DaniBanani schreef:Stenigen, familiemoord..voor ons is het barbaars, afschuwelijk. En in óns land zouden ze daar, ook wat mij betreft, echt niet mee aan hoeven komen. Maar in hun eigen land mogen ze ook hun eigen regels hebben. En wie zijn wij om daarover te oordelen? Voor ons is het ondenkbaar dat je een broer/zus vermoord, voor hen is het ondenkbaar dat je een broer/zus de eer en naam van je familie ten gronde laat richten.
Ik vind dat wij pas mogen ingrijpen op het moment dat de bevolking zelf in opstand komt. Als vrouwen allemaal klagen over die hoofddoekjes, dán gaat er kennelijk iets mis. Als families verscheurd worden omdat ze iemand 'moeten' stenigen maar echt niet willen; dan moet er iets veranderen. Maar zolang de bevolking kan leven met de eigen regels, wie zijn wij dan om te denken dat wij het zoveel beter en duidelijker zien?
Ik heb laatst een boek gelezen, geschreven door een vrouw die veroordeeld was tot dood door steniging (ook nog eens buiten haar schuld om, want ja, de vrouw is hoe dan ook fout). Deze vrouw, en haar familie, waren het toch echt niet eens met de regels die in dat land gelden hoor. En zo zijn een heleboel mensen (en dan vooral de vrouwen) het niet eens met de barbaarse regels daar. Het gaat er dan ook niet om of ze kúnnen leven met die regels. Er is niks geen kunnen of willen aan, ze móeten....