Worden dieren vermenselijkt???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 00:10

De essentie van dit stuk ligt inderdaat bij de intrinsieke waarde van het dier.......en daar wou ik graag een discussie over uitlokken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:10

Tja.. het komt uit het Fries Dagblad... Ik ben Fries, maar kan me niet voorstellen dat zij een bijzonder geniaal filosoof dit stuk hebben laten schrijven.... waar het laatste deel ineens uit de hoed getoverd wordt raak ik ook licht in verwarring: huh, vanwaar deze wending???

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:11

Vjestagirl schreef:
Vlees eten is geen levensbehoefte, je kunt prima zonder...

ja je kan zonder , maar een mens is een omnivoor van huis uit
daar gaat het hier dus niet om , het gaat erom wat er leuk is om zo respectloos met een dier om te gaan , ook al is ie dood .

Waarom wordt een kist met een lijk erin netjes naar het graf gedragen ? je kan ook de kist met een sjofel het gat in flikkeren , lijk voelt het toch niet ,nee dit vinden wij respectloos , maar zodra het een andere diersoort betreft is het geen probleem , zelfs erg grappig , volgens sommigen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:12

Het huisdier is er al eeuwen. Het hondje dat ik heb, is een Bolognezer. Een italiaans ras.
Op schilderijen uit de middeleeuwen komt het ras al voor. Vooral bij de rijkere families. De dames droegen de hele dag zo'n hondje op de arm. Ook als statussymbool. 's Nachts lagen ze op het voeteneind van het bed (als voetenwarmer :) )
Dus het huisdier is al heel erg lang een onderdeel van het leven en statussymbool.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:12

Als ik google snap betekent intrinsieke waarde de innerlijke waarde?
Voor ik een heel onzin verhaal op ga hangen :o

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:13

papagroom schreef:
De essentie van dit stuk ligt inderdaat bij de intrinsieke waarde van het dier.......en daar wou ik graag een discussie over uitlokken.

Ik vind de daling in intrinsieke waarde van het dier wanneer het een bio-industrie dier betreft of ehm... wanneer het een euh, dier is dat mensen minder 'aaibaar' vinden ook dubieus...
Persoonlijk kan ik daar niets mee... maar daar voel ik me dan ook betrekkelijk eenzaam in ;)

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:16

Ninx schreef:
papagroom schreef:

Ik vind de daling in intrinsieke waarde van het dier wanneer het een bio-industrie dier betreft of ehm... wanneer het een euh, dier is dat mensen minder 'aaibaar' vinden ook dubieus...
Persoonlijk kan ik daar niets mee... maar daar voel ik me dan ook betrekkelijk eenzaam in ;)

Ik ben het daar wel mee eens. Dus je bent niet geheel alleen.
Hoewel ik bijvoorbeeld echt niks heb met slangen kan ik me alsnog gigantisch druk maken als mensen zo'n beest mishandelen. Waar een ander zou zeggen, ach een slang? Stomme beesten.
Voor mij geld niet de leukheid van een dier(ja ik heb voorkeuren maar dat is normaal) ik vind elk leven waardevol.
Alleen ga ik dat laatste nu tegen spreken want ik heb een hekel aan bepaalde insecten maar ik ben dan ook erg panisch voor vliegende beestjes :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:19

sjonnie48 schreef:
Vjestagirl schreef:
Vlees eten is geen levensbehoefte, je kunt prima zonder...

ja je kan zonder , maar een mens is een omnivoor van huis uit
daar gaat het hier dus niet om , het gaat erom wat er leuk is om zo respectloos met een dier om te gaan , ook al is ie dood .

Waarom wordt een kist met een lijk erin netjes naar het graf gedragen ? je kan ook de kist met een sjofel het gat in flikkeren , lijk voelt het toch niet ,nee dit vinden wij respectloos , maar zodra het een andere diersoort betreft is het geen probleem , zelfs erg grappig , volgens sommigen

Maar dat heeft alleen maar met je eigen gevoel te maken. Als jij geen gevoel hebt bij de dode heb je er minder moeite mee het sjofel in een gat 'flikkeren'.

We hebben in Nederland al erg weinig respect voor het levende dier, doen daar verschrikkelijke dingen mee. En dan moeten we wel respect hebben voor die paar dode ganzen per jaar? Kwestie van je prioriteiten op een rijtje hebben.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 00:19

Ninx schreef:
papagroom schreef:

idd aaibaarheid speelt mee....elk visje dat op zee gevangen wordt ,wordt levend gestript,en elke garnaal,krab,of kreeft wordt levend gekookt......daar hoor je niemand over.....ook al moet ik eerlijk zeggen dat ik daar persoonlijk ook niet zoveel problemen mee heb...

Jessicajoann

Re: Worden dieren vermenselijkt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:23

Eigenlijk is het allemaal heel erg krom en ligt het ook heel erg aan de voorkeur van de mens die weer bij iedereen verschillend is. Het heeft ook weer te maken met de opvoeding en normen en waarden die je al je hele leven mee krijgt.
Maar soms speelt 'dit is altijd al zo' ook heel erg mee. Andere dingen of aanpassingen zijn soms voor de mens ook maar moeilijk te accepteren als het al járen zo gaat.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:26

Jessicajoann:
dat is logisch dat je daar bang voor bent. (ik helaas ook)

Toevallig las ik laatst een artikel dat de mens het meeste houdt van dieren die het meest op de mens zelf lijken. (zoogdieren dus voornamelijk)
Dus met vier poten, twee ogen, vacht, zachte pels, grote ronde ogen.
Voor deze dieren heeft de mens van alles over.

Hoe minder een dier lijkt op de mens, hoe minder de mens er van houdt.
Zoals slangen (die kruipen, associatie met stiekem)
Spinnen (6 poten)
Allerlei insecten met veel pootjes en rare ogen.
Padden, kikkers en andere reptielen

De laatste groep heeft dus sowieso geen last van vermenselijking.
En mensen maken zich er ook minder druk over als er iets ergs met hun gebeurt.
Hoeveel jongens hebben vroeger niet een pad opgeblazen?
Dat vond niemand erg.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:32

Gatver een pad opblazen bah. Ik word spontaan misselijk.
Maar je hebt inderdaad wel gelijk.
Die spin die dood gemaakt word liggen mensen niet wakker van.(op monniken na, tenminste eentje die ik in een docu zag)
Maar die pup die je dood slaat, dan zijn mensen in staat om jou ook dood te slaan.

Eigenlijk is het ook wel logisch. Want iets wat er raar uit ziet of raar doet daar zijn mensen al snel bang voor en hebben niet de neiging om er heen te gaan. Al houd dat mensen ook vaak niet tegen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:35

mika11 schreef:
Toevallig las ik laatst een artikel dat de mens het meeste houdt van dieren die het meest op de mens zelf lijken. (zoogdieren dus voornamelijk)
Dus met vier poten, twee ogen, vacht, zachte pels, grote ronde ogen.
Voor deze dieren heeft de mens van alles over.

Hoe minder een dier lijkt op de mens, hoe minder de mens er van houdt.

Interessant! Weet je nog waar je dat artikel hebt gezien? Ik zou het graag lezen!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:55

mika11 schreef:
Spinnen (6 poten)

Tel dat nog eens na...
mika11 schreef:

Padden en kikkers zijn geen reptielen,maar amfibieen.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:30

Ik ben vegetarier..., verziek mijn cavia's gruwelijk met leuke speeltjes en lekkere hapjes en ben er trots op :+

Ik ben tegen elk soort dierenleed, van t slachten van een koe tot het aantrekken van jurkjes bij een chihuahua :(:)

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:47

Kunnen jullie mij uitleggen, wat het verschil is, tussen spelen met een dode gans zoals het in het artikel van TS beschreven wordt, of het spelen met een dode koe ?
Voetballen worden grotendeels nog steeds van leer gemaakt.
Er zijn inderdaad al heel veel kunststof vervangers, maar er zijn gewoon nog lederen ballen in verkoop. Is dat dan anders, omdat deze ballen niet meer als dier herkenbaar zijn ?
Ik veroordeel niemand, maar vraag me af waar de grens ligt ? Zijn lederen paardrijlaarzen en zadels dan nog wel acceptabel ? schoenen ?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 09:12

En hoe gaat dat gans trekken dan in zn werk.....
Hier een filmpje...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:23

Kuggur schreef:
mika11 schreef:
Spinnen (6 poten)

Tel dat nog eens na...
mika11 schreef:

Padden en kikkers zijn geen reptielen,maar amfibieen.

:D Ja dat klopt allemaal, het was al laat gisteravond toen ik dat opschreef!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:26

Het behandelen van huisdieren op menselijk niveau en barbaarse slachtingsrituelen vind ik 2 verschillende onderwerpen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:57

joliene schreef:
papagroom schreef:
Wat is dat nu voor onzin...de gans wordt geschoten om schade te voor komen ,en later gebruikt voor een spelletje....dat heeft helemaal niets met mijn vleesconsumptie te maken...

Het getuigd van het geen respect hebben voor dieren om er een dom spelletje mee te doen, ook al is deze dood. Echt ziek!
En al die mensen die de wereld beschadigen dan? Die worden ook niet kapot geschoten...

En dit heeft echt totaal niks met vermenselijken te maken! Want dit soort praktijken zijn niet menselijk!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:59

mika11 schreef:
In Frankrijk eten ze heel veel ganzenlever. Daar doen ze trechters in de snavels van de gans om ze maar veel te laten eten. Dan wordt hun lever namelijk snel groot.
Dat vind ik eigenlijk veel erger dan zo'n ganzenspel, als zo'n dier toch al dood is.

Ja, dat is ook echt grof!! Niet normaal!

Ik vind het triest hoe mensen de natuur en de dieren behandelen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:02

Het filmpje met het gans trekken ziet er niet echt leuk uit, ik zou er niet heengaan om te kijken.
Maar ja, voor de mensen voor wie het traditie is, is het toch anders.
Ik zou het niet erg vinden als zulke spelen met (dode) dieren verboden gaan worden.

De vermenselijking van dieren kan er ook mee te maken hebben, doordat steeds minder mensen opgegroeid zijn met de natuur.
Je kijkt toch anders tegen dieren aan, als je ze alleen ziet in je huis of in een dierenwinkel.

Ik heb bijvoorbeeld 2 nichtjes van 12 en 14 die in den Haag wonen. Als zij hier komen vinden ze het altijd stinken. (platteland)
Meegaan naar de paarden willen ze helemaal niet meer, vanwege de stank op de boerderij.
Vlees komt volgens hun van de slager. Amper besef dat voordat het bij de slager komt, het een dier is geweest.
Wel hebben ze thuis katten, en dat zijn hun kameraadjes, met wie ze kunnen spelen. Slapen ook gewoon bij hun op bed.
Dat is volgens mij al het begin van vermenselijking van dieren.
Geen enkel benul van hoe de meeste dieren hun natuurlijk gedrag/leefwijze is.
Dieren zijn er dan voor zulke kinderen/mensen om hun eigen leven wat aangenamer en leuker te maken.
Maar er is amper kennis over het dier zelf en zijn behoeftes. Daarom krijg je dan ook van die aangeklede katten en honden etc etc.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:09

Daar gaat het ook al fout, in de opvoeding inderdaad.
Ik ben zelf altijd opgegroeid met de natuur en de dieren (ook al kom ik uit de stad) en ik heb ook respect voor dieren geleerd van me ouders. Jammer dat het tegenwoordig vaak anders gaat.
Tegenwoordig mag je er niks meer van zeggen als een kind aan een dier zijn oor trekt (achter elkaar) of eenden met stenen bekogeld. Dan krijg je gelijk een klap voor je kop als je niet uitkijkt.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:14

papagroom schreef:
idd aaibaarheid speelt mee....elk visje dat op zee gevangen wordt ,wordt levend gestript,en elke garnaal,krab,of kreeft wordt levend gekookt......daar hoor je niemand over.....ook al moet ik eerlijk zeggen dat ik daar persoonlijk ook niet zoveel problemen mee heb...

Ik vraag me dan af waarom je daar niet zo'n moeite mee heb? Ook de kreeft die levend gekookt wordt heeft gevoel, net zoals vissen die worden gevangen en op het droge snakken naar zuurstof tot ze dood zijn.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 10:22

LiNdA1986 schreef:
papagroom schreef:

Ik vraag me dan af waarom je daar niet zo'n moeite mee heb? Ook de kreeft die levend gekookt wordt heeft gevoel, net zoals vissen die worden gevangen en op het droge snakken naar zuurstof tot ze dood zijn.

Om dat ik uit een vissersplaats af komstig ben....noem het bedrijfs blindheid.....
maar de aaibaarheids en herkenbaarheids factor speelt wel degelijk mee
Als er diepvriesganzen zonder veren gebruikt zouden worden,was er echt niet zoveel tumult over.