Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cassidy schreef:Maura, je hebt helemaal gelijk. Echter is mijn kennis wat uitgebreider dan de paar voorbeelden die ik heb opgenoemd, en ik heb er ook familie, vrienden en kennissen zitten die over hun belevenissen vertellen. En dat over heel Afrika verspreid.
Maar goed aangezien je of de ervaring zelf moet opdoen in jouw ogen (en deze dan sowieso subjectief en gekleurd is) en ook ervaringen van mensen uit eerste hand als niet relevant beschouwd, is waarschijnlijk deze hele discussie afgesloten. Wil je dat we ons buigen over nuchtere statistieken? Die zijn objectief genoeg, maar weerspiegelen zelden het menselijk leed wat er achter schuilt.
En dan vraag me ook af hoeveel mensen er eerst een uitgebreidde studie van maken voordat ze hun mening (en dan maakt het niet uit waarover) op Bokt neerzetten. Want zoals je heel correct zei, we leven in een land van vrije meningsuiting, en daar ga ik gebruik van maken ook.
Op dit moment is dit mijn mening. Of hij bijgesteld gaat worden zal de tijd leren.
DaniBanani schreef:Een econome heeft ook al eens gezegd: zolang er ontwikkelingshulp blijft komen voelt geen enkele regering daar de noodzaak iets te veranderen. Als je ze vertelt dat het over 15 jaar definitief op is, dán dwing je ze te gaan kijken hoe ze dat geld uit eigen land kunnen genereren, hoe ze zélf voor hun volk kunnen gaan zorgen.
DaniBanani schreef:Wie de econome was weet ik niet meer, helaas. Is al een paar jaar terug. Ze heeft er toen wel een boek over geschreven
Arabesk schreef:Uitbuiting en armoede zijn inherent aan het kapitalisme. Kapitalisme kan alleen bestaan bij de gratie van uitbuiting van anderen (of dieren.) Het kapitalisme heeft als intrinsiek kenmerk dat het zichzelf ook gaat opheffen. Dus het is een kwestie van tijd voordat deze mechanismes verdwijnen. Ik denk dat mensen van 30 jaar en jonger dit nog wel gaan meemaken.
Arabesk schreef:Het is goed dat dit soort dingen nu ook op tv komen, dat maakt mensen bewuster. Hoe heten die programma's? Ik heb mijn tv weer opgeborgen omdat er 9 vd 10 keer toch alleen maar rotzooi uitkomtmaar dit wil ik wel graag zien
Blue_Eyes schreef:Ik ben wel heel benieuwd hoe je zelf dit dilemma oplost.
Arabesk schreef:Uitbuiting en armoede zijn inherent aan het kapitalisme. Kapitalisme kan alleen bestaan bij de gratie van uitbuiting van anderen (of dieren.) Het kapitalisme heeft als intrinsiek kenmerk dat het zichzelf ook gaat opheffen. Dus het is een kwestie van tijd voordat deze mechanismes verdwijnen. Ik denk dat mensen van 30 jaar en jonger dit nog wel gaan meemaken.
Huertecilla schreef:Het hoe/wat van de oorsprong is echter niet relevant voor hoe/wat nú uit de rat-race stappen.
Voor jezélf hoef je je daarbij niet druk te maken over wat buiten je invloedssfeer ligt.
Blue_Eyes schreef:Ik ben wel heel benieuwd hoe je zelf dit dilemma oplost.
maura schreef:Huertecilla schreef:Het hoe/wat van de oorsprong is echter niet relevant voor hoe/wat nú uit de rat-race stappen.
Voor jezélf hoef je je daarbij niet druk te maken over wat buiten je invloedssfeer ligt.
Dat klopt, mits je voornamelijk geïnteresseerd bent in....jezélf.
Huertecilla schreef:Stap niet in de valkuil van je verliezen in de complexheid van het leven en dan vervolgens niets te doen; dat is kiezen voor de default waarde, de consumptiemaatschappij.
Als je dat niet wil; stap er dan gewoon uit. ZELF en dat dat doe je met kleine stapjes binnen je eigen invloedssfeer.
DaniBanani schreef:Ik denk als je het mensen rechtstreeks vraagt niemand zal zeggen vóór een maatschappij van uitbuiting en oneerlijkheid te zijn.
DaniBanani schreef:Maar is het dan ook zo simpel? Mensen genoeg confronteren met hoe de maatschappij werkt, genoeg zielige beelden laten zien, en dan gaan ze vanzelf roepen om betere omstandigheden?
maura schreef:Of anders - en veel korter - gezegd, ik ben meer een stoïcijn dan een existentialist![]()
Dank voor de discussie.