Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jolliegirl schreef:Zodra de dieren gesneden zijn, zijn ze in 90 seconden leeggebloed.
Dit kan je gerust van mij aannemen. Je moet geen informatie gaan roepen die niet kloppend is.
Ik hoef de filmpjes niet te zien, heb het met eigen ogen bekeken, en dat vond ik wel weer genoeg.
Ik weet dondersgoed hoe het gaat...
90 seconden, dan is het gebeurt.... Precies hetzelfde als wanneer je wél verdoofd.
3 minuten... is véél te lang... geef liever een kopschot...
Heeft precies hetzelfde effect, hart blijft kloppen, dier kan leegbloeden...
Ik ben absoluut tegen onverdoofd slachten... belachelijk...
Ben heel blij dat ik in een slachterij sta waar het normaal gebeurd.
alex66 schreef:ik vermoed dat halal slachten en regulier slachten op één locatie duurder is en dat dan voor het gemak maar alles halal wordt geslacht
want die hollanders denken toch dat het wel goed zit
AppelQueen schreef:Juist! dit gebeurd dus veel in het abattoir in Amsterdam.
Citaat:Wij zijn blij dat u de moeite heeft genomen.
Hierbij willen we reageren op uw schrijven waarin gevraagd wordt geen vlees te verkopen van onverdoofd ritueel geslachte dieren.
Wij begrijpen uw houding t.o.v. slachtmethodes die dierenwelzijnproblemen met zich mee zouden brengen. Ons halal vlees komt van de leverancier Mekkafood. Zij hebben ons gegarandeerd dat de dieren voor de slacht bedwelmd worden. Dierenwelzijn, milieu en sociale betrokkenheid zijn voor Jan Linders kernwaardes waaraan niet getoornd wordt. Dat is, wat u als klant van uw supermarkt van ons mag verwachten.
Hopelijk hebben wij u hiermee voldoende geïnformeerd en mogen wij u blijven begroeten in onze supermarkt.
Citaat:U hoeft zich geen zorgen te maken over het vlees dat in onze winkels ligt.
Albert Heijn verkoopt alleen bedwelmd geslacht halal-vlees. De dieren zijn
volledig buiten bewustzijn op het moment dat ze geslacht worden. Hierop wordt
ook toezicht gehouden door de VWA (kalf en kip) en door de productieleiding
(rund).
Citaat:Hartelijk dank voor uw mail betreffende het ritueel slachten van dieren.
Jumbo Supermarkten heeft duurzaam ondernemen hoog in het vaandel staan. Een van onze focuspunten binnen ons duurzaamheidbeleid is dierenwelzijn. We verkopen vlees, vis en eieren en we vinden het daarbij belangrijk dat deze dieren een goed leven hebben (gehad).
Klanten kunnen bij Jumbo voor al hun boodschappen terecht. Dus ook voor Halal producten. Dit is één van de 7 Dagelijkse Zekerheden waarmee Jumbo garandeert dat wat zij belooft ook echt waarmaakt. De dieren van onze leverancier van Halal producten worden op rituele wijze geslacht. Voor de slacht worden de dieren bedwelmd. Dit gebeurt volgens Europese Richtlijnen.
Onze leverancier geeft ons te kennen dat de basis voor de Islamitische wet is dat een dier zonder enige vorm van verdoving moet worden geslacht, maar als het dierenwelzijn in het geding is, is bedwelming toegestaan. Een dier mag volgens de Islam immers niet lijden. Als het welzijn van het dier in het geding is, mag het vlees zelfs niet verwerkt worden als Halal. Onze leverancier bevestigt dat op zorgvuldige wijze verschillende leveranciers heeft geselecteerd. Deze zijn stuk voor stuk gecertificeerd in Halal.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Jumbo consumentenservice
Jolliegirl schreef:Ben ik helemaal met je eens.
Hoe zit dat met biologisch vlees?
Dat heeft met de huisvesting van dieren te maken, máár.... het slachten??AppelQueen schreef:Juist! dit gebeurd dus veel in het abattoir in Amsterdam.
Ik vraag mij(uit interesse) af hoe je dit weet?
Ben je binnen dit abattoir geweest? Zijn er filmpjes? foto's? berichten?
Ik kan het mij namelijk niet zo goed voorstellen. Dit duurt met runderen zó lang...
Of hebben ze 100 kantelmachines? Want anders krijg je een rund echt niet gesneden....
Goede mail heb je teruggestuurd!
Stelletje prutsers daar.
Mindfields schreef:Ja dat snap ik, ik bedoelde, hoe worden ze dan bedwelmd, heb mn vraag een beetje krom gesteld..sorry tis nog vroeg