Docent opgepakt na slaan leerling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eknein

Re: Docent opgepakt na slaan leerling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:46

Ik vind dat een docent absoluut niet mag slaan. Maar als je af en toe hoort hoe leerlingen zich tegenwoordig gedragen in de klas.. De leerling word nu als het slachtoffer gezien. Maar misschien stond die wel op het punt om een overige leerling te slaan

Tja moeilijke punten. Ik kan het wel van allebei de kanten begrijpen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:53

eknein schreef:
Ik vind dat een docent absoluut niet mag slaan. Maar als je af en toe hoort hoe leerlingen zich tegenwoordig gedragen in de klas.. De leerling word nu als het slachtoffer gezien. Maar misschien stond die wel op het punt om een overige leerling te slaan

Arme leraren denk ik altijd, met al die losgeslagen pubers... :+ Dat dat niet vaker misgaat!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:13

Miesjex schreef:
Ik kan deze leraar, heb altijd les van hem gehad.
Maar geloof mij, hij doet dit niet om het slaan hoor, die man heeft een hart van goud! serieus.

Hij zal echter niet zomaar geslagen hebben!

Waardevolle bijdrage. :j In de media komen dingen vaak heel anders over.

Ik heb vorig jaar ook een leerling flink vastgegrepen bij zijn arm. Volgens sommigen hier totaal niet oké, maar een agressieve jongen van 16 zijn gang laten gaan en de boel laten escaleren is ook niet wenselijk. Uiteindelijk was het ook mijn verantwoording om de veiligheid van de andere leerlingen te waarborgen.

Uit dit bericht haal ik ook een soortgelijke boodschap. Ik vermoed dat het paard achter de wagen wordt gespand. Hopelijk krijgt die leerling ook een figuurlijk pak op zijn donder. Hij gedroeg zich in eerste instantie niet.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:05

Jaa idd, kinderen kunnen echt te ver gaan! En zoals je al zegt in de media komt het anders over.
Die jongen zegt tegen ze pa ja hy sloeg me in me maag en hup die vader gelijk aangifte doen zonder eens goed het verhaal te horen.
Soms jammer dat het zo gaat! Want durf echt te wedden dat die man dat niet deed omdat hij even wilde slaan!
Soms is het ook zelfverdedigiing en veiligheid idd voor de andere leerlingen!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:19

Slaan is niet goed te praten, maar als docent weet ik ook heel goed dat leerlingen soms het bloed onder je nagels vandaan kunnen halen....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:28

Ik ben zelf docent en mijn mening is als volgt:

Nooit of te nimmer mag je een leerling slaan.
Als je de situatie niet aan kan, dan moet er een andere oplossing komen.
Roep er een collega bij of vraag hulp aan een collega of de directeur.
Stuur eventueel de leerling even naar een andere plek.
Slaan is een uiting van onmacht!!!
Hoe erg de leerling zich ook misdraagt! Slaan mag nooit!

Een arm om iemands schouder kan ook niet zo maar.
Heb het vorige week wel gedaan, omdat een leerling examen wiskunde moest doen en er echt volkomen doorheen zat voor het examen.
Zij had steun en een arm om haar heen nodig, maar ik vraag dan wel van te voren of ze het niet erg vind.
Bij een jongen beperk ik mij tot een klopje op zijn schouder als aanmoediging.

Verder ben ik ook nooit alleen met een leerling in de klas. Je weet als docent gewoon (en als je het nog niet wist, dan leer je het wel op je opleiding) dat dit niet mag.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:17

Tendance schreef:

Nee, maar als er eentje echt door 't dolle heen is, stuur je hem (of haar :+ ) ook niet zo gemakkelijk naar een andere plek. Blinde woede valt niet te sturen. Slaan is dan ook geen optie, maar meenemen naar een andere ruimte wel. Dit gaat ook niet altijd gemakkelijk en daarbij moet je soms fysiek worden. Gewoon aan de arm meenemen kan dan ook echt minder zachtzinnig gaan. Veiligheid gaat naar mijn idee voor alles.

Citaat:
Verder ben ik ook nooit alleen met een leerling in de klas. Je weet als docent gewoon (en als je het nog niet wist, dan leer je het wel op je opleiding) dat dit niet mag.

Ik zit vaak genoeg met maar een leerling in de klas. (Mentorgesprek/nablijver/toets inhalen etc.) Ik vind het onzin dat dat zogenaamd niet meer zou mogen. :n

Kinderen moeten linksaf of rechtsaf gewoon leren dat ze niet agressief mogen zijn. Als een docent ingrijpt om de boel niet verder te laten escaleren, dan vind ik dat vooral de veroorzaker moet worden aangepakt.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:23

Ik noem het zelfverdediging :+

Tja zoals iemand al aanhaalde: je kent de situatie niet. Leerling kon evengoed een aanval krijgen of een echte etter zijn. Alsof je doodgaat van een dreun... mensen zijn zo lichtgevoelig nowadays, ik kreeg vroeger een stoel op mijn hoofd of werd heel vroeger aan mijn oor de klas uitgesleurd. Niemand die wat piepte hoor :+ Dat is een deel opvoeding. Jammer dat de leerling al bij voorbaat in slachtofferrol geplaatst wordt...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:33

Helemaal mee eens, dejavu!

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:47

Citaat:

Citaat:
Ik zit vaak genoeg met maar een leerling in de klas. (Mentorgesprek/nablijver/toets inhalen etc.) Ik vind het onzin dat dat zogenaamd niet meer zou mogen. :n

Ik vind het wel slim dat je niet alleen bent met een leerling in de klas. Je staat als leerkracht wel in het nadeel als je denkt aan mishandeling of verkrachting. Er kan zoveel gezegd worden als er een melding wordt gemaakt bij de politie, als leerkracht ben je dan wel de sigaar.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:53

dejavu schreef:
Tendance schreef:

Nee, maar als er eentje echt door 't dolle heen is, stuur je hem (of haar :+ ) ook niet zo gemakkelijk naar een andere plek. Blinde woede valt niet te sturen. Slaan is dan ook geen optie, maar meenemen naar een andere ruimte wel. Dit gaat ook niet altijd gemakkelijk en daarbij moet je soms fysiek worden. Gewoon aan de arm meenemen kan dan ook echt minder zachtzinnig gaan. Veiligheid gaat naar mijn idee voor alles.

Citaat:

Kinderen moeten linksaf of rechtsaf gewoon leren dat ze niet agressief mogen zijn. Als een docent ingrijpt om de boel niet verder te laten escaleren, dan vind ik dat vooral de veroorzaker moet worden aangepakt.

Maar het mag niet, dus zorg ik altijd, dat als ik alleen een mentorgesprek heb. ik de deur open heb en in een transparant lokaal zit. Die dingen worden je niet voor niets mee gegeven. Er zijn in het verleden gewoon te veel dingen in het onderwijs gebeurd denk ik.

Ook als het escaleert zal ik niet aan een leerling zitten.

Het enige moment dat ik dit wel doe, is als 2 leerlingen vechten, dan stap ik ertussen of trek ik ze uit elkaar.

Ik heb het nog nooit meegemaakt, dat het zo escaleerde dat ik het niet anders dan met mijn stem af kon.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:54

Pff die arme man..dat denk ik. Zijn leven is grondig verwoest. En als ik lees dat hij een man was met een hart van goud..

Ik ben zelf leerkracht en mijn moeder was dat ook. Zij is ooit bedreigd door een vader, na school, met een mes. Uiteindelijk is ze weggekomen). Want ze had ingegrepen toen zoonlief te ver ging...
Nee slaan mag je niet. Maar als je voor je ogen ziet gebeuren dat die ene leerling wéér gepakt wordt. Of dat zwakste kind uit de klas wéér die duw krijgt. Als je die leerling weer uit zijn plaat ziet gaan..Of als je weet dat die ene leerling eigenlijk de angst van bijna al je collega's is..Dan kan het zomaar gebeuren dat je hem vastpakt en wegtrekt. En mocht een ll zich dan naar jou als docent keren, kun je slaan uit reflex.

Niet slaan mag niet maar ik vind wel dat men heel goed moet kijken naar de omstandigheden. En opgepakt, ik vind dat heel erg belastend voor die man. Dat is gewoon hels, en ik vraag me af of hij dat wel verdiend heeft.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:55

unicorn_kiss schreef:
Ik noem het zelfverdediging :+

Tja zoals iemand al aanhaalde: je kent de situatie niet. Leerling kon evengoed een aanval krijgen of een echte etter zijn. Alsof je doodgaat van een dreun... mensen zijn zo lichtgevoelig nowadays, ik kreeg vroeger een stoel op mijn hoofd of werd heel vroeger aan mijn oor de klas uitgesleurd. Niemand die wat piepte hoor :+ Dat is een deel opvoeding. Jammer dat de leerling al bij voorbaat in slachtofferrol geplaatst wordt...

Vroeger kon dat inderdaad. Doe je het nu en gaat iemand in protest, dan raak je je baan kwijt.
En dat is echt zo, want heb het op mijn oude school meegemaakt, dat iemand daardoor ontslagen werd.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:55

Klinkt misschien raar, maar ik ben verbaast dat met de huidige pubers in deze tijd die docent niet gelijk is teruggeslagen.

Maar tegenwoordig zijn sommige leerlingen echt erg. Heb een paar goede voorbeelden in me klas zitten, helaas..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:07

Ik heb ook GENOEG voorbeelden in mijn klassen zitten, maar het zou echt niet in me op komen om te slaan.
Slaan zie ik als kleineren in een erge vorm en als onmacht. Ze nemen je daarna echt niet meer serieus!
Het heeft dus ook gewoon geen zin om te doen.
Ik houd altijd in mijn achterhoofd, dat het stuk voor stuk leuke individuen zijn! Want dat zijn ze en dan valt een dwarse bui zo ineens heel erg mee!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:19

marin16 schreef:
Ik vind het wel slim dat je niet alleen bent met een leerling in de klas. Je staat als leerkracht wel in het nadeel als je denkt aan mishandeling of verkrachting. Er kan zoveel gezegd worden als er een melding wordt gemaakt bij de politie, als leerkracht ben je dan wel de sigaar.

Dus als er een valse aangifte wordt gedaan, ben je als docent de sigaar? Dacht het niet, he? Kom nou toch gauw.

Tendace schreef:
Maar het mag niet, dus zorg ik altijd, dat als ik alleen een mentorgesprek heb. ik de deur open heb en in een transparant lokaal zit. Die dingen worden je niet voor niets mee gegeven. Er zijn in het verleden gewoon te veel dingen in het onderwijs gebeurd denk ik.

Bij ons mag het gewoon en doet iedereen dat ook gewoon. Ook op mijn opleiding heb ik er nooit iets over gehoord. Vooral bij mentorgesprekken komen er weleens onderwerpen op tafel die enige privacy behoeven. De deur openzetten en in een glazen hok te gaan zitten lijkt me ook niet bevorderlijk voor de vertrouwensband die je met je leerlingen hebt. Als een leerling een toets in moet halen, lijkt me die situatie ook niet concentratiebevorderend.

Citaat:
Ook als het escaleert zal ik niet aan een leerling zitten.

Het enige moment dat ik dit wel doe, is als 2 leerlingen vechten, dan stap ik ertussen of trek ik ze uit elkaar.

Ik heb het nog nooit meegemaakt, dat het zo escaleerde dat ik het niet anders dan met mijn stem af kon.

Inderdaad, je trekt ze uit elkaar. Dan zit je toch ook aan een leerling? Dat bedoelde ik ook met mijn eerdere posts.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:23

Jeetje..mag een leraar niet eens meer een mep uitdelen???
Ach....gelukkig mogen leraren dan weer wél geterroriseerd worden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:23

Ik ben in mijn examenjaar gepakt door een overspannen leraar. Gevolg was een gekneusde knie, pols en enkel, kapot horloge, pluk haar minder, neusbel kwijt en tot op de dag van vandaag een litteken op mijn hand.
Reden? Meneer in kwestie bleek alcoholist en zeer agressief, de school heeft alles in de doofpot geduwd en mijn moeder en ik kregen non stop te horen dat we zijn leven stuk zouden maken als er aangifte gedaan zou worden.
Na mijn examen is de bewuste leraar teruggekeerd en heeft later nogmaals iemand gepakt, daarna is hij met vervroegd pensioen gegaan.

Tot op de dag van vandaag heb ik spijt dat ik hem niet heb aangegeven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:25

eknein schreef:

en dan laat deze docent zien hoe fout dat is door zelf uit te halen?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:30

@dejavu: Als er een aanklacht over jou als docent in wordt gediend ben je inderdaad de sigaar als je alleen met de leerling was. Er is geen bewijs, dus zul je met voordeel van de twijfel wegkomen, maar het komt wel in je dossier en dan ben je voor je leven getekend en bij de volgende aanklacht, die er dan ook onterecht komt, ben je gewoon de sigaar.

Verder hebben wij alleen maar transparante lokalen, dus zitten we daar niet met een probleem. En het is geen wettelijke regel maar zoals ik hierboven beschrijf ben je echt het bokkie als een leerling kwaad wil.
Het is dus voor je eigen veiligheid, niet voor die van de leerling.

Verder hebben wij een centraal inhaal uur, waar altijd meerdere leerlingen tegelijk een toets zitten te maken. Dan zitten ze dus nooit alleen.

Dan zit ik aan de leerling voor hun veiligheid, maar dan heb ik geen conflict met die leerling, maar hebben ze het met elkaar. Als ik een conflict heb met een leerling, dan zou ik nooit slaan! of op welke manier dan ook aan deze leerling zitten.
Overigens zijn er bij een gevecht vaak meerdere betrokken, want in je eentje vechten gaat lastig, dus is het ook niet leerling versus docent.

Nogmaals ik kijk wel uit! Heb te vaak meegemaakt, dat hierdoor iemand voor zijn leven een sterretje in zijn dossier heeft staan. Gelukkig niet op de school waar ik nu werk.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:44

Tendance schreef:
@dejavu: Als er een aanklacht over jou als docent in wordt gediend ben je inderdaad de sigaar als je alleen met de leerling was. Er is geen bewijs, dus zul je met voordeel van de twijfel wegkomen, maar het komt wel in je dossier en dan ben je voor je leven getekend en bij de volgende aanklacht, die er dan ook onterecht komt, ben je gewoon de sigaar.

Ik zie dat toch echt anders en mijn school gelukkig ook.
Onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Ik acht mijn leerlingen daar ook niet toe in staat. Het is toch verdomd handig om een goed contact met je mentor te hebben, een voordeel bij een valse aanklacht zie ik niet. Ik heb geen conflicten met mijn leerlingen.

Citaat:
Dan zit ik aan de leerling voor hun veiligheid, maar dan heb ik geen conflict met die leerling, maar hebben ze het met elkaar. Als ik een conflict heb met een leerling, dan zou ik nooit slaan! of op welke manier dan ook aan deze leerling zitten.
Overigens zijn er bij een gevecht vaak meerdere betrokken, want in je eentje vechten gaat lastig, dus is het ook niet leerling versus docent.

Mee eens en dat is wat ik eerder aanhaalde. Veiligheid gaat voor alles. Ik heb ook nooit een gevecht gehad met een leerling, daar ben ik ook het type niet naar. :n

Citaat:
Nogmaals ik kijk wel uit! Heb te vaak meegemaakt, dat hierdoor iemand voor zijn leven een sterretje in zijn dossier heeft staan. Gelukkig niet op de school waar ik nu werk.

Ik ben erg dankbaar dat ik op een (zeer conservatieve) school werk waar in eerste instantie veel vertrouwen is voor het personeel en leerlingenverhalen niet als waar worden aangenomen.

Edit:
Quellian schreef:
Tot op de dag van vandaag heb ik spijt dat ik hem niet heb aangegeven.

Die vent hoort achter de tralies. Waarom hebben je ouders niks gedaan? Die school zou je in het geheel moeten aanklagen trouwens, walgelijk dat ze dat in de doofpot hebben willen stoppen. :7

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:12

Bij ons op school is dit gelukkig ook nooit gebeurd, maar op de school waar ik zelf op gezeten heb wel.
De leerling, die enkel bij de schouder gepakt werd na wangedrag, is naar de politie gegaan en de docent werd uiteindelijk verzocht ander werk te zoeken.

Mijn school doet er alles aan om achter zijn mensen te staan, maar dat is niet op iedere school zo.

En ik ben de persoon van beter voorkomen dan genezen.

Met mijn mentorleerlingen heb ik ook een hele goede vertrouwensband, met de meesten tenminste en ze komen met hele persoonlijke dingen bij me, die dan tussen de leerling en mij blijft, maar ik zit altijd in een transparant lokaal waar iedereen naar binnen kan kijken. De deur is open en ik zit samen met de leerling aan de andere kant van het lokaal en als er dan gewoon rustig gepraat wordt, dan is de demping van het lokaal zo goed, dat op de gang niemand het kan horen.

Eigenlijk ben ik dus heel blij met de ideale leer en werkomstandigheden waarin ik werk.

Maar ik weet dat met die wetten, die er allemaal de laatste jaren gemaakt zijn, je altijd over je manier van handelen na moet denken.
En dat hoeft geen stress op te leveren of je hoeft je niet druk te maken, maar je moet je wel bewust zijn van de dingen die je doet en hoe je ze doet.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:30

Ik hoop (of beter: ik wens ;) ) dat iedere docent toch een bewuste werkhouding heeft. Een bepaalde visie van waarom er wat gedaan wordt.
Verder zit ik er een beetje over na te denken en ik kom tot de conclusie dat ik vrij vaak alleen ben met leerlingen. Zo kom je ook na 5 uur nog soms een verdwaalde (nagebleven) leerling tegen. Die loop je tegen het lijf op de gang of je komt er een tegen bij de pashokjes bij V&D. Het is niet anders, die kun je niet uit de weg gaan. Mochten ze kwaad willen, dan hebben ze nog genoeg andere mogelijkheden.

Wij hebben trouwens ook inhaaluren voor toetsen, maar als een leerling een dictee heeft gemist, moet ik dat toch echt zelf afnemen. Graag zelfs. ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:34

Maar dan ben je nog altijd wel in openbare ruimtes en niet in een eenzaam hokje zonder ramen, waar niemand ziet wat er gebeurd.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:42

Tendance schreef:
Maar dan ben je nog altijd wel in openbare ruimtes en niet in een eenzaam hokje zonder ramen, waar niemand ziet wat er gebeurd.

Na 5 uur zijn er ook weinig mensen meer om te kunnen zien wat ik op die gang doe met die leerling. Als ze echt een fout verhaal willen maken, kunnen ze dat sowieso.