Brand kalmthoutse heide.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RM_

Re: Brand kalmthoutse heide.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:41

Hier in Breda ook rook te zien, echt zonde zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:42

Cars schreef:
http://hulpverlening.nl/forum/index.php ... 92.80.html

Volgens deze site(volg ik momenteel) is o.a het naast en onder de grote meren :oo

@asyaa
Zou als ik jou was een ander gedeelte pakken voor de rit...

De kalmthoutse hei is maar zo groot en voor een rit van 8 uur kan je niet maar in 1 klein plekje blijven helaas.
Kzit al te kijken om meer richting het schietveld te gaan...

Zal heel apart zijn om over al dat verbrande hei te rijden.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:45

Grote kans dat je er gewoon niet in mag na zo 'n ramp... Er zijn nog eens grote delen afgesloten na een brand, daar mocht je ook tijden niet in de buurt komen. Staat me nog wat van voor.

Edit:
http://www.kalmthout.be/Nieuws-Brand-Ka ... 21-00.html
Het zou ondertussen al bijna om een dubbele oppervlakte gaan (300-400ha!) en de heide is dus afgesloten voor iedereen.
Laatst bijgewerkt door Vie op 25-05-11 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:45

ik kan de helicopters en sirenes goed horen, het bos is echt kurkdroog gewoon. Al hebben wij meer bomen dan heidegras gelukkig.
er hangt ook een enorme zwarte rookwolk boven de bomen, zo ver ik het kan zien

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:55

Jemig, wat zonde zeg! Ik zet hier even een stipje zodat ik dit topic makkelijk kan terugvinden....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:57

He een rookpluim boven een heidegebied, waar heb ik dat toch weleens eerder gezien :?

Postzegels sparen is een leuke hobby, maar het lijkt erop dat fikkie stoken in natuurgebieden ook aan populariteit wint -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:11

Arabesk schreef:
He een rookpluim boven een heidegebied, waar heb ik dat toch weleens eerder gezien :?

Postzegels sparen is een leuke hobby, maar het lijkt erop dat fikkie stoken in natuurgebieden ook aan populariteit wint -O-

Tis zeker OW waardig als ik zeg dat ik iedereen kapot schiet die mijn buitenritten probeert te saboteren?

Zo zonde van de natuur...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:14

sterkte, ik weet precies hoe je je voelt!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:16

zo heeee, het gebied in brand staat gelijk aan zo'n 600 voetbalvelden..

Trouwens, een week geleden was er nog een brandoefening door alle omliggende brandweerkorpsen, nét in de kalmthoutse heide, ter voorbereiding van een brand daar. Maar dat die zo snel zou komen, tjonge.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:17

brandlucht neemt hier enorm toe, net als de zwarte wolken, heb al een evacuatieplan in gedachten. Het verspreid veel sneller dan gedacht.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:18

wat een onwijs verlies!
zonde van het gebied. Hopelijk gaan er niet nog meer gewonden vallen en krijgen ze het snel onder controle..
Heb er stage gelopen, een klasgenote loopt er nu stage..
Zo'n geweldig gebied..
Zag vanavond in zevenbergen een rookwolk.. maar heb geen moment aan de heide gedacht.. eerder aan chemiepack-dingen..

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:30

Jeetje wat een enorm gebied al...
niet te geloven, gewoon in vlammen opgegaan..

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:33

Verschrikkelijk zonde voor de natuur. Was zo'n mooi gebied. Vraag mij toch af of het aangestoken is. Ik ga om de zoveel uur buiten even kijken en ruiken, de stank neemt enorm toe en het geluid van de helicopters ook.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:34

de brand is Grip 3, (chemiepack op moerdijk was grip 4) en brandweer tilburg wordt klaargemaakt om ook te helpen...

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:37

Ik ruik hier in Lepelstraat nog niets :n
Vanmiddag toen ik naar m'n werk reed zag ik al wel rookwalmen boven de bossen uit!
Echt zonde van het mooie gebied

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:38

Ik reed om half 5 bij dinteloord richting huis, en toen zag ik de rookpluim al...
Het stinkt hier best wel en de rookpluim is enorm.
Echt zonde van al dat bos!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:38

Klopt morgen gaat het enorm veel waaien; daar ben ik ook bang voor want dan komt het goed mijn kant op. Ik hoop dat de windrichting verandert.

net weersverwachting voor Calfven gekeken, pas vrijdag gaat het 2.2mm regenen. Donderdag staat de wind naar rechtsboven en vrijdag naar rechts. Kan iemand mij vertellen hoe dat zit tov kalmthout :)?

nieuws.nl zegt dit : Mocht de brand overslaan naar Nederlands grondgebied, dan komt die uit op een plek met weilanden in de omgeving van het dorp Huijbergen, zegt een politiewoordvoerder. "Dan gaat het vuur vanzelf uit, aangezien gras niet zo goed brandt als heide en bos."

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:50

Lees net dat de brand steeds mee onder controle lijkt te zijn. Dus toch nog wat goed nieuws. Maar onvoorstelbaar veel natuur met de grond gelijk gemaakt.

Citaat:
(Novum) - De brand op de Kalmthoutse Heide in België, die ook Nederland bedreigt, raakt steeds meer onder controle. Dat meldt de Belgische gemeente Kalmthout woensdagavond. Het vuur heeft Nederland nog niet bereikt. De gemeente Woensdrecht, die door de brand wordt bedreigd, is bezig met het kijken naar mogelijke gevolgen van de brand.

Mocht de brand overslaan naar Nederlands grondgebied, dan komt die uit op een plek met weilanden in de omgeving van het dorp Huijbergen, zegt een politiewoordvoerder. "Dan gaat het vuur vanzelf uit, aangezien gras niet zo goed brandt als heide en bos."

Ben wel benieuwd wat de oorzaak is. Met deze droogte is een stukje glas voldoende om een vuur te starten. Of iemand die een sigaret weggooit of iets.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:52

boshuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:04

Is de manege de Wolf al ontruimd?

Ik wens dan ook de manege eigenaar en pensionklanten veel sterkte. Ze zullen geen goede nachtrust krijgen aangezien ze de brand laten uitbranden tot huijbergen.

Jeetje wat triest.

Mijn paard heeft op die manege een maand geleden nog gestaan en staat nu veilig aan huis..... nou ja, veilig? Ik woon in de bossen van Essen... paar km van de brandhaard.

Ik hoop ook dat ze alle paarden een goed onderkomen hebben kunnen geven voor de nacht.

En ohh wat wagelijk als blijkt dat er weer kinderen de brand hebben aangestoken.... aangezien dit al eerder is gebeurd in dit gebied.

En wat te denken van de dieren die hier wonen en de vogelnesten met kleintjes erin.... jeetje, je zou het maar op je geweten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:11

Asyaa schreef:
Cars schreef:
http://hulpverlening.nl/forum/index.php ... 92.80.html

Volgens deze site(volg ik momenteel) is o.a het naast en onder de grote meren :oo

@asyaa
Zou als ik jou was een ander gedeelte pakken voor de rit...

De kalmthoutse hei is maar zo groot en voor een rit van 8 uur kan je niet maar in 1 klein plekje blijven helaas.
Kzit al te kijken om meer richting het schietveld te gaan...

Zal heel apart zijn om over al dat verbrande hei te rijden.

er is maar een ruiterroute van 8 km,en waar het nu brand mag je met de paarden niet eens komen.het gedeelte waar de brand is begonnen is het gedeelte waar de schapen lopen ,grenzend aan putte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:18

Bianca41 schreef:
er is maar een ruiterroute van 8 km,en waar het nu brand mag je met de paarden niet eens komen.het gedeelte waar de brand is begonnen is het gedeelte waar de schapen lopen ,grenzend aan putte.

In dat geval komt onze route niet in gevaar :)
Bedankt voor de info.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:29

mijn vriend zit nu in Woensdrecht, lucht schijnt niet heel erg lekker te zijn daar..

hoop dat het maar snel uitgaat! al die dieren die er wonen! :oo

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:30

klopt het stinkt vreselijk, zo even mijn paardjes in de tuin checken of zij ook rustig zijn :)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:57

ik geloof het best, als je al kijkt wat voor geur van een klein brandje komt! :oo