Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ElineS schreef:Het Beter Leven kenmerk van de dierenbescherming komt ook alleen maar op vlees te staan uit Ierland en heeft dus helemaal niets te maken met de Varkenshouderijen hier in Nederland. Ik vind wel dat het welzijn van de varkens verbeterd mag worden, maar hieruit blijkt wel weer dat er verkeerde/foute informatie naar de consument word gebracht, met de bedoeling ons te schokken.
_Tara_ schreef:Voor mij weer een reden meer om te minderen met vlees... Varkensvlees eet ik al nagenoeg nooit maar ik gok dat 't er bij kippen/koeien niet veel beter aan toe zal gaan...
En ja dit zullen vast alleen de "erge" gevallen zijn die je hier ziet natuurlijk. Maar als ik een stukje vlees koop, weet ik toch niet of dat van een stal komt waar 't er goed of slecht aan toe gaat? Dan eet ik liever geen/een heel stuk minder vlees.
Wat betreft de keuze tussen kiloknaller of bio, bio. Altijd. Heb ik daar geen geld voor? Dan maar geen vlees. Wat dat betreft vind ik dat "de maatschappij" altijd vreselijk over 1 kam geschoren wordt. Alsof iedereen maar hup voor de kiloknaller kiest.
MiniBoots schreef:_Tara_ schreef:Voor mij weer een reden meer om te minderen met vlees... Varkensvlees eet ik al nagenoeg nooit maar ik gok dat 't er bij kippen/koeien niet veel beter aan toe zal gaan...
En ja dit zullen vast alleen de "erge" gevallen zijn die je hier ziet natuurlijk. Maar als ik een stukje vlees koop, weet ik toch niet of dat van een stal komt waar 't er goed of slecht aan toe gaat? Dan eet ik liever geen/een heel stuk minder vlees.
Wat betreft de keuze tussen kiloknaller of bio, bio. Altijd. Heb ik daar geen geld voor? Dan maar geen vlees. Wat dat betreft vind ik dat "de maatschappij" altijd vreselijk over 1 kam geschoren wordt. Alsof iedereen maar hup voor de kiloknaller kiest.
Alsof het inderdaad overal op de varkensboerderijen er zo slecht aan toe gaat
Ik zou zeggen, draai eens een dagje mee op een varkensboerderij.
Dan zie je dat het levenswerk is voor die boeren!
touchofpink schreef:Jongens laten we alsjeblieft niet gaan overdrijven. Ik kom voor mijn werk wekelijks in varkensstallen en dit is op veel verschillende bedrijven. Zowel grote als kleine, biologische als reguliere.
De reden dat de dieren zo klein gehouden worden is omdat de consument niet meer wil betalen voor een stukje vlees en nog steeds de kiloknallers koopt. De wettelijke norm wordt door de varkenshouders nageleefd maar ze zullen ook nog een boterham moeten verdienen. Tevens met alle milieu eisen ivm het Besluit huisvesting e.d. moet er al zoveel geinvesteerd worden. Geloof mij maar dat (de meeste) veehouders goed voor de dieren zijn. Ik ken 'paardenmeisjes' waar de ponies het een stuk slechter van hebben geloof mij maar.
En inderdaad er gaat weleens een biggetje dood omdat een zeug erop gaat liggen dit is sneu maar dit gebeurt net zo goed bij andere dieren.
Verder is het stangbijten niet veel anders dan paarden die luchtzuigen en moeten varkenshouders verplicht speelmateriaal in de stallen hangen.
Wanneer dieren ziek zijn worden ze overgebracht naar de ziekenboeg en wanneer een dier lijdt wordt het afgemaakt.
Bedenk wel dat er in zulke stallen honderden tot duizenden dieren zitten. Er zal er dan allicht wel een keer eentje bijzitten waar het wat minder mee gaat maar wanneer de varkenshouder dit opmerkt wordt hier echt wel actie op ondernomen.
Mijn verhaal wil niet zeggen dat ik het hier allemaal mee eens ben maar ik ben in mijn gehele loopbaan nog maar een enkele keer tegengekomen dat dieren verwaarloosd werden of dat de nodige zorg ontbrak. De reden dat deze dieren zo gehouden worden valt niet alleen te verwijten aan de veehouders maar vooral aan de consument. Kijk eens eerlijk naar jezelf wat kies jij als je kunt kiezen uit de kiloknaller in de supermarkt of een stuk veel duurder biologisch vlees? Bedenk dat varkenshouders moeten verdienen aan hun dieren en dat kan niet als ze verwaarloosd of niet goed behandeld worden.
Duke schreef:ElineS schreef:Het Beter Leven kenmerk van de dierenbescherming komt ook alleen maar op vlees te staan uit Ierland en heeft dus helemaal niets te maken met de Varkenshouderijen hier in Nederland. Ik vind wel dat het welzijn van de varkens verbeterd mag worden, maar hieruit blijkt wel weer dat er verkeerde/foute informatie naar de consument word gebracht, met de bedoeling ons te schokken.
Schokken, precies. Vervelende van dit soort organisaties is dat ze alleen maar brullen en met suggestief beeldmateriaal komen. Maar om de tafel met de veehouders om te praten en te komen tot verbeteringen, ho maar. Nee hoor, alleen met het vingertje wijzen. En de kosten van zulke acties... geef dat geld aan de mensen zodat ze scharrelvlees kunnen kopen.
Citaat:Nee, natuurlijk niet. Heel praktisch gezegd: ieder dier moet toch wel geld op leveren.
Miracle_ schreef:Ik heb laats ook alle filmpjes zitten kijken.. Hartverscheurend!
In scene gezet, zeggen de boeren. Wat een giller, hoe zet je dit dan in godsnaam in scene?
Belachelijk hoe ze behandelt worden. Mijn ogen zijn absoluut geopend, en voor mij geen varkensvlees meer.
En wat is dan het verschil tussen dag en nacht? Worden de hokken overdag groter?Sorry hoor, maar ik vind dit in daglicht nog steeds niet kunnen!
Citaat:Nou, het is niet in scene gezet. Zulke dingen tref je wel aan in een stal, helaas. Laten we wel eerlijk zijn. Maar het zijn wel de excessen die ze eruit pikken. En met zoveel varkens in Nederland, kun je niet verwachten dat alle dieren er spik en span bij liggen.
elllis schreef:Dit zijn stallen waar ze ingebroken hebben van de ene naar de andere stal/bedrijf (lees wat denken jullie van evt besmettingen ) Op die bedrijven staan honderden varkens .. daar is er wel eens eentje die het niet redt of een aangevreten staartje heeft die dieren komen in een ziekenboeg en worden door de DA geëuthanaseerd!
Ik vind dit een schandelijke manier van filmen .. de boeren die ik ken mag je als je netjes aanbelt rustig komen kijken in de stal .
Wij hebben zelf een bedrijf met 40.000 scharrelhennen en wat denk je er is ons alles aangelegen om die dieren gelukkig en gezond te houden het is topsport wat die dieren doen zo worden ze ook behandeld kwa voer en stal inrichting .. En een ziek of ongelukkig dier legt geen eieren of groeit niet ..
Bovendien hebben we regelmatig excursie`s schoolklassen of mensen uit het bedrijfleven we werken daar heel graag aan mee . Wij zijn trots op ons bedrijf en onze dieren en dat willen we graag laten zien .
Duke schreef:Ach ja, en ik heb alle respect voor mensen die geen varkensvlees eten. Ik kan me goed voorstellen dat je uit principes geen vlees wil eten omdat je niet eens bent met de manier van huisvesten. Maar doe niet mee stemmingmakerij en dring andere mensen je mening niet op.
En zoals hier ook al gezegd wordt: pak de retailer aan die niet meer wil betalen voor het vlees, pak de consument aan die voor de kiloknaller gaat.
Ja, zeugen in het kraamhok hebben weinig beweging omdat ze anders hun jongen pletten, doodbijten, etc. Maar verder zitten ze al in meer en meer in groepshuisvesting op stro. Nog niet overal helaas.
We zijn nu eenmaal met heeeeel veeeel mensen op de wereld. En de meeste daarvan eten vlees. Dus is er heeeel veeeel vlees nodig. En dan kun je niet streven naar alle varkens buiten. Hoeveel grond heb je daar wel niet voor nodig. Wordt één grote bende. Wel zouden van mij alle dieren op stro mogen in ruime. Komt wel een berg mest weer vanaf, dus daar zal ook aan gewerkt moeten worden voor oplossingen, zolang we een mestoverschot hebben. Dus er is gewoon veel geld voor nodig. En er wordt nu al niets verdiend aan de varkens. Boeren zitten al met torenhoge hypotheken op stallen die ze wellicht niet eens meer kunnen aflossen. Het aantal zelfmoorden onder varkenshouders is niet voor niets gemiddeld hoger. Helaas... En dan krijgen ze keer op keer dit soort acties ook nog over zich heen.
Arrabel schreef:Citaat:Nee, natuurlijk niet. Heel praktisch gezegd: ieder dier moet toch wel geld op leveren.
En dat is een feit, dus als je als boer al 20 jaar in het vak zit dan is je emotionele band met je "product" zo goed als weg (uitzonderingen daar gelaten) en krijg je dus dit soort taferelen.
Het doet een boer niks meer als een varken mank loopt of een grote wond op zijn flank, het zijn allemaal euro's die er lopen, het hadden net zo goed fietsen kunnen zijn.
Daarom vind ik dat er betere regels moeten komen betreft het houden van consumptie dieren, en natuurlijk speelt geld daar een rol in maar maak het vlees dan gewoon duurder.
Die beesten hebben ook gevoel en een ziel, alleen omdat ze niet kunnen praten of voor zichzelf op kunnen komen worden ze zo behandeld.
Op 5 mei herdenken we Bevrijdingsdag, het is zo verschrikkelijk wat er met de joden is gebeurd, maar als ik deze beelden zie dan doet me dat bijna denken aan kamp Auschwitz, het enige verschil is dat ze niet worden uitgehongerd maar volgepropt met alles wat er maar voorradig is.
Arrabel schreef:Citaat:Nee, natuurlijk niet. Heel praktisch gezegd: ieder dier moet toch wel geld op leveren.
En dat is een feit, dus als je als boer al 20 jaar in het vak zit dan is je emotionele band met je "product" zo goed als weg (uitzonderingen daar gelaten) en krijg je dus dit soort taferelen.
Het doet een boer niks meer als een varken mank loopt of een grote wond op zijn flank, het zijn allemaal euro's die er lopen, het hadden net zo goed fietsen kunnen zijn.
Daarom vind ik dat er betere regels moeten komen betreft het houden van consumptie dieren, en natuurlijk speelt geld daar een rol in maar maak het vlees dan gewoon duurder.
Die beesten hebben ook gevoel en een ziel, alleen omdat ze niet kunnen praten of voor zichzelf op kunnen komen worden ze zo behandeld.
Op 5 mei herdenken we Bevrijdingsdag, het is zo verschrikkelijk wat er met de joden is gebeurd, maar als ik deze beelden zie dan doet me dat bijna denken aan kamp Auschwitz, het enige verschil is dat ze niet worden uitgehongerd maar volgepropt met alles wat er maar voorradig is.