Ex-vrouw Marc Dutroux kan vervroegd vrijkomen uit gevangenis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:39

En ook, sowieso, als zij vrij zou komen, dat overleeft ze geen dag.
En Dutroux, die zou het nog geen uur overleven..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:40

Dutroux zelf komt nooit vrij. Dat kan men gewoon niet maken. Ofwel begint hij opnieuw, ofwel pleegt hij zelfmoord, ofwel wordt die gewoon gelyncht op straat of zo. Dan staat België op straat. Dan komt het volgende: Ronald Janssen ook maar vrijlaten. Dear God...

Advocaten kunnen dat vinden, maar dat op zich zegt feitelijk niks van wat er in de realiteit ook gebeuren zal.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:41

Vanmiddag op de belgische radio werd er gesproken over een nieuwe indentiteit, nieuw uiterlijk etc. Die gaan echt niet terug naar de buurt waar ze vandaan komen...

ZarcoTje

Re: Ex-vrouw Marc Dutroux kan vervroegd vrijkomen uit gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:42

Waarom zouden ze dat mens een nieuw leven wíllen geven ?
Om dan onder die nieuwe identiteit opnieuw met verkrachtingen en moord te beginnen ?
Echt te gek voor woorden :n

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:45

Dat dit uberhaupt mogelijk is :n .

Aan de andere kant, dit is ons wetstelsel, blijkbaar zit het in zo'n manier in elkaar dat dit wettelijk perfect te realiseren is.
Blijkbaar is er geen of weinig behoefte om die aan te passen, en dan is dit de consequentie.

Wat maakt deze mevrouw anders dan de talloze 'onbekende' moordenaars die maandelijks (wekelijks, dagelijks?) sterk vervroegd vrijkomen?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:46

Ik zou het erg vreemd vinden als een levenslange straf kan worden omgezet in X jaar met vervroegde vrijlating... wat is de strafbepaling 'levenslang' dan nog waard? Dat zou een lachertje zijn.

Een straf van 30 jaar vind ik overigens nog te licht voor Martin, dus vervroegde vrijlating is al helemaal onwerkelijk. Gauw aanpassen die wet. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:47

Ze wordt verplicht om uit de buurt van de slachtofers te gaan wonen, namelijk in een klooster in Frankrijk. Mag ook geen contact opnemen met de ouders van de slachtoffertjes.
En ze heeft inderdaad 15 jaar straf uitgezeten, maar volgens de psychologen/psychiatiers vormt ze geen gevaar meer voor zichzelf of de maatschappij en mag ze daarom dus vrijkomen.
Het OM kan het enkel aanvechten indien er procedurefouten gevonden kunnen worden, maar die kans is minimaal...

Wat Dutroux betreft: als geen enkele advocaat vrijwillig zijn verdediging op zich wil nemen, dan wordt er eentje aangewezen. Je hebt hier in dit pokkeland immers recht op gerechtsbijstand... Dikke kans dat die advocaat het niet echt deed om hem vrij te krijgen ,maar eerder voor de media-aandacht en het geld. Zo zit het hier vol.

In elk geval vind ik persoonlijk alles gewoon wansmakelijk en beschamend dat zo'n personen zelfs nog maar KANS maken op vervroegde vrijlating, of ze het u krijgen of niet. Welk signaal geeft dit immers naar andere poteniële misdadigers? "Oh als je je gedraagt mag je na een halve straf toch weer vrij gaan rondlopen".

Ziekelijk...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:24

Pfoe, ik mag hopen dat het belgisch gerecht niet zo verloren is om Dutroux ook vrij te laten. Normaal gezien is die kans gewoon onbestaande, of het zou het toch moeten zijn. Dutroux ís al eens vervroegd vrijgekomen. Hij zat in de jaren 80 al in de gevangenis vanwege verkrachtingen, het resultaat van zijn vrijlating hebben we nu wel gezien...Daarnaast is hij naar ik meen alles behalve een voorbeeldige gedetineerde. Iemand die zich sowieso al slecht gedraagd in de gevangenis hoort al zeker niet op vrije voeten.

En zijn ex-vrouw...nee daar ben ik ook geen voorstander van. Voor mij is zij even hard schuldig als Dutroux zelf. Ik kan wel begrijpen dat je doodsbang bent voor de tirannie van je man. Maar Dutroux heeft tijdens de ontvoering van Julie en Melissa een tijdje in de gevangenis gezeten. Ze had op dat moment alle vrijheid gehad om naar de poltie te stappen en de meisjes te bevrijden. Maar dat deed ze niet. Zelfs eten geven deed ze niet, zodat de meisjes omkwamen van ontbering. Haar verklaring destijds was dat ze niet bij de meisjes durfde komen, dat ze bang was voor hen. 2 kleine meisjes achter tralies. En het was nog wel een onderwijzeres, dus zeker niemand die zwakbegaafd was. Het mag dan wel een dikke 15 jaar geleden zijn, het blijft voor mij part een vergooiing op je kans voor een tweede leven.

Ik denk trouwens niet dat de wet Lejeune gaat afgeschaft worden. Het zal voor de gevangenis ook een hulpmiddel zijn om overbevolking te bestrijden en ik vrees zelfs dat ze daarom soms iets te soepel zijn in het naleven van de wet helaas.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:15

Vanochtend werd op het nieuws gezegd dat Dutroux levenslang (is dat 30 jaar in België?) zonder mogelijkheid op vervroegde vrijlating. En terecht, zulke mensen mogen nooit maar dan ook nooit meer in de maatschappij losgelaten worden.

Wat haar betreft.. ik snap ook niet dat zij eerder wordt vrijgelaten. Onder dwang of niet, bang of niet er zijn altijd mogelijkheden om iets naar buiten te spelen en hulp te zoeken. Zeker toen Dutroux in de gevangenis zat en zij (nog) niet. Onvoorstelbaar.

Arme ouders ook. Je draagt dit al je hele leven mee en dan laten ze één van de daders (want dat ben je imo als je bewust die meisjes dood hebt laten gaan) ook nog vervroeg vrij :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:19

En die mag dan ook nog eens op kosten van de belastingsbetaling naar het buitenland daar lekker anoniem gaan leven. Ok, is wel een klooster maar dan nog...
Niet gestoord worden, de veiligheid van die muren om je heen en een hand boven je hoofd.

Alsof ze van bovenaf zeggen "arme duts, je bent genoeg gestraft geweest, kom maar bij mama op schoot".

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:43

Niet alleen Michelle, ook Dutroux's kompaan in de ontvoering de destijds drugsverslaafde Michel Lelièvre heeft blijkbaar grote kans binnenkort vrij te komen... en zeg nu niet dat hij veel minder erg was dan Dutroux zelf. Ik ben een heel schappelijk mens als het om tweede kansen voor mensen gaat, maar dit is zelfs voor mij een brug te ver. Soms ís er gewoon geen tweede kans meer, soms heb je iets in je leven gedaan dat zó erg was dat je maar met de gevolgen moet leven naar mijn mening.

Levenslang in het geval van Dutroux staat ook echt voor levenslang en niet 30 jaar (dat noemen ze ook soms wel eens "levenslang". Maar Dutroux heeft wel alle recht om een voorwaardelijke invrijheidsstelling aan te vragen. Net als het recht om een advocaat te hebben. Alleen hopen dat er niemand zo stom genoeg is om hem daadwerkelijk vrij telaten of vrij te pleiten.
Hmm, moest ik advocaat zijn voor een van deze mensen, ik denk dat ik nèt niet hard genoeg mijn best zou doen zodat ze nèt toch maar achter de tralies te blijven. Kwestie van de maatschappelijke veiligheid net een beetje hoger te schatten dan de wil van je cliënt. Maarja, ik reageer dan ook maar met mijn persoonlijk emoties :D .

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:07

Ik snàp België gewoon niet meer op vlak van hun 'beleid' met gevangenen. G*dverdomme zeg, levenslang is al MAAR 30 jaar! Als je op je 20ste iets flink mispeutert ben je vrij op je 50ste. Toch nog een best mooie leeftijd vind ik persoonlijk o.o

Ik vind het een regelrechte schande dat de veiligheid van de bevolking en het leed van de slachtoffers (of achtergebleven familie) zo weinig voorstelt en zo weinig overgewicht heeft t.o.v. de dader en/of de daad. Er wordt gewoon TEveel gekeken naar de daders. "Jamaar hij heeft een moeilijke jeugd gehad!" So what! Hij heeft weet ik veel hoeveel kinderen VERMOORD. Zowel de familie als die kinderen hébben geen leven meer, en meneertje Dutroux mag over ettelijke jaartjes wel weer vrolijk rondlopen. Geen woorden voor. Ik kots ervan! En dan vinden ze het gek dat de misdaad soms de spuigaten uitloopt. Wat willen ze nu? Het Belgisch rechtsysteem is gewoon om te gillen. In sommige andere landen zouden ze het zich niet permitteren om zo'n dingen uit te halen, want ze weten dat ze daar de gevangenis niet zouden uit komen, of ze zouden er sterven. Klaar, gedaan. Mag hier ook wel weer wat strenger worden als je het mij vraagt...

Ik ben op dat vlak écht niet trots op mijn land.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:17

Wuis schreef:

Verschrikkelijk....

Wat ik niet begrijp is onderstaande zin:
Citaat:
Het OM had uitsluitend bezwaar kunnen maken op grond van procedurefouten.

Waarom kan een OM niet gewoon zeggen:"Wat jij hebt gedaan en hebt geweten is gewoon voldoende om je 30 jaar te laten zitten."
Waarom kan een OM alleen bezwaar maken op grond van fouten? Ze heeft toch niet voor niets in eerste instantie gewoon die straf van 30 jaar gekregen?

Ik snap dat echt niet. En wat denkt troela nou in een klooster te vinden? vergeving en nieuwe vriendinnen?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:18

Dutroux komt echt niet over een paar jaar weer vrij. Dutroux heeft levenslang als in levenslang, en niet als in 30 jaar. De andere leden hebben wel straffen rond de 25 en 30 jaar. Dutroux heeft wel het récht om te vragen voor vrijlating, maar men is niet verplicht hier op in te gaan.

edit: http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/8211
Citaat:
Ongetwijfeld zijn er nu gevangenen die nooit meer vrij zullen komen. Zo lijkt het weinig waarschijnlijk dat Dutroux nog ooit vrij komt, gezien zijn waarschijnlijk zeer beperkte kansen op reclassering en het risico op het plegen van nieuwe feiten.

http://www.politics.be/nieuws/2490/
Citaat:
De terbeschikkingsstelling is een interneringsmaatregel die ervoor moet zorgen dat Dutroux nooit meer vrijkomt, ook al zou hij ooit in aanmerking komen voor voorwaardelijke invrijheidsstelling.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:57

ik vind het verschrikkelijk dat zij vrijkomt.
zij is net zo fout geweest als marc dutroux zelf.
dus oplsuiten die hap.
had al wel gelezen dat ze vrijkomt, maar misschien dat er meerdere mensen aanklachten tegen haar gaan indienen, waardoor ze weer in de bak beland.

de nabestaanden zijn hun familie leden voor altijd kwijt, en zij komt er vanaf met een paar jaar bakhangen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:52

Ook nog een leuke in het journaal daarstraks: Michele is in de jaren 80 al eens veroordeeld voor dezelfde feiten, medeplichtigheid aan verkrachting. En in principe kunnen recidivisten geen aanspraak maken op de vervroegde in vrijheidsstelling.
Waarom zij dan wel? Omdat haar eerste veroordeling voor de correctionele rechtbank was, en de tweede voor assisen. En dan telt het blijkbaar niet.
Met andere woorden: als je eerst voor een feit door een rechtbank veroordeeld wordt en dan wordt je nog eens voor hetzelfde soort feit door een zwaardere rechtbank beoordeeld, dan ben je volgens de wet geen recidivist. Begrijpe wie begrijpe kan 8)7 .

Ze is dan ook volledig vrij. Ze mag gaan en staan waar ze wil, zolang ze maar in het klooster verblijft en wellicht wel een aantal taakjes doet. Kloosters in Frankrijk zijn precies zo'n beetje het paradijs geworden. Eerst Vangheluwe, nu zij..

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 00:00

@ kwanyin, wat is assisen?

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 00:00

Ik heb medelijden met die arme kloostermensen. Krijgen ze zo'n kalibers op hun dak. Plezierig... Dumpoord worden voor criminelen en gangsters. De kerk had het moeten weten zoveel jaren geleden, toen ze nog zeer hoog stond aangeschreven in de maatschappij, amai :')

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:12

Ketaki schreef:

Hof van Assisen, kennen jullie dat in Nederland niet?
Dat is de hoogste rechtbank zeg maar, waar de allerzwaarste gevallen zoals moord gestraft worden.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:47

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:33

Dat was één van de voorwaarden voor haar vrijlating, dat FR haar zou accepteren. Als ze dat niet doen... Ben benieuwd naar de afloop.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:37

Aaah, wat jammer nou :')
Pech gehad! Dat wordt verder gevangenisjes bevolken :Y)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:40

Kwanyin schreef:
Ketaki schreef:

Hof van Assisen, kennen jullie dat in Nederland niet?
Dat is de hoogste rechtbank zeg maar, waar de allerzwaarste gevallen zoals moord gestraft worden.

Assisen is de volksjury volgens mij hebben ze dat ook in nederland.

Ben benieuwd hoe het afloopt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:53

Ik las het ook al, en dat zou mooi zijn, maar naar ik meen heeft Frankrijk er helemaal niets op te zeggen. Als België beslist dat Frankrijk Martin moet opvangen, dan heeft Frankrijk alleen maar Ja en Amen te zeggen. Dat zeiden ze althans in het nieuws. Maar ik hoop toch dat ze evengoed voet bij stuk houden.