Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
eknein schreef:Ik vind dat een docent absoluut niet mag slaan. Maar als je af en toe hoort hoe leerlingen zich tegenwoordig gedragen in de klas.. De leerling word nu als het slachtoffer gezien. Maar misschien stond die wel op het punt om een overige leerling te slaan
Tja moeilijke punten. Ik kan het wel van allebei de kanten begrijpen.
Miesjex schreef:Ik kan deze leraar, heb altijd les van hem gehad.
Maar geloof mij, hij doet dit niet om het slaan hoor, die man heeft een hart van goud! serieus.
Hij zal echter niet zomaar geslagen hebben!
Tendance schreef:Ik ben zelf docent en mijn mening is als volgt:
Nooit of te nimmer mag je een leerling slaan.
Als je de situatie niet aan kan, dan moet er een andere oplossing komen.
Roep er een collega bij of vraag hulp aan een collega of de directeur.
Stuur eventueel de leerling even naar een andere plek.
Slaan is een uiting van onmacht!!!
Hoe erg de leerling zich ook misdraagt! Slaan mag nooit!
Citaat:Verder ben ik ook nooit alleen met een leerling in de klas. Je weet als docent gewoon (en als je het nog niet wist, dan leer je het wel op je opleiding) dat dit niet mag.
Citaat:Verder ben ik ook nooit alleen met een leerling in de klas. Je weet als docent gewoon (en als je het nog niet wist, dan leer je het wel op je opleiding) dat dit niet mag.
Citaat:Ik zit vaak genoeg met maar een leerling in de klas. (Mentorgesprek/nablijver/toets inhalen etc.) Ik vind het onzin dat dat zogenaamd niet meer zou mogen.
dejavu schreef:Tendance schreef:Ik ben zelf docent en mijn mening is als volgt:
Nooit of te nimmer mag je een leerling slaan.
Als je de situatie niet aan kan, dan moet er een andere oplossing komen.
Roep er een collega bij of vraag hulp aan een collega of de directeur.
Stuur eventueel de leerling even naar een andere plek.
Slaan is een uiting van onmacht!!!
Hoe erg de leerling zich ook misdraagt! Slaan mag nooit!
Nee, maar als er eentje echt door 't dolle heen is, stuur je hem (of haar) ook niet zo gemakkelijk naar een andere plek. Blinde woede valt niet te sturen. Slaan is dan ook geen optie, maar meenemen naar een andere ruimte wel. Dit gaat ook niet altijd gemakkelijk en daarbij moet je soms fysiek worden. Gewoon aan de arm meenemen kan dan ook echt minder zachtzinnig gaan. Veiligheid gaat naar mijn idee voor alles.
Ik zit vaak genoeg met maar een leerling in de klas. (Mentorgesprek/nablijver/toets inhalen etc.) Ik vind het onzin dat dat zogenaamd niet meer zou mogen.![]()
Kinderen moeten linksaf of rechtsaf gewoon leren dat ze niet agressief mogen zijn. Als een docent ingrijpt om de boel niet verder te laten escaleren, dan vind ik dat vooral de veroorzaker moet worden aangepakt.
unicorn_kiss schreef:Ik noem het zelfverdediging
Tja zoals iemand al aanhaalde: je kent de situatie niet. Leerling kon evengoed een aanval krijgen of een echte etter zijn. Alsof je doodgaat van een dreun... mensen zijn zo lichtgevoelig nowadays, ik kreeg vroeger een stoel op mijn hoofd of werd heel vroeger aan mijn oor de klas uitgesleurd. Niemand die wat piepte hoorDat is een deel opvoeding. Jammer dat de leerling al bij voorbaat in slachtofferrol geplaatst wordt...
marin16 schreef:Ik vind het wel slim dat je niet alleen bent met een leerling in de klas. Je staat als leerkracht wel in het nadeel als je denkt aan mishandeling of verkrachting. Er kan zoveel gezegd worden als er een melding wordt gemaakt bij de politie, als leerkracht ben je dan wel de sigaar.
Tendace schreef:Maar het mag niet, dus zorg ik altijd, dat als ik alleen een mentorgesprek heb. ik de deur open heb en in een transparant lokaal zit. Die dingen worden je niet voor niets mee gegeven. Er zijn in het verleden gewoon te veel dingen in het onderwijs gebeurd denk ik.
Citaat:Ook als het escaleert zal ik niet aan een leerling zitten.
Het enige moment dat ik dit wel doe, is als 2 leerlingen vechten, dan stap ik ertussen of trek ik ze uit elkaar.
Ik heb het nog nooit meegemaakt, dat het zo escaleerde dat ik het niet anders dan met mijn stem af kon.
eknein schreef:Ik vind dat een docent absoluut niet mag slaan. Maar als je af en toe hoort hoe leerlingen zich tegenwoordig gedragen in de klas.. De leerling word nu als het slachtoffer gezien. Maar misschien stond die wel op het punt om een overige leerling te slaan
Tja moeilijke punten. Ik kan het wel van allebei de kanten begrijpen.
Tendance schreef:@dejavu: Als er een aanklacht over jou als docent in wordt gediend ben je inderdaad de sigaar als je alleen met de leerling was. Er is geen bewijs, dus zul je met voordeel van de twijfel wegkomen, maar het komt wel in je dossier en dan ben je voor je leven getekend en bij de volgende aanklacht, die er dan ook onterecht komt, ben je gewoon de sigaar.
Citaat:Dan zit ik aan de leerling voor hun veiligheid, maar dan heb ik geen conflict met die leerling, maar hebben ze het met elkaar. Als ik een conflict heb met een leerling, dan zou ik nooit slaan! of op welke manier dan ook aan deze leerling zitten.
Overigens zijn er bij een gevecht vaak meerdere betrokken, want in je eentje vechten gaat lastig, dus is het ook niet leerling versus docent.
Citaat:Nogmaals ik kijk wel uit! Heb te vaak meegemaakt, dat hierdoor iemand voor zijn leven een sterretje in zijn dossier heeft staan. Gelukkig niet op de school waar ik nu werk.
Quellian schreef:Tot op de dag van vandaag heb ik spijt dat ik hem niet heb aangegeven.
Tendance schreef:Maar dan ben je nog altijd wel in openbare ruimtes en niet in een eenzaam hokje zonder ramen, waar niemand ziet wat er gebeurd.