Vlees noch vis.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:26

Ja hoor, ik eet elke dag vlees of kip. ( Vis lust ik niet ) :)
En ik durf het haast niet te zeggen, maar het kan me ook vrij weinig schelen .. :)
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 30-05-11 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:26

phormicola schreef:
Ik zit aan het andere einde van het spectrum: ik eet veel vlees, vis, eieren, groenten, maar geen granen.

Mag ik vragen waarom jij geen granen eet?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:27

itske schreef:
wij eten iedere dag vlees,afgewisseld met een keer per week vis of kip.

Is kip geen vlees? :')

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:30

_Tara_ schreef:
itske schreef:

nee hoor kip is gevogelte :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:33

Jolliegirl schreef:
phormicola schreef:
Ik zit aan het andere einde van het spectrum: ik eet veel vlees, vis, eieren, groenten, maar geen granen.

Mag ik vragen waarom jij geen granen eet?

Omdat ik daar dik, moe en dorstig van word.

@TS we hebben een overschot aan eten op de wereld. Het probleem is niet te hoeveelheid, maar de verspreiding.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:33

Ik heb gisterenavond een deel gezien van de uitzending.
Wij eten zo'n 5 keer per week vlees bij de avondmaaltijd, we eten wel zoveel mogelijk biologisch vlees.
We hebben ook eens gekeken wat er eigenlijk in de vleesvervangers zit, daar worden wij ook niet echt vrolijk van, van alle kunstmatige toevoegingen.. Als we geen vlees eten maken we dus een omelet of eten gewoon geen vlees of vleesvervangers.

Een deel vond ik wel stemmingmakerij, de aanvoer van varkens naar een slachterij bijvoorbeeld wat verteld werd door een voorbijganger die wel eens op een slachterij had gereden, zijn verhaal was duidelijk uit het verleden. Tegenwoordig worden de dieren rustig uitgeladen en moeten ze eerst tot rust komen in de stallen voordat ze geslacht mogen worden. In drie minuten uit de vrachtwagen tot geslacht zijn gaat dus niet meer op.
Groeihormonen mogen al lang niet meer gebruikt worden, de boeren horen een strenge registratie bij te houden van de medicijnen die ze gebruiken. Je zult er altijd bij hebben die de boel omzeilen maar het gros van de boeren houdt zich netjes aan de regels.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:35

Esther schreef:
Ik heb gisterenavond een deel gezien van de uitzending.
Wij eten zo'n 5 keer per week vlees bij de avondmaaltijd, we eten wel zoveel mogelijk biologisch vlees.
We hebben ook eens gekeken wat er eigenlijk in de vleesvervangers zit, daar worden wij ook niet echt vrolijk van, van alle kunstmatige toevoegingen.. Als we geen vlees eten maken we dus een omelet of eten gewoon geen vlees of vleesvervangers.

Een deel vond ik wel stemmingmakerij, de aanvoer van varkens naar een slachterij bijvoorbeeld wat verteld werd door een voorbijganger die wel eens op een slachterij had gereden, zijn verhaal was duidelijk uit het verleden. Tegenwoordig worden de dieren rustig uitgeladen en moeten ze eerst tot rust komen in de stallen voordat ze geslacht mogen worden. In drie minuten uit de vrachtwagen tot geslacht zijn gaat dus niet meer op.
Groeihormonen mogen al lang niet meer gebruikt worden, de boeren horen een strenge registratie bij te houden van de medicijnen die ze gebruiken. Je zult er altijd bij hebben die de boel omzeilen maar het gros van de boeren houdt zich netjes aan de regels.

Dat vind ik dus juist zo'n groot probleem. Ik weet niet of het vlees wat ik eet, goed behandeld is volgens de regels.

Grapjasjes12

Re: Vlees noch vis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:39

Dat is idd wel een groot probleem van de vleesindustrie.
Maar goed, als je margarine eet stop je ook zooi in je lichaam, weleens gezien hoe ze dat maken? :z Doe mij maar een klontje boter op m'n oneerlijke biefstuk ipv die troep.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:40

Ik gebruik ook geen margarine. Gewoon roomboter.

Edit: Maar ik begrijp je punt wel :P

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:43

_Tara_ schreef:
Ik gebruik ook geen margarine. Gewoon roomboter.

Edit: Maar ik begrijp je punt wel :P

Het is moeilijk om een 'outside the box' mening te hebben en dat goed over te brengen. Ik stuntel wat af :P

_Tara_

Re: Vlees noch vis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:44

Ik heb ook wel een redelijke outstide the box mening. Wel weer op een andere manier dan jou. Maar het blijft vaak lastig om je mening goed over te brengen inderdaad :j

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:46

Ja ik eet elke dag vis of vlees. Ik ben er dol op en ik voel me er goed bij. Heb wel eens vleesvervangers gegeten maar daar werd ik ziek van.
Je doet het toch nooit goed, de ene week zeggen ze tomaten zijn gezond de adere week zeggen ze dat je beter geen tomaten kan eten. En zo gaat het ook met vlees en vis.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:48

kohtje schreef:
Ja ik eet elke dag vis of vlees. Ik ben er dol op en ik voel me er goed bij. Heb wel eens vleesvervangers gegeten maar daar werd ik ziek van.
Je doet het toch nooit goed, de ene week zeggen ze tomaten zijn gezond de adere week zeggen ze dat je beter geen tomaten kan eten. En zo gaat het ook met vlees en vis.

Daarom zou je dus zelf wat onderzoek moeten doen. Boeken lezen, internet afzoeken enz. Op die manier kun je dan bewust nadenken over wat eet ik wel of niet. Als je er in ieder geval bewust over na wilt denken wat je in je mond stopt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:48

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:49

Ik eet geen vlees en geen vis. Al 8 jaar niet meer. Wil niet meer anders, ben prima gezond en voel me er goed bij.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:51

_Tara_ schreef:
Ik heb ook wel een redelijke outstide the box mening. Wel weer op een andere manier dan jou. Maar het blijft vaak lastig om je mening goed over te brengen inderdaad :j

Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik weet wel een beetje hoe jij tegen de dingen aankijkt en dat respecteer ik :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:53

phormicola schreef:
_Tara_ schreef:

Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik weet wel een beetje hoe jij tegen de dingen aankijkt en dat respecteer ik :)

Zou ook saai zijn als iedereen hetzelfde dacht. Wel makkelijker met boodschappen doen bv, dat dan weer wel :P

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:55

_Tara_ schreef:
kohtje schreef:

Daarom zou je dus zelf wat onderzoek moeten doen. Boeken lezen, internet afzoeken enz. Op die manier kun je dan bewust nadenken over wat eet ik wel of niet. Als je er in ieder geval bewust over na wilt denken wat je in je mond stopt.

Wat ik bedoel is dat de meningen regelmatig veranderen over wat wel en niet gezond is. Ik ga er elk geval geen studie meer van maken.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:55

Sinds kort ben ik er bewuster mee bezig. Onlangs ben ik met een vriendin op vakantie geweest die vegatarier is. Ik heb gewoon met haar mee gegeten en dit beviel eigenlijk vrij goed.
Als tiener heb ik wel een periode vegatarisch gegeten en hierop reageerde mijn lichaam niet zo goed, werd erg slap en moe.
Nu probeer ik ongeveer 1x per week vlees te eten en 2x per week vis, de rest zonder. Bevalt tot nu toe prima.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:56

Ik eet gemiddeld zo'n 2x in de week vis en de rest van de dagen wel een stukje vlees.
Een maaltijd zonder een stukje vlees mis ik toch iets.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:59

Ik eet elke dag vlees zowel op brood als bij het avondeten. ik heb een vraag aan TS ben je zelf veganist ? of eet je wel zuivel en eiproducten ?
en aan alle vegetariers ? als je aan CO2 uitstoot denkt, denkt je dan ook aan je paard en je hond? want die zijn helemaal niet "nuttig" terwijl bijvoorbeeld een melkkoe nog wat oplevert zoals melk kalveren en uiteindelijk vlees.
Ik hoef geen kritiek op dat ik vlees eet, ik lust absoluut geen groenten, en ik moet wat eten :) en ik ben allergisch voor vis
bovendien geloof ik dat melk uit koeien komt, eieren uit kippen en dat voor mij rijlaarzen ook een kalf gestorven is, dus dan mag ik die ook opeten. Maar! ik eet wel bewust, dwz GEEN bio industrie vlees en geen kiloknallers.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:02

_Tara_ schreef:
kohtje schreef:

@ tara ik vind bewust zijn van voedsel inderdaad heel belangrijk, en zodra iemand een weldoordachte keuze heeft gemaakt respecteer ik die. de meeste diëtisten geven menu's met elke dag vlees of vis. En ook internisten zeggen dat dit geen probleem is en past binnen ene gevarieerd voedingspatroon.

Grapjasjes12

Sowieso, weet je wel hoeveel CO2 uitstoot er is van kunstmest? Phoe, ga maar eens alles nalezen, je schrikt je wezenloos.
Als iedereen vegetariër zou zijn dan zou de aarde ook opwarmen als een gek.

Daan_O

Interessant, dat ga ik binnenkort eens kijken, hopelijk samen met mijn vriend.

Ik probeer ook steeds minder vlees/vis te eten en dit langzaam bij mijn vriend te introduceren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij er weinig in heb verdiept maar ik zie er sowieso geen belang in om dagelijks vlees/vis te eten. Daarom koop ik al steeds vaker vleesvervangers. Sinds een paar jaar koop ik sowieso biologisch of scharrelvlees, dat geeft mij wel een beter gevoel.

Maar eerlijk gezegd vind ik de maaltijd vaak wel wat minder compleet zonder vlees of vis. En zo af en toe eens bbqen vind ik ook erg lekker dus helemaal vegatarisch zal ik denk niet zo snel worden.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:06

_Tara_ schreef:
itske schreef:

officieel niet, kip is gevogelte, dat kocht je vroeger ook bij een poelier zoals alle andere gevogelte en wild en niet bij de slager.
Door de supermarkten is dit onderscheid verdwenen.