Wakker dier: rellen met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 17:08

laat dan een foto van de hakselaar zien ipv van een broedkast. Bovendien heb ik persoonlijk niet zo veel problemen met zo'n haksel ding. Het lampje is uit voor dat zo'n kuiken het uberhaubt door heeft. Het ziet er wellicht onsmakelijk uit, maar het is wel erg snel.

Nu heb je natuurlijk die groep vegetariers, maar slecht een heeeeel klein groepje is veganist. Je zou natuurlijk uit protest geen eieren meer kunnen eten. Maar enig idee in hoeveel producten ei is verwerkt?

En ja, het is massaal, mensen verbruiken nu eenmaal veel eieren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:11

joostvangestel schreef:
Klopt, maar van hanen die elkaar kapotvechten tot de dood erop volgt word ik ook niet blij. Dat gebeurt wel als je ze in leven laat. De natuur is bijzonder wreed.

de haan zoals wij ze kennen komen niet voor in de natuur...de kip is een dier wat door mensen bedacht is.

overigens vliegen dieren elkaar alleen in de haren als er een op de anders territorium komt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:27

Het feit dat de foto gemaakt kán worden, zou m.i. al shocking genoeg moeten zijn. Wat er daarna gebeurd met een kuiken en of dat nóg dieronvriendelijker is, doet niets af aan het feit dat deze kuikens niet de start krijgen zoals de natuur het bedoeld heeft.

Laat Wakker Dier maar shockeren en zich richten op 'de consument'. Het enige wat helpt om iets te veranderen in het hele proces is om de mentaliteit van de vraagkant te veranderen. Er is m.i. teveel lobby en te veel geld te verdienen aan de aanbodkant om daar iets te kunnen betekenen als kleine organisatie.

julius_juut

Re: Wakker dier: rellen met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:22

De enige manier om dit soort beelden weg te werken is iedereen zijn eigen eieren weer laten produceren. Gewoon iedereen een aantal kippen en een haan. Dan heb je het grootste deel van het jaar eieren en kip voor eigen consumptie en zal het dierenwelzijn precies zo goed zijn als je zelf wilt.
Zodra je een paar mensen dieren laat houden voor een hele grote groep mensen gaat het fout, maar ja, bijna iedereen (me included) eet graat eieren en vrijwel niemand heeft ruimte voor eens stel scharrelkippen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:33

voor eieren heb je geen haan nodig hoor...ik heb zelf vier kipjes en een haan,genoeg eieren voor twee personen.Soms zelf teveel.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 20:35

wel als je je kipjes zo nu en dan wilt vervangen

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:35

Inderdaad, voor x hennen is maar 1 haan nodig, als je kuikentjes wilt. Die haantjes moeten dan toch echt ergens naartoe. Dus voor de eet in het algemeen.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:03

Shiloh schreef:
laat dan een foto van de hakselaar zien ipv van een broedkast. Bovendien heb ik persoonlijk niet zo veel problemen met zo'n haksel ding. Het lampje is uit voor dat zo'n kuiken het uberhaubt door heeft. Het ziet er wellicht onsmakelijk uit, maar het is wel erg snel.

.

De kuikens die er echt in komen hebben nog 'mazzel' ondanks de vreselijke pijn die ze hebben! ... maar er komen er ook een hoop klem te zitten en worden ernstig verwond... om zo een uur of wat te mogen kreperen...

kan niet snappen dat je zegt dat je geen problemen hebt met een hakselaar, dan ben je echt een gevoelloos mens! De kuikenhakselaar is toch wel 1 van de gruwelijkste dingen die er zijn!

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:18

Meeste mensen zijn gevoelloos als het om dieren gaat , en met zulke teksten als 'het lampje is snel uit "
hou je jezelf voor de gek of het boeit je echt niet .

de tekst van OldSkipper is wat realistiser helaas.
Als ik zoiets zou zien , krijg ik het nooit meer van mijn netvlies af , het boeit mij echt wel , mensen zijn
de gemeenste beesten die er zijn

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:21

joostvangestel schreef:
Klopt, maar van hanen die elkaar kapotvechten tot de dood erop volgt word ik ook niet blij. Dat gebeurt wel als je ze in leven laat. De natuur is bijzonder wreed.

Wat heeft dat met natuur te maken dan ?
Hanen in de natuur vechten zich niet kapot , die hebben genoeg ruimte om uit het territorium
van de ander te blijven .

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:30

sjonnie48 schreef:
Meeste mensen zijn gevoelloos als het om dieren gaat , en met zulke teksten als 'het lampje is snel uit "

Als ik zoiets zou zien , krijg ik het nooit meer van mijn netvlies af , het boeit mij echt wel , mensen zijn

Als het netjes zou gebeuren zou de hakselaar een snelle dood zijn, waarschijnlijk een stuk diervriendelijker dan vergassing of andere massavernietigingsmethoden. Het feit dat het te veel tijd kost om die beesten netjes in het ding te gooien zorgt er voor dat ze klem zitten/er uit vallen enz. Iets meer geld voor de eieren vragen zodat die beesten met de hand in de hakselaar kunnen en het probleem is opgelost.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:35

Ik heb niet alles gelezen maar ga er maar van uit dat de kuikens in deze laden het nog relatief goed hebben.
Je wilt niet weten wat er met die beestjes gebeurd nadat ze letterlijk uit die lade zijn gegooit!

kortom het is realistisch wat hier getoond wordt.

Daarbij worden overbodige, slechte kuikens in een buis gegooit waar ze door de zuigkracht omkomen en aan het eind van de tunnel in een tank terecht komen, het komt vaak genoeg voor dat kuikens nog niet dood zijn. Deze kuikens wachten een verschikkelijke lijdensweg tot de dood, ze sterven tussen lijken van soortgenoten.
Laatst bijgewerkt door WWisecracker op 31-05-11 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:36

Ik snap jullie punt. Deze foto is niet representatief voor alle dieren in deze sector. Veel van deze dieren zitten in slechtere situaties, sommige in betere situaties.
Echter, is dit wel de realiteit. Die foto is gemaakt, dus dit soort dingen gebeuren. Als er een aardbeving op Haïti is, zien we ook de meest verschikkelijke beelden. Die zijn niet representatief voor het hele land, maar wel voor bepaalde delen, en ze schetsen wel een beeld van de situatie. Ik denk dat dat is wat Wakker Dier hier ook probeert te bereiken.
Ik denk dat je beter shockerende foto's kan publiceren, omdat dat meer indruk maakt en waarschijnlijk meer effect zal hebben.

Ik snap überhaupt niet dat hier een discussie over mogelijk is. Wat is er erg aan het feit dat mensen het op proberen te nemen voor hen die zelf geen stem hebben?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 20:43

Maar ik vind deze foto dus helemaal niet schokkend.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:45

Naja, leuk is anders, maar er zijn beelden die veel erger zijn inderdaad. Op school krijgen we regelmatig beelden van de bioindustrie onder onze neus gebrukt.
Mijn hoofd slaat SowieSo niet snel op hol van een foto, maar ik heb er wel een mening over.

Een dergelijke broedkast vind ik niet direct verkeerd. Het is gewoon niet rendabel om die kuikentjes allemaal stuk voor stuk in een grote stal uit te broeden. Dat is gewoon zo.
Maar omdat deze foto in de openingspost wordt gebruikt, en als schokkend werd omschreven (of heb ik dit verkeerd gelezen/begrepen?)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 20:55

Nee. Nou ja. Niet door mij schokkend. Maar voor anderen die niet weten dat dit een broeikast is, maar denken dat dit huisvesting is of zo wellicht wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:56

Wat ik aan heel die organisatie niet snap is dat ze zeer vaak foto's gebruiken die totaal niet weergeven van wat zij beweren dat het doet. Nu ook hier weer die broedmachine, kuikens onder een lamp gaan ook in elkaar zitten, al hebben ze nog 5m2 rondom ... ze willen nu eenmaal graag zo warm mogelijk blijven. En onder moeder kip is er ook geen gigantische ruimte. Natuurlijk zoals hier gezegd wordt, het gaat ook om wat er daarna met die kuikens gebeurd. Maar laat dat dan gewoon zien!? En waarom sjoemelen met cijfers om dingen erger te laten lijken dan ze zijn? Zo'n organisatie zou toch blij moeten zijn dat het ergens goed mee gaat .. of beter dan voorheen? Waarom moet alles dan aangedikt worden?

Ze zouden best kunnen melden van (en ik neem maar een aantal..): 3000 kuikens gruwelijke dood door klem raken/naast vallen hakselaar. Wat dan eigenlijk uit volgende zin komt: Vergeleken 2 jaar terug toen nog 6000 kuikens een gruwelijke dood door klem raken/naast vallen van de hakselaar ondergingen zijn er vorig jaar 3000 kuikens klem geraakt/naast gevallen.

Door die manier van omgaan met de "onwetende mens" heb ik het ondertussen een beetje gehad met organisaties a la wakker dier..

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:32

julius_juut schreef:
sjonnie48 schreef:

Als het netjes zou gebeuren zou de hakselaar een snelle dood zijn, waarschijnlijk een stuk diervriendelijker dan vergassing of andere massavernietigingsmethoden. Het feit dat het te veel tijd kost om die beesten netjes in het ding te gooien zorgt er voor dat ze klem zitten/er uit vallen enz. Iets meer geld voor de eieren vragen zodat die beesten met de hand in de hakselaar kunnen en het probleem is opgelost.

Een hakselaar is nooit netjes , alleen een geestesziek dier zoals een mens kan zo'n machine uitvinden voor om van levende wezens af te komen .
Net zoals je zieke geest moet hebben om een legbatterij te verzinnen .
Het probleem is dus nooit opgelost !

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:34

Legbatterijen worden al een hele tijd niet meer (nieuw) gebouwd in Nederland en vanaf volgend jaar is het gebruik ervan helemaal verboden.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:50

Ben het met TS eens. Heb de foto's eens zitten bekijken. En sommige dingen verdraaien ze wel inderdaad. Een geit of een koe die gemolken wordt zielig?? Maar goed, als ze bedoelen dat het allemaal zo massaal is tegenwoordig, dat klopt, is ook wel nodig in deze consumptie maatschappij. Er kunnen inderdaad dingen verbeterd worden, maar voor mijn idee werkt het niet zo. Wakker Dier zal nooit, maar dan ook nooit, heel Nederland ervan kunnen overtuigen alleen maar biologisch te eten bijvoorbeeld. Kunnen ze beter hun energie richten op (voor mijn idee) meer nuttige dingen, zoals overleg en voorstellen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:59

sjonnie48 schreef:
Een hakselaar is nooit netjes , alleen een geestesziek dier zoals een mens kan zo'n machine uitvinden voor om van levende wezens af te komen .

Ooit over gedacht hoe diervriendelijk een vliegenmepper is? Tja, een vlieg is wat minder aaibaar dan een kuikentje, maar toch.

En als je dan toch verder gaat denken: een aardappelrooier gaat ook niet echt zachtzinnig om met wat er allemaal in de grond leeft. Er zijn volksstammen die geen ondergronds groeiende groenten eten omdat het proces daarvoor teveel dierlijke slachtoffers eist. En dan kan je ook nog eens gaan denken aan de implicaties zijn met betrekking tot abortus...

Een hakselaar is een werktuig dat bedacht is op een probleem op te lossen (te veel kuikens van het verkeerde geslacht). Als zodanig vervult het die funktie. Of dat het een nette manier is, is een andere verhaal, maar er zijn best nog wat meer voorbeelden te geven waarbij dieren direkt of indirekt het slachtoffer zijn van een bepaalde doelstelling.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:04

russel schreef:
Je moet ergens beginnen en dat is bij de consument. De meesten komen uit de stad hebben geen idee wat er in de afgelopen 30 jaar is veranderd...

Zo reed ik jaren geleden naar de manege, reed altijd langs een grote schuur, zag nooit niets of niemand, tot op een dag de deuren open stonden en er een walchelijke stank uit kwam, ik kijk en geloofde mijn ogen niet, in het donker allemaal kippen...... :r en dat bedoel ik maar...zo een kippenboer staat niet in de aandacht, zijn afzet blijft onbekend.

Mensen mogen onderhand wel weten wat dierenindustrie is en gaan bepalen of dat is wat ze willen, als ze met hun kinds naar de kinderboerderij gaan en hun peuters leren, dit is een kip, dit is een kuiken en dit is een varkentje...

Al die ziektes en bacteriën van de laatste decennia, ook niet toevallig....

Nee klopt, die ziektes bestaan al 100 jaar of langer.....

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:10

Ben t eens met TS. Als je een onderwerp onder de aandacht wil brengen, doe dat dan met de juiste foto's en met de juiste info! Mede doordat gedraai en gemiep ben ook ik totaal geen fan van Wakker Dier.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:20

Eigenlijk zouden zij deze campagne vanuit een hele andere hoek moeten maken. Waarom moet men zoveel 'eten' produceren voor de comsument? Antwoord staat al in mijn vraag, de consument wordt te groot. De aarde kan de draagkracht niet meer aan wat betreft het aantal mensen. De mensheid word een plaag. Zoals de Britse econoom Malthus al in 1798 voordspelde, komt er ooit een grote hongersnood. De groei van de wereldbevolking is namelijk exponentieel en de groei van het voedsel is lineair. En dan word een vrije uitloop ei steeds moeilijker. Niet dat ik tegen het principe van vrije uitloop ben, maar ik geloof niet dat je en en kan hebben.
Maargoed even een reactie op het topic. In mijn ogen is het al niet menselijk wanneer een kuiken word geboren in zo'n situatie. Laat ik de situatie anders stellen, men deponeert hoogzwangere vrouwen in een ruimte. Zij bevallen en de kinderen leven voor een paar uur in die ruimte. Bewegen is nauwelijks mogelijk. Als ik eigenaar van het ziekenhuis was zou ik me bergen voor de klachtenmails. Uiteraard is het niet netjes dat er geen realistisch beeld word gevormd van de werkelijke situatie. Maar dat ik die ruimte zie met zoveel kippen die nog erger op elkaar zitten als Nederlanders bij Starbeach dan vraag ik mij toch af of er niet meer beeld word vertekend vanuit beide partijen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:23

Weet je ik ben met school naar een voorstelling geweest over de legbatterijen. Ook zijn we erna naar de verschillende soorten stallen gaan kijken. raar maar waar, de kippen in de legbatterij zagen er het ' gelukkigst' uit. In de grotere stallen zaten er vele kippen die tot bloedens toe kapot gepikt waren door de 'kannibalistische' kippen. In de legbatterij zitten ze met 3, zit er 1 kannibaal bij wordt die er sneller uitgehaald dan als ze vrij met vele lopen. En dan hebben we het wel over grote legstallen. Ik keur een legbatterij zeker niet goed, want na een paar maand wordt de stal leeggehaald ( die kippen gaan naar de slacht) stal gereinigd en huppa weer een verse lading kippen erin. Dat dumpen vind ik zo niks, maarja ipv altijd te klagen over hoe het niet moet, oplossingen zoeken hoe het beter kan, want die stallen met vrijheid waren ook echt niks ( daar liepen massa's kale kippen tussen bah)