Hoogbejaarde vrouw bekent moord op ingenieur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:00

Waarom komt ze er uberhaupt mee?

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:01

Maar als we het andersom draaien dan, dat er nu iemand een bekentenis doet dat hij 1 jood heeft vermoord in de oorlog. Zou die wel berecht moeten worden?

_Nancy

Re: Hoogbejaarde vrouw bekent moord op ingenieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:02

Gebeurd dat niet nog steeds???

Iedereen die een moord pleegt zou berecht moeten worden.
Niemand mag zomaar andersmans leven afnemen

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:03

Omdat ze de last misschien van haar schouders afwilt?

Eigenlijk vind ik dat de vrouw al veel geleden heeft door het nooit op te biechten. Natuurlijk is het haar eigen schuld, maar probeer je eens voor te stellen dat jij het bent..

Dit blijft toch een lastig onderwerp vrees ik. Waarom de vrouw het niet eerder heeft bekend blijft misschien wel voor altijd een raadsel..

Maar de "nazi's" worden nog wel steeds berecht als ze opgepakt worden, waarom die vrouw dan niet?

Lastig, lastig..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:04

Ze loopt al 65 jaar met die last? Dus zo'n last zal het wel niet zijn geweest als je het zo lang stil kan houden.. :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:04

Weetje, ik denk dat dit vrouwtje haar straf al heeft gehad. Ze heeft al die jaren rondgelopen met dit afschuwelijke geheim, mischien ook wel geweten dat hij uiteindelijk van dezelfde kant was? Da's erg genoeg denk ik zo...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:05

_Nancy, ook niet als je daarmee het lijden van anderen kunt voorkomen? Gezien we t nu toch over de oorlog hebben: als jij de kans had gehad Hitler te vermoorden... Had je het dan niet gedaan?

De kans dat deze vrouw dacht dat ze goed deed, dat ze leed ermee voorkwam.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:05

Daar ben ik het niet helemaal mee eens Gypsy ;)

Andere mensen die een moord plegen, van 5 jaar terug bijvoorbeeld, hebben ook 5 jaar rondgelopen met een afgeschuwelijk geheim.. Die moeten dan toch ook gewoon gestraft worden?

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:06

_Nancy schreef:
Ze loopt al 65 jaar met die last? Dus zo'n last zal het wel niet zijn geweest als je het zo lang stil kan houden.. :j

Dat vind ik wat kort door de bocht.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:07

Ik wou het net zeggen Marjo :j

Misschien was ze wel heel erg bang om het te zeggen. Misschien heeft ze dat wel gedaan, in het verzet, en hebben ze gezamenlijk besloten dit geheim stil te houden?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:07

Vjestagirl schreef:
_Nancy, ook niet als je daarmee het lijden van anderen kunt voorkomen? Gezien we t nu toch over de oorlog hebben: als jij de kans had gehad Hitler te vermoorden... Had je het dan niet gedaan?

De kans dat deze vrouw dacht dat ze goed deed, dat ze leed ermee voorkwam.

Maar moorden om de gedachte dat je daarmee verdere leed voorkomt is imo niet juist.
Of ik Hitler had gedood, weet ik niet.. Kan ik zo geen antwoord op te geven.

Stel...
Dat een zeer goede vriend(in) wordt mishandelt door zijn/haar partner, zou jij dan die parter vermoord om verdere leed aan je vriend(in) te voorkomen? :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:08

Nee, ik zou aangifte doen tegen de vriend. Helaas, aangifte doen tegen NSBers was geen optie..

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:09

Die tijden waren compleet anders Nancy.. Weleens documentaires gekeken of geschiedenisles gehad? :=

Misschien beging die man ook wel gruwelijke misdaden om te voorkomen dat de duitsers zouden merken dat hij ook joden hielp onderduiken..

Ik zou Hitler zonder pardon hebben doodgeschoten als ik de kans kreeg. Ook al weet je dan dat je zelf de kogel krijgt..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:10

Het is wel een lastige keus/discussie zo wel doen/niet doen.

Nee, het is al 65 jaar geleden en het was in oorlogstijd.
Ja, het is en blijft moord.

_Nancy

Kaitlyn schreef:
Die tijden waren compleet anders Nancy.. Weleens documentaires gekeken of geschiedenisles gehad? :=

Misschien beging die man ook wel gruwelijke misdaden om te voorkomen dat de duitsers zouden merken dat hij ook joden hielp onderduiken..

Ik zou Hitler zonder pardon hebben doodgeschoten als ik de kans kreeg. Ook al weet je dan dat je zelf de kogel krijgt..

Dit := hoeft er dan weer niet bij he.. ;)

Aradis

Maar de man bleek geen NSBer te zijn, integendeel.
Had ze toen dat bekend werd niet kunnen bekennen, al dan niet anoniem.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:36

_Nancy schreef:

Nou nou iemand vermoorden waarvan het een medestrijder blijkt, lijkt mij niet in je koude kleren gaan zitten. Wel eens gedacht aan 65 jaar schuldgevoel? Wat moet dat verschrikkelijk zijn! En dan toch, in mijn ogen, zo dapper zijn om eindelijk het verhaal te vertellen. Ze had ook gemakkelijk kunnen doen door het mee te nemen in haar graf. Daar heeft ze bewust niet voor gekozen.

En ja, het blijft moord. In het perspectief van de oorlog misschien te rechtvaardigen. Het waren iig hele andere tijden dan nu.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 10:12

bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/9987 ... html?p=2,2
Citaat:
De moord op ir. Felix Guljé moet ook nu nog, na 65 jaar, ten stelligste worden veroordeeld. Dat zegt burgemeester Henri Lenferink van Leiden. Guljé werd vrijdag 1 maart 1946 in de vestibule van zijn woning aan de Van Slingelandtlaan 8 in Leiden door Atie Ridder-Visser neergeschoten en overleed later in het ziekenhuis aan zijn verwonding.
De nu bijna 97-jarige moordenares was volgens Lenferink een vooraanstaand lid van het verzet tegen de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog. ,,In de oorlog was ze lid van een knokploeg die zich richtte tegen collaborerende Nederlanders. In 1982 ontving zij voor haar werk zelfs een verzetskruis.”

De hoogbejaarde vrouw, die tegenwoordig nog zelfstandig in Rotterdam woont en nooit bij de politie als verdachte in beeld is geweest, biechtte de moord begin dit jaar per brief op aan Lenferink. Na de moord heeft ze naar eigen zeggen geen kranten meer gelezen en daarna is ze verhuisd naar het buitenland.

Lenferink: „Alle commotie schijnt totaal langs haar heen gegaan te zijn. Ze dacht dus dat iedereen de moord al lang was vergeten, maar vond het wel belangrijk om de familie duidelijk te maken wat er in 1946 was gebeurd. Ze heeft pas recent het ware verhaal over Guljé gehoord en heeft al die tijd niet beseft dat ze een onschuldige heeft doodgeschoten.’’Volgens de burgemeester heeft de vermoorde Guljé in de oorlog Joodse onderduikers onderdak geboden.

Ook stopte hij andere families die hetzelfde deden geld toe. Daarbij bleef hij illegaal leiding geven aan het bestuur van de Algemene Katholieke Werkgevers Vereeniging. CollaborateurNiet iedereen was echter op de hoogte van de illegale activiteiten van Guljé. In kringen van het verzet gingen geruchten dat Guljé als collaborateur moest worden gezien.

Zijn bedrijf zou een brug in Leiden hebben gerepareerd die door het verzet was vernield en waarover de Duitsers zich konden terugtrekken. Deze geruchten leidden er uiteindelijk toe dat hij in augustus 1945 werd opgepakt. Na twee maanden werd hij vrijgelaten, maar pas na zijn dood werd hij definitief vrijgesproken van alle verdenkingen. Voormalige verzetsstrijders noemen Atie Ridder-Visser, verzetsnaam ’Karin’, huichelachtig omdat ze zo lang heeft gewacht met het ophelderen van de executie.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:03

Als we haar gaan berechten kunnen we net zo goed alle zaken weer opengooien. Want ze zal vast niet de enige zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:49

Als deze man idd een NSBer was geweest en mensen had vermoord had ze een lintje gekregen...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:55

Ik kan me echt geen reden bedenken waarom ze nú ineens dit gaat bekennen.
Voor de nabestaanden van de man misschien wel enigszins een opluchting, maar wat denk je voor de nabestaanden van die vrouw?!?!? Zou er toch niet heel blij van worden als ik zou horen dat m'n oma iemand vermoord had...... :P

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:57

Kaitlyn schreef:
De leeftijd zou mij niet tegenhouden :n Moord is moord maar de wet is hier nou eenmaal dat ook moord verjaard..

De bedoeling van een straf is dat degene daar van leert.. Stel nou dat ze die vrouw 10 jaar geven, dan is ze 106, heeft weinig nut denk ik en kost alleen maar een hoop geld.

Ik denk dat de vrouw van haar schuldgevoel verlost wilde zijn, lijkt mij niet moeilijkt in te beelden.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:04

Douce schreef:
Als we haar gaan berechten kunnen we net zo goed alle zaken weer opengooien. Want ze zal vast niet de enige zijn.

...en dit vind ik tot nu toe het beste argument!
65 jaar na dato..in hele andere omstandigheden...
En WAT weten we daar nu van? In opdracht van wie deed ze het, kwamen er nog persoonlijke omstandigheden bij kijken?
Weet je...ik denk dat de vrouw, nu in het zicht van haar dood, de nabestaanden niet voor eeuwig wil achterlaten met vragen.

Weet je hoeveel er ondergronds is gebeurd? We weten de HELFT nog niet eens. Motieven? Situaties? Omstandigheden?

De vrouw is altijd door blijven leven in de wetenschap dat ze een ander mens heeft gedood. En volgens mij zijn alle mensen die actief in de oorlog gevochten hebben, voor vrijheid en vaderland, voor de rest van hun leven getraumatiseerd.

Laten we hopen dat wij dit nooit meer hoeven meemaken.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:12

Ik denk dat wij onze handjes dicht moeten knijpen dat we niet weten wat het is om in oorlogstijd te leven. Ja het is moord, maar zij dacht dat hij fout was. er zijn in de oorlog wel meer vergissingen gemaakt. Het lijkt mij een hele zware last die ze mee heeft moeten dragen.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:17

Ben benieuwd hoe mensen zouden denken over een 96 jarige chirurg, die nu opbiecht in de jaren 40 een 6 jarig meisje verkracht heeft. Heeft hij al die jaren ook zo geleden onder zijn geheim dat hij nu vrijgaat? Wegen al die mensenlevens die hij gered heeft als chirurg op tegen die ene verkrachting?

Lastig hoor. Het is zo makkelijk om sympathie te hebben voor een oude oma, maar datzelfde omaatje heeft wel iemand vermoord. Als ik daardoor geen opa zou hebben zou ik echt willen dat deze mevrouw daarvoor bestraft wordt.