledigen en haatzaaien is en daar mag je tegenwoordig nog al ver in gaan
Nederland is (nog) geen dictatuur

Radio 2 zend 22% muziek van Nederlandse afkomst uit. Waarvan de helft Nederlandstalig :)
De overheid mag wel eisen stellen aan de hoeveelheid NLtalige muziek op de frequenties :+ dus ja, ze mogen zich tot zover bemoeien met de "inhoud" van de uitzendingen :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:00

Het is toch niet te geloven; WIE heeft dit kabinet gekozen..??? Bezuinigen op zorg en onderwijs en investeren in het aanleren van het Wilhelmus aan asielzoekers??

Echt... 8)7 *overweegt serieus om te gaan emigreren*

Phounix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:06

Dat de beginletters van alle coupletten "Wilhelm van nassov" vormen, mogen ze van mij best leren.
Daarnaast dacht ik dat elke nederlander toch wel zo'n beetje couplet 1 en 6 kende := Ik wel in elk geval, en ik vind eigenlijk wel dat dat op zijn minst zou moeten. Is dat nu zo'n grote moeite? Dat is er op de basisschool al ingestampt inderdaad. Alle coupletten moesten we leren, maar alleen 1 en 6 worden gezongen.

“Ben ik van Duytschen bloed.” Los van de toenmalige spelling: “Duytsch” betekende in die tijd “Nederlands” of van mijn part “Hollands”. Maar het stond zeker niet voor “Duits” wat wij er nu onder verstaan. De enige taal waarin we het woord nog terugvinden, is in het Engels, als “Dutch”. Al was de moeder van Willem van Oranje, Juliana van Stolberg, wel degelijk een echte Duitse. Je zou kunnen zeggen dat Willem van Oranje destijds de eerste zou zijn geweest met een dubbel paspoort.
Prima te begrijpen voor ze zou ik zeggen! :D

Net als dat je weet dat de vlag niet in het donker (tenzij hij aan 2 kanten verlicht wordt) of in de regen buiten mag hangen, niet de grond mag raken en dat de oranje wimpel alleen met koninginnedag en op verjaardagen van leden van het koninklijk huis gebruikt mag worden. Dat zijn dingen die je wéét en die echt niet zo veel tijd en moeite kosten om te leren :=

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:09

Te belachelijk voor woorden. Ze kunnen beter de tekst wijzigen van dat lied :')

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:09

Phounix schreef:
Dat de beginletters van alle coupletten "Wilhelm van nassov" vormen, mogen ze van mij best leren.
Daarnaast dacht ik dat elke nederlander toch wel zo'n beetje couplet 1 en 6 kende := Ik wel in elk geval, en ik vind eigenlijk wel dat dat op zijn minst zou moeten. Is dat nu zo'n grote moeite? Dat is er op de basisschool al ingestampt inderdaad. Alle coupletten moesten we leren, maar alleen 1 en 6 worden gezongen.

“Ben ik van Duytschen bloed.” Los van de toenmalige spelling: “Duytsch” betekende in die tijd “Nederlands” of van mijn part “Hollands”. Maar het stond zeker niet voor “Duits” wat wij er nu onder verstaan. De enige taal waarin we het woord nog terugvinden, is in het Engels, als “Dutch”. Al was de moeder van Willem van Oranje, Juliana van Stolberg, wel degelijk een echte Duitse. Je zou kunnen zeggen dat Willem van Oranje destijds de eerste zou zijn geweest met een dubbel paspoort.
Prima te begrijpen voor ze zou ik zeggen! :D

Net als dat je weet dat de vlag niet in het donker (tenzij hij aan 2 kanten verlicht wordt) of in de regen buiten mag hangen, niet de grond mag raken en dat de oranje wimpel alleen met koninginnedag en op verjaardagen van leden van het koninklijk huis gebruikt mag worden. Dat zijn dingen die je wéét en die echt niet zo veel tijd en moeite kosten om te leren :=

En dat zijn dingen waarvan ik vind dat nieuwe Nederlanders ze ook moeten weten :) stukje Nederlandse historie :) kan geen kwaad om dat ook op alle basis/middelbare scholen ook verplicht te stellen :)

MRIIIS schreef:
Te belachelijk voor woorden. Ze kunnen beter de tekst wijzigen van dat lied :')

Waarom? Dat is pas oneerbiedig :\ :n :n
Waarom zouden we de tekst aan moeten passen aan de nieuwe Nederlanders? Het is juist de bedoeling dat zij zich aan ons aanpassen ;)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:12

JuliaMaria schreef:
Ik vind het wel een goede zaak. Zoals in de openingspost staat: ze hoeven het wilhelmus niet te kennen, ze moeten er kennis van hebben. Wat er dus op neer komt dat ze zich moeten verdiepen in onze geschiedenis. Vind ik een goede zaak, als je per se in een bepaald land wil wonen mag je er ook best wat over weten. Een kleine fractie van het "geven en nemen".. ;)

Goh, je bent de eerste die het ook opvalt.

Er staat toch nergens beschreven dat ze het uit het hoofd moeten kennen...
Ik vind het ook wel een goed iets als ze iets van NL geschiedenis af weten.. :)

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:14

Evelli schreef:
Waarom zouden we de tekst aan moeten passen aan de nieuwe Nederlanders? Het is juist de bedoeling dat zij zich aan ons aanpassen ;)

Ik bedoel niet de tekst aanpassen aan de nieuwe Nederlanders, ik bedoel gewoon de tekst op zich.

Overigens lees ik nu pas dat ze er kennis van moeten hebben, daar las ik overheen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:22

Evelli schreef:
Radio 2 zend 22% muziek van Nederlandse afkomst uit. Waarvan de helft Nederlandstalig :)
De overheid mag wel eisen stellen aan de hoeveelheid NLtalige muziek op de frequenties :+ dus ja, ze mogen zich tot zover bemoeien met de "inhoud" van de uitzendingen :D

Daar is nogal een verschil in, tussen 9 en 12 komen er soms wel eens Nederlandse artiesten langs, maar voor de rest zal de keuze hoogstens op Boudewijn de Groot liggen ipv Jantje Smit of Andre Hazes. Dat is een keuze en de luisteraars stellen dat op prijs.

Phounix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:24

MRIIIS schreef:
Evelli schreef:

Ik bedoel niet de tekst aanpassen aan de nieuwe Nederlanders, ik bedoel gewoon de tekst op zich.

Overigens lees ik nu pas dat ze er kennis van moeten hebben, daar las ik overheen.

Wij zijn een land van traditie's wat betreft onze "natie". Dat blijkt ook uit het behouden van de tekst van het volkslied, toen ze het een aantal jaar geleden al wilden veranderen. (Ik geloof zelfs dat johan flemminx dat toen wilde doen. Hallo? zijn we nog helemaal gezond in onze bovenkamer? :+ ) Daarnaast is er niets mis met het volkslied. Alleen de koning van hispanje is een beetje dubieus, maar dat wijst juist naar ons culturele verleden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:39

sarabande schreef:
Evelli schreef:

Daar is nogal een verschil in, tussen 9 en 12 komen er soms wel eens Nederlandse artiesten langs, maar voor de rest zal de keuze hoogstens op Boudewijn de Groot liggen ipv Jantje Smit of Andre Hazes. Dat is een keuze en de luisteraars stellen dat op prijs.

Anouk is ook een Nederlands product, evenals Caro Emerald en alle andere Engelstalig zingende nederlanders. Tellen ook mee voor die 22%.
Er zijn zat Nederlandstalige muzikanten met "kwaliteits'muziek voor op Radio2 :) dus denk dat er geen enkel probleem is om die 30% te halen :)