Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Peerke_ schreef:Ik snap wel dat de overheid er in moest gaan snijden, immers werd er heeeel veel misbruik van gemaakt.
Citaat:Statistieken Persoonsgebonden Budget
•In 2011 staat er 2,4 miljard euro op de begroting van VWS voor pgb's. In 2010 was het 2,3 miljard.
•Dat bedrag wordt verdeeld onder 135.000 pgb-houders (inclusief de wachtlijst).
•In 2005 waren er 68.000 budgethouders en ging er 1 miljard euro naar het pgb
•Zorgverzekeraars Nederland meldt 133 onderzochte fraudezaken in 2008 en 204 in 2010. De afgelopen jaren is er in totaal voor een bedrag van € 6 miljoen aan pgb-fraude vastgesteld. Die 6 miljoen fraude is dus op een totaal uitgegeven bedrag van 2008, 2009, 2010 van zo'n 6 miljard.
•De vastgestelde fraude is dus 0,001 procent.
Bron: uit antwoord van minister Schippers op Kamervragen van Venrooy-Ark (VVD), 7 maart 2011 en een kamerbrief van Schippers van 30 november 2010.
shadowflower schreef:ik zag het vandaag op zeelandnet. mensen die aan het werk zijn in de boomgaard en toch een PGB hebben. als deze mensen dit werk kunnen doen kunnen ze heus een deel betaald werk doen in de boomgaard. Mensen die echt niet kunnen werken daar heb ik vrede mee dat ze geld krijgen van de overheid.
shadowflower schreef:zal de overheid daarin moeten snijden aangezien alle mensen liever lui dan moe zijn. andere mensen werken keihard voor hun centen en die lui maar op dr luie reet zitten ... nee hoor ... als je kunt werken dan moet je werken. en anders geen geld vd overheid vragen
Peerke_ schreef:Maar het is niet dat je nou opeens niks meer krijgt van de overheid, Alleen krijg je het geld niet zelf meer.
Nou wordt het ZIN, mensen die het nodig hebben zullen hier gebruik van maken.
Je krijgt het geld niet meer zelf op je rekening gestort, maar die goedgekeurde bedrijven krijgen het rechtstreeks.
Je leasepony betalen bijvoorbeeld kan niet meer
saartjuh88 schreef:Ik ken helaas ook mensen die misbruik maken van hun pgb, onder andere een groot deel van het geld doorsluizen naar zichzelf onder het idee van mantelzorgers terwijl ze veel beter kunnen investeren in goede begeleiding voor hun kinderen. Maar ik snap dat een groot deel hiervan wel de dupe wordt die hun geld wel goed investeren. Misschien niet gelijk PGB afschaffen maar beter verdelen + controle.
Jessicajoann schreef:Belachelijk. Altijd geld weg halen waar het niet kan.
Net als de scholen voor gehandicapten. Geen enkele normale school wil iemand met epilepsie in de klas omdat ze daar niet voor opgeleid zijn maar opeensi er geen geld meer voor die scholen.
Wat is er mis met Nederland?
Mijn broertje krijgt ook pgb. Hier van gaat hij soms een dag soms een weekend of soms een week weg met het logeerhuis of naar de boerderij. Dit zorgt ervoor dat hij een leuke dag heeft(of dagen) en dat wij thuis ook even bij kunnen komen en ik wat met mijn moeder kan doen ipv dat mijn broertje alle aandacht opeist.
Als dat dus niet meer kan dan kan ik simpelweg niet meer thuis wonen leuk he:) Als je hier niks van weet kan je er niet echt over oordelen want mensen van buiten denken haast altijd dat het wel mee valt. Broertje kan toch ook een oppas krijgen? Ja...