onverdoofd geslacht vlees als "normaal" in de supermarkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: onverdoofd geslacht vlees als "normaal" in de supermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:26

Ik moet wel zeggen, zowel bij verdoofd als onverdoofd, spartelt een schaap en koe, paard......
Dit zegt dus niet zoveel over het wel of niet gevoel hebben. Dit is de hartspier die het bloed eruit pompt waardoor dus spiertrekkingen ontstaan...

Op het filmpje wordt het een en ander aan uitleg gegeven, maar dit zijn spiertrekkingen.
Wat niet wegneemt dat bij een hals-snede het dier dit nog voelt!

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:27

Jolliegirl schreef:
Zodra de dieren gesneden zijn, zijn ze in 90 seconden leeggebloed. :)
Dit kan je gerust van mij aannemen. Je moet geen informatie gaan roepen die niet kloppend is.

Ik hoef de filmpjes niet te zien, heb het met eigen ogen bekeken, en dat vond ik wel weer genoeg.
Ik weet dondersgoed hoe het gaat...
90 seconden, dan is het gebeurt.... Precies hetzelfde als wanneer je wél verdoofd.

3 minuten... is véél te lang... geef liever een kopschot...
Heeft precies hetzelfde effect, hart blijft kloppen, dier kan leegbloeden...

Ik ben absoluut tegen onverdoofd slachten... belachelijk...
Ben heel blij dat ik in een slachterij sta waar het normaal gebeurd.

Ik denk dat die 90 seconden gelden voor een dier waar alles perfect loopt. Helaas gaat het heel vaak mis, slibben aders dicht, stikt het dier in eigen bloed. Is de verbloeding niet optimaal zal de strijd langer duren, en daarmee de doodsstrijd ook.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:31

Op het moment dat niét beide aders doorgesneden zijn(wat helaas gebeurt,en een 2e snede mogen ze officieel niet maken) dan krijg je dat soort fratsen ja... en dan duurt het veel langer...

Op het moment dat je beide aders te pakken hebt, en dus een goede halssnede hebt gemaakt(zowel bij verdoofd als onverdoofd) is een dier in 1/2 minuten leeg....

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:33

al zou halal maar 1% meer pijn opleveren aan een dier dan zou ik het al niet willen eten ...... helaas geeft de supermarkt mij de mogelijkhied niet om te kiezen, zolang ze de slachtmethode niet op de verpakking vermelden.
tijd voor verandering dus!!!

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 13:37

alex66 schreef:
ik vermoed dat halal slachten en regulier slachten op één locatie duurder is en dat dan voor het gemak maar alles halal wordt geslacht
want die hollanders denken toch dat het wel goed zit

Juist! dit gebeurd dus veel in het abattoir in Amsterdam. In elk geval met de kalveren.
Ook is het zo dar van vooral lammeren en kalveren de duurdere onderdelen vaak door westerse mensen gegeten worden terwijl vaak de goedkopere onderdelen naar islamitische slagers gaan. ook is het uit elkaar halen, labelen van het vlees en de messen natuurlijk lastig. Dus daarom ben ik enorm voor ene verbod op onverdoofd slachten.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 13:38

weer een copy-paste reactie ontvangen van de AH.... jammer jammer jammer

Albert Heijn verkoopt geen halal kalfsvlees. Wij verkopen rund-, lams- en kippenvlees dat 100% halal is.

Het halal vlees van Albert Heijn voldoet aan de islamitische voorschriften. Het vlees komt uit slachthuizen waar alleen halal geslacht wordt en waarbij de dieren bedwelmd worden. Onze leveranciers zijn halal gecertificeerd en worden continu gecontroleerd door halal certificeringinstellingen. Bij de leveranciers zijn moslims verantwoordelijk voor het productieproces. Voor het vervoer wordt het vlees gescheiden en luchtdicht verpakt. Zo weet u zeker dat het vlees altijd vers en 100% halal is.

De certificeerders zijn verantwoordelijk voor de controle van de grondstoffen en de verwerking. Er wordt gecontroleerd dat het vee volgens de richtlijnen van de islamitische wetgeving (Sharia) geslacht is. Daarnaast wordt ook het vervoer en de verwerking gecontroleerd. Alle eventuele toevoegingen als oliën en kruiden worden eerst ter goedkeuring aan de certificerende organisaties aangeboden en kunnen pas na goedkeuring worden toegepast. Een halal certificaat wordt pas dan verleend als zeker is dat aan alle richtlijnen wordt voldaan.

Met vriendelijke groet,

Alexander Gillesse
Albert Heijn Klantenservice

Goedendag,
Het gaat mij niet om de verkoop van halal vlees, zoals ook duidelijk in de email staat die namens mij verstuurd is.
Bijvoorbeeld wil ik graag weten of u ook kalfsvlees verkoop wat in het abbatoir in Amsterdam is geslacht. Dit abbatoir slacht ALLE kalveren volgens de gruwelijke halssnede methode. Echter wordt dit niet als "halal" gelabeld. Het punt is dat het onverdoofd slachten van alle kalveren gemakkelijker is dan het uit elkaar houden van de geslachte kalveren. Dus ik wil u oproepen om uw leveranciers te vragen om slecht alleen verdoofd geslacht vlees te leveren. Wanneer u halal besteld mogen ze geen verdoofd geslacht vlees leveren. Andersom kan dit wel.
Graag ontvang ik hierop uw reactie.
met vriendelijke groet,

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:39

Ben ik helemaal met je eens.

Hoe zit dat met biologisch vlees?
Dat heeft met de huisvesting van dieren te maken, máár.... het slachten??

AppelQueen schreef:
Juist! dit gebeurd dus veel in het abattoir in Amsterdam.

Ik vraag mij(uit interesse) af hoe je dit weet?
Ben je binnen dit abattoir geweest? Zijn er filmpjes? foto's? berichten?

Ik kan het mij namelijk niet zo goed voorstellen. Dit duurt met runderen zó lang...
Of hebben ze 100 kantelmachines? Want anders krijg je een rund echt niet gesneden....

Goede mail heb je teruggestuurd!
Stelletje prutsers daar.

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:00

Brr, wat een afgrijselijke beelden bij dat filmpje op de site van de PVDD.. Ik ben er haast wel van overtuigd dat deze dieren volledig bij bewustzijn zijn, terwijl ze leegbloeden. De stier zie je zelfs nog slikken..
Ook al zijn de leefomstandigheden van veel dieren in de bio-industrie vreselijk, dat is nooit goed te praten, ik vind dit afgrijselijk om een dier aan te doen, ook al zullen ze sterven. Ik snap ook niet dat die slachters/mannen zo bruut met die dieren om kunnen gaan, waar zit hun gevoel!
Ik vind het sowieso belachelijk dat deze dieren omwille van geloof en 'halal' zo tot hun einde worden gebracht.. Wat doet halal hier eigenlijk in NL? Dit gaat (mijn) nederlandse normen en waarden ver voorbij.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:29

dit is een andere mail als die ik thuis heb ontvangen ( ik zit nu op mijn werk en kan hem dus niet even terug halen of erbij zetten)

wat mij heel erg misselijk maakt is dat er dus bijna in alle supermarkten vlees te koop is wat islamieten ook kunnen kopen, want dat is dus gewoon de bedoeling dat iedereen het kan kopen, en dat is lekker makkelijk voor hun!

ik ben heel blij dat ik geen vlees eet, maar mijn vriend eet wel vlees en ik wil absoluut geen vlees kopen wat volgens de islamitische manier is geslacht!
ik heb er geen ene F*** mee te maken dat zij op deze manier moeten slachten om het te kunnen eten! we wonen in Nederland en ik wil er van op aan kunnen dat ik dan niet deelneem aan deze manier van slachten!

onze normen en waarden tegenover dieren liggen veel anders als dat ze in islamitische landen liggen, en daarom slachten wij verdooft.

ik ben absoluut voor vrijheid van godsdienst, maar dan moet niet op deze manier hun manier van slachten aan ons worden opgedrongen zonder dat we duidelijk kunnen kiezen, dus dat het netjes op de verpakking staat vermeld!

sorry, maar ik kan me hier heel erg boos over maken! :(

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:20

Krijg erg leuke mails binnen!

Heb ze even kortom wat beschreven:

De spar
Citaat:
Wij zijn blij dat u de moeite heeft genomen.

Hierbij willen we reageren op uw schrijven waarin gevraagd wordt geen vlees te verkopen van onverdoofd ritueel geslachte dieren.
Wij begrijpen uw houding t.o.v. slachtmethodes die dierenwelzijnproblemen met zich mee zouden brengen. Ons halal vlees komt van de leverancier Mekkafood. Zij hebben ons gegarandeerd dat de dieren voor de slacht bedwelmd worden. Dierenwelzijn, milieu en sociale betrokkenheid zijn voor Jan Linders kernwaardes waaraan niet getoornd wordt. Dat is, wat u als klant van uw supermarkt van ons mag verwachten.

Hopelijk hebben wij u hiermee voldoende geïnformeerd en mogen wij u blijven begroeten in onze supermarkt.

De klantenservice AH :
Citaat:
U hoeft zich geen zorgen te maken over het vlees dat in onze winkels ligt.
Albert Heijn verkoopt alleen bedwelmd geslacht halal-vlees. De dieren zijn
volledig buiten bewustzijn op het moment dat ze geslacht worden. Hierop wordt
ook toezicht gehouden door de VWA (kalf en kip) en door de productieleiding
(rund).

En de Jumbo

Citaat:
Hartelijk dank voor uw mail betreffende het ritueel slachten van dieren.
Jumbo Supermarkten heeft duurzaam ondernemen hoog in het vaandel staan. Een van onze focuspunten binnen ons duurzaamheidbeleid is dierenwelzijn. We verkopen vlees, vis en eieren en we vinden het daarbij belangrijk dat deze dieren een goed leven hebben (gehad).
Klanten kunnen bij Jumbo voor al hun boodschappen terecht. Dus ook voor Halal producten. Dit is één van de 7 Dagelijkse Zekerheden waarmee Jumbo garandeert dat wat zij belooft ook echt waarmaakt. De dieren van onze leverancier van Halal producten worden op rituele wijze geslacht. Voor de slacht worden de dieren bedwelmd. Dit gebeurt volgens Europese Richtlijnen.
Onze leverancier geeft ons te kennen dat de basis voor de Islamitische wet is dat een dier zonder enige vorm van verdoving moet worden geslacht, maar als het dierenwelzijn in het geding is, is bedwelming toegestaan. Een dier mag volgens de Islam immers niet lijden. Als het welzijn van het dier in het geding is, mag het vlees zelfs niet verwerkt worden als Halal. Onze leverancier bevestigt dat op zorgvuldige wijze verschillende leveranciers heeft geselecteerd. Deze zijn stuk voor stuk gecertificeerd in Halal.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Jumbo consumentenservice

goh... opeens slachten ze nergens meer onverdoofd????

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:31

Jolliegirl schreef:
Ben ik helemaal met je eens.

Hoe zit dat met biologisch vlees?
Dat heeft met de huisvesting van dieren te maken, máár.... het slachten??

AppelQueen schreef:
Juist! dit gebeurd dus veel in het abattoir in Amsterdam.

Ik vraag mij(uit interesse) af hoe je dit weet?
Ben je binnen dit abattoir geweest? Zijn er filmpjes? foto's? berichten?

Ik kan het mij namelijk niet zo goed voorstellen. Dit duurt met runderen zó lang...
Of hebben ze 100 kantelmachines? Want anders krijg je een rund echt niet gesneden....

Goede mail heb je teruggestuurd!
Stelletje prutsers daar.

volgens mij hebben ze hier over bij Radar wel eens een programma over gemaakt .... gaat effe zoeken

gevonden, moest wel een stukje terug .... als je niet tegen de beelden van het slachthuis kan even de eerste 3min over slaan

http://www.trosradar.nl/uitzending/item ... lal-vlees/

volgens Radar is dus al het kalfsvlees, alle niet vegetarische kaas en alle kip onverdoofd geslacht bij de AH
nu weten we dus ook waarom ze het verdommen om het op de verpakking te zetten..... geld!
al het halal vlees wat om wat voor reden ook geen halal meer mag heten (in het zelfde koelvak als verdoofd vlees is al genoeg voor afkeur) wordt de gewone onwetende klant door de strot gedouwd :r

van mij mag er vandaag nog een verbod komen ..... of op zijn minst een vermelding op de verpakking

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:44

jeetje!! ik schrik hier echt van.. we eten hier allemaal vlees maar moet er niet aan denken dat het vlees is van onverdoofde dieren!

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:04

dan moet je dus varkensvlees eten gegarandeerd niet halal

wat ook zo krom is, het enige halal aan dat vlees is de manier van doden voor de rest is het een gewone koe, kip, schaap, kalf...... dus eigenlijk is het helemaal geen halal.
daar komt dan nog bij dat een moslim wel verdoofd vlees mag eten!!!.... het hart moet kloppen op het moment dat de hals wordt doorgesneden ... en dat is bij verdoofd slachten het geval!!!!
alleen de joden hebben bezwaaren want hun vlees moet van dieren komen die intact zijn op het moment van de halssnede.......... maar hoe doen de joden in de landen waar het verboden is het dan?? eten die geen vlees of kunnen er uitzonderingen worden gemaakt??

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:17

En nog krommer idd...

Het doden verdoofd levert precies hetzelfde op als onverdoofd...

Het dier bloed leeg omdat het hart nog klopt.
In beide gevallen klopt het hart.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:04

Het klopt dat er in Abbatoir Amsterdam alle runderen onverdoofd geslacht worden.
Dat het langer duurt, zal wel, de band is er op aangepast.

Overigens blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van Bert Lambooy uit Wageningen, dat bij onbewelmd slachten van runderen dat er soms dieren aan de slachtlijn hangen 5 minuten ná het snijden, die nog hersenactiviteit vertonen die erop duiden dat het dier nog bij bewustzijn is.
Het kan dus absoluut langer dan 90 seconden duren voordat een dier buiten bewustzijn is.
Wettelijk moeten runderen 45 seconden met rust gelaten worden tussen moment van halssnede en ophangen en verdere slachthandelingen. Maar die 45 seconden is dus veel te kort, dieren zijn veelal nog bij bewustzijn tijdens het ophangen, etc.

Ik ben het overigens eens met degenen die vinden dat onbedwelmd slachten verboden zou moeten worden. Maar zolang het nog niet verboden is, heb ik liever dat een slachter ervoor kiest alleen díe dieren die richting islamitische bevolking gaat, niet te schieten en de rest wel, dan uit gemak alles maar niet te schieten en het niet te labelen, want wat niet weet wat niet deert.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:07

Overigens is lijd een goed geslachte kip verdoofd en onverdoofd evenveel, mogelijk onverdoofd zelfs minder (door het handmatige karakter).
Een schaap lijdt nauwelijks meer bij onverdoofd dan verdoofd, (opnieuw, indien goed geslacht).
Bij een lam zal het verschil nog kleiner zijn. Ook een geit werd in het onderzoek aangekaart als nauwelijks meer lijden.
Enkel een koe (en dus ook een kalf) lijdt veel meer bij onverdoofd slachten en hierbij is het goed slachten ontzettend veel lastiger door de ligging van de bloedbanen en de luchtpijp.
Dus dat kalveren ergens altijd onverdoofd geslacht worden is een zeer slechte zaak, de rest is uiteraard ontzettend vervelend. Maar goed geslacht gaat het over een extreem korte periode. Een volledig doorgesneden zenuw gesneden met een zeer scherp mes geeft in eerste instantie niet eens pijnprikkels door.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:14

Een schaap lijdt weldegelijk meer bij onverdoofd hoor....

Ga mij niet wijsmaken dat je een dier een pretje doet met een halssnede waarna er 3 minuten uitgebloed moet worden voor het hart stopt... :n :n

Kijk een kip is een ander verhaal.... Wat is de snelste manier om een kip te slachten?
Juist, de kop eraf snijden in 1 beweging.

Mizora, ben benieuwd naar de resultaten van die onderzoeken... op papier graag.
Want ik geloof er geen snars van...

Neehoor, ik hou het lekker bij schieten met een pin en daarna leegbloeden...
Mij zal je nevernooit een schaap onverdoofd zien slachten... sterker nog, daar doe ik niet aan mee ook al maakt iemand anders het dood, ik kom er niét meer aan.....

Een extreem korte lijdensperiode bij onverdoofd slachten, gaat NOOIT op tegen de pin... die al het lijden voorkomt!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:31

Dat filmpje uit tros radar is wel uit 2006 he, het kan natuurlijk dat supermarkten sindsdien hun beleid hebben aangepast vanwege de kritiek.

Ik denk toch niet dat een volwassen schaap zoveel sneller verbloed als een volwassen rund. Een schaap zal een kleiner bloedvolume hebben maar het heeft ook kleinere halsslagaders natuurlijk! Bovendien kan je schapen ook gewoon bedwelmen en is dit volgens veel imams dus geen bezwaar bij halal slachten dus waarom zou je het dan niet doen???

EDIT: zie ah heeft zijn beleid dus al vrij snel veranderd waardoor al het halal vlees nu ook vedooft geslagd zou zijn: http://www.elsevier.nl/web/1098781/Nieu ... -halal.htm

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 07:28

@jolliegirl: In het filmpje wat te zien was is het zo dat ook kippen gedood worden door de halsslagaders te doorsnijden. Het hoofd blijft op de romp. Ook hier dus geen snelle dood. Walgelijk.

Het vlees dat bij Mekkafood vandaan komt: "Ons halal vlees komt van de leverancier Mekkafood. Zij hebben ons gegarandeerd dat de dieren voor de slacht bedwelmd worden." Controle lijkt me toch beter dan de garanties van de slachter.

Als ik de definitie van "bedwelmen" opzoek is dat ook niet echt geruststellend.

Vraag maar eens aan al die supermarkten of zij je kunnen garanderen dat jij, als "gewone" consument, geen onverdoofd (ritueel) geslacht vlees voorgeschoteld krijgt. Ik kan je bijna garanderen dat je daar geen antwoord op krijgt. Dáár zit naar mijn mening ook veel winst voor de dieren. Als het onverdoofd slachten alleen maar toegestaan word voor de mensen die er om hun geloof naar vragen krijgen we al minder willekeur. Nu wordt ons ritueel geslacht vlees door de strot geduwd, wat niet weet wat niet deert denkt men dan. Walgelijk gewoon. Met zijn allen terug naar voorschriften van eeuwen geleden.

Ik heb trouwens ook een mail gestuurd naar de keurslager.
Laatst bijgewerkt door kanniet op 29-04-11 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 07:35

Hierbij de link. Ik heb met één van mijn docenten er ook nog over gesproken en die bevestigde deze resultaten. (ik zit op de wur)

http://edepot.wur.nl/41827

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 07:40

Wat wordt er met 'bedwelmd' bedoeld dan in dit geval?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 07:45

Ik hoop het goede, nl buiten bewustzijn gebracht. Bedwelmen betekend ook duizelig maken. Maar misschien ben ik nu wel aan het muggenziften.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 07:51

Ja dat snap ik, ik bedoelde, hoe worden ze dan bedwelmd, heb mn vraag een beetje krom gesteld..sorry tis nog vroeg :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:14

Mindfields schreef:
Ja dat snap ik, ik bedoelde, hoe worden ze dan bedwelmd, heb mn vraag een beetje krom gesteld..sorry tis nog vroeg :D

Runderen, kalveren en paarden krijgen een slagpen door de schedel waardoor ze in een fractie van een seconde hersendood zijn.
Kippen en varkens krijgen een electrische schok waardoor ze buiten bewustzijn raken.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:22

Ook bij halal?