Autorijden op je 16e, het moet niet gekker worden......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:23

Ik vind het veel erger dat je in Nederland in tien dagen je rijbewijs kunt halen (toch? las ik ergens onlangs). Wat voor ervaring kun je helemaal opbouwen in tien dagen?

En vervolgens moet degene wel alles zo goed kunnen inschatten om veilig te rijden...

imd

Re: Autorijden op je 16e, het moet niet gekker worden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:27

Kan dat in België niet dan?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:29

Nope, je moet minstens al drie maanden rondrijden voor je je praktijk kan proberen.

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:33

Ik ben toch ook op, volgens mij, 16 jaar en 9 maanden begonnen. Heb toen wel theorie- en praktijklessen moeten volgen en daarna alleen met begeleider de baan op. Ik rij nu dus al zo'n 11 jaar auto en heb (zal maar hout vasthouden) nog niets ernstigs voorgehad. Op die manier heb je wel veel tijd om ervaring op te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:34

BraveSpots schreef:
Ik vind het veel erger dat je in Nederland in tien dagen je rijbewijs kunt halen (toch? las ik ergens onlangs). Wat voor ervaring kun je helemaal opbouwen in tien dagen?

En vervolgens moet degene wel alles zo goed kunnen inschatten om veilig te rijden...

Ja maar als je nou in die drie maanden 30 lesuren neemt, en in 10 dagen 40 lesuren. Waarom zou je in 10 dagen dan minder ervaring op kunnen doen? Het gaat niet om maar 10 lesuren he.

Edit: maar er zijn ook maar weinig mensen die die 10 daagse cursus halen hoor. Er wordt van te voren ook gewaarschuwd dat je dit beter kunt doen in een periode dat je niks anders aan je hoofd hebt qua werk/school omdat het heel intensief is. Maar het voordeel is, omdat je langer achter elkaar lest je verder komt dan met steeds een enkel uur in bekende omgeving.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-06-11 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:35

Ik denk dat aan elk systeem wel zijn voor en nadelen heeft. Ik heb wel pas na mijn 18de rijles genomen, maar ik ben ook na een twintig uurtjes met mijn ouders de baan op gegaan en toen ik het wat onder de knie had helemaal alleen. Met uiteraard een koeieletter van een L op mijn achterruit geplakt, dan weet de rest ook dat je maar aan het leren bent (al zou die letter voor mij part ook wel eens ergens vanvoor op de ruit geplakt mogen). Het grote voordeel van dit vond ik dat toen ik mijn rijbewijs écht had die maar gewoon een kleine stap was, kwestie van alleen mijn L weg te hebben. Moest ik altijd hebben gereden in een rijschoolauto, dan ken ik mezelf goed genoeg om te weten dat ik bloednerveus zou zijn die eerste keer dat ik een keertje zonder die extra man met gas en rempedaal op de baan moest.
En ik ken genoeg mensen die nog geen 18 waren toen ze voor het eerst achter het stuur kropen, zonder dat ze onverantwoord of roekeloos waren. Ik heb niet echt het idee dat er veel serieuze ongevallen gebeuren met voorlopige rijbewijzen. Kan mis zijn want ik ken de cijfers niet, maar ik heb eerder het idee dat het juist mensen zijn met een echt rijbewijs die hier in België wat gevaarlijker kunnen doen.

En ik denk dat je slechte chauffeurs altijd zult blijven hebben. Genoeg jongeren die zeer braaf en deftig rijden in de auto van de rijschool, maar eens ze een papiertje hebben beginnen gek te doen. Ouderen trouwens ook. Ik denk dat het meer in de aard van "de belg" dan zou liggen dat er meer ongevallen gebeuren dat ze minder nadenken op de weg ofzo, dan dat het komt omdat ze vanaf hun 17de al rondtoerden. Hoewel, als je de staat van de Belgische wegens hier soms bekijkt is het mirakuleus dat er niet meer mensen tegen een boom afwijken :+ .
Hetzelfde als je altijd in verschillende landen slechte chauffeurs zult hebben. Een land is ook groot en ik merk zelf ook verschillen hier in België van streek tot streek. Ik moet zeggen dat het gevaarlijk rijgedrag hier echt wel goed meevalt, ik kom maar eens hier en daar een enkele zelfmoordterrorist tegen. Maar in Antwerpen stad voelde ik mij de laatste keer dan niet zo veilig bijvoorbeeld :D . Zoals ik in Nederland ook wel eens wegidioten heb zien passeren. Dat gaat helaas over de grenzen heen :D .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:36

Eefske schreef:
Ayasha schreef:
Ik heb altijd 17 en 9 maanden gehoord en dan 3 maanden proef voor e op examen mag... Ik ben eigenlijk benieuwd naar cijfers want ik rijd liever in België dan in Nederland. :+ Ik vind ze in Nederland achterlijk rijden, kort invoegen, bumperkleven :o doe mij België ma :=

Ik weet uit m'n hoofd geen cijfers en heb ook geen wetenschappelijke resultaten bij de hand.
Maar toevallig hadden wij laatst onderwijs over orgaandonatie en daar werd vertelt dat in België veel meer verkeersongelukken gebeuren wat erg fijn is want daardoor zijn er meer orgaandonoren :+

(Dat was natuurlijk een sarcastische opmerking van de docent, voor de mensen die dat niet snappen ;) )

wil je het goed in kaart brengen moet je ook nog gaan uitzoeken hoeveel ongevallen ook echt door Belgen veroorzaakt zijn enz. Het zal uiteindelijk inderdaad zijn wat je gewoon bent. Ik rijd niet graag in Nederland omdat België vol staat met bordjes. Dat mis ik dan in Nederland _O-
Wél vind ik jullie strafpuntensysteem een hele goeie!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:41

Het strafpuntensysteem is inderdaad een goeie, zou voor mij hier ook mogen ingevoerd worden (en eigenlijk voor alle leeftijden).

@Mojito: Omdat je ten eerste de tijd krijgt om het allemaal een beetje te verwerken. En omdat er vaak na de rijuren thuis nog geoefend word heb ik sterk de indruk. Dat zijn toch allemaal uren ervaring die je erbij krijgt.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:30

Die 10 daagse paketten zijn je de reinste afzetterij bijna niemand die het haalt. Als je al stiekem achter het stuur bent gekropen, en eigelijk al wat kunt rijden zijn deze dingen misschien handig. Mijn zusje had ook zo'n pakket aangevraagt (mijn vader was woest, vond het weg gegooit geld) en natuurlijk wist ze niet te slagen (en moest ze half nederland door reizen om lessen te kunnen volgen) De verstandige nederlanders behalen hun rijbewijs gewoon met ouderwets maanden lang lessen :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:30

'maanden lang lessen' klinkt echt alsof je een eeuwigheid bezig bent, de meeste leerlingen die ik heb die een beetje redelijke vorderingen hebben zijn er met een maand of 4 wel klaar voor :o

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:54

BraveSpots schreef:

Wat ik ook zo raar vind in Nederland, is dat ze daar enkel met een instructeur mogen rijden. Vanaf 35 uren (oid) les mag je je praktisch examen afleggen. Dat vind ik gewoon belachelijk, want dat wilt zeggen dat je maar 35 uren op de baan bent geweest en dat is écht niet genoeg ervaring om alleen te mogen rijden, vind ik.

Dat invoegen van een begeleiderssysteem zoals in België vind ik dus wel heel goed. Ik heb zelf alles van mijn vader geleerd en moet eerlijk zeggen dat ze het me op de rijschool niet beter hadden kunnen leren. Ik heb een volledig jaar geoefend, minstens 3 uur per week, en toen pas had ik het gevoel dat ik écht klaar was voor mijn rijbewijs. Ik vind het gewoon niet kunnen om na 35 uurtjes rijden al je examen te mogen afleggen. Je moet net heel veel rondrijden zodat je veel verschillende situaties tegenkomt.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:59

Maar waarom op je 17e al een autorijbewijs en of auto hebben?
Dan zitten de meeste tieners juist full-time op school, straks kopen ze een auto en komen ze in geld nood zoals meeste studenten zonder auto al zijn.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:10

Yessy schreef:
Ik denk dat het probleem in Nederland in de handhaving ligt. Je kan aan iemand vaak niet zien of 'ie 16 of 18 is, dus dan zou je iedereen van de weg moeten halen...

Inderdaad. Ik ben 1.60 lang en word in alle kroegen om mijn ID gevraagd. (Ben 19,5 en een jaar in bezit van mn rijbewijs) En ben nog nooit aangehouden om mijn rijbewijs te laten zien. En tegenwoordig ziet iedere 13 jarige er uit als minstens 15, dus hoe ze in de vrede willen controleren is mij een vraag. En zolang je je normaal gedraagt, ze hebben tenslotte examen gedaan en kunnen normaal rijden, en je niet raar gaat doen (in de vorm van stressen en dergelijke bedoel ik dan) als er politie in de buurt is, niemand die jou aanhoudt om te vragen of je wel 18 bent of dat je je begeleider soms bent vergeten..

Plus, dat je wel kunt zeggen dat het in andere landen werkt, dus waarom hier niet..? Omdat in heel veel landen waar dit soort dingen ook lopende is, de alcohol grens heel anders is (bv amerika) en de wegen compleet anders zijn. Je kunt het drukke kleine Nederland niet vergelijken met de uitgestrekte omgevingen in de landen om ons heen! Nederland is nou eenmaal wat dat soort dingen betreft heel complex.

Net als het trekkerrijbewijs dat momenteel weinig voorstelt, dat jongeren van 16 toestaat met combinaties van hier tot Tokio te rijden, vind ik ook ronduit belachelijk. Invoeren van scooterrijbewijs vind ik dan ook een hele goede. Alleen zijn er nu veel die een half jaartje wachten en voor hun autorijbewijs gaan..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:20

Uitgestrekte omgevingen? Ooit al eens in België geweest?

De wegen zijn inderdaad compleet anders, die liggen hier helemaal in brokken. Maar dat vind ik nou niet echt een argument...

Tuurlijk kunnen ze dat moeilijk controleren, maar hoe controleren ze nu dan op illegale 16/17 jarigen die zonder rijbewijs rondrijden?

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:11

Ik vind het een goede verandering :j Dat jaartje maakt echt niet uit en zo doen 17-jarigen een jaar lang met begeleiding ervaring op, in plaats van op hun 18e de weg opgegooid te worden. Vanaf wanneer gaat dit precies in?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:35

Eleandra schreef:
Ik vind het een goede verandering :j Dat jaartje maakt echt niet uit en zo doen 17-jarigen een jaar lang met begeleiding ervaring op, in plaats van op hun 18e de weg opgegooid te worden. Vanaf wanneer gaat dit precies in?

Hier moet je mee oppassen he dat zinnetje, dat ene jaartje maak echt niet zo uit.
Straks rijden ze al op de 16e, voor je het weet op hun 15e.(haha hoop dat, dat nooit gebeurd).

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:06

nogmaals, vanaf 16,5 lessen en vanaf 17 examen doen, dat gaat echt niet nog jonger worden.

Voorlopige startdatum van de proef (het is namelijk een proef) is 1-11-11, echter hebben ze het al eerder verschoven (zou eerst deze zomer starten) en ik geloof het pas als het is ingegaan. Dat de proef er komt is zeker maar ze kunnen het altijd nog uitstellen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:10

Citaat:
„Proeven in Duitsland tonen aan dat jongeren 30 procent minder ongevallen en 20 procent minder overtredingen veroorzaken en minder vaak onder invloed van drank of drugs rijden."

Jha..... Vind je het heel gek dat ze dat niet doen met pappie of mammie ernaast?? :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:11

nee dat is helemaal niet gek en juist het doel van de proef :)

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:27

Ieder systeem heeft inderdaad wel zijn voor- en nadelen. Ik heb in Duitsland mijn rijbewijs mogen halen, daar mag je dan wel op je 17e al beginnen en afrijden, maar daar moest ik dan wel verplicht 15 weken naar verplichte theorielessen over het verkeer en de regels. Van de andere kant mocht ik wel weer na 29 lessen (van drie kwartier ook nog maar) op examen. Het puntensysteem in Duitsland vind ik zelf wel erg fijn.

16,5 lessen klinkt me persoonlijk erg jong in de oren (rond die leeftijd denk je vooral aan scooters lijkt me), maar het zal per individu verschillen hoeveel "zo'n jaartje" nou uitmaakt in ontwikkeling.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:32

wat ik me afvraag; welke eisen stellen ze dan aan de coaches en zijn 5 niet een beetje veel?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:39

opisop_shop schreef:
wat ik me afvraag; welke eisen stellen ze dan aan de coaches en zijn 5 niet een beetje veel?

Dat vind ik ook, dat laatste. Wij mogen hier in België met een begeleider rijden en daar worden eisen gesteld aan de periode dat die zijn rijbewijs moet hebben (8 jaar). En in die periode mag het rijbewijs niet vervallen zijn, bv. afgenomen door de politie wegens overtreding.
Maar wij mogen (excl. onszelf en begeleider) maar 1 andere persoon vervoeren. 5 vind ik erg veel.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:47

begeleiding moet 10 jaar een rijbewijs hebben en geen ernstige verkeersdelicten op zijn/haar naam hebben staan.
Begeleider moet voor het behalen van het rijbewijs zijn aangemeld en die aanmelding word gecontroleerd door het RDW en pas als degene 'schoon' is kan je een begeleiderspas aanvragen.
16,5 beginnen met lessen is natuurlijk niet handig, ik ken niet veel mensen die er een half jaar over doen om klaar te zijn voor een examen dus doen ze er handig aan later te beginnen.

Als de mensen om de 16,5-jarige niet het idee hebben dat het goed gaat komen met die persoon in een auto is het heel simpel te voorkomen door geen begeleiderspas aan te vragen dan kan die persoon ook niet rijden na het behalen van het rijbewijs. Denk dat er ook wel een stukje verantwoording bij de omgeving van de kandidaat ligt.
Overigens blijft de kandidaat zelf verantwoordelijk dus evt overtredingen komen op naam van de kandidaat en niet op die van de begeleider.
Uit de info die wij gekregen hebben kan ik halen dat ze sneller overgaan tot invordering en dan mogen ze pas na hun 18e weer een nieuw examen doen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:27

Yasmine schreef:
opisop_shop schreef:

Dat vind ik ook, dat laatste. Wij mogen hier in België met een begeleider rijden en daar worden eisen gesteld aan de periode dat die zijn rijbewijs moet hebben (8 jaar). En in die periode mag het rijbewijs niet vervallen zijn, bv. afgenomen door de politie wegens overtreding.
Maar wij mogen (excl. onszelf en begeleider) maar 1 andere persoon vervoeren. 5 vind ik erg veel.

Tegenwoordig (nuja, een jaar of drie al geloof ik) staat er geen maat meer op begeleiders.

Mijn zus, heeft nu ... 4 jaar haar rijbewijs. Zij moest nog 2 begeleiders laten goedkeuren door de gemeente.
Ik mocht (voor mn B toch) gewoon met iedereen rondrijden die inderdaad leeftijd X had, rijbewijs Y aantal jaar had en dat ook niet was kwijtgespeeld in Z aantal jaar. Ben nooit gecontroleerd, btw, want m'n begeleider voldeed eigenlijk niet aan het laatste criterium 8-)
Heb nu 2.5 jaar m'n rijbewijs, in 1 keer gehaald en krijg van mannen complimenten over mijn rijkunsten.
Exacte voorwaarden en meer info over het rijbewijs in België hier te vinden:
http://www.vab.be/nl/rijschool/content.aspx?pid=179

Air schreef:
Tja....... Dat is ook te merken als je België in komt... Frankrijk nog erger :=

Dat is gewoon omdat iedereen in Nederland zo afschuwelijk voorbeeldig rijdt. 120 is 120 en geen halve km sneller.
Maar ik weet dat als ik 125 rijd (kilomterteller) ik 119 rijd (gps) dus als ik dan iedereen voorbijsteek ben ik weer "Die DOMME BELG die zich niet aan de regels houdt" :P
;-)

Ik denk vooral dat dit goed/slecht is naargelang de leerling-autorijder.
Ik heb m'n vast rijbewijs gehaald nog géén 2 maand na m'n 18e verjaardag. Ik heb al altijd leren willen rijden, had/ heb mijn rijbewijs ook echt nodig omdat het openbaar vervoer op geen reet trekt hier, en een brommer out of the question was thuis. Heb op sommige dagen serieus overwogen met de zitmaaier op de baan te gaan, maar de naft was op :')
Een vriendin van mij woont 9 km verder, heeft goed openbaar vervoer en had geen nood aan een rijbewijs. Die heeft het nu gehaald met het systeem 20lessen en dan alleen rijden. Zij haalt het omdat ze het nodig zal hebben (waarschijnlijk) als ze gaat gaan werken. En daar zit het, ze haalt het omdat het MOET, ze is niet gemotiveerd noch geïnteresseerd en gaat soms zelfs slordig om met iets basis als een hoek nemen. Ze denkt niet na hoe lang haar auto is en heeft regelmatig met binnenachterwiel een borduur mee.
Ze is mijn allerbeste vriendin, maar tot ze 5 jaar ervaring heeft geef ik m'n stuur niet uit handen.

Ook de leerkracht heeft er iets mee te doen hoor.
Paps doet héél véél kilometers en kent het verkeer dus door en door, opa doet enkel de baantjes in de buurt en weet soms de helft van z'n regels niet meer.
Ben overigens héél blij dat ik het zonder rijschool gedaan heb, want als ik dat zo hoor hoe ze sommige dingen aangeleerd worden ... |(

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:34

Optiwolk schreef:
Ben overigens héél blij dat ik het zonder rijschool gedaan heb, want als ik dat zo hoor hoe ze sommige dingen aangeleerd worden ... |(

noem eens iets??
Overigens leer ik mijn leerlingen ook gewoon 125 te rijden op de klok als ze op de snelweg rijden (en 85 op provinciale wegen etc. uiteraard alleen waar dit verantwoord is..)