EHEC bacterie eist nog meer levens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BiBiQ

Re: EHEC bacterie eist nog meer levens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:32

Het was al enkele dagen bekend dat het helemaal niet van de komkommers komt. Er is met de komkommers niets mis, net zoals dat er niets mis is met sla, tomaten en paprika.
Er is ook een ander topic hierover, waar ook in staat dat de komkommers e.d. helemaal geen ziekte hebben.

Ik werk zelf in de transportwereld van de AGF, en hier is van de week al bekend geworden dat er verkeerd nieuws door de autoriteiten naar buiten is gebracht.
Er is op een grote agf veiling in Venlo een grote vergadering over geweest, waaruit ook naar boven is gekomen dat er verkeerd nieuws is verspreid en dat er niets aan de hand is met komkommers en andere groente en fruit.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:34

SanderD schreef:
Ik hoorde vanmiddag dat Rusland een import-verbod heeft ingesteld voor groente uit Europa. Dat gaat natuurlijk inslaan als een bom bij alle telers en exporteurs van groente. Het was al ingekakt omdat de Duitse import was ingestort. Je bent dan toch maar mooi afhankelijk als ondernemer van de verhalen die van bovenaf naar buiten worden gebracht. Wel in de komkommers, dan weer niet, er is ook zoveel onduidelijkheid momenteel.

Mijn schoonpapa zit in de paprika's en zoals hij het omschreef kon het nog wel een lange vakantie worden volgens hem (hij is aankomende week al vrij). Duitsland, Rusland, Engeland en hij noemde er nog een paar nemen niet meer af van NL.........dus de markt ligt op haar gat.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:45

bo0tjeee schreef:
Er is met de komkommers niets mis, net zoals dat er niets mis is met sla, tomaten en paprika.

Dat weten jij en ik, maar op een gegeven moment maakt dat eigenlijk niet meer uit en nemen mensen preventief geen komkommer meer mee. Kennissen van mij hebben een groentewinkel waar ik af en toe mee help, en wij stellen mensen al gerust dat met het Nederlands materiaal niks mis is, maar als die argwaan er eenmaal is vrees ik dat de markt nog een zware zomer tegemoet gaat, helaas. Je betaalt nog maar een paar dubbeltjes voor een komkommer of paprika momenteel.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:47

Tja Duitsland geeft Spanje de schuld en Spanje geeft Nederland weer de schuld.
De besmetting zit toch echt wel in Duitsland,dat is duidelijk.
Maar ondertussen loopt de schade van de groente telers steeds verder op.
Ik hoor niemand praten over een schade bedrag voor de telers?

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:48

Ik weet het SanderD. Vind het onbegrijpelijk dat dit gebeuren zo op het nieuws is gekomen dat het zogenaamd door de komkommers e.d. komt. Bizar dat dat zo kan zonder verder onderzoek.
Laat ze nu eerst maar is onderzoeken waar de EHEC bacterie vandaan komt en op het nieuws publiceren dat er verkeerde informatie is verspreid en dat er niets met deze producten aan de hand is.
Alles ligt verdorrie op z'n gat en er worden miljarden door de wc gespoeld! Ik eet lekker m'n komkommer en tomaatjes hoor, niets mis mee!

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:48

gohya schreef:

Neem aan dat je de EHEC besmetting bij mensen bedoelt en niet de besmetting op agf?!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:28

bo0tjeee schreef:
gohya schreef:

Neem aan dat je de EHEC besmetting bij mensen bedoelt en niet de besmetting op agf?!

Ik bedoel idd. op mensen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:38

gohya schreef:
amillia schreef:

17 doden vind ik nog lang niet levensgevaarlijk of afschrikwekkend. We zijn dan nog niet aan het einde maar verwacht er niet zoveel van. Deze EHEC kan dan wel nieuw zijn, maar dat is de griep ook elk jaar, besmetting kan gezien het een darm bacterie is alleen via voedsel en giftig/schadelijk was EHEC altijd al, maar niet te vergelijken met de grote meerderheid van de infectieziekten. Longontsteking is daar het perfecte voorbeeld van, komt veel meer voor dan EHEC en sterven ook veel mensen aan maar je hoort er bijna niets over in de media dus bijna niemand is bang voor een longontsteking.

Deze EHEC is een mutant,totaal onbekend dus.
Hij is nu gevaarlijk omdat ze er helemaal niets vanaf weten,er is geen medicijn voor en ze weten de bron niet van deze bacterie.
Deze bacterie is miss. ook besmettelijk via hoesten,lichamelijk contact,deurklink,w.c. enz.
Omdat ze totaal niets weten is het dus gevaarlijk omdat ze ook niet weten hóe je besmet kan worden.
Daarom raden ze al aan om vaak je handen te wassen,en op te passen als je op vreemde toiletten gaat.

Onzin! Ook deze EHEC is niet totaal onbekend. Het is nog steeds een vorm van E.Coli, wat een darmbacterie is dus is door niets anders dan voedsel overdraagbaar. Het grootste nieuwe is de structuur, waardoor ons immuunsysteem het niet (direct) specifiek kan bestrijden en het dus niet specifiek te lijf zal gaan(met diarree). Verder lijkt het heel erg op de vorige EHEC stam, en doen zich ook dezelfde symptomen voor. Kan mij hooguit voorstellen dat de antibiotica resistentie hoger is, wat toch niet zoveel uitmaakt aangezien antibiotica in EHEC afgeraden wordt. Of het toxin wat sterker wat nogsteeds HUS geeft met dezelfde behandelingsmogelijkheden.

Paniek zaaien heeft geen zin, je kan moeilijk stoppen met eten en drinken totdat het overgewaaid is en zo'n beetje alles wordt opgeblazen door de media. Als je er veel over hoort ga je er direct vanuit dat het ernstig is.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:44

ben oook wel erg benieuw hoe het nou precies zit verder.. de ene zegt dan de andere dat.. ik ga begin augustus naar bremen(duitsland) maak me wel een beetje zorgen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:57

SanderD schreef:
Ik hoorde vanmiddag dat Rusland een import-verbod heeft ingesteld voor groente uit Europa. Dat gaat natuurlijk inslaan als een bom bij alle telers en exporteurs van groente. Het was al ingekakt omdat de Duitse import was ingestort. Je bent dan toch maar mooi afhankelijk als ondernemer van de verhalen die van bovenaf naar buiten worden gebracht. Wel in de komkommers, dan weer niet, er is ook zoveel onduidelijkheid momenteel.

Dat Rusland een importverbod heeft ingesteld is gewoon een vies politiek spel, ben ik bang. :o

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:00

@amillia
Is geen onzin,het werd vanmiddag zelf verteld op het nieuws.Het DNA van deze bacterie is n.l. heel anders dan de gewone EHEC.Het voor voor de mens een totaal onbekende bacterie,dat zeiden zelf!

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:01

Door al die tegenstrijdige nieuwsberichten etc. eet ik gewoon geen komkommer, tomaten of paprika of sla! :)
Totdat er duidelijkheid is.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:07

Ik kom net uit Hamburg en de mensen daar maken ze zich niet zo druk.. het wordt weer eens groter gemaakt door de media dan dat het is..

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:27

gohya schreef:
@amillia
Is geen onzin,het werd vanmiddag zelf verteld op het nieuws.Het DNA van deze bacterie is n.l. heel anders dan de gewone EHEC.Het voor voor de mens een totaal onbekende bacterie,dat zeiden zelf!

En jij gelooft alles wat jou vertelt wordt? Als het zo anders was heette het geen EHEC. Het is een nieuwe bacterie van de stam EHEC. En de O en de H in de naam staan voor de antigenen van de celwand en staart, dit is anders dan de vorige keer en daarom is deze nieuw, maar als je het principe van ons immuunsysteem kent weet je dat dit al een vervelende mutatie is aangezien ons lichaam een bacterie herkent (en vervolgens spezifiek bestrijd) aan de hand van de antigenen van de bacteriën (en virussen).

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 07:53

Het gaat dus om deze variant van E.Coli. http://nl.wikipedia.org/wiki/Escherichia_coli_O157:H7

Overigens vertelt de Engelse versie veel meer over de bacterie. Ik denk dat het DNA van de Hamburgse variant bacterie net iets anders is dan de algemeen bekende variant (die ook dodelijk is). Ik ben benieuwd of ze nog drinkwater of iets dergelijks als probleem gaan vinden. Het probleem zit duidelijk in die regio eerder dan in een bepaalde bron uit het buitenland.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:53

In amerika zijn er ook al zieke/doden? Toch?

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:02

Volgens mij zijn er wel 3 Amerikanen ziek ja, maar die waren op bezoek in Duitsland.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:04

Nieuwsberichtje uit de Metro gister

Geen EHEC-bacterie op Spaanse komkommers

MADRID (ANP) - De agressieve darmbacterie EHEC is niet aangetroffen op Spaanse komkommers. Dat zei de Spaanse premier Jose Luis Rodriguez Zapatero donderdag.

,,Gisteren is duidelijk geworden door testen van de Spaanse Voedsel- en Warenautoriteit dat er geen enkele indicatie is om te stellen dat de bron van de infectie een Spaans product is'', aldus Zapatero.

Zapatero meldde verder dat Spanje bij de Europese Unie om compensatie zal vragen voor de foutieve beschuldiging aan het adres van Madrid. Duitsland stelde kort na de uitbraak dat de bacterie op Spaanse komkommers het land was binnengekomen. Daarop stortte de komkommerhandel in.

De Europese Commissie trok woensdagavond de waarschuwing voor consumptie van Spaanse komkommers al in. Ook staatssecretaris Henk Bleker (Landbouw) zei dat de bron niet op groenten te vinden is.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:26

Maar hoe besmettelijk etc is het nu? In die regio wonen zeer veel vrienden van mij...

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:32

Het zit dus niet op komkommers e.d. Dus die kan je gewoon eten. Wat er precies aan de hand is geweest in Duitsland dat er mensen met de EHEC bacterie zijn besmet wordt nog niet naar buiten gebracht.

Ik denk dat als je goed je handen was er weinig aan de hand is. Ook bestek e.d. goed schoonmaken. Het is dezelfde bacteriesoort als E. Colli, die in de ontlasting van mensen zit. Dus goede hygiëne zal een hoop schelen tegen besmetting.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:45

http://www.vancouversun.com/More+toxic+ ... story.html

Als ik dit lees dan wordt ik niet happy, hmm ik ben geen konijn :P ik eet geen sla en zo. Alleen groente die al gekookt is. Ik reis zelf veel met de trein en ook die kant op. Naar toilet probeer ik al te vermijden. In dit bovenstaande artikel hebben ze het over 8 dagen incubatieperiode...

Mijn moeder had op twitter gelezen dat er al bus reizen geannuleerd worden naar Hamburg...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:38

Ik ga over 1,5 week naar donker Afrika. In dat soort landen moet je direkt al bijzonder sceptisch zijn over verse groenten. Handen wassen is een must en je moet feitelijk ook uitkijken met je lippen af te likken (dan ken ik wel wat politici die direct afvallen).

In die landen is het vaak moeilijk, je komt in restaurants waar op het toilet een handdoek hangt voor het hele restaurant. En in landen als Pakistan word je dan ook geacht om met je handen te eten, dus moeten ze wel gewassen zijn. Dus flesje desinfecterende alcohol mee...

Of we in Europa ook daaraan toe zijn? Ik hoop het niet. Wel merk ik dat onze generatie al minder hygiene-bewust is dan de generatie daarvoor. Komt ook door de "biologische" boom. Iedereen gelooft maar dat natuurlijke zaken zo gezond zijn, maar de meeste zaken die ons ziek maken komen juist uit de natuur.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:45

Ik kreeg gisteren een email uit Amerika dat daar in supermarkten gebruiken ze desinfecterende doekjes voor de winkelwagentjes... Maar eens kijken waar ik hier van dat soort doekjes kan kopen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:45

Nou, ik heb gisteravond nog een heerlijke salade gegeten bij mijn vegetarische groentenwrap in een restaurantje. En mijn vader zit in Berlijn momenteel en rijdt dit weekend weer door Noord-Duitsland terug naar huis. Het is heel eng wat er gebeurt, maar je kunt je leven niet stop zetten.

Ik heb al jaren mijn vraagtekens met het gebruik/misbruik van antibiotica in de medische wereld (je schrijven het erg snel voor, zeker in de Zuid-Europese landen) en in de intensieve veeteelt. Nu zie je dat er dit soort uitbraken komen, waar geen kruid tegen gewassen is. Tja....... Jammer dat de groentenwereld zo'n klap krijgt, terwijl het daar dus waarschijnlijk helemaal niet in zit. Want dan was de uitbraak vast wel een stuk groter geweest, lijkt mij.

Ik blijf het nieuws volgen en hoop dat ze snel achter de echte boosdoener komen en er dan ook daadwerkelijk wat aan kunnen doen. Lijkt me vreselijk als je zo'n ziekte op loopt en er aan overlijdt. ;(

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:04

Twiggy: vanzelfsprekend moet je je leven niet stilzetten. Dit gebeurt gewoon. Daarnaast denk ik dat je niet eens in de risicogroep van zwakke mensen hoort.

overmatig antibiotica gebruik helpt niet, maar denk wel dat ook matig antibioticagebruik uiteindelijk kan leiden tot resistentie. Is een overweging, welke optie kost minder levens. Geneeskunde blijft altijd een wapenwedloop tegen ziektes. De vraag is of we de ziektes sneller kunnen genezen dan dat de natuur nieuwe ziektes "ontwikkelt".

De echt boosdoener zal wel snel komen. Kennelijk zijn er nog geen (of anders zeer weinig) mens tot mens besmettingen. Ergens zit een behoorlijk kwalijke bron, die alle slachtoffers aan elkaar verbindt. Ik vermoed dat dat geen komkommers zijn, het zou zomaar kraanwater, flessenwater of ijsklontjes kunnen zijn of wie weet zelfs een sproei installatie....