Weet jij waar je (dierlijke) voedsel vandaan komt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Re: Weet jij waar je (dierlijke) voedsel vandaan komt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:00

Wij dromen juist van een huisje waar genoeg grond bij zit om ons eigen vlees te fokken. :) Jonge beesten blijven schattig maar je moet ze ooit ook weer kwijt. Waarom dan niet door een slager bij je thuis te laten komen? Diervriendlijker vlees bestaat niet.

Nu ben ik sinds m'n 9e vegetarisch, (vanwege datzelfde plotselinge besef dat mijn oh-zo-lekkere hapje vlees ooit een aaibaar dier was wat meer mensen hier blijkbaar kennen :P ) en ik heb ook zo'n periode gehad dat ik weigerde om leer te gebruiken, maar ach dat is wel weer over.
Zolang het leer en bont dat ik gebruik van slachtvee komt, wat in principe dus voor hun vlees geslacht is, heb ik er geen problemen mee.

Gelatine/stremsel ga ik niet moeilijk over doen. Als je gewoon met de rest van de mensheid mee eet ontkom je er niet aan om soms iets dierlijks binnen te krijgen, dus ik accepteer maar dat ik naar mijn principes leef en zo min mogelijk dierenleed veroorzaak.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:51

Focussed schreef:
Maar je krijgt waarschijnlijk wel veel gelatine binnen en dat is dus ook gewoon ooit een dier geweest... Met wss niet de leukste leefomstandigheden.

Persoonlijk heb ik minder problemen met gelatine eten omdat het gewoon een restproduct is. Voor gelatine worden geen dieren gefokt en geslacht. Net zoals leer, dat is ook een bijproduct. Zouden wij het niet gebruiken voor schoenen en zadels dan zou het worden verbrand en das ook zonde.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:54

Ik eet gewoon vlees en ja, ik weet waar het vandaan komt. Ik heb een agrarische opleiding gedaan en heb dus in de bio-industrie stages gelopen. Mijn ervaring is dat er altijd rotte appels zijn in de vorm van bedrijven die niet goed voor hun dieren zijn maar dat het overgrote deel toch echt met respect voor zijn dieren omgaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:52

8nnemiek schreef:
Net zoals leer, dat is ook een bijproduct. Zouden wij het niet gebruiken voor schoenen en zadels dan zou het worden verbrand en das ook zonde.

Zo is Horween Shell Cordovan, dé topkwaliteit leer voor schoenen en andere producten, een bijproduct van de slacht voor vlees van het mustang-overschot op publieke gronden in de US.
Die dieren hebben een paardenleven achter de rug waar menig rijpaard in NL niet eens van kan dromen omdat het daarvoor te ver buiten diens werkelijkheid ligt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:00

Ja, ik weet voor een behoorlijk groot deel waar mijn eten vandaan komt. Melk van een boerderij hier een paar km vandaan. Koetjes lopen 's zomers in de uiterwaarden van de IJssel. Melk wordt verkocht oa via de winkel bij mij op stal.

Eieren komen van de kippen bij ons op stal. Ook via het winkeltje daar.

Roomboter halen we ook daar, is biologische boter van een leverancier uit de achterhoek, meen ik.

Vlees komt nagenoeg 100% bij de slagerij in het dorp vandaan. Die heeft de EG nummers van de bedrijven (slachterijen) in de vitrine hangen.

Hoe het er op het gemiddelde bedrijf in NL aan toe gaat, weet ik. Ik kom zowel op dierhouderijen als op slachterijen. Ik weet dat er goede bedrijven zijn en ik weet dat er minder goede bedrijven zijn.
Ik heb er wel geld voor over om welzijns (en milieu) vriendelijker vlees te eten. Alleen heb ik geen geld over om de tussenhandel er fors aan te laten verdienen. Dat is 1 van de redenen dat ik biologisch niet zo heel logisch vind. Boeren werken zich een slag in de rondte voor een paar dubbeltjes extra, terwijl ik drie keer zoveel voor eenzelfde stukje mag neertellen in de winkel. Als die boeren er ook drie keer zoveel voor vingen, dan had ik het er onmiddellijk voor over, hoewel er meer kromme dingen in de biologische houderij zitten, die ik niet zo logisch vind en niet per definitie tot gezonder en diervriendelijker vlees (of melk of eieren) leiden.

Als ik het geld en de ruimte zou hebben, zou ik mijn eigen dieren houden, paar kalfjes, waarvan er minimaal 1 groot mag worden en zelf moeder worden, om voor nieuwe aanwas te zorgen.
Kippen voor eieren en vlees. Biggetjes, misschien wel net als de kalfjes, 1 zelf groot laten worden en moeder laten worden, hoewel je daarna wel heel veel biggen hebt, meer dan we ooit op zouden kunnen met ons twee.
Ik zou dat niet zielig vinden en ook prima kunnen eten. Ik eet nu ook vlees. En als ik mijn eigen dieren zou opeten, weet ik dat ze een goed leven hebben gehad én dat er geen rotzooi in hun lijf gestopt is aan voer/medicatie. Ik zou mijn dieren overigens níet biologisch houden, maar wel op een diervriendelijke manier, met voldoende licht, ruimte en buitenlucht voor alle dieren.

Helaas heb ik die ruimte niet en het geld niet om die ruimte te gaan kopen.
Maar het is al lang een droom van me om dat te kunnen realiseren. Ooit, later, als ik groot ben, wie weet!

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:02

Amen aan de persoon boven mij +:)+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:03

8nnemiek schreef:
Focussed schreef:
Maar je krijgt waarschijnlijk wel veel gelatine binnen en dat is dus ook gewoon ooit een dier geweest... Met wss niet de leukste leefomstandigheden.

Persoonlijk heb ik minder problemen met gelatine eten omdat het gewoon een restproduct is. Voor gelatine worden geen dieren gefokt en geslacht. Net zoals leer, dat is ook een bijproduct. Zouden wij het niet gebruiken voor schoenen en zadels dan zou het worden verbrand en das ook zonde.

Vind ik (persoonlijk ) absoluut onzin. Restproduct bestaat niet, en al zou je het restproduct kunnen noemen, het dier heeft er geen leuker leven door gehad ;)

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:04

Voor ieder paardrijdend heilig boontje: ooit nagedacht waar je leren zadel vandaan komt en hoe die dieren hebben geleefd voor ze in je zadel belandden? Ook een interessante!

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:07

shirleyp schreef:
Voor ieder paardrijdend heilig boontje: ooit nagedacht waar je leren zadel vandaan komt en hoe die dieren hebben geleefd voor ze in je zadel belandden? Ook een interessante!

Ja ik denk dat iedereen daar wel van op de hoogte is :+
Maar bij een zadel heb je het al gauw over een lange termijnaankoop. Een zadel kost minder dieren dan het vlees wat menig Nederlander in diezelfde periode consumeert. En zolang leer een afvalproduct van het dier is, hoeven de dieren er niet onnodig voor gefokt te worden.

Ik begin me zo onderhand wel te irriteren aan die hypocriete vleeseters die de vegetariërs aanvallen omdat zij 'niet volledig diervriendelijk' leven. Vind ik een beetje hypocriet, omdat wij wel een grote stap in de goede richting maken en zij daar zelf nog lang niet zijn.
Of ben ik nu zo krom en ben ik hypocriet omdat ik wel een leren zadel voor mijn paard heb...? :?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:08

Ja, ik weet waar mijn vlees vandaan komt en toch eet ik het :) VEel van die filmpjes vind ik erg overtrokken en zwaar shockerend. Echt te vergelijken met die dramafilmpjes over hoe afschuwelijk een bit is.
99 van de 100x gaat het er gewoon heel netjes aan toe, en die ene keer dat het neit zo is wordt gefotografeerd. Zet die filmpjes in een rijtje en je krijgt een prachtig filmpje over de ellende van onze vleesetende maatschappij.

Waar ik zelf altijd moeite mee heb zijn vegetariers die wel melk drinken, ik vraag me dan altijd af of deze mensen nadenken hoe melk ontstaat. Daarvoor zal er toch echt een kalf geboren moeten worden en wat denk je dat er met het grootste deel van die kalveren gebeurt? I.m.o. is geen vlees ook geen melk, anders ben je hypocriet bezig.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:11

secricible schreef:
Ja, ik weet waar mijn vlees vandaan komt en toch eet ik het :) VEel van die filmpjes vind ik erg overtrokken en zwaar shockerend. Echt te vergelijken met die dramafilmpjes over hoe afschuwelijk een bit is.
99 van de 100x gaat het er gewoon heel netjes aan toe, en die ene keer dat het neit zo is wordt gefotografeerd. Zet die filmpjes in een rijtje en je krijgt een prachtig filmpje over de ellende van onze vleesetende maatschappij.

Waar ik zelf altijd moeite mee heb zijn vegetariers die wel melk drinken, ik vraag me dan altijd af of deze mensen nadenken hoe melk ontstaat. Daarvoor zal er toch echt een kalf geboren moeten worden en wat denk je dat er met het grootste deel van die kalveren gebeurt? I.m.o. is geen vlees ook geen melk, anders ben je hypocriet bezig.

Dat snap ik dus ECHT niet he. Mensen die proberen de wereld ietsje beter te maken, even een trap na geven en verwijten maken omdat zij toevallig nog wel melk denken. Vegetariërs doen tenminste IETS. Echt misselijk om dat hypocriet te noemen terwijl menig vleeseters dus WEL op de hoogte is van de gang van zaken in de bio-industrie maar dus gewoon vrolijk door blijft lopen, mét oogkleppen op. Nee dan mag je trots zijn op je consumentengedrag +:)+
En al die paardenmensen maar mauwen over het paardenwelzijn, nee ondertussen wel vlees naar binnen blijven werken van dieren die enkel kunnen dromen van het leven wat veel van onze paarden hebben. Is dat NIET hypocriet dan??!!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:13

Ik weet waar mijn vlees vandaan komt. Ik zie hoe het geslacht wordt.
Aan het dier kan je wel zien of hij/zij goed gehouden is... en goed te eten heeft gehad.

En ja, ik haal ook nog wel eens wat vlees bij de supermarkt weg...
Maar ik weet dondersgoed hoe alles in elkaar zit in dat wereldje... dus nee, ik eet het niet met een schuldgevoel...

Ik ben 10 jaar vegetarier geweest...
Tot ik voor het eerst in een echte slachterij over de vloer kwam, en alles uitgelegd kreeg en te zien kreeg....
En wat ben ik blij dat ik weer heerlijk vlees eet! _/-\o_

Zullen we vriendelijk blijven tegen elkaar?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:16

interessant topic.

Ik ben zelf al zolang ik mij kan herinneren vegetariër. Ik kan het gewoon niet over mijn hart verkrijgen vlees te eten.

secricible,ik begrijp je punt eigenlijk niet zo goed. Waarom geen melk? Een koe gaat pijn lijden als ze niet gemolken wordt,het zou juist verkeerd zijn als mensen het gewoon lieten zitten.

Ik vind je post wel erg zwart-wit hoor,het is niet óf alles óf niks toch,mocht melk drinken hypocriet zijn.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:18

YelaBrenda11 schreef:
interessant topic.

Ik ben zelf al zolang ik mij kan herinneren vegetariër. Ik kan het gewoon niet over mijn hart verkrijgen vlees te eten.

secricible,ik begrijp je punt eigenlijk niet zo goed. Waarom geen melk? Een koe gaat pijn lijden als ze niet gemolken wordt,het zou juist verkeerd zijn als mensen het gewoon lieten zitten.
Ik vind je post wel erg zwart-wit hoor,het is niet óf alles óf niks toch,mocht melk drinken hypocriet zijn.

Nee dit is niet helemaal waar. Koeien zijn van nature niet gemaakt om zulke hoeveelheden melk te produceren (kijk maar naar een vleeskoe met zuigend kalf). De melkkoeien zijn zo gefokt. Ik loop zelf dagelijks tussen de melkkoeien en voor grotendeel van de beesten is die uier gewoon een ontzettend zwaar ding want ontiegelijk in de weg hangt.
Daarbij. Kalfjes worden direct na de geboorte bij hun moeder weggehaald. Ook niet erg diervriendelijk als je het mij vraagt..

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:19

Ik weet in grote lijnen waar mijn voedsel (/vlees) vandaan komt, en eerlijk is eerlijk, ik hoef de details er niet van te weten. Ik ben mij er volledig van bewust hoe de industrie werkt, welke mistoestanden er zijn en wat er niet correct is, maar ik laat er mijn vlees niet voor staan en sta er eigenlijk ook nooit bij stil... net als velen met mij, ben ik heel zeker van.

Maargoed, ik ben ook grootgebracht met die 'boerendenkwijze' van "beesten zijn beesten" en ik kan daar redelijk rationeel naar kijken. Wij hebben ook altijd eigen beesten geslacht (kleinschalig hoor. Kippen, konijnen) en één keer per jaar kocht mijn vader een volledig geslacht varken dat dan thuis eigenhandig werd uitgebeend en bewerkt werd. Dat zorgt er ook wel voor dat ik nu heel rationeel naar mijn lapje vlees op mijn bord kan kijken (hetgeen ik by the way hooguit 3keer per week eet, ik beperkt het wel bewust).

Volledig begrip aan degene onder jullie die volledig vegetarisch zijn, volledig begrip voor de bewust vleeseters. Maar waar ik geen begrip voor kan hebben, zijn mensen die vrolijk hun stukje vlees opeten om dan vijf minuten later voor tv te staan blijten omdat er een kalfje geslacht wordt. Ben zo in Roemenië geweest, waar de geiten in grote kuddes vrij rondlopen, met effectief nog herders bij om ze elke dag de bergen in de drijven. Beesten hebben daar een prachtig leven, geen enkele geit dat hier zo'n leven heeft. Op een gegeven moment wordt één van die geiten geslacht en zijn ze bezig met het stropen. Iedereen die er toen bij was van de groep van hier (7meiden), is toen bijna over zijn nek gegaan en heeft die avond niet meegegeten van het gerecht (met geit), terwijl ze anders zonder problemen vlees eten. Daar heb ik geen respect voor :), dat is dwaas en onozel..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:20

De melk is voor het kalf...... niet voor ons....
Maar wij laten die koe zoveel mogelijk melk produceren...
Dat is niet eerlijk..... Ik ben het helemaal met magnummm eens :j

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:22

Jammer dat ik die aflevering heb gemist, want ik heb ook mee gedaan aan de vegan challenge.

Veder eet ik geen vlees of vis, maar ik denk dat ik best goed zou weten waar dat vandaan komt. Van de rest van wat ik eet kan ik het me ook wel voorstellen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:24

tantjeuh schreef:
Volledig begrip aan degene onder jullie die volledig vegetarisch zijn, volledig begrip voor de bewust vleeseters. Maar waar ik geen begrip voor kan hebben, zijn mensen die vrolijk hun stukje vlees opeten om dan vijf minuten later voor tv te staan blijten omdat er een kalfje geslacht wordt. Ben zo in Roemenië geweest, waar de geiten in grote kuddes vrij rondlopen, met effectief nog herders bij om ze elke dag de bergen in de drijven. Beesten hebben daar een prachtig leven, geen enkele geit dat hier zo'n leven heeft. Op een gegeven moment wordt één van die geiten geslacht en zijn ze bezig met het stropen. Iedereen die er toen bij was van de groep van hier (7meiden), is toen bijna over zijn nek gegaan en heeft die avond niet meegegeten van het gerecht (met geit), terwijl ze anders zonder problemen vlees eten. Daar heb ik geen respect voor :), dat is dwaas en onozel..

Maar er is een verschil tussen het niet goedkeuren en een zwakke maag... Ik kan ook niet tegen het villen omdat ik het gewoon smerig uit vindt zien (ik zou het dan ook niet als beroep kiezen :D ) maar ik heb er verder niets op tegen en zou het vlees daarna ook gewoon opeten...

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:25

Jeetje,voel me nu toch best wel schuldig..
Dat ik dat nooit geweten heb,dat maakt me toch wel erg verdrietig.

Ik zal kijken of ik die aflevering nog terug kan vinden bij uzg :)

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:26

YelaBrenda11 schreef:
Jeetje,voel me nu toch best wel schuldig..
Dat ik dat nooit geweten heb,dat maakt me toch wel erg verdrietig.

Ik zal kijken of ik die aflevering nog terug kan vinden bij uzg :)

Dat is dus de reden dat ik zoveel mogelijk van die smerige sojamelk naar binnen werk. Waar ik ook mijn vraagtekens bij heb. Maarja, ik moet toch op de een of andere manier wat binnen krijgen..?!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:27

Melk heb je niet nodig hoor magnummm.... :)
Dus je kan rustig die sojatroep weggooien.

Ik drink geen melk... eet amper groente en fruit...
Maar ben prima gezond...

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:27

Tja...je kan niet alles missen. Sommige dingen heb je gewoon ''nodig''.. ga het ook maar eens kopen denk ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:28

Ik zal wel weer advocaat van de duivel zijn maar neen het boeit me niet waar het vandaan komt. Heb vaak staan toekijken op het slachten van eigen dieren en vind het geen leuk zicht maar ik heb geen probleem om het daarna nog op te eten.

JG wie heeft je wijs gemaakt dat je dat niet nodig hebt? Mijn voedingsleer vertelde me toch wat anders..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:28

secricible schreef:

Uhh.. die kalfjes worden sowieso geboren omdat mensen als jij ze willen eten :Y) Ze fokken die kalfjes echt niet alleen omdat de koeien melk moeten geven :n
Je kan toch beter íets doen om dieren te helpen dan helemaal niets.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:29

Jolliegirl schreef:
Melk heb je niet nodig hoor magnummm.... :)
Dus je kan rustig die sojatroep weggooien.

Ik drink geen melk... eet amper groente en fruit...
Maar ben prima gezond...

Ik denk dat het per persoon verschilt wat diegene wel of niet nodig heeft.
Ik heb echt heel veel groene groente nodig omdat ik anders echt heel snel ziek wordt.

Dus ik denk niet dat je dat algemeen kunt zeggen :)