PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tally_Ho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:12

Eén ding heb ik hier nog niet gelezen, nl dat mensen die nu een pgb hebben straks gewoon een beroep kunnen doen op ZIN, zorg in natura dus. Je komt dus niet zonder meer zonder hulp te zitten, je indicatie kan omgezet worden naar ZIN en het wordt alleen een stuk minder fraudegevoelig. Die zorg wordt dan nl geleverd door een zorginstelling. Daarmee wordt ook voorkomen dat er idd leasepony's en vakanties worden betaald uit deze gelden. Ik heb ook wel eens gelezen dat er 'dolfijnentherapie' uit betaald wordt, die dan in Curacao gegeven wordt. Ik vind de pony's, dolfijnen, vakanties e.d. toch echt wel randgevallen.
@ anjore: Het is nu overigens ook al zo dat je *op vakantie* geen familieleden mag uitbetalen. Maar dat was voorheen wel zo.
Ik denk dat er heel wat minder geld mee heen zal gaan als de PGB's worden omgezet naar ZIN, dat is voor veel mensen dan een stuk minder aantrekkelijk.
Een andere uitzondering wordt gemaakt voor mensen die een indicatie voor verblijf in een instelling hebben, maar met het PGB zelf zorg inkopen zodat hij, zij of kind/partner thuis kan blijven wonen. Zouden deze indicaties ook omgezet worden naar ZIN dan is het voor de meesten logistiek niet meer haalbaar om thuis te blijven wonen.

Jacimatho

Re: PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 10:28

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:13

Peerke_ schreef:
Ik snap wel dat de overheid er in moest gaan snijden, immers werd er heeeel veel misbruik van gemaakt.

Citaat:
Statistieken Persoonsgebonden Budget
•In 2011 staat er 2,4 miljard euro op de begroting van VWS voor pgb's. In 2010 was het 2,3 miljard.

•Dat bedrag wordt verdeeld onder 135.000 pgb-houders (inclusief de wachtlijst).

•In 2005 waren er 68.000 budgethouders en ging er 1 miljard euro naar het pgb

•Zorgverzekeraars Nederland meldt 133 onderzochte fraudezaken in 2008 en 204 in 2010. De afgelopen jaren is er in totaal voor een bedrag van € 6 miljoen aan pgb-fraude vastgesteld. Die 6 miljoen fraude is dus op een totaal uitgegeven bedrag van 2008, 2009, 2010 van zo'n 6 miljard.

•De vastgestelde fraude is dus 0,001 procent.

Bron: uit antwoord van minister Schippers op Kamervragen van Venrooy-Ark (VVD), 7 maart 2011 en een kamerbrief van Schippers van 30 november 2010.

Zoveel wordt er blijkbaar niet gefraudeerd. Het probleem zit er vooral in dat er binnen de regels twijfelachtige zorg vergoed wordt. Maar dan hoef je niet gelijk het hele PGB af te schaffen, wat nu eigenlijk gebeurt. Je kan ook gewoon de regels aanscherpen, waardoor die hele grote groep die nu terecht PGB heeft en straks voor 20-25% hogere kosten in de gewone zorg terecht moet, er wel gebruik van kan maken. Er wordt nu gewoon het kind met het badwater weggegooid.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:25

Maar het is niet dat je nou opeens niks meer krijgt van de overheid, Alleen krijg je het geld niet zelf meer.
Nou wordt het ZIN, mensen die het nodig hebben zullen hier gebruik van maken.
Je krijgt het geld niet meer zelf op je rekening gestort, maar die goedgekeurde bedrijven krijgen het rechtstreeks.
Je leasepony betalen bijvoorbeeld kan niet meer :)

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:25

ik zag het vandaag op zeelandnet. mensen die aan het werk zijn in de boomgaard en toch een PGB hebben. als deze mensen dit werk kunnen doen kunnen ze heus een deel betaald werk doen in de boomgaard. Mensen die echt niet kunnen werken daar heb ik vrede mee dat ze geld krijgen van de overheid.
waar ik wel kwaad van word is dat ik OP TV mijn bovenbuurman die zo gek als een deur is (syzofrenie) daar wel aan het werk is. Hij veroorzaakt een hoop overlast en maar centen vangen. stop zo iemand dan lekker in een opvang en betaal van zn loon lekker zn onderhoud. (want bier, wiet en weet ik het wat voor rotzooi kan tie allemaal wel kopen ) maybe ben ik een beetje stug met dat voorbeeld van mijn bovenbuurman voor me maar er was in die uitzending ook een vrouw die in de boomgaard werkte omdat ze dan lekker buiten was ed. en dan kon ze al dr problemen vergeten. dan kunnen ze toch ook normaal werk doen een x aantal dagen in de week waarvoor ze betaald krijgen en de rest wat ze te kort komen dat dat word aangevult door de overheid .

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:30

shadowflower schreef:
ik zag het vandaag op zeelandnet. mensen die aan het werk zijn in de boomgaard en toch een PGB hebben. als deze mensen dit werk kunnen doen kunnen ze heus een deel betaald werk doen in de boomgaard. Mensen die echt niet kunnen werken daar heb ik vrede mee dat ze geld krijgen van de overheid.

Mensen met een handicap krijgen als ze niet kunnen werken een uitkering, dat heeft niets met het PGB te maken.

Maar ook in die uitkeringen willen ze gaan snijden, het is nu bijvoorbeeld zo dat als je als Wajonger werkt met loondispensatie je 70% van het minimumloon verdient, maar als je niet werkt krijg je het ook.
Dus ja, wat zou jij doen ? ;)

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:32

zal de overheid daarin moeten snijden aangezien alle mensen liever lui dan moe zijn. andere mensen werken keihard voor hun centen en die lui maar op dr luie reet zitten ... nee hoor ... als je kunt werken dan moet je werken. en anders geen geld vd overheid vragen

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:34

shadowflower schreef:
zal de overheid daarin moeten snijden aangezien alle mensen liever lui dan moe zijn. andere mensen werken keihard voor hun centen en die lui maar op dr luie reet zitten ... nee hoor ... als je kunt werken dan moet je werken. en anders geen geld vd overheid vragen

zou jij niet iedereen over 1 kam willen scheren?!

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:35

Ik zie liever dat ze binnen het PGB de controles meer uitvoeren bij het zorgkantoor, misschien de betalingen daar ook zullen gaan beheren en controleren, en niet dit geld bij de mensen zelf neerleggen.
Nu wordt er wel een heel grote groep de dupe!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:35

dat is geen mensen over 1 kam scheren, meeste mensen zullen liever slapend rijk willen worden dan er keihard voor werken.ik had beter kunnen zeggen de meeste mensen zijn liever lui dan moe. want er is een klein percentage wat wel wil werken.

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:38

Dat is wel alle mensen over 1 kam scheren. Ik weet niet hoeveel geld je denkt te krijgen vanuit de bijstand, maar dat is bijna niks! Er zijn genoeg mensen die graag aan het werk willen, maar dit om een bepaalde reden niet kunnen. Er zijn natuurlijk ook altijd mensen die het wel makkelijk vinden zo en inderdaad niet aan het werk willen. Voor de mensen die het wel willen, maar niet kunnen is het echt zeer vervelend dat iedereen maar denkt dat het luie mensen zijn die gewoon niet meer aan het werk willen!

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:39

Het aantrekkelijker maken om te gaan werken zou al veel kunnen helpen,
Als je niet werkt krijg je 70% van het minimum
Als je wel zou werken nu ook 70% , als ze dat nou gewoon op 100% zetten, gaan er best veel van dat soort mensen werken. Dan wordt je er voor beloond.
Nu maakt het voor je inkomsten niet uit of je wel of niet werkt.

Ik ben ook voor 80-100% arbeidsongeschikt verklaart, ik ben dus niet werkplichtig.
Mijn huidige baas is bereid mij boven het minimum te betalen, dus ik krijg niks meer van de overheid.

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:41

Ik ken helaas ook mensen die misbruik maken van hun pgb, onder andere een groot deel van het geld doorsluizen naar zichzelf onder het idee van mantelzorgers terwijl ze veel beter kunnen investeren in goede begeleiding voor hun kinderen. Maar ik snap dat een groot deel hiervan wel de dupe wordt die hun geld wel goed investeren. Misschien niet gelijk PGB afschaffen maar beter verdelen + controle.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:42

waarom zouden ze niet aan het werk kunnen ? mensen die in de ww zitten of bijv. het voorbeeld van mn bovenbuurman kunnen heus wat uurtjes gewoon betaald in eenboomgaard werken inplek van via zorginstelling. afijn. ik denk dat ik deels door t stukje van zeelandnet ook te stug naar deze zaak kijk omdat t me boos maakt dat mn bovenbuurman zoveel overlast veroorzaakt en nog centen krijgt. (om wiet , drank etc te kope )

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:44

Het is nu toch de bedoeling dat je een contract afsluit met een zorg aanbieder, en dat de overheid het dan direct betaald aan de zorgaanbieder ?
Je krijgt het geld dus niet meer zelf op je rekening, de verleiding om te frauderen is dus opeens veel minder :)
De mensen die er eerlijk mee omgaan gaan er niet op achteruit.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:45

En weet je ook wiens idee dit was?wie hier mee aan kwam zetten?
De PVV! het was hún voorstel om op deze manier te bezuinigen.
De VVD en CDA gingen hiermee akkoord.
Ik voel me zó in de maling genomen door de PVV.Zij zeiden tijdens de verkiezingen dat ze niet wilde dat er in de zorg bezuinigd zou worden.Want ach al die arme oudjes en die arme gehandicapten.
Ik ben zwaar teleur gesteld in de PVV en zal zeker niet meer op ze stemmen,mijn stem gaat voortaan naar de SP.

Maar anderzijds,ik zie dit echt niet door de 1ste kamer heen komen hoor.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:47

als ze daarmee fraude aanpakken , mijn zegen hebben ze hoor. ze zullen in NL echt niet doodgaan van de honger. dan maar geen luxe en blij zijn met eten en een dak boven je hoofd.

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:49

Bijvoorbeeld mensen met een burn out, ziekte, mensen die bij de GGZ lopen (en dan niet 1 uur in de week, maar echt meerdere dagen/uren). Daarvan zitten er genoeg mensen in de bijstand. Een gedeelte van deze mensen willen echt wel aan het werk. Maar of ze mogen het niet of ze kunnen het niet.
Daarbij loopt de intergratie ook vaak alles behalve soepel. Even een voorbeeld :
Een kennis van mij zit al een tijd bij huis door wat problemen (dit is even licht omschreven, maar wil niet specifiek op die situatie in gaan). Wil nu ontzettend graag weer aan het werk en is hier ook klaar voor. Maar moet nog 4 jaar!!!!!!! wachten voordat persoon in kwestie aan het traject kan beginnen. Dit is het enige traject wat diegene kan en mag gaan doen zonder direct alles kwijt te zijn als het niet goed gaat.

Maar het PGB heeft niks te maken met een uitkering. Het PGB is er voor dat je zelf hulp in kunt huren. Een aantal mensen zullen tussen wal en schip vallen op het moment dat ze geen PGB meer krijgen.
Laatst bijgewerkt door Talsha op 02-06-11 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:50

Peerke_ schreef:
Maar het is niet dat je nou opeens niks meer krijgt van de overheid, Alleen krijg je het geld niet zelf meer.
Nou wordt het ZIN, mensen die het nodig hebben zullen hier gebruik van maken.
Je krijgt het geld niet meer zelf op je rekening gestort, maar die goedgekeurde bedrijven krijgen het rechtstreeks.
Je leasepony betalen bijvoorbeeld kan niet meer :)

Niet alle zinnige uit de PGB betaalde zorg is als ZIN te krijgen en juist in de ZIN heb je een grote juist een hele grote marge, die het veel duurder maakt dan de PGB. Wij krijgen nu zowel PGB als ZIN en als straks de PGB niet meer vergoed wordt, dan hebben we de keuze om of meer ZIN af te nemen, die bijna drie keer zo duur is of zal onze zoon veel eerder uit huis moeten, wat nog veel duurder is en wat niet ons doel is.

Je kan er gewoon op wachten dat de ZIN straks gigantisch gekort gaat worden en dat iedereen waar een wat groter vlekje aan zit, weer gewoon achter de muren van een instelling verstopt kan worden.

Als je 90% van de gebruikers uit de PGB gooit, dan heeft dat niks te maken met het aanscherpen van de regels om de uitwassen (die er gewoon zijn) te bestrijden. Dat is gewoon een asociale bezuinigingsmaatregel, die ten koste van de zwaksten uit de samenleving gaat. Laat ze alsjeblieft de uitwassen aanpakken, zonder gelijk de mensen die deze zorg nodig hebben en er verantwoord mee omgaan in het verdomhoekje te zetten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:04

Ik lees hier dat er veel fraude word gepleegd,maar dat is niet waar!
Iemand die een PGB krijgt,zal aan moeten tonen via dossiers wat ze allemaal mankeren.
Je kan geen PGB krijgen als je eigenlijk niets tot weinig mankeerd,je moet écht wel hulp behoevend zijn wil je PGB toe gewezen krijgen.
De enige die wél fraude pleegde/plegen zijn die kantoren die verpleegsters sturen,zij krijgen €26,- per uur en betalen zo'n verpleegster [die niet eens gediplomeerd is soms] €10,- per uur.

Tally_Ho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:06

[/quote]

Zoveel wordt er blijkbaar niet gefraudeerd. Het probleem zit er vooral in dat er binnen de regels twijfelachtige zorg vergoed wordt. Maar dan hoef je niet gelijk het hele PGB af te schaffen, wat nu eigenlijk gebeurt. Je kan ook gewoon de regels aanscherpen, waardoor die hele grote groep die nu terecht PGB heeft en straks voor 20-25% hogere kosten in de gewone zorg terecht moet, er wel gebruik van kan maken. Er wordt nu gewoon het kind met het badwater weggegooid.[/quote]

die twijfelachtige zorg: dat heet dus ook fraude.
Het is een regeling die zijn eigen vraag heeft gegenereerd, het kon niet uitblijven dat er gesneden zou gaan worden.
Veel budget gaat op aan kinderen met een psychiatrische diagnose, ASS, ADHD en dergelijke. Álle 'bovengebruikelijke zorg', werd voorheen zonder meer geindiceerd. Waarom zou je nog zomaar eens op je buurmeisje met Down passen, om de ouders even te ontzien, als die ouders een budget hiervoor kunnen krijgen en je daarmee uit kunnen betalen? Ik vind het jammer dat vooral deze vorm van mantelzorg, elkaar gewoon eens een handje helpen, met het PGB verdwijnt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:13

Ik ben zelf Freelance Verzorgende [mantelzorger] en het loon is idd. best hoog.
Maar het werk is Zwaar en Geestelijk is het nóg zwaarder.
Ik denk ook niet dat een mantelzorger dit werk jaren lang kan blijven doen.

Tally_Ho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:21

saartjuh88 schreef:
Ik ken helaas ook mensen die misbruik maken van hun pgb, onder andere een groot deel van het geld doorsluizen naar zichzelf onder het idee van mantelzorgers terwijl ze veel beter kunnen investeren in goede begeleiding voor hun kinderen. Maar ik snap dat een groot deel hiervan wel de dupe wordt die hun geld wel goed investeren. Misschien niet gelijk PGB afschaffen maar beter verdelen + controle.

Ja, dit gebeurt inderdaad... Ik ken een indicatiesteller en die vertelde me dat er gezinnen zijn die geen enkele zorg inkopen maar alles aan zichzelf uitkeren. Kind krijgt dan niet de 'verantwoorde zorg', je wordt nl geindiceerd op een bepaald aantal functies maar kunt er voor kiezen om andere zorg in te kopen dan waarvoor de indicatie loopt, of, en dat gebeurt helaas echt, je keert de hele mikmak aan jezelf uit en vangt daarmee een vorstelijk salaris, het gaat soms om erg hoge bedragen!

Op het geheel van álle pgb's lijkt dat wellicht marginaal, maar toch: juist deze verhalen hollen de solidariteit van mensen met dit soort regelingen enorm uit.
Laatst bijgewerkt door Tally_Ho op 02-06-11 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:22

Belachelijk. Altijd geld weg halen waar het niet kan.
Net als de scholen voor gehandicapten. Geen enkele normale school wil iemand met epilepsie in de klas omdat ze daar niet voor opgeleid zijn maar opeensi er geen geld meer voor die scholen.
Wat is er mis met Nederland?

Mijn broertje krijgt ook pgb. Hier van gaat hij soms een dag soms een weekend of soms een week weg met het logeerhuis of naar de boerderij. Dit zorgt ervoor dat hij een leuke dag heeft(of dagen) en dat wij thuis ook even bij kunnen komen en ik wat met mijn moeder kan doen ipv dat mijn broertje alle aandacht opeist.
Als dat dus niet meer kan dan kan ik simpelweg niet meer thuis wonen leuk he:) Als je hier niks van weet kan je er niet echt over oordelen want mensen van buiten denken haast altijd dat het wel mee valt. Broertje kan toch ook een oppas krijgen? Ja...

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:28

Jessicajoann schreef:
Belachelijk. Altijd geld weg halen waar het niet kan.
Net als de scholen voor gehandicapten. Geen enkele normale school wil iemand met epilepsie in de klas omdat ze daar niet voor opgeleid zijn maar opeensi er geen geld meer voor die scholen.
Wat is er mis met Nederland?

Mijn broertje krijgt ook pgb. Hier van gaat hij soms een dag soms een weekend of soms een week weg met het logeerhuis of naar de boerderij. Dit zorgt ervoor dat hij een leuke dag heeft(of dagen) en dat wij thuis ook even bij kunnen komen en ik wat met mijn moeder kan doen ipv dat mijn broertje alle aandacht opeist.
Als dat dus niet meer kan dan kan ik simpelweg niet meer thuis wonen leuk he:) Als je hier niks van weet kan je er niet echt over oordelen want mensen van buiten denken haast altijd dat het wel mee valt. Broertje kan toch ook een oppas krijgen? Ja...

Dit wordt ook niet afgeschaft, alleen moet je het op een andere manier betalen.
Je krijgt het geld niet meer zelf, maar het gaar direct naar de zorgaanbieder :)